PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Publicistický styl a jeho charakteristika
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozbor neuměleckého textu
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
Slohové postupy PaedDr
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_08
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Styl řečnický Marcela Jurková.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
O útvarech, žánrech a textech
1.
Transkript prezentace:

PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝU

Anotace Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: IV Anotace Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: IV. ročník SŠ Tematický celek: opakování mluvnického učiva 1.-4. ročníku Klíčová slova: publicistika, automatizace, aktualizace, zpráva, úvodník, článek, interview, reportáž, fejeton, glosa, recenze Forma: výklad Datum vytvoření: 15.5.2013 čiva 1.-4. ročníku Klíčová slova: terminologie, výklad, odborný popis, referát, přednáška, úvaha, esej Forma: výklad Datum vytvoření: 16.5.2013

PUBLICISTICKÝ STYL styl sdělovacích prostředků cíl – informovat, přesvědčovat aktuální zábavná funkce forma psaná i mluvená Co rozumíme pojmem novinářská etika?

Automatizace a aktualizace - používání výrazů běžně se v publicistice vyskytujících, stejných, stereotypních - cíl – rychle se orientovat v textu - např. soupeř pokořil branku, ožehavý problém…. Aktualizace - protiklad k automatizaci - užití prostředků neotřelých, nečekaných, nových, nezvyklých - cíl – upoutat pozornost čtenáře - např. městu hrozil dopravní infarkt Pokuste se vytvořit výrazy automatizované i aktualizované.

Zpráva stručná, výstižná, aktuální odpovídá na otázky – co, kdy, kde, jak a proč objektivní, zaměřená na fakta informuje o události, která již proběhla Sestavte zprávu o sportovní akci naší školy.

úvodník článek umístěný na první straně analýza aktuálního problému dne objektivní, vyjadřuje postoj celé redakce, ne jedince používá 1. osoby množného čísla Jakou funkci plní 1. osoba mn. čísla?

Článek rozsáhlejší útvar publicistického stylu doplňuje základní informace např. o popis situace či úvahu cíl – zaujmout, přesvědčit, hodnotit Musí být při psaní článku novinář objektivní? Vysvětlete svůj názor.

Interview rozhovor se zajímavou osobou forma otázek a odpovědí obecný úvod osobnost představí odpovědi novinářem stylisticky upraveny / ne vždy / Jsou vedeny rozhovory pouze se známými osobnostmi?

Reportáž smíšený publicistický útvar prvky stylu publicistického, uměleckého i odborného kombinace popisu, zprávy, úvahy, kritiky, rozhovoru… přibližuje nám zajímavé místo či akci autor je na akci osobně přítomen uplatňuje se i osobní postoj autora pestrá slovní zásoba, výrazy citově zabarvené, obrazné vyjadřování Vytvořte osnovu pro reportáž na libovolné téma.

Fejeton útvar stylu publicistického i uměleckého zpracování aktuálního tématu zajímavým způsobem cíl – upozornit na problém, ale i pobavit využití humoru, ironie, nadsázky, obrazného vyjadřování, hovorové výrazy obsahuje pointu Kdo je zakladatelem fejetonu v české publicistice? Co o autorovi víte?

Glosa a recenze články obsahující kritiku kritika konstruktivní objektivní přístup Glosa - kritický komentář k aktuální události - zaměřena na oblast politiky a společenského dění - může obsahovat ironii Recenze - hodnocení uměleckého díla / kniha, divadlo, výstava, film…/

Shrnutí publicistický styl – požadavky na aktuálnost, objektivitu, zábavnou funkci útvary – zpráva, úvodník, reportáž, fejeton, glosa, recenze… využití automatizace a aktualizace výrazu

Použité zdroje -SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura: ucelená, přehledná, osvědčená příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na střední a vysoké školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0468-6. 80-7358-082-9 -MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007. ISBN