PEČOVATELSTVÍ 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vertikalizace pacienta sed, stoj, chůze
Advertisements

ERGONOMIE PRÁCE NA PC Petra Spáčilová, 4. Z
Léčebné polohy.
Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální služby SOZ.
POLOHOVÁNÍ.
Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
FÁZE OBLOUKU.
SEZNAMTE SE S PROJEKTEM
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Systém kování s originálními vlastnostmi
Design části dopravního prostředku vlak pro studenty.
Základy informatiky část 13
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
OŠETŘOVÁNÍ DEKUBITŮ A OPRUZENIN
Systémovým řešením z jedné ruky nabízí
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
Základy informatiky část 13
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Karel Schreiner obchodní provoz 3.ročník prodavač
Tato prezentace byla vytvořena
Nová dimenze Vaší archivace Nová dimenze Vaší archivace.
Typy lůžek Pomocná zařízení lůžka
BEZPEČNOST PŘI PRÁCI S POČÍTAČEM
Diskové systémy.
Frézování - rovinné Používá se k srovnávání prken, fošen nebo hranolů, k frézování (hoblování) ploch do úhlů, spárování a k srážení hran. Rozlišujeme:
Výukový materiál Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Něco o jednoduchých strojích
Jak správně sedět u počítače
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Základy informatiky část 13
OŠETŘOVATELSTVÍ.
Bakalářské studium 158 Péče o základní potřeby
KONSTRUOVÁNÍ 3 Presentace výsledků konstrukční činnosti týmu č LINEÁRNÍ VEDENÍ -Michal Student -Petr Student -Pepa Student -Tomáš Student.
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 04
Organizace zdravotnické služby v armádě
VY_32_INOVACE_PPM11560NÁP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
stavby pro školství a vzdělávání
Rizika práce na PC Kontrolní prezentace Autor: Pavel Broža Datum: Cílový ročník: 5. a 6. Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Informace o službách půjčoven kompenzačních pomůcek
Bezpečné nemocniční lůžko
Materiálně-technický standard v sociálních službách Eva Capicarová.
ZÁKLADNÍ POJMY VE SKLADOVÉM HOSPODÁŘSTVÍ
HLAVNÍ ZMĚNY U NOVÝCH SPORÁKŮ Nová mřížka STABIL PLUS Nová sjednocená grafika (panel, sklokera. deska) Nová 3D rukojeť Nové lesklé sklo dvířek.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Prevence pádů Dana Jurásková MZ ČR
Znamená zvedání a přenášení věcí pomocí vašich rukou nebo fyzické námahy Je třeba se naučit správnému zvedání a přenášení věcí jako prevence úrazů a zranění.
Zásady práce u počítače  Práce s počítačem může být zábavná, ale přináší i různá rizika.  Nevhodné prostředí a chování u počítače může přivodit i některé.
Vytápění Elektrická topidla. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Ivanovické náměstí 3, Brno1 Ivanovické náměstí č. 3, BRNO Obchodní zástupce: Jiří Derganz.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_11.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Základy informatiky.
Ruční manipulace s pacienty je součástí pracovní náplně většiny zdravotnických zaměstnanců. Odstraňování této fyzicky namáhavé práce je nutné zejména.
Název Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Bezpečná manipulace s pacientem Polohování imobilního pacienta
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
David Vohanka 3.B a Tereza Prousová 3.A
Ergonomie práce na počítači
Chladící a mrazící zařízení, zařízení pro měření množství zboží
Mapování přístupnosti a pražská Mapa přístupnosti
Transkript prezentace:

PEČOVATELSTVÍ 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Moderní technika v ošetřovatelství a pečovatelství Manipulace převážně nepohyblivého klienta vyžaduje pro ošetřující personál fyzicky náročnou aktivitu, která může vést k trvalým zdravotním následkům. Jednou z příčin může být chybějící vybavení jednotlivých pracovišť moderní technikou, nábytkem. V dnešní době trh nabízí celou škálu moderních výrobků zdravotní techniky. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Mobilizace klienta z lůžka, elektrické lůžko, využití moderního pečovatelského lůžka Na speciálních akutních odděleních, při dlouhodobé hospitalizaci se používají univerzální polohovatelná lůžka, tzv. Image. Lůžka jsou plně ovladatelná pomocí zabudovaných elektromotorů. Jsou založena na systému funkcí, které pomáhají nemocným bezpečně vstát z lůžka. Stisknutím jednoho tlačítka připraví nemocného na vstávání navolená poloha vsedě, další fází je snížení lůžka. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Pomocí opěrných madel se klient přesune na okraj lůžka, výtah ložné plochy ho narovná tak, že nemocný může bezpečně vykročit. Klientský satelitní ovladač umožňuje samostatnost, klient tím tak získá větší sebedůvěru. Ovladač umožňuje rychlé a snadné nastavení výšky lůžka, a tak klientovi usnadňuje vstávání a uléhání. Podélné postranice lůžka slouží k bezpečnosti klienta – ochrana před pádem. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vývojem a inovací se lůžka neustále zdokonalují jak po stránce technické, tak i designové. Lůžka umožňují jak nastavení výšky, tak náklonu i polohování ložné plochy. Eleganza Standard je polohovatelné lůžko sloužící jak pro standardní, tak i intenzivní péči. Funkcí lůžka je, že umožňuje klientovi nastavení výšky, zároveň jeho náklonu a polohování ložné plochy, to vše za pomocí elektromotorů. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Výhodou tohoto lůžka je, že jeho kvalitní konstrukce zajišťuje perfektní stabilitu a má mimořádně vysokou nosnost 230 kilogramů při zachování všech funkcí, v neposlední řadě umožňuje snadné a bezproblémové čištění lůžka. Toto lůžko zároveň napomáhá prevenci dekubitů v bederní části. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Eleganza de Luxe je polohovatelné lůžko, které slouží jak pro standardní, tak i intenzivní péči. Toto lůžko je určeno klientům hospitalizovaným pro krátkodobou i dlouhodobou nemocniční péči. Toto lůžko umožňuje jak nastavení výšky, tak i jeho náklonu i polohování ložné plochy, opět za pomoci elektromotorů. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Eleganza XC – toto lůžko slouží k rychlé diagnostice, je využíváno při vyšetřování nebo operativních zákrocích. Image – je univerzální polohovatelné lůžko, jeho využití je na speciálních akutních odděleních – např. neurologie, akutní rehabilitace atd. Resuscitační lůžko Multicare – je významné pro klienty vyžadující resuscitační péči i v kritických situacích klienta, kde jde o jeho záchranu. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Univerzální stretcher Sprint – slouží pro rychlý a bezpečný přesun klienta, umožňuje základní diagnostiku a ošetření klienta v ohrožení života. Elektrické lůžko Zdravotnická lůžka existují v mechanickém, elektrickém a hydraulickém provedení. Jsou vyráběna individuálně dle přání a požadavků zákazníka. V rámci výroby se bere ohled na jednoduchou obsluhu, vysokou kvalitu i spolehlivost. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

lůžko by mělo být výškově nastavitelné, ovládané elektricky Popis lůžka: lůžko by mělo být výškově nastavitelné, ovládané elektricky po obou stranách by mělo být určité rozmezí, aby mohly ošetřovat zároveň dvě osoby světlost pod lůžkem by měla dosahovat přibližně 150 milimetrů – snadný přístup pro mobilní zvedáky, zmenšuje se pracovní prostor existují-li po stranách lůžka bočnice, nesmějí překážet použití mechanických pomůcek Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Elektrické lůžko má různé funkce Elektrické lůžko má různé funkce. Proto rozlišujeme lůžka nemocniční, lůžka pečovatelská a lůžka určená pro intenzivní péči. Mezi první elektricky polohovatelná lůžka od firmy Linet můžeme zařadit lůžko Premiér, Prestige a Decima, Praktika. Velký zvrat nastal v roce 2000, kdy byla konstrukce lůžek z Linetu vybavena sloupovou jednotkou, ta dodává jednotlivým lůžkům unikátní vlastnosti a charakteristickou vizáž. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Využití moderního pečovatelského lůžka Elektrická pečovatelská lůžka jsou určena pro zařízení sociální péče, domovy seniorů a domácí péči. Tato lůžka zajišťují vysokou funkčnost a příjemný vzhled. Typy lůžek: Terno plus a Vitalia polohovatelná lůžka s dřevěným obložením ložná plocha obou lůžek je čtyřdílná   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

polohovatelné lůžko s dřevěným obložením Estetica polohovatelné lůžko s dřevěným obložením umožňuje široký rozsah rozměrového nastavení polohování je umožněno elektromotory podpora prevence proleženin má stabilní sloupovou konstrukci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

zajišťuje funkčnost, příjemný vzhled, komfort Contempora elektricky polohovatelné lůžko určené pro pečovatelství a domácí péči pro klienty vyžadující dlouhodobou péči zajišťuje funkčnost, příjemný vzhled, komfort patří mezi nejmodernější lůžka Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

vyšetření klienta na lůžku – rentgenování C ramenem C – rameno je speciální rentgenový přístroj, který slouží k vyšetření vnitřních orgánů klientů z velkého množství úhlů je tvořený ze dvou částí – rentgenka – vysílá paprsky, a snímač – snímaný obraz zachytává Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

lůžko je určeno pro rentgenování klasickým RTG přístrojem a C ramenem Eleganza ICU lůžko je určeno pro rentgenování klasickým RTG přístrojem a C ramenem ukázka lůžka Terno plus ukázka lůžka Eleganza ICU Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Transportní stretcher, zdravotnické křeslo, transportní a zvedací systémy pro imobilní klienty, invalidní vozík Na trhu je univerzální stretcher Sprint, který zajišťuje rychlý, snadný a bezpečný přesun klienta na požadované místo. Sprint umožňuje provést základní diagnostiku a ošetření klienta v kritickém stavu přímo na lůžku. Může sloužit ambulantně při prováděných chirurgických zákrocích, určen je také pro krátkodobou hospitalizaci. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

umožňuje nastavení výšky ložné plochy Výhoda lůžka: umožňuje nastavení výšky ložné plochy uložení monitoru vitálních funkcí a zajištění umělé plicní ventilace možnost umístění přístrojů umožňuje klienta rentgenovat nebo použít C rameno mechanická konstrukce lůžka je velmi odolná Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Ukázka: univerzální transportní stretcher Příslušenství určené pro transportní stretcher: Matrace Sprint Standard a Matrace Sprint Plus.  Ukázka: univerzální transportní stretcher Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Polohovatelné křeslo Sella: Zdravotnická křesla Polohovatelné křeslo Sella: je pro klienty pohodlné, usnadňuje práci ošetřovatelům umožňuje výškové nastavení sedáku a polohování zádové a nožní části klient může na tomto křesle pohodlně sedět, ale i ležet napomáhá při mobilizaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

nízká hmotnost křesla a velká přední kolečka usnadňují manipulaci sklopitelný nožní díl a pohyblivé područky napomáhají samostatnosti klienta nízká hmotnost křesla a velká přední kolečka usnadňují manipulaci  Křeslo Softlin: pojízdné křeslo s polohovatelným opěradlem a výklopnou podnožkou je tvořeno pevnou a stabilní konstrukcí konstrukce umožňuje posouvat sedák vpřed Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

zakončení područek umožňuje lepší vstávání klienta z křesla obsahuje polohovatelný opěrák, výklopnou podnožku, snímatelné látkové potahy křeslo má centrální kolečko pro snadnou manipulaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

zvyšuje soběstačnost klienta Křeslo Markus Lift: zvyšuje soběstačnost klienta umožňuje elektrické nastavení křesla do polohy určené pro snadné vstávání elektrické nastavení křesla do polohy vleže zaručuje komfortní odpočinek klienta křeslo obsahuje ruční ovladač elektrického polohování kolečka pro snadnou manipulaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

multifunkční křeslo Sella polohovací křeslo Softlin ukázka křesla Markus Lift Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Přesun klienta na křeslo ošetřující personál přetočí klienta na bok, spustí nohy klienta přes okraj lehátka, klient se může posadit, může se vzepřít pomocí rukou až se klient posune na okraj lůžka, postaví se, poté se klient pootočí zády k sedáku a posadí se po celou dobu tohoto úkonu je ošetřující personál nápomocen – může dojít k přetěžování personálu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Přesun při využití moderních výrobků výhodné je polohovatelné lůžko, křeslo nebo zvedací židle klient se umístí na bok – leží na okraji lůžka, zády k jeho bližšímu okraji a sedáku co nejblíže k lůžku, je klient překulen na sedák poté se za pomoci ošetřujícího personálu posadí zvednutím zádové části elektricky polohovatelného křesla Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Transportní a zvedací systémy pro imobilní klienty Klienti, kteří jsou úplně nebo částečně nepohybliví, např. po amputaci dolních končetin, neurologických, cévních onemocnění, po onemocnění páteře, mají problémy s přesunem z místa na místo, takovým problémem může být dostat se z lůžka na invalidní vozík nebo z vozíku do vany. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

zařízení umožňující přesun klienta z lůžka, židle, invalidního vozíku Takto postižené osoby jsou značně omezeny v běžném životě a hlavním problémem se stává vykonávání každodenních potřeb, proto byly pro tyto osoby vynalezeny transportní a zvedací systémy. Stavěcí zvedák zařízení umožňující přesun klienta z lůžka, židle, invalidního vozíku slouží také k nácviku postavení se a chůze, k využití toalety Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

určen pro klienty, kteří jsou nesamostatní vhodné pro použití u nesamostatných, ale k pohybu aktivně přispívajících klientů Mobilní zvedák pojízdný kovový zvedák umožňující klienty zavěšené ve speciálním vaku převážet a zvedat pomocí pojízdného podvozku a hydraulicky nebo elektricky ovládaného zvedacího ramene určen pro klienty, kteří jsou nesamostatní Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

slouží k přesunu na lůžko, toaletu, židli, invalidní vozík vhodný pro transport klientů na větší vzdálenosti Mobilní zvedáky mají bohužel několik nevýhod těžká manévrovatelnost fyzická náročnost pro ošetřující personál nižší komfort pro klienta často velké rozměry podvozku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Stropní transportní zdviž – stropní zvedák je určen pro péči o nepohyblivé klienty v ústavech sociální péče, domovech pro seniory, v léčebnách, lázeňských zařízeních, rehabilitacích nebo i v domácí péči je složen ze zvedací kazety, na které je klient transportován zavěšený ve speciálním vaku, a kolejnicového systému, po kterém se kazeta s přepravovaným klientem pohybuje Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ukázka mobilního zvedáku ukázka stropního zvedáku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Invalidní vozík Invalidní vozík ve své historii existoval již ve staré Číně, v Evropě byl využíván až od 16. století, v 17. století byl vozík určený pro paraplegiky – tento invalidní vozík fungoval na bázi pohánění ruční silou, velký nárůst zaznamenal za 1. a po 2. světové válce. Je určen k přepravě sedících osob, které mají postiženy dolní nebo horní končetiny. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Invalidní vozíky obsahují tyto komponenty a doplňky materiál rámu – hliník, titan, dural, skládací mechanický invalidní vozík nebo vozík s pevným rámem pohon – pomocí obručí, vozík pákový řízený elektrický vozík může být stolečkový, středový nebo řízený bradou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

kola – rychloupínací zadní kola obsahující kolečka proti převržení poloha a sklon uchycení zadního kola – slouží k zajištění stability a bezpečnosti sedací a opěrná plocha – nastavení úhlu opěrky zad, nastavení úhlu, šířky, výšky a hloubky sedu, u elektrických vozíků obsahuje sklopná záda opěrka hlavy, područky, podnožky a stupačky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

regulovatelná výška držadel exteriérové elektrické vozíky – kompletní osvětlení, brzdy, jeden nebo dva motory  Invalidní vozík většinou tlačí ošetřující osoba, využito je pohybu ruční síly klienta, vlastního el. pohonu. Vozík v základním provedení se skládá z kovových trubek a dvou velkých a dvou malých kol.   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

typ s velkými koly vpředu typ vozíku pro oboustranně amputované Typy vozíků: typ s velkými koly vpředu typ vozíku pro oboustranně amputované typ pro pohánění jednou rukou typ s motorovým pohonem vozík pro jízdu po schodech vozík pro děti vozíky odlehčené a zpevněné Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

K dopravě invalidními vozíky musí být určité podmínky rovný povrch komunikací bezbariérové nájezdy výtahy zvedací plošiny nízkopodlažní vozidla manipulační prostor pro otáčení, vystupování, nastupování Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

mechanický invalidní vozík elektrický invalidní vozík Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Manipulace s klientem, manipulace při hygieně, polohování klienta, využití zdravotnické techniky při prevenci dekubitů, pasivní a aktivní antidekubitní matrace, jídelní stolky, zajištění komfortu klienta Manipulace s klientem představuje pro ošetřující personál fyzickou zátěž. Příčinou může být chybějící moderní vybavení jednotlivých pracovišť, popřípadě nedostatečné prostory. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Problémy při manipulaci s klientem přesun z lůžka na křeslo, stretcher nebo jiné lůžko je daleko komplikovanější u klientů s těžší hmotností polohování klienta je daleko složitější, pokud chybí elektricky polohovatelné lůžko vertikalizace, laterální polohování i ukládání do pronační polohy vážení klientů může představovat vážný problém Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Efektivní manipulace s klientem klient má být při přesouvání povzbuzován ošetřujícím personálem ošetřující personál by měl využívat manipulační pomůcky a zařízení manuální zvedání klienta má být uskutečněno tehdy, jestliže se nejedná o zvedání celé váhy klientova těla manuální polohování se odvíjí od klientova fyzického a kognitivního stavu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Přesun po podložce na lůžku při manipulaci s klientem se bere v potaz dostupnost vybavení a jeho následná údržba, důležité je pravidelné proškolování personálu, důraz je kladen na bezpečnost Přesun po podložce na lůžku pokud je klient schopen spolupracovat, skrčí obě nohy co nejvíce pod sebe a opře je o podložku, která slouží jako pomocník k nadzvednutí spodní části těla za pomocí nohou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ošetřovatel jej vezme za obě ruce v podpaží, nadzvedne jej, na jeho pokyn se klient na lůžku nadzvedne, klienta posune po podložce nahoru směrem k podhlavníku pokud ošetřují klienta 2 – 3 lidé a klient je nepohyblivý, pak 1 – 2 ošetřovatelé vezmou klienta za ruce v podpaží a další zvedne obě nohy v místě pod koleny Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Příklady nevhodné manipulace s klientem nejlepším způsobem je pod klienta v celé délce lůžka vložit další volnou podložku, pomocí které se klient přesune Příklady nevhodné manipulace s klientem při posouvání klienta se zátěž přenáší do zad ošetřovatele, negativní třecí síly ohrožují klienta vznikem dekubitů přesun klienta na lůžko bez výškového nastavení vyžaduje práci ošetřovatele v nepřirozené poloze Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Přesun klienta z lůžka na lůžko – pomocí podložky přesouvací podložky slouží k přesunu klienta z lůžka na lůžko, z operačního stolu na lehátko atd. podložky jsou z otáčejících se válečků vsazených do duralového rámu, na válečky je umístěn koženkový pás Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Manipulace při hygieně Sprcha klientům slouží k osobní hygieně. Existují různá řešení sprchování klientů dle jejich osobní potřeby. Koupel je pro osobní hygienu klienta využívána méně často.  Přehled výrobků sprchování omývací lůžko – sprchový vozík je vhodný pro klienty, kteří jsou nesamostatní, neaktivní Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

je vybaveno hydraulickým nebo elektrickým zdvihem výškově nastavitelná hygienická židle je určena pro klienty, kteří jsou nesamostatní, ale jsou aktivní a přispívají k pohybu pohyblivější klienti jsou schopni provést množství úkonů souvisejících se sprchováním sami méně pohybliví klienti využívají k přesunu na hygienickou židli stavěcí zvedák Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

víceúčelové sprchové křeslo je určeno pro klienty s nedostatečnou stabilitou trupu sprchová kabina obsahuje ochranný kryt proti postříkání a je vybavena posuvným sedadlem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

sedací vana s lamelovými dvířky Přehled výrobků vany sedací vana s lamelovými dvířky určena pro klienty samostatné i nesamostatné, ale k pohybu aktivně přispívající polohovací sedací vana je určena klientům, kteří nejsou schopni udržet rovnováhu při sezení vana s integrovaným zvedákem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

je vhodná pro klienty, kteří jsou schopni udržet rovnováhu při sezení sedací vana se zvedací hygienickou židlí je vhodná pro klienty, kteří mají problémy dostat se do vany a z vany, ale co se týká samotné koupele, jsou jí schopni zcela sami nebo jen s minimální pomocí   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

K přesunu na toaletu lze využít stavěcí pomůcku stavěcí zvedák  Návštěva toalety K přesunu na toaletu lze využít stavěcí pomůcku stavěcí zvedák výškově nastavitelnou židli víceúčelové hygienické křeslo vakový a stropní zvedák Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Polohování klienta Polohování klienta je systematická změna polohy na lůžku, v křesle, která se uskutečňuje v určitém časovém rozmezí. Polohováním klienta předcházíme vzniku dekubitů. Pravidelnými změnami polohy klienta dochází k zabránění nadměrného působení tlaku na tlakové body a dochází k okysličování a prokrvování podkožních tkání. Základním pravidlem polohování je neležet na dekubitech nebo na místech rizikových pro jejich vznik. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Pokud je klient schopen samostatného pohybu, ošetřovatel ho informuje, jakým způsobem a v jakých intervalech má svou polohu měnit. Samostatnější klient by měl měnit polohu přibližně každých 10 – 15 minut. Nepohyblivého klienta polohuje ošetřující personál podle okamžitého stavu klienta, jednotlivé intervaly mohou kolísat mezi 10 minutami a 4 hodinami. Ošetřovatel kontroluje riziková místa nejméně 1krát denně. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

využíváme různé podložky, polštáře, podložky pod patu, loket Změna polohy na lůžku většinou se využívají boční a šikmé boční polohy – 15 – 30 stupňů odchýlení od polohy na zádech a poloha na zádech při polohování na zádech je potřeba dávat pozor na otlaky v místech týlu, krku, lopatek, hýždí, pat využíváme různé podložky, polštáře, podložky pod patu, loket Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

imobilní klienti by neměli mít zvednutou hlavu a horní polovinu těla výše než 30 stupňů nad podložkou, výjimka při jídle klient má mít zvednutou hlavu nad podložkou přibližně 15 stupňů – polštáře, podhlavník při jídle klient zaujímá polohu vsedě nebo polosedě – zabránit problémům při polykání, podhlavník lůžka dáme zpět do původní polohy 15 – 30 stupňů nad podložkou, ale nejdříve přibližně 15 – 30 minut po jídle Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pokud klient leží na zádech, je nutné, aby měl paty trvale nad lůžkem, vhodné je vložit pěnovou podložku nebo polštář pod nohy mezi střed lýtka a kotníky Poloha vsedě jestliže klient sedí v křesle nebo na vozíku, je nutné ho posadit tak, aby udržel vzpřímenou polohu při sezení by měl mít klient stehna ve vodorovné poloze a chodidla na podlaze Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

lokty, předloktí a zápěstí jsou uložená na opěrkách můžeme využít polštáře, speciální podložky u nepohyblivých klientů využíváme antidekubitní sedací podložku interval polohování vsedě je kratší – 10 až 50 minut Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Využití zdravotnické techniky při prevenci dekubitů Důležité jsou tyto zásady polohování využívání antidekubitních pomůcek hygiena rehabilitace normalizace celkového stavu – výživa, vnitřní prostředí, krevní oběh, okysličování, atd.   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Pokud je klient částečně pohyblivý a je schopen měnit polohy sám, stačí použít statické antidekubitní pomůcky. Pokud je klient nepohyblivý a není schopen sám si změnit polohu, je nutné použít dynamické antidekubitní podložky – matrace. Pokud má klient dekubity 3. a 4. stupně, je vhodné použít speciální lůžka – matrace s mírným únikem vzduchu.   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Rozlišujeme tyto druhy pomůcek pomůcky pro boční a šikmé boční polohování různé zvedáky pro zvedání klienta speciálně konstruované lůžko s elektrickým polohováním matrace k lůžku, antidekubitní matrace   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pomůcky pro boční a šikmé boční polohování pěnové – molitanové podložky polštáře – na zmírnění tlaku u vyskytujících se dekubitů měkké polštáře pod lýtka molitanové ochrany nohou ochrany pat molitanové klíny pro zajištění boční nebo šikmé plochy   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Antidekubitní matrace dělíme matrace redukující tlak a matrace odstraňující tlak matrace statické, plovací, rotační, se střídavým nafukováním matrace přídavné – overaly a nahrazovací ukázka aktivní antidekubitní matrace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pasivní antidekubitní matrace slouží k nejdokonalejšímu rozložení váhy klienta, nedochází k utlačování tkání  aktivní antidekubitní matrace slouží k prevenci dekubitů a ulehčuje léčbu dekubitů odlehčují části těla podporují prokrvování tkání   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Výhody jídelního stolku Jídelní stolky Jídelní stolky jsou vyrobeny tak, aby zvyšovaly pohodlí a samostatnost klienta. Výhody jídelního stolku nastavitelná jídelní deska umožňuje klientům konzumaci jídla na lůžku stolek lze využít jako psací a pracovní podložku – lze upravit výšku jídelní desky i její naklopení rám podvozku ve tvaru „C“ lze použít i při sezení v křesle nebo na židli    Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

je jednoduchý stabilní stolek s výškově nastavitelnou jídelní deskou Typy jídelních stolků Server Solido je jednoduchý stabilní stolek s výškově nastavitelnou jídelní deskou obsahuje dvojité kolečka pro snadnou manipulaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

je použit v nemocnicích Server Stylo má kovovou podstatu s bržděnými kolečky, k níž je připevněna mechanika umožňující výškové nastavení sklopné, oboustranné jídelní plochy Server Classic je použit v nemocnicích jeho konstrukce zabezpečuje pohodlné a bezpečné použití během jídla nebo čtení   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Stolky k lůžku s jídelní deskou Stolky určené pro zařízení sociální péče, domovy pro seniory a domácí péči by měly být oboustranně přístupné. Mohou mít zásuvku, skříňku, samostatně brzditelná kolečka. Lze zakomponovat i jídelní desku. Tyto vlastnosti zvyšují komfort klientům a usnadňují práci ošetřujícímu personálu.   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Zajištění komfortu klienta Pohodlí klienta zlepšuje psychickou odolnost i obranyschopnost organismu. Faktory, které zajišťují komfort klienta místnost musí být dostatečně prostorná – použití různého zařízení a pomůcek teplotní komfort klienta – přiměřená teplota, použití vhodných přikrývek   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

zajištění vlhkosti vzduchu přiměřené osvětlení správný a včasný výběr pomůcek výběr vhodného lůžka pro usnadnění sprchování, koupání a návštěvy toalety existuje řada pomůcek, které zajistí komfort a bezpečnost klientům vstřícný přístup ošetřujícího personálu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK