PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝU
Anotace Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: IV Anotace Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: IV. ročník SŠ Tematický celek: opakování mluvnického učiva 1.-4. ročníku Klíčová slova: publicistika, automatizace, aktualizace, zpráva, úvodník, článek, interview, reportáž, fejeton, glosa, recenze Forma: výklad Datum vytvoření: 15.5.2013 čiva 1.-4. ročníku Klíčová slova: terminologie, výklad, odborný popis, referát, přednáška, úvaha, esej Forma: výklad Datum vytvoření: 16.5.2013
PUBLICISTICKÝ STYL styl sdělovacích prostředků cíl – informovat, přesvědčovat aktuální zábavná funkce forma psaná i mluvená Co rozumíme pojmem novinářská etika?
Automatizace a aktualizace - používání výrazů běžně se v publicistice vyskytujících, stejných, stereotypních - cíl – rychle se orientovat v textu - např. soupeř pokořil branku, ožehavý problém…. Aktualizace - protiklad k automatizaci - užití prostředků neotřelých, nečekaných, nových, nezvyklých - cíl – upoutat pozornost čtenáře - např. městu hrozil dopravní infarkt Pokuste se vytvořit výrazy automatizované i aktualizované.
Zpráva stručná, výstižná, aktuální odpovídá na otázky – co, kdy, kde, jak a proč objektivní, zaměřená na fakta informuje o události, která již proběhla Sestavte zprávu o sportovní akci naší školy.
úvodník článek umístěný na první straně analýza aktuálního problému dne objektivní, vyjadřuje postoj celé redakce, ne jedince používá 1. osoby množného čísla Jakou funkci plní 1. osoba mn. čísla?
Článek rozsáhlejší útvar publicistického stylu doplňuje základní informace např. o popis situace či úvahu cíl – zaujmout, přesvědčit, hodnotit Musí být při psaní článku novinář objektivní? Vysvětlete svůj názor.
Interview rozhovor se zajímavou osobou forma otázek a odpovědí obecný úvod osobnost představí odpovědi novinářem stylisticky upraveny / ne vždy / Jsou vedeny rozhovory pouze se známými osobnostmi?
Reportáž smíšený publicistický útvar prvky stylu publicistického, uměleckého i odborného kombinace popisu, zprávy, úvahy, kritiky, rozhovoru… přibližuje nám zajímavé místo či akci autor je na akci osobně přítomen uplatňuje se i osobní postoj autora pestrá slovní zásoba, výrazy citově zabarvené, obrazné vyjadřování Vytvořte osnovu pro reportáž na libovolné téma.
Fejeton útvar stylu publicistického i uměleckého zpracování aktuálního tématu zajímavým způsobem cíl – upozornit na problém, ale i pobavit využití humoru, ironie, nadsázky, obrazného vyjadřování, hovorové výrazy obsahuje pointu Kdo je zakladatelem fejetonu v české publicistice? Co o autorovi víte?
Glosa a recenze články obsahující kritiku kritika konstruktivní objektivní přístup Glosa - kritický komentář k aktuální události - zaměřena na oblast politiky a společenského dění - může obsahovat ironii Recenze - hodnocení uměleckého díla / kniha, divadlo, výstava, film…/
Shrnutí publicistický styl – požadavky na aktuálnost, objektivitu, zábavnou funkci útvary – zpráva, úvodník, reportáž, fejeton, glosa, recenze… využití automatizace a aktualizace výrazu
Použité zdroje -SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura: ucelená, přehledná, osvědčená příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na střední a vysoké školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0468-6. 80-7358-082-9 -MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007. ISBN