AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých Budějovicích
PROCES SOCIALIZACE V ADOLESCENCI utváření identity v adolescenci a v období vynořující se dospělosti - odpověď na otázku,, kdo jsem“´+ vědomí vlastní stability, kompetence a pohody interpersonální vztahy: zdrojem jeho sebedůvěry, pocitu autonomie a vědomí vlastní účinnosti
AUTONOMIE STUDENTA moderní v y s o k o š k o l s k á výuka autonomní učení – učení orientované na žáka významným způsobem ovlivňuje i změny vyučovacího procesu v zájmu nejen jedince, ale i společnosti je formování socializovaných, ale přitom autentických osobností
SOCIALIZACE OSOBNOSTI Socializace = formování osobnosti v procesu jeho společensko – kulturního zapojení, rozvoje jeho účasti ve společensko – kulturní činnosti, konfrontace s druhými osobnostmi a vyrovnání vztahu k sobě samému (Z. Heluz) Socializace - pojímána jako proces přípravy pro život ve společnosti
VZTAHY ADOLESCENTA K DOSPĚLÝM adolescent odmítá většinou jejich hodnoty a strategie chování, odmítá všechno staré, hledá nové alternativy, experimentuje dvojpólovost: na jedné straně boj o osobní samostatnost a na druhé straně snaha o odstraňování napětí a o porozumění s dospělými Důležitou funkci: vztahy s vrstevníky - vrstevnická skupina; dospívající získává také sociální status
ŠKOLA Prostředí institucializované výchovy jako utváření jak kolektivní identity, tak rozvoj individuální identity jedinců zahrnuje v sobě významnou socializační a výchovnou šanci. utváření postojů a formování pozitivního životního stylu se stalo součástí vize a mise VŠTE v Českých Budějovicích
UČITEL JAKO MODEL zastává důležitou úlohu při posilování socializačního procesu ve škole sociální kontakty s učiteli – velice důležité, protože mohou ovlivnit jejich další život (zajímají je názory dospělých) při výuce: mezigenerační střety Při praxi: mezigenerační střety
REFERENČÍ RÁMEC EGA je dán,, hodnotami, cíli, standardy nebo normami, které se staly…součástí toho, co nazýváme JÁ. Tyto hodnoty, cíle standardy nebo normy, které se staly našimi postoji, jsou reprezentovány, uspořádávány nebo tvořeny skupinovými aktivitami a sociálními situacemi, které mají konstelaci sociálních vztahů, s nimiž přicházíme do styku“ (j. Pelikán)
VZTAHOVÝ RÁMEC CHOVÁNÍ vyjadřuje skutečnost, že rozhodujícím motivem jednání člověka se stává angažované JÁ. Jedná se o produkt s o c i á l n í z k u š e n o s t i, odvozený z kontaktů dítěte s dospělým jedincem (rodičem, učitelem)
Bernard Bolzano ( ) vynikající učitel, vychovatel, odvážný sociální kritik, filozof, teolog, geniální matematik a logik řešení etických otázek: klíčovým úkolem etiky je formulování nejvyššího mravního zákona. Hlavním prostředkem je osvěta, a to osvěta výchovou a vzděláním. S myšlenkou osvěty je u BB spjata i myšlenka pokroku. mravnost je nejen záležitostí rozumu, nýbrž ve stejné míře předpokládá účast citu
DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST