1 VOLEBNÍ PROGRAM VNITROSTÁTNÍ OFFSET. 2 PŘÍČINY, DŮSLEDKY A MOŽNOSTI ŘEŠENÍ KORUPCE VE VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH motto: Korupce je jako rakovina – najde-li.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
7 Nezaměstnanost.
Legislativní změny v oblasti zaměstnávání OZP
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
1 Struktura dotačních titulů Středočeského kraje pro rok 2014.
Rozhodovací matice.
Veřejné zakázky Antonín Polický. Úvod • Máme dvě možnosti, jak systém veřejných zakázek (VZ) koncipovat: 1.Jako systém proti „gaunerům“ 2.Jako systém.
NedRailways Nabídková řízení ve veřejné dopravě České republiky Pohled zahraničního uchazeče.
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Hospodářská politika státu
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
TÉMA: SPRAVEDLIVÁ REFORMA HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY AUTOŘI: JAN MLÁDEK, JIŘÍ HAVEL HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Boj s korupcí Ivo Strejček Poslanec Evropského parlamentu Člen VR ODS Předseda RS ODS Vysočina
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Připravované úpravy daňových zákonů ke snížení deficitu a jejich dopad na malé a střední podniky 1. prosince 2009 Ing. Eduard Janota.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
Korupce a veřejné zakázky
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Strana: 1 © Vema, a. s. Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky.
Strana: 1 © Vema, a. s. Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky.
Struktura stavebního trhu Obr. č. 1:. Interakce stavebního trhu s vnějším okolím Obr. č. 2:
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Tento text upravíte v menu: Zobrazit / Záhlaví a zápatí1 Zkušenosti s dobrovolnou transparentností zadávání veřejných zakázek Mgr. Jan Farský starosta.
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Financování kapitol státního rozpočtu II
Naše zkušenosti a výsledky v dosavadní projektové činnosti v oblasti řešení problémů nezaměstnanosti a podpory uchazečů o zaměstnání uplatnit se na.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Veřejné zakázky města nově od 2016 MĚSTO V PROMĚNÁCH ČASU A MYŠLENÍ LIDÍ 5. konference Platformy městských architektů a Společnosti Petra Parléře, o.p.s.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
"Neratovice: podpora místních podniků v zakázkách malého rozsahu" Databáze podnikatelských subjektů.
Porada škol a školských zařízení Středočeského kraje
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Tisková konference ČMKOS
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
Zajištění bezpečnostní situace České republiky
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Tisková konference ČMKOS
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Transkript prezentace:

1 VOLEBNÍ PROGRAM VNITROSTÁTNÍ OFFSET

2 PŘÍČINY, DŮSLEDKY A MOŽNOSTI ŘEŠENÍ KORUPCE VE VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH motto: Korupce je jako rakovina – najde-li vhodné prostředí bleskově se šíří formou metastáz. Nejúčinnější a nejlevnější zbraní proti rakovině i korupci je PREVENCE ! KORUPCE V OBLASTI VEŘEJNÝCH STAVEBNÍCH ZAKÁZEK - objem veřejných stavebních zakázek je cca 250 mld. ročně = cca 1/4 státního rozpočtu - je to cca 13 tisíc „soutěží“ o veřejné stavební zakázky ročně = 13 tisíc příležitostí ke korupci (x cca 5-7 „komisařů“) - TI CR : korupce nás stojí cca 32 mld Kč ročně. NEÚPLNÝ ÚDAJ …! 1. PŘÍČINY 1.1. Zákon o zadávání veřejných zakázek : - má mnoho nesmyslných výjimek a zásadních nedostatků z titulu transparentnosti. - naprosto neumožňuje veřejnou kontrolu, nesmyslně kryje obchodní tajemství. - chybí prováděcí (oborové) vyhlášky jednoznačně stanovující procesy a odpovědnosti za jednotlivé úkony. - umožňuje používat nevhodná kriteria a zadávací podmínky sloužící k manipulaci s výsledky „soutěží“ Oligopolní prostředí českého (evropského) stavebnictví. Obchodní stavební firmy zneužívají svého postavení na trhu za pomoci slabostí a nezodpovědnosti mnohých politiků, politických stran a úředníků na různých úrovních (od komunálních až po vládní). ZÁVĚR: ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK JE (ÚČELOVĚ) ŠPATNÝ, KORUPCI UMOŽŇUJE I KRYJE. RESTRIKCE PROTO NEJSOU ANI NEMOHOU BÝT ÚČINNÉ. VEŘEJNÉ ROZPOČTY JSOU ROZKRÁDÁNY PROSTŘEDNICTVÍM VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK. JEDNÁ SE O ORGANIZOVANÝ ZLOČIN KRYTÝ LEGISLATIVOU.

3

4 2. DŮSLEDKY 2.1. Obchodování veřejných zakázek – nekorektní obchodní a zaměstnanecké vztahy 2.2. Vstupní dumpingové ceny veřejných zakázek 2.3. Snižování výrobních kapacit ve stavebních firmách (od r pokles o 50 tis. prac. míst při nárůstu objemu stavebních prací!) 2.4. Zneužívání levných pracovních sil (zahraničních) 2.5. Využívání „černých“ pracovních sil a „Švarc“ systému 2.6. Zvyšování nezaměstnanosti 2.7. Zvyšování sociálních výdajů státu

5 2. DŮSLEDKY 2.1. Obchodování veřejných zakázek – nekorektní obchodní a zaměstnanecké vztahy 2.2. Vstupní dumpingové ceny veřejných zakázek 2.3. Snižování výrobních kapacit ve stavebních firmách (od r pokles o 50 tis. prac. míst při nárůstu objemu stavebních prací!) 2.4. Zneužívání levných pracovních sil (zahraničních) 2.5. Využívání „černých“ pracovních sil a „Švarc“ systému 2.6. Zvyšování nezaměstnanosti 2.7. Zvyšování sociálních výdajů státu

6 3. ŘEŠENÍ 3.1. Odstranit nedostatky transparentnosti zákona a umožnit veřejnou kontrolu – (zaslán návrh poslancům i senátorům) Stanovit jednoznačně procesy a zodpovědnosti za jednotlivé úkony zadávání a realizace zakázek (nutno vypracovat oborové prováděcí vyhlášky zákona) Zamezit používání kritérií umožňujících manipulaci s výsledky veřejných obchodních soutěží a korupci (zaslán návrh poslancům a senátorům – VNITROSTÁTNÍ OFFSET).

7 3. ŘEŠENÍ 3.1. Odstranit nedostatky transparentnosti zákona a umožnit veřejnou kontrolu – (zaslán návrh poslancům i senátorům) Stanovit jednoznačně procesy a zodpovědnosti za jednotlivé úkony zadávání a realizace zakázek (nutno vypracovat oborové prováděcí vyhlášky zákona) Zamezit používání kritérií umožňujících manipulaci s výsledky veřejných obchodních soutěží a korupci (zaslán návrh poslancům a senátorům – VNITROSTÁTNÍ OFFSET).

8 4. PŘÍNOS (VNITROSTÁTNÍ OFFSET = HOSPODÁŘSKÁ ROVNOVÁHA – PŘÍSPĚVEK K REFORMĚ VEŘEJNÝCH FINANCÍ) –4.1. Účinná a preventivní ochrana proti korupci – jednotná (auto)regulační kritéria veřejných stavebních zakázek – tis. Pracovních míst + 40 mld. Kč do státní pokladny –4.3. Snížení sociálních a hospodářských rozdílů - rovnoměrný rozvoj krajů a obcí –4.4. Snížení schodku státní pokladny –4.5. Návrat k občanské společnosti

9 4. PŘÍNOS (VNITROSTÁTNÍ OFFSET = HOSPODÁŘSKÁ ROVNOVÁHA – PŘÍSPĚVEK K REFORMĚ VEŘEJNÝCH FINANCÍ) –4.1. Účinná a preventivní ochrana proti korupci – jednotná (auto)regulační kritéria veřejných stavebních zakázek – tis. Pracovních míst + 40 mld. Kč do státní pokladny –4.3. Snížení sociálních a hospodářských rozdílů - rovnoměrný rozvoj krajů a obcí –4.4. Snížení schodku státní pokladny –4.5. Návrat k občanské společnosti

10

11 VNITROSTÁTNÍ OFFSET  NABÍDKOVÁ CENA  NEZAMĚSTNANOST  PRODUKTIVITA  REFERENCE  PŘÍSPĚVEK NA ŘEŠENÍ PROBLEMATIKY NEZAMĚSTNANOSTI jednotná, objektivně hodnotitelná, (auto)regulační, motivační kritéria veřejných stavebních zakázek

12 KRITÉRIUM NABÍDKOVÁ CENA Vysoká váha kritéria NABÍDKOVÁ CENA vytváří prostředí pro dumpingové ceny a následné problémy z toho plynoucí (kvalita díla i obchodních a zaměstnaneckých vztahů, obchodování se zakázkami, propouštění výrobních kapacit, nezaměstnanost). Účinnou obranu proti těmto velmi rozšířeným nešvarům budou tvořit parametry následujících tří kritérií :  NEZAMĚSTNANOST  PRODUKTIVITA  REFERENCE

13 KRITÉRIUM NEZAMĚSTNANOST Hodnocení uchazeče z pohledu jeho podílu na řešení problematiky nezaměstnanosti za poslední 3 roky. Předmětem hodnocení je počet zaměstnanců z oblastí (okresů) s mírou nezaměstnanosti a počtem uchazečů na 1 pracovní místo vyšší, než Ø ČR a průměrnou mzdou nižší než Ø ČR, vůči celkovému počtu zaměstnanců. (viz. příloha č. 3) Hodnoty „podílu na řešení problematiky nezaměstnanosti“ (sloupec L) se mohou pohybovat cca v desítkách až tisících, dle počtu zaměstnanců uchazeče a jejich bydliště.

14 KRITÉRIUM PRODUKTIVITA – MOTIVACE ZAMĚSTNÁVAT - předmětem hodnocení bude podíl obchodního obratu a průměrného počtu zaměstnanců uchazeče za poslední 3 roky. - hodnoty se mohou pohybovat v řádu statisíců až desítky mil. Kč na 1 zaměstnance

15 KRITÉRIUM PRODUKTIVITA -MOTIVACE ZAMĚSTNÁVAT KRITÉRIUM PRODUKTIVITA - MOTIVACE ZAMĚSTNÁVAT Varianty dopadu na firmy dnes “obchodního” charakteru na příkladu skupiny firem nad 1000 zaměstnanců MOTIVACE  KORUPCE  EFEKTIVITA  SKRYTÉ REZERVY  VEDLEJŠÍ EFEKT 27,5 19,5 Σ47 % Počet pracovníků v tis. varianta č. 1 - zvýšení počtu pracovníků varianta č. 2 - odchod z regulovaného pásma varianta č. 3 - spolupráce, sdružování

16 KRITÉRIUM REFERENCE  PREVENCE PROTI NESOLIDNOSTI FIREM (I ZADAVATELE)  SPOLUPRÁCE A ZODPOVĚDNOST ZADAVATELE  OBJEKTIVIZACE JEDINÉHO SUBJEKTIVNĚ HODNOTITELNÉHO KRITÉRIA TŘÍDĚNÍ ZRNA OD PLEV - nový pohled na hodnocení tohoto i dnes používaného kritéria umožní zadavateli rychlou orientaci v referencích uchazeče a zjednoduší ověřování jejich kvality (příloha č. 5 – formulář) - hodnoty budou 0 – 5 (tj. 0 až max. 5 referenčních staveb)

17 KRITÉRIUM – PŘÍSPĚVEK NA ŘEŠENÍ NEZAMĚSTNANOSTI  „NESPRAVEDLNOST“ LOGIKY INVESTOVÁNÍ  DEMOTIVUJÍCÍ SYSTÉM DAŇOVÝCH PŘÍJMŮ OBCÍ  BYROKRACIE ČR I EU, MALÉ OBCE, STŘEDNÍ A MALÍ PODNIKATELÉ  PŘÍSPĚVEK NA ROZVOJ HOSPODÁŘSKY SLABÝCH OBLASTÍ POMOC PŘI ODSTRANĚNÍ NÁSLEDKŮ HROMADNÉHO NEŠTĚSTÍ (NEROVNOVÁHY) A PREVENCE JEJICH VZNIKU

18 KRITÉRIUM PŘÍSPĚVEK NA ŘEŠENÍ NEZAMĚSTNANOSTI N ávrh mechanismu toku finančních prostředků získaných zavedením kritéria PN KRITÉRIUM PŘÍSPĚVEK NA ŘEŠENÍ NEZAMĚSTNANOSTI N ávrh mechanismu toku finančních prostředků získaných zavedením kritéria PN (základ 100 mld Kč = cca roční objem veřejných zakázek)

19 ZÁVĚR – čas, tým, rovnováha,... naděje – výzva vládě, hejtmanům, politikům a občanům České republiky: NEZTRÁCEJME VÍCE ČAS, REALIZUJME SPOLEČNĚ VNITROSTÁTNÍ OFFSET, UDĚLEJME ZNOVU TÝM, ROVNOVÁHA SE DOSTAVÍ. ZÁVĚR – čas, tým, rovnováha,... naděje – výzva vládě, hejtmanům, politikům a občanům České republiky: NEZTRÁCEJME VÍCE ČAS, REALIZUJME SPOLEČNĚ VNITROSTÁTNÍ OFFSET, UDĚLEJME ZNOVU TÝM, ROVNOVÁHA SE DOSTAVÍ. Naše děti (a Vaši voliči) to jistě ocení, budeme se jim moci podívat do očí zase zpříma!