Expertní řízení průběhu E-learningu VOSTROVSKÝ Václav Česká zemědělská univerzita Praha
1. Charakteristika výchozího stavu Rozvoj distančních forem VŠ studia na ČZU klíčové faktory přijatelnosti zemědělských MM výukových aplikací: nezbytnost kvalitního monitorování postupu studentů včetně korekce nežádoucích stavů; existence zpětné vazby (zkoušecí komponenty) umožňující studentům prověřit stupeň osvojení studované problematiky; možnost osvojování komplexních, nikoliv izolovaných, znalostí; možnost nacvičit řešení simulovaných problémů.
2. Navržené řešení 2.1 MM výuková aplikace s vnořeným expertním systémem
Definice expertního systémů Expertní systémy jsou počítačové programy simulující rozhodovací činnost experta při řešení složitých úloh, využívající přitom vhodně zakódovaných speciálních znalostí převzatých od experta, s cílem dosáhnout ve zvolené problémové oblasti kvality rozhodování na úrovni příslušného špičkového odborníka.
2.2 Epizodální struktura MM výukové aplikace Základní myšlenka: postupné “nabalování” dílčích, vzdělávacích cílů (epizod) do jednoho komplexního cíle. dílčí cíl 1 dílčí cíl 2 dílčí cíl 3 … konečný cíl
Epizoda = určitý tematický celek s dílčím cílem, přičemž každá další epizoda obsahuje cíl, který je nabalen na cíl předchozí epizody. Znalosti a dovednosti získané prostřednictvím naplňování předchozího cíle se v nové epizodě prohlubují a provazují se s novými znalostmi a dovednostmi.
2.2 Expertně monitorovaný postup studenta „klipový“ postup studenta korigovaný monitorovaný postup
3. Diskuse a závěr Náročnost tvorby takto pojatých MM aplikací Nutnost bezchybného fungování expertní komponenty Uplatnění i v mimoškolské sféře (nedostatek vhodných pedagogů) ( nevyhovující dostupnost informačních zdrojů) ( zvýšení přitažlivosti obsažených témat)