PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY Mgr. Michal Oblouk
POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = základní etapa přijímání informací o vnějším a vnitřním prostředí VJEM = psychická podoba momentálně vnímaného objektu nebo jevu
POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ PŘEDSTAVA = obraz předmětu, který na smysly právě nepůsobí FANTAZIE = obrazotvornost, jedinečné a originální představy pro člověka je kromě vnímání věcí kolem nás důležité poznávání druhých lidí – naše chování k druhému člověku se řídí tím: jak druhého vnímáme jak si vykládáme jeho chování co si o něm myslíme a co k němu cítíme
MYŠLENÍ A TVOŘENÍ NOVÉHO MYŠLENÍ = činnost, která zpracovává informace poskytované smysly, podstatou je vykonávání určitých myšlenkových postupů abstraktní myšlení – důležité při vytváření pojmů konkrétní myšlení – uplatňuje se při praktické činnosti člověka myšlení je těsně spjato s ŘEČÍ = umožňuje sdělovat myšlenky pomocí slov vnější řeč – vyjadřujeme myšlenky navenek vnitřní řeč – „pro sebe“
MYŠLENKOVÉ OPERACE analýza = myšlenkové členění celku na části, vyčleňování jednotlivostí syntéza = myšlenkové sjednocování, spojování vyčleněných částí srovnávání = zjišťujeme podobnosti a odlišnosti mezi předměty nebo jevy abstrakce = vyčleňujeme podstatné a obecné vlastnosti předmětů a jevů zobecňování = zjišťování a spojování společných vlastností předmětů a jevů indukce = vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů dedukce = aplikace obecného poznatku na konkrétní případ analogie = vyvozování poznatku o nějakém předmětu nebo jevu na základě jeho podobnosti s jinými předměty nebo jevy
PAMĚŤ A SOUSTŘEDĚNÍ PAMĚŤ = jedna z nejdůležitějších vlastností živých organismů, zajišťuje přežití, může být krátkodobá – dlouhodobá, bezděčná – záměrná, logická – mechanická, slovní, zraková, sluchová, pohybová 3 fáze paměti: zapamatování uchovávání vybavování k paměti patří i zapomínání
rozsah, šířka – intenzita, hloubka – stálost – pohyblivost PAMĚŤ A SOUSTŘEDĚNÍ pokud si chceme něco zapamatovat, potřebujeme se na to nejprve soustředit, zaměřit svou POZORNOST = umožňuje sledovat prostředí a vybírat si z něho jen ty podněty, které potřebuji nebo si chci uvědomit základní vlastnosti pozornosti: rozsah, šířka – intenzita, hloubka – stálost – pohyblivost poruchy pozornosti: roztržitost rozptýlenost
UČENÍ HRA = spontánní a dobrovolná činnost UČENÍ = cílevědomé a systematické osvojování vědomostí, dovedností, návyků a způsobů chování, může být záměrné a nezáměrné PRÁCE = uvědomovaná činnost zaměřená na vytváření hmotných (fyzická práce) i duchovních (duševní práce) hodnot
Pravá (polokoule) hemisféra Levá (polokoule) hemisféra MOZEK obrazová (neslovní) paměť - jazykové schopnosti prostorové vnímání - matematické schopnosti představivost - sídlo řeči fantazie - sídlo slovní paměti tvořivost - logické uvažování intuice umění