Obrana jako veřejný statek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
Bytové družstvo U Arény
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Obecná část rozpočtového práva III
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Možnosti strukturálních fondů EU – Služby v oblasti bezpečnosti, prevence a řešení rizik Hradec Králové, Ing. Miloš Ciniburk zástupce ředitele.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
10 let v NATO/20 let transformace ozbrojených sil ČR.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Studie dobrovolných aktivit ekologických NNO Tomáš Růžička
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Pojistné systémy 9. cvičení. Běžně placené pojistné - področně Základním předpokladem je placení pojistného častěji než jedenkrát do roka Vzorec pro výpočet.
Fiskální krize a sociální politika Ladislav P r ů š a Praha, 8. února 2012.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Goniometrické funkce pro III. ročník
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
EKONOMICK É INFORMACE pro jedn á n í Předsednictva RV Š
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
ROK 2010 ÚLOVKY Z REVÍR Ů MO Č RS JIND Ř ICH Ů V HRADEC Zpráva dle podklad ů J č ÚS.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Tokio poloha Souřadnice: Nadmořská výška: 0 m n. m. Stát: Japonsko
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Soustava veřejných rozpočtů II.
Penzijní fondy v rámci důchodové reformy Mojmír Boucník Viceprezident Asociace penzijních fondů.
Návrh rozpočtu vlastního hlavního města Prahy na rok 2010 Praha
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
PÍSEMNÉ ODČÍTÁNÍ Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_623_5TR_M Autor: Mgr.
Přednost početních operací
Ekonomická část (oddělení financování nepřímých nákladů)
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Rozpočtový proces státního rozpočtu
TK ministra obrany Pomoc AČR při povodních Jihočeský kraj 24 osob Jihočeský kraj 24 osob Moravskoslezský kraj 197 osob Moravskoslezský kraj 197.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočet obce.
Obsah veřejných rozpočtů III
Armáda, bezpečnost, nová role zbrojního průmyslu
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2011
Akademický senát AMU 26. března Akademický senát AMU.
Trendy rozpočtu Ministerstva obrany
Transkript prezentace:

Obrana jako veřejný statek Čistý veřejný statek – nedělitelnost, nerivalita, nevylučitelnost ze spotřeby Poručnický statek – o spotřebě rozhoduje stát (sněmovna) Latentní užitek – společenský užitek nákladů na obranu je v prevenci války (v globální jaderné válce by nebylo vítězů ani poražených) Důsledkem latentnosti užitku obrany je nízká míra ztotožnění se (tzv. interiorizace) a ochoty veřejnosti vydávat část veřejných zdrojů na obranu Výdaje - pravidelně diskutovaný a sledovaný problém Cílem obrany je zajistit základní podmínky pro bezpečnost a rozvoj společnosti a jejích členů

Obrana v ČR Orgány státní správy a samosprávy Ozbrojené síly ČR Prezident ČR Parlament ČR Vláda ČR Bezpečnostní rada státu Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra Ozbrojené síly ČR Armáda ČR Vojenská kancelář prezidenta republiky Hradní stráž Armáda ČR je zapojena do integrované vojenské struktury NATO (březen 1999) Od 1. ledna 2005 je plně profesionální Specifické postavení národní obrany neexistuje jednoduchý způsob, kterým by občané, jakožto koneční spotřebitelé, mohli určovat náklady a výnosy spojené s obranou

Strategie obrany Každý stát si na základě své geopolitické polohy a ekonomického potenciálu vytváří národní strategii obrany Součásti Politická Vědeckotechnická Ekonomická celkový podíl výdajů na obranu na velikosti HDP (v %) celkový podíl výdajů na celkových výdajích státního rozpočtu (v %) struktura výdajů: provozní náklady a investice

Podíly výdajů MO na HDP a výdajích státního rozpočtu Rok 2008 Rok 2009 HDP (v mld. Kč) 3 827,0 4 087,0 Výdaje státního rozpočtu ČR (v mld. Kč) 1 107,3 1 152,1 Podíl výdajů MO na HDP 1,42 % 1,37 % Podíl výdajů MO na výdajích státního rozpočtu ČR 4,89 % 4,86 %

Legislativa Zákon č. 1993 Sb., tj. Ústava ČR Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany ČR Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách ČR

Hospodaření armády Vychází z úkolů zabezpečit věrohodnou schopnost státu bránit se efektivně budovat vojenský obranný systém odpovídající vnějšímu ohrožení a ekonomickým možnostem státu vytvářet podmínky pro zapojení obranných sil státu do organizace kolektivní obrany demokratických států

Finanční prostředky Státní rozpočet Příjmy Výdaje na kapitola 307 – resort Ministerstva obrany Příjmy 20 % - činnost organizačních složek státu Hlavně odprodej movitého majetku AČR (sestupná tendence) 80 % - příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti Výdaje na Vojenskou obranu Správu a výzkum Civilní ochranu

Rozpočtová kapitola MO V ý d a j e (v mil. Kč) Rok 2008 Rok 2009 I. Kapitálové výdaje celkem 8 865,8 8 050,8 II. Běžné výdaje celkem 45 300,8 47 933,1 II.1. Platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci 12 027,7 12 824,1 II.2. Důchody a ostatní sociální dávky 6 178,4 6 396,7 II.3. Povinné pojistné placené zaměstnavatelem a příděl do FKSP 4 187,7 4 212,8 II.4. Příspěvky na provoz a neinvestiční dotace příspěvkovým org. 1 088,2 1 819,3 II.5. Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům 322,0 322,7 II.6. Ostatní věcné neinvestiční výdaje 21 496,8 22 357,5 III. Celkové výdaje kapitoly MO 54 166,6 55 983,9 P ř í j m y IV.1. Příjmy rozpočtových organizací 250,0 196,2 IV.2. Příjmy z pojistného 2 667,8 2 601,7 IV. Celkové příjmy kapitoly MO 2 917,8 2 797,9 VÝSLEDNÉ SALDO ROZPOČTU 51 248,8 53 186,0

Vývoj rozpočtu MO 1993 - 2002   1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 příjmy 2 181,3 2 102,6 2 045,8 2 256,6 2 295,8 2 540,4 2 349,6 5 460,1 2 607,4 3 830,0 výdaje 23 776,6 27 007,7 28 275,2 30 508,8 31 328,3 37 643,1 41 688,1 44 669,7 44 977,5 48 924,1 Podíl na HDP 2,61% 2,60% 2,26% 2,16% 1,90% 2,07% 2,25% 2,35% 2,10% 2,23% Podíl na výdajích SR 6,70% 7,10% 6,50% 6,30% 6,00% 6,60% 7,00%

Vývoj rozpočtu MO 2003 - 2011   2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 příjmy 3 266,9 3 204,5 3 353,9 4 001,5 3 787,8 3 872,4 3 316,4 2 473,0 2 638,4 výdaje 53 193,9 52 481,2 58 445,0 55 358,4 54 948,8 49 827,1 51 823,9 48 867,1 43 878,4 Podíl na HDP 2,21% 1,90% 2,00% 1,72% 1,55% 1,35% 1,43% 1,32% 1,15% Podíl na výdajích SR 6,60% 6,00% 6,30% 5,40% 5,00% 4,50% 4,40% 4,10% 3,70%

Příjmy a výdaje

Podíly na HDP a výdajích SR