Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
proces komunikace Škola:
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
socializace člověka s handicapem
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
sociální psychologie Škola:
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
sociální skupiny Škola:
Pozornost, vědomí Škola:
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Emoce (city).
Přístupy k osobnosti Škola:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Rozdíly mezi osobnostmi
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Teorie vzdělávání dospělých
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Teorie vzdělávání dospělých
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Socializace Kejřová.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: sociální psychologie Téma: Proces socializace, sociální učení Určeno pro: 3. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: socializace, sociální učení, observační učení, identifikační učení, adaptace, adjustace, maladaptace, maladjustace Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad procesu socializace a sociálního učení, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli

sociální učení komplexní proces osvojování a využívání sociální zkušenosti získané ze sociálních interakcí, specificky lidské – ego vztažné učení (to, co je pro mě významné, se zapamatovává lépe, učí rychleji, než co se mě netýká), učení operantní; výsledek vzorce chování (behaviorální);

observační na základě pozorování pozitivních i negativních modelů, tj. imitací, založeno na zástupném zpevňování; pozorování kauzálních vztahů mezi chováním a jeho důsledky; vlastní chování motivováno anticipací budoucích následků;

na základě identifikace zvláštní druh imitačního učení, který se uskutečňuje hlubší nápodobou toho, s kým se subjekt identifikuje, předpokládá pozitivní citovou vazbu, objekt identifikace je „zvnitřňován“;

naučená bezmoc – situace, kdy subjekt pozná, že nemůže vývoj měnit ke svému prospěchu, nemůže do situace zasahovat, upadá do inaktivity, demotivace, deprese či se snaží uniknout, stahuje se;

socializace proces rozvoje vlastností a kompetencí umožňujících postupnou integraci jedince do určité společnosti; začlenění jedince, kdy dovede žít bez problémů, je společností přijat a sám se s ní identifikuje;

socializační proces probíhá během sociálního styku jedince s prostředím a v mezilidské interakci (rodina je primární, sociální skupiny, společnost); adaptace probíhá celý život; výsledkem socializace je získání specificky lidských způsobů reagování a vnímání;

utváření jedince jako společenské bytosti, souvisí se zráním psychických struktur, socializuje se i myšlení, city (libost x nelibost, zvyšuje se diferenciace, zvyšuje se zvnitřnění); základem socializace je učení tj. podmiňování klasické a instrumentální;

postup: 1) postupná orientace jedince v sociálním prostředí; rozvoj sociální zkušenosti; 2) rozvíjení variant chování umožňující přijatelné začlenění;

socializaci ovlivňuje: biologické předpoklady – dědičnost, IQ, zdraví; procesy zrání – nutné vývojové změny (v určité době umí určité činnosti); vnější vlivy a podmínky (rodina, výchova, společnost); osobnost jedince a jeho aktivity – sebekontrola;

způsoby socializace: adaptace – přizpůsobení; jedinec se přizpůsobuje podmínkám, které na něho působí; adjustace – částečné přizpůsobení podmínek sobě; specifická forma adaptace, proces přizpůsobení se společenskému prostředí aktivním zasahováním a přijímáním podmínek;

neadekvátní způsob přizpůsobování se maladaptace – nepřizpůsobení se sociálním podmínkám, průběh může být nedokonalý nebo nesprávný, může se projevit i poruchami chování, neadekvátní citové reakce, vůči sobě pocit méněcennosti; maladjustace – neadekvátní přizpůsobení sociální roli, selhávání při řešení problémů související s novou sociální rolí, projevy stejné jako u maladaptace;

projevení maladaptace a maladjustace: neadekvátní citové reakce – chybné vůči okolí nebo chybné vůči sobě; např. pocit méněcennosti, uzavírání se do sebe, útěk, snění; vnitřní nevyváženost – tendence k jednostrannému přizpůsobování; neadekvátní volní reakce – nerozhodnost, nedostatečná sebekontrola;

otázky jaký je rozdíl mezi sociálním učením observačním a identifikačním jak se nazývá situace, kdy nelze měnit nic ke svému prospěchu, člověk upadá di inaktivity pevná citová vazba naučená bezmoc

otázky jak se nazývá, když se jedinec se přizpůsobuje podmínkám, které na něho působí jak se nazývá částečné přizpůsobení podmínek sobě maladaptace je maladjustace je adaptace adjustace nepřizpůsobení se sociálním podmínkám neadekvátní přizpůsobení sociální roli

otázky postup socializace: 1) postupná orientace jedince v sociálním prostředí; rozvoj sociální zkušenosti; 2) rozvíjení variant chování umožňující přijatelné začlenění;

Použité zdroje HAYESOVÁ, N.: Základy sociální psychologie, Portál, Praha 2009. ISBN 978-80-7367-639-1 HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy, Grada, Praha 2007. ISBN 978-80-247-1168-3 KOHOUTEK, R.: Základy sociální psychologie, CERM, Brno 1998. ISBN 80-7204-064-2 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.