ROZVODNÁ ELEKTRICKÁ SÍŤ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Vodní elektrárny Marek Mik.
SLOŽITĚJŠÍ ELEKTRICKÉ SKUTEČNOSTI
36. Střídavý proud v energetice
Transformátory (Učebnice strana 42 – 44)
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Rozvodná elektrická síť
ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
TEPELNÁ ELEKTRÁRNA.
Digitální učební materiál
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Přenos elektrické energie
ROZVOD ELEKTRICKÉ ENERGIE
Elektromotor poloprstence komutátoru kartáčky
Rozvodná elektrická síť
Rozvodná elektrická síť
Nadpis do sešitu Transformátory V-2-95.
Obvody střídavého proudu
ELEKTROMAGNETICKÉ JEVY, STŘÍDAVÝ PROUD
Střídavý proud Vznik střídavého proudu Obvod střídavého proudu Výkon
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
16. STŘÍDAVÝ PROUD.
Popis a provedení synchronních strojů
Stavba transformátoru Transformace proudu a napětí
ROZVODNÁ ELEKTRICKÁ SÍŤ
Vznik střídavého proudu sinusoida
Transformátor.
Fyzika Elektrárny.
Česká republika: Tepelné elektrárny Hospodářský zeměpis
Elektrický generátor Elektrický generátor je elektrický stroj, sloužící k přeměně jiných druhů energie na energii elektrickou. Nejčastěji se jedná o rotační.
Generátory elektrického napětí
TRANSFORMÁTOR.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jedna ze dvou jaderných elektráren v ČR - Temelín
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
Elektroenergetika úvod do předmětu.
Transformátory Jsou nedílnou součástí rozvodu elektrické energie, domácích elektrických spotřebičů… ZŠChodov, Komenského 273.
Dynamo, alternátor, elektromotor
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:říjen 2011 Určeno:9. ročník ZŠ.
Faradayův indukční zákon VY_30_INOVACE_ELE_732 Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice Vypracoval: Ing. Josef Semrád
Výroba elektřiny VY_30_INOVACE_ELE_733
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Střídavý proud (9. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výroba a přenos elektrické energie Číslo DUM: III/2/FY/2/2/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Richard Dlouhý. Druhy elektráren  Vodní  Solární  Jaderná  Větrná  Tepelná  Geotermální Tyto elektrárny vytvářejí elektrickou energii.
Elektrárny Zbožíznalství 1. ročník Elektrárny - rozeznáváme: 1. tepelné elektrárny 2. vodní elektrárny 3. jaderné elektrárny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_192_Elektřina-výroba a rozvod AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav.
Energetické přeměny Zbožíznalství 1. ročník Energetické přeměny - energii z přírodních zdrojů je nutné přeměnit na formy vhodnější pro dopravu i k použití.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav AUTOR: Jana Valášková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 13 _FYZIKA TÉMA: Elektrárny – typy elektráren ČÍSLO PROJEKTU:cz.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
Fyzika – Přenosová soustava ČR
Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk Lecián Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Přenosová soustava © Petr Špína 2011
AZ kvíz.
VY__III/2__INOVACE__207 FYZIKA Tepelná elektrárna.
Energie VY_32_INOVACE_05_Energie Autor: Pavlína Čermáková
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Rozvodná el. síť TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Druhy elektráren Výroba a přenos elektrické energie Název školy
Vlastnosti střídavého proudu
Fyzika 2.D 12.hodina 23:35:26.
Elektroenergetika úvod do předmětu.
Výroba elektrické energie
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
TRANSFORMÁTOR.
Transkript prezentace:

ROZVODNÁ ELEKTRICKÁ SÍŤ

ÚVOD Poznali jsme, že Faradayův objev elektromagnetické indukce umožnil ve velkém výrobu elektrické energie v elektrárnách pomocí alternátorů. Tentýž objev sehrál mimořádnou úlohu také při přenosu elektrické energie na velké vzdálenosti od elektráren ke spotřebitelům, protože na něm jsou založeny transformátory

HISTORIE ELEKTRICKÉ ENERGIE Dnes už bychom si ani život bez elektrické energie nedokázali představit. K všeobecným potřebám člověka je energii nutné nejen vyrobit, ale také dopravit. Vlastně prvním, kdo se snažil vyrobit elektrickou energii a rozvést ji do ostatních domácností ve velkém byl Tomáš Alva Edison. Jeho počátky byly opravdu těžké. Jeho největšími odpůrci byli hlavně majitelé plynárenských společností, kteří viděli v novém vynálezu konkurenci. Edison se první snažil položit kabely do země. Bohužel ale platil vysoké pokuty za rozkopané chodníky. Zlomovým okamžikem v jeho životě bylo 4. září 1882, kdy po krátké zkoušce dokázal osvítit síť domů dlouhou 25km, čímž si sklidil ovoce. Podle pramenů byla takováto první světelná zkouška u nás provedena 13. března 1887. U nás byl podobným zastáncem výroby elektrické energie jako Edison František Křižík, který byl také zastáncem stejnosměrného elektrického proudu.

HLAVNÍ TYPY ELEKTRÁREN 1. JADERNÁ 2. VODNÍ 3. TEPELNÁ

VZNIK ELEKTŘINY V TOVÁRNÁCH Na našem území najdeme několik druhů elektráren. Nejvíce užívaná je tepelná, neboli uhelná, protože na našem území jsou obrovské zásoby kvalitního uhlí. Princip uhelné elektrárny je vlastně jednoduchý: v parním kotli je spalováno uhlí, které poté ohřívá vodu a žene ji dále do parní turbíny. Z toho tedy vyplívá, že takováto elektrárna musí být v blízkosti řeky, aby mohla získávat vodu pro svůj chod. Pára poté roztáčí obrovskou turbínu, kondenzuje se a vrací zpět do kotle. Obrovská turbína dá do pohybu alternátor na výrobu elektrické energie. Alternátor je přístroj na výrobu el. energie. Jak bychom si jej popsali ? Vzpomeňme si na elektromotor. Elektromotory využívají otáčivý účinek magnetického pole, které působí na cívku. Mohou pohánět jak model auta, tak ponorku. Dalo by se říct, že pomocí elektrické energii vyrábí na hřídeli otáčivý pohyb. Alternátor naopak vyrábí pomocí otáčivého pohybu elektrickou energii. Slovo alternátor bychom mohli nahradit také slovem generátor.

VZNIK ELEKTŘINY V TOVÁRNÁCH Elektrický proud se vyrábí v alternátorech. Alternátory jsou poháněny parními turbínami, proto se jim také říká turboalternátory. Alternátor se skládá ze statoru a rotoru. Střídavý elektrický proud se vyrábí tak, že stejnoměrný proud otáčejícím se rotoru vytváří silné magnetické pole. To protíná velikou rychlostí vodiče, uložené v drážkách statoru a tím vytváří střídavý elektrický proud. Pomocí transformátoru se proud transformuje na napětí 400kV. V elektrárně se tedy vyrobí střídavé napětí, v našem příkladě tedy o velikost 20000V. Ovšem na takovémto principu pracují i vodní, jaderná a větrná elektrárna. U všech elektráren je stejné to, že obrovská turbína se dá do pohybu a pohyb se přenáší na generátor, který vyrobí elektřinu. Liší se ovšem podněty, které dali do pohybu turbínu. U vodní elektrárny je tomu tak, že voda, teď ovšem ne v podobě páry dá do pohybu turbínu. Určitě každý již vydedukoval, že vodní elektrárny jsou stavěny především na větších přehradách, kdy voda odtékající z nádrže prochází přes turbínu dává ji do pohybu U větrné elektrárny je jasné, že turbínu dává do pohybu sám vítr. Každý jistě ví, jak vypadá větrná elektrárna. Pro Ty, kteří by trochu váhaly napovím, že vypadá jako obrovský větrník. U jaderné elektrárny je proces asi nejsložitější, ale co se musí uznat je také nejúčinnější. Zde teplo potřebné k zahřátí vody a jejím přetvoření na páru je získáváno pomocí jaderné reakce, při které se uvolní obrovské teplo.

A TEĎ ČESKY Elektrickou energii získáváme tedy v elektrárnách. V elektrárnách se vyrábí střídavé napětí s efektivní hodnotou 6,3 kV až 10 kV Toto napětí získané v alternátorech elektrárny se transformuje na velmi vysoké napětí (vvn) 220kV, případně 400 kV a pro mezistátní přenos 750 kV a 1 000 kV. Velmi vysoké napětí se transformuje v oblastních rozvodnách na vysoké napětí (vn) 22 kV. V místních rozvodnách se transformuje vysoké napětí na nízké napětí (nn) 230 V, které se přenáší spotřebitelskou sítí do domácností, dílen, obchodů apod. Přenosové elektrické vedení je z ocelohliníkových lan upoutaných přez izolátory na stožárech

SCHÉMA ROZVODNÉ EL. SÍTĚ ZJEDNODUŠENÉ SCHÉMA PŘEVZATO Z UČEBNICE FYZIKY PR 9. ROČNÍK ZŠ Elektrárny transformátor z 6,3 kV na 220 kV oblastní transformátor z 220 kV na 22 kV místní transformátor z 22 kV na 220 V spotřebitelská síť 220 V