PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Psychické procesy a stavy
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Metody zkoumání ekonomických jevů
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Psychické stavy.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
PSYCHICKÉ JEVY.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 MYŠLENÍ © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
M YŠLENÍ =sociálně podmíněný psychický proces, při kterém jsou zpracovávány a využívány informace =nejsložitější kognitivní proces =vnitřní mentální děj.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Jak se učím Pavel Šuranský.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Rozdíl vnímání a představy
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
centrální porucha zpracování řečového signálu
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mentální reprezentace
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Myšlení a myšlenkové operace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Inteligence,tvořivost, paměť
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Paměť a soustředění.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Sociální psychologie – CŽV 2012
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pozornost a paměť, představivost
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY Mgr. Michal Oblouk

POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = základní etapa přijímání informací o vnějším a vnitřním prostředí VJEM = psychická podoba momentálně vnímaného objektu nebo jevu

POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ PŘEDSTAVA = obraz předmětu, který na smysly právě nepůsobí FANTAZIE = obrazotvornost, jedinečné a originální představy pro člověka je kromě vnímání věcí kolem nás důležité poznávání druhých lidí – naše chování k druhému člověku se řídí tím: jak druhého vnímáme jak si vykládáme jeho chování co si o něm myslíme a co k němu cítíme

MYŠLENÍ A TVOŘENÍ NOVÉHO MYŠLENÍ = činnost, která zpracovává informace poskytované smysly, podstatou je vykonávání určitých myšlenkových postupů abstraktní myšlení – důležité při vytváření pojmů konkrétní myšlení – uplatňuje se při praktické činnosti člověka myšlení je těsně spjato s ŘEČÍ = umožňuje sdělovat myšlenky pomocí slov vnější řeč – vyjadřujeme myšlenky navenek vnitřní řeč – „pro sebe“

MYŠLENKOVÉ OPERACE analýza = myšlenkové členění celku na části, vyčleňování jednotlivostí syntéza = myšlenkové sjednocování, spojování vyčleněných částí srovnávání = zjišťujeme podobnosti a odlišnosti mezi předměty nebo jevy abstrakce = vyčleňujeme podstatné a obecné vlastnosti předmětů a jevů zobecňování = zjišťování a spojování společných vlastností předmětů a jevů indukce = vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů dedukce = aplikace obecného poznatku na konkrétní případ analogie = vyvozování poznatku o nějakém předmětu nebo jevu na základě jeho podobnosti s jinými předměty nebo jevy

PAMĚŤ A SOUSTŘEDĚNÍ PAMĚŤ = jedna z nejdůležitějších vlastností živých organismů, zajišťuje přežití, může být krátkodobá – dlouhodobá, bezděčná – záměrná, logická – mechanická, slovní, zraková, sluchová, pohybová 3 fáze paměti: zapamatování uchovávání vybavování k paměti patří i zapomínání

rozsah, šířka – intenzita, hloubka – stálost – pohyblivost PAMĚŤ A SOUSTŘEDĚNÍ pokud si chceme něco zapamatovat, potřebujeme se na to nejprve soustředit, zaměřit svou POZORNOST = umožňuje sledovat prostředí a vybírat si z něho jen ty podněty, které potřebuji nebo si chci uvědomit základní vlastnosti pozornosti: rozsah, šířka – intenzita, hloubka – stálost – pohyblivost poruchy pozornosti: roztržitost rozptýlenost

UČENÍ HRA = spontánní a dobrovolná činnost UČENÍ = cílevědomé a systematické osvojování vědomostí, dovedností, návyků a způsobů chování, může být záměrné a nezáměrné PRÁCE = uvědomovaná činnost zaměřená na vytváření hmotných (fyzická práce) i duchovních (duševní práce) hodnot

Pravá (polokoule) hemisféra Levá (polokoule) hemisféra MOZEK obrazová (neslovní) paměť - jazykové schopnosti prostorové vnímání - matematické schopnosti představivost - sídlo řeči fantazie - sídlo slovní paměti tvořivost - logické uvažování intuice umění