PhDr. Miroslava Kopicová ministryně školství Vysoká škola ekonomická Praha 16. března 2010
Veřejné vysoké školy – 26 počet studentů: Státní vysoké školy – 2 počet studentů: Soukromé vysoké školy – 45 počet studentů: Počet studentů VŠ: Počet zaměstnanců VŠ: – z toho akademických pracovníků Zdroj: MŠMT
Pobočky vysokých škol 107 Zdroj: MŠMT Celkem 73 vysokých škol
Zdroj: MŠMT
Z celkového počtu 73 VŠ vykazuje VaV výstupy jen 26 V letech evidováno 373 výzkumných organizací Zdroj: Rada pro VaVI
Znalostní přínosy bez okamžitého návratného ekonomického potenciálu ◦ článek v impaktovaném časopise ◦ článek v recenzovaném časopise ◦ odborná kniha ◦ sborník Znalostní přínosy s reálným návratným ekonomickým potenciálem ◦ patent ◦ prototyp, autorizovaný SW, průmyslový vzor ◦ poloprovoz Počet výsledků s bodovým hodnocením /2008 Počet výsledků bez bodového hodnocení /2008 Zdroj: Rada pro VaVI
Zákon č. 110/2009 Sb., § 2 Pro účely tohoto zákona se rozumí: d) inovacemi zavedení nových nebo podstatně zdokonalených výrobků, postupů nebo služeb do praxe, s tím, že se rozlišují: 1. inovace postupů, kterými se rozumí realizace nového nebo podstatně zdokonaleného způsobu výroby nebo poskytování služeb, včetně významných změn techniky, zařízení nebo programového vybavení, 2. organizační inovace, kterými se rozumí realizace nového způsobu organizace obchodních praktik podniků, pracovišť nebo vnějších vztahů.
Národní politika výzkumu, vývoje a inovací ČR na období , jejíž cíle jsou naplňovány Reformou systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Analýza stavu Výzkumu, vývoje a inovací v ČR a jejich srovnání se zahraničím Úřad vlády Rada pro výzkum, vývoj a inovace Analýza inovačního potenciálu krajů České republiky Technologické centrum AV ČR Bílá kniha výzkumu, vývoje a inovací v ČR Technologické centrum AV ČR
Podle zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách Vysoké školy podle § 1a uchovávají a rozhojňují dosažené poznání a podle svého typu a zaměření pěstují činnost vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost. Akademičtí pracovníci podle §70 zákona jsou zaměstnanci vysoké školy, kteří vykonávají jak pedagogickou, tak vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovačních, uměleckou nebo další tvůrčí činnost.
Počet výzkumných pracovníků v ČR (2007) Počet aplikovaných výstupů (2007) (2008) Počet ostatních výstupů (2007) (konference, výstavy, workshopy atd.) (2008) Počet publikačních výstupů (2007) (2008) Na 1 aplikovaný výstup připadá 19,5 publikačních výstupů Zdroj: Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v ČR a jejich srovnání se zahraničím v roce 2009
legislativní opatření – např. daňové úlevy finanční toky motivující VŠ ke zlepšení inovačního potenciálu exekutivní opatření – např. změna podmínek pro udělování akreditací a certifikací
Výzkum a vývoj pro inovace Podnikání a inovace Vzdělávání pro konkurenceschopnost Praha Konkurenceschopnost, Praha Adaptabilita
Založena zákonem č. 211/2009 Sb. dne Zabezpečuje: ◦ přípravu a realizaci programu aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací ◦ poradenství řešitelům projektů a uživatelům výsledků aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací, zejména v oblasti právní, finanční a ochrany duševního vlastnictví atd.
Krok první: Požadavky Akreditační komise ČR: ◦ propojení studijních programů s odpovídajícím výzkumem, vývojem a inovacemi ◦ motivace- získání akreditace Krok druhý: Požadavek MŠMT, Rady VaVI, Vlády ČR o propojení výzkumu, vývoje a inovací s praxí o motivace: získání kreditu a institucionální podpory
dominantní faktory úspěchu inovace definuje Competitive Innovation Advantage (CIA) Podmínky CIA ◦ převažující výkon ve srovnání s konkurencí ◦ užitek pro zákazníka ◦ vnímání užitku zákazníkem ◦ obtížně dosažitelný pro konkurenci ◦ téměř bez vlivu okolí Jak VŠ v aplikovaném výzkumu respektují tyto podmínky? Zdroj: V. Trommsdorff, F. Steinhoff : Marketing inovací, 2009.
VŠ neumí komercionalizovat výstupy z VaVI a proto je třeba hledat řešení: ◦ např. výstupy z VaVI mají originální charakter a svou povahou odpovídají např. uměleckému zboží lze adaptovat tento model pro komercionalizaci výstupů z VaVI? lze uplatnit poznatky z detailního prodeje? lze vytvořit český nebo EU trh pro výstupy z VaVI?
Máme vyváženou strukturu VŠ ve vzdělávacích činnostech Máme nevyváženou strukturu VŠ v inovačních procesech Pouze Praha a Brno mají relativně kvalitní infrastrukturu, která má vyvážený poměr mezi vzdělávacími a výzkumnými aktivitami Jak vytvořit provázanou infrastrukturu v ostatních regionech?
Lze využít metodiky pro vznik klastrů zaměřených na výzkumné organizace v rámci VŠ? Na jakém principu budou klastry pracovat: ◦ smíšený princip klastrů? ◦ specializované klastry?
Navrhnout a realizovat modely a metodiky pro vznik a podporu funkčních trhů realizující detailní prodej výstupů z VaVI Vytvořit komplexní systémy, které budou propojovat různé obory tak, aby byly propojeny všechny fáze inovačních procesů
Respektovat zákon o VŠ a vyžadovat plnění všech povinností, které zákon ukládá VŠ a AP Vytvářet podmínky pro vznik funkčního trhu zaměřeného na prodej výstupů z VaVI