Jste připraveni zaplatit mýtné? na celé silniční síti? za všechna vozidla? pro nákladní automobily: v průměru cca 20 Kč/km pro osobní automobily: v průměru cca 2 Kč/km pouze otázka politického rozhodnutí Panelová diskuse: Dopravní stavby ČR Miroslav VYKA, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě2
Skutečně by mýtné zdražilo výrobky? Panelová diskuse: Dopravní stavby ČR Miroslav VYKA, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě3 Ve Švýcarsku zavedli mýtné 18 Kč/km (platí všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny na všech silnicích) - Převedení části přeprav na železnici - Vyšší vytížení silničních vozidel - Omezení zbytných přeprav - Dopad na koncové ceny zboží: + 0,20% až + 0,54% - Zajištění financí na infrastrukturu 2/3 z mýta určeno na stavbu nových železničních tunelů pod Alpami
Z dálnic mizí 40% ceny neznámo kam… „máme statistiku, která dokládá, že když se soutěží naplno, ceny jsou zhruba o čtyřicet procent nižší než cena vypsaná zadavatelem. Zatímco v užším výběrovém řízení s losovačkou jsou ceny na úrovni, která se očekává, nebo dokonce i vyšší. Z čehož je jasné, že se s losováním dá dělat spousta „zajímavých" věcí. “ Ing. Dan Ťok, předseda představenstva a generální ředitel Skanska a.s. Zdroj: Aktuálně.cz ( ) Panelová diskuse: Dopravní stavby ČR Miroslav VYKA, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě4
Problémy v rozvoji železniční sítě Mýtus o dokončené železniční síti v 50. letech minulého století Neochota SŽDC rozvíjet síť a stavět zcela nové tratě (při modernizaci je stará trať snesena = nevzniká nová kapacita) Modernizace stávajících tratí (minimální zvýšení rychlosti na úkor snížení kapacity tratí a degradace železniční sítě) Lobby tuzemského železničního průmyslu Přednost zastaralým tuzemským technologiím z minulého století Na koridorech instalace nového zabezpečovacího zařízení na technologické úrovni Simens-Halske 1896 Špatná projekční příprava, celková předraženost staveb Prezentace falešných úspor = degradace připravených projektů!! Panelová diskuse: Dopravní stavby ČR Miroslav VYKA, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě5
Jaké dopravní stavby jsou pro ČR prioritní? Železniční infrastruktura dálková doprava - vybudovat základní síť vysokorychlostních tratí o délce 800 km pro rychlost 350 km/h příměstská doprava - Praha – Kladno s napojením letiště, Chrudim – Pardubice – H. Králové – Jaroměř – Náchod, Otrokovice – Zlín – Vizovice, Ostrava – Frýdek-Místek – Frýdlant, modernizace nádraží v centru Brna a přilehlých tratí regionální doprava - Orlické dráhy, Šumavské dráhy, Regiotram NISA, projekty vlakotramvají na Ostravsku, … nákladní doprava - dokončení železničních koridorů včetně uzlů dle AGC, AGTC; odstranění míst s nedostatečnou kapacitou na železniční síti; vybudování překladišť Panelová diskuse: Dopravní stavby ČR Miroslav VYKA, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě6
Problémy v rozvoji silniční sítě Předimenzovaný plán dálnic ze 70. let minulého století Neochota ŘSD změnit 40 let starou trasu (NATURA 2000 = střet s ochranou přírody viz. D3, R52, R55) Neochota ŘSD změnit parametry silnice (4 pruh => 2 pruh) Předem nadhodnocené ceny staveb a „domluvená“ výběrová řízení (příliš drahé stavby, nekonečné hledání falešných úspor na úkor bezpečnosti, ochrany obyvatel a minimalizace dopadů na životní prostředí) Stavba betonových pomníčků unikátního designu (stavby roku) Špatná projekční příprava, nekvalitní materiály, použití zastaralých stavebních technologií Panelová diskuse: Dopravní stavby ČR Miroslav VYKA, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě7
Jaké dopravní stavby jsou pro ČR prioritní? Silniční infrastruktura dálnice a rychlostní silnice - redukovat délku základní sítě na potřebných cca km (dostavba rozestavených úseků + komunikace D1, D8 a R35); U ostatní nepotřebných dálnic změnit parametry na 2pruhé silnice I. třídy (poloviční profil) obchvaty měst a obcí – dostavba obchvatů na všech silnicích I. třídy se musí stát prioritou Panelová diskuse: Dopravní stavby ČR Miroslav VYKA, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě8
Současné trendy Neexistuje žádná závazná dlouhodobá dopravní koncepce – Prioritu mají dálnice v tom kraji, ze kterého je ministr dopravy – Železnice nemá žádnou prioritu, protože politici jezdí v drtivé většině autem a chtějí si pro sebe postavit dálnici – Bártova Super Anti-koncepce (zneužití dobré myšlenky, materiál byl ohýbán na přání lobbystických skupin = cár papíru pro Brusel) – Nerovné zpoplatnění silniční sítě (zpoplatněno 2%, jen vozidla nad 3,5 tuny) a železniční sítě (100%, veškeré vlakové soupravy) – km dálnic (cíl postavit síť až 2400 km nepotřebných 4pruhů) a 0 km vysokorychlostních tratí (stavebně se nepřipravují) – Populistické a politické hledání „falešných“ úspor (úspora 10% finančních prostředků = degradace projektu o 90%!!) Panelová diskuse: Dopravní stavby ČR Miroslav VYKA, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě9
Závěrečná doporučení Nastartovat dopravní reformu – Vytvořit seznam všech dopravních staveb – Stanovit priority všech dopravních staveb na základě nezávislé multikriteriální analýzy (do roku 2030 a 2050) – Změnit parametry a trasy připravovaných a plánovaných staveb dle jejich aktuální i výhledové celospolečenské potřebnosti, s ohledem na bezpečnost provozu, energetickou bezpečnost státu, životní prostředí a finanční možnosti – Harmonizovat podmínky mezi silniční a železniční dopravou – Zavést mýtné na všech silnicích (zanedbatelný dopad na ceny) – Vytvořit podmínky pro kombinovanou přepravu (logistická centra) – Podporovat veřejnou dopravu (např. osvobození jízdného od DPH) Panelová diskuse: Dopravní stavby ČR Miroslav VYKA, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě10
Děkuji za pozornost Panelová diskuse: Dopravní stavby ČR Miroslav VYKA, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě11