Lomené výrazy – násobení a dělení VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.16 Lomené výrazy – násobení a dělení Anotace: Žák si připomene krácení, násobení a dělení zlomků. Prezentace žákovi ukáže postup při násobení a dělení lomených výrazů. Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český Očekávaný výstup: Násobí a dělí lomené výrazy. Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: Druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: Školní rok 2012-2013 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: Devátý ročník základní školy
Připomeneme si násobení zlomků. Nejdříve se podíváme, zda se nedají zlomky krátit. V našem případě se zlomky nedají krátit. Vynásobíme čitatele a zvlášť jmenovatele. Zapíšeme výsledek.
Připomeneme si dělení zlomků. Nejdříve opíšeme první zlomek napíšeme krát a druhý zlomek převrátíme. Nyní se podíváme, zda se nedají zlomky krátit. V našem případě se zlomky nedají krátit. Vynásobíme čitatele a zvlášť jmenovatele. Zapíšeme výsledek.
Násobení a dělení lomených výrazů Vypočti: 1 1 2 𝑎 3 1∙2 1∙ 𝑎 3 = 1 Nejdříve se podíváme, zda se nedají lomené výrazy krátit. V našem případě se výrazy dají krátit. Krátíme. Zlomky vynásobíme. Zapíšeme podmínky. Pozor při zapisování podmínek. Díváme se na jmenovatele ještě před krácením!
Násobení a dělení lomených výrazů Vypočti: 1 1 1 4 1. Krátíme. 2. Vynásobíme. 3.Zapíšeme podmínky.
Násobení a dělení lomených výrazů 1. Převedeme na násobení. 2. Krátíme. 3. Vynásobíme. 4. Zapíšeme podmínky. 5. Při zápisu podmínek u druhého zlomku dejte pozor. Zlomek byl převrácen. Zajímá nás jeho čitatel i jmenovatel!
Násobení a dělení lomených výrazů 1 1 1 1 1 1 1. Rozložíme na součin čitatele i jmenovatele. 2. Krátíme. 3. Vynásobíme. 4. Zapíšeme podmínky. Díváme se na jmenovatele po rozkladu na součin.
Násobení a dělení lomených výrazů Postup Rozklad na součin Krácení Násobení Podmínky