Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C14 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníListopad.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODEL IS-LM.
Advertisements

Model IS-LM Význam modelu:
PENÍZE Martina Hedvičáková
Peníze Mechanismus tvorby peněz Peněžní trh Teorie peněz
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
7 Nezaměstnanost.
Mikroekonomie I Bankovní soustava, tvorba peněz a trh peněz
Peníze 4.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Poptávka po penězích.
Teorie peněz Monetární agregáty.
Trh peněz.
Cvičení 6 – Peníze a monetární politika
8. Agregátní nabídka a poptávka, hospodářský cyklus a hospodářský růst
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Agregátní poptávka a nabídka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Funkce peněz Petr Machala.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
Kapitálové trhy Finanční systém Finanční investování
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C 8 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Peníze a měny.
Bankovní systém a trh peněz
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
EKONOMIKA FUNKCE CENTRÁLNÍ BANKA Ing. Renata Slaná
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_94 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_97 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
INFORMAČNÍ ZDROJE FINANČNÍ ANALÝZY
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
EKONOMIKA FINANČNÍ TRH-POJMY Ing. Renata Slaná
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Ing. Veronika Dostálková MBA Finance a peníze v podniku Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Bankovnictví Téma 2: Centrální bankovnictví 1.Soudobé funkce centrální banky 2.Centrální banka jako subjekt monetární politiky 3.Centrální banka jako zdroj.
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Finanční a kapitálový trh VOKT (P-1)
Struktura finančního trhu
MONETÁRNÍ POLITIKA.
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Finanční trhy a cenné papíry
Trh peněz Pavel Janíčko.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C14 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníListopad 2012 Ročník/věková kategorie4. ročník Vyučovací předmět/klíčová slova Prostředek směny, míra hodnot, prostředek akumulace, barterový obchod, cena Anotace Studenti se seznamují se základními třemi funkcemi peněz. 1

Funkce peněz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Helena Svršková,

Peníze plní následující funkce: 1. prostředek směny peníze lze volně směňovat za zboží a služby 2. jednotka zúčtování – míra hodnot peníze slouží jako univerzální měřítko ceny zboží a služeb 3. uchovatel hodnoty peníze slouží jako forma majetku, prostředek jeho akumulace Historický vývoj peněz úzce souvisí s jejich třemi důležitými funkcemi 3

ad 1) Peníze jako prostředek směny U naturální směny musel například zemědělec, aby vyměnil brambory za maso, nejdříve vyměnit brambory za pivo a až poté provést výměnu za maso – tzv. zprostředkovaná směna, (barterový obchod). 4

Peníze tento nedostatek odstraňují a poskytují nám možnost směnit statek A (brambory) za statek B (maso) bez toho, abychom hledali člověka, který chce směnit to samé B za A. Se splněním této funkce bohatě stačí prodat statek A na jednom trhu a za utržené peníze koupit statek B na jiném trhu. 5

ad 2) Peníze jako prostředek oceňování ( míra hodnot) Tato funkce zaručuje, že nám peníze umožňují oceňovat statky a služby tím, že jim dávají cenu. Dovoluje nám převést odlišné statky jako např. lidskou práci a suroviny na peníze a jejich cenu pak můžeme používat k jejich vzájemnému porovnávání. Bez této funkce by výrobci nebyli například schopni určit, jaké kombinace vstupů mají při výrobě využít, protože by nebyli schopni porovnat vzácnost výrobních zdrojů. 6

ad 3) Peníze jako uchovatel hodnot (prostředek akumulace) Díky této funkci máme možnost odložit část směny na později, tedy např. prodáme statek A. Získané peníze si však mohu ponechat. Toto v barteru (zprostředkované směně) nebylo možné, tam jsme museli směnit statek za jiný. 7

Zajímavé je, že peníze tuto funkci nemusí splňovat vždy na takové úrovni (a často ani nesplňují), jako jiné komodity, (např. zlato), ale i přesto lidé obvykle značnou část svého bohatství drží právě v penězích, a to především kvůli jejich dobré likviditě (je možné je rychle proměnit v libovolný jiný statek). 8

Ve vyspělých ekonomikách lidé nedrží veškeré své peníze ve formě hotovosti, ale zapůjčují je jednotlivým finančním institucím, které pro ně najdou vhodné investice. Tak je prosté spoření (pouhé hromadění) nahrazeno do značné míry spořením, kdy peníze reprezentující minulé vytvořené hodnoty, jsou směřovány do rukou těm nejlepším podnikatelským záměrům. Taková koncentrace kapitálu potom umožňuje podstatně vyšší míru hospodářského růstu. 9

Poptávka po penězích označuje snahu držet peněžní zůstatky (likvidní aktiva s nízkým rizikem a žádným nebo nízkým výnosem – oběživo, vklady na běžných účtech) místo jiných aktiv (s nižší likviditou a vyšším rizikem a vyšším výnosem – akcie, dluhopisy). Tato poptávka představuje rozhodování člověka o struktuře svého bohatství. i M i – úroková míra M – množství peněz Poptávané množství peněz roste s poklesem nominální úrokové sazby a naopak 10

Důvody držení peněžních zůstatků Motivy držení peněžních zůstatků Nákladem držení peněžních zůstatků jsou ušlé výnosy, které by majitel získal uložením aktiva v jiné formě. Z toho vyplývá, že poptávka po peněžních zůstatcích je nepřímo závislá na úrokové míře. Transakční motiv Lidé poptávají peněžní zůstatky, aby mohli provádět běžné peněžní operace – nákupy zboží, služeb, atd. Kromě plánovaných výdajů lidé počítají i s výdaji neplánovanými. Tento motiv je zapříčiněn zejména časovým nesouladem příjmů a výdajů. Transakční motiv je rozhodováním mezi likviditou a výnosem. Opatrnostní motiv Akcie nebo dluhopisy poskytují určitý výnos, který je však spojen s rizikem – akcie firmy se mohou propadnout, firma může zkrachovat a dluhopisy nevyplatit. Peněžní zůstatky jsou aktiva s velmi nízkým nebo žádným rizikem, tomu odpovídá výnos – žádný nebo velmi nízký výnos. Opatrnostní motiv je rozhodováním mezi rizikem a výnosem. 11

Nabídka po penězích Celkové množství peněz v oběhu - také peněžní zásoba. Nabídka na peněžním trhu je vytvářena bankovním systémem, který tvoří centrální banka a systémem komerčních bank. Centrální banka vytváří část peněžní nabídky bankovkami a mincemi v oběhu a depozity komerčních bank u centrální banky. Zbývající část peněžní nabídky vytvářejí komerční banky, které půjčují ekonomickým subjektům. i M i – úroková míra M – množství peněz Nabízené množství peněz klesá s poklesem nominální úrokové sazby a naopak 12

Trh peněz Poptávka po penězích a nabídka peněžní zásoby vytvářejí peněžní trh, na kterém je obchodováno s krátkodobými peněžními prostředky (krátkodobé úvěry) a krátkodobými cennými papíry. Dojde-li v ekonomice k růstu cen, zvýší se poptávka po hotových penězích, neboť lidé potřebují více peněz k uskutečnění jejich transakcí. V důsledku růstu této poptávky po penězích, při stávající nabídce peněz, dochází k růstu úroková sazby. Centrální banka se potom rozhoduje, zda podpoří rostoucí poptávku poklesem úrokové sazby či naopak. Pokud se centrální banka se rozhodne zvýšit nabídku peněz, úroková sazba klesá. Pokud se centrální banka se rozhodne snížit nabídku peněz, úroková sazba stoupá. 13

14 Zdroje: Vlastní databáze