Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Pozitivní hodnocení sebe
Vývojová psychologie Škola:
Obecná a vývojová psychologie dne
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
FÁZE ŽIVOTA.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Anotace: Objasnění etických pojmů se zaměřením na věcný a společenský význam Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Erich Fromm ( ) Erik Erikson ( )
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Obecná a vývojová psychologie Přednáška dne
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Eriksonova teorie psychosociálního vývoje
E TIKA „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Motivační témata a životní příběhy
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov41 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Politická socializace Charakteristika politické socializace Teorie politické socializace Psychologické teorie Stádia morálního usuzování Vzdělávání a politická.
Motivační témata a životní příběhy
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Mravní výchova.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Člověk a dospívání Petr Machala.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Členění životního cyklu
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Řízení a plánování kariéry
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Vypracovaly: Anna Štěpánková Šárka Vetchá Iva Londinová Kateřina Ševčíková Barbora Blísová Lucie Svobodová Martina Svobodová.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Svět techniky Ostrava a jeho přínos podpoře podnikavosti žáků
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obecná a vývojová psychologie Přednáška
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Psychologie adolescentů
Úvod do psychologie
Psychologie adolescentů
Periodizace lidského vývoje
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
VÝVOJ JEDINCE opakování
Lidský věk VY_32_INOVACE_12
Transkript prezentace:

Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson

Didaktické cíle: JAK ETIKU PRAKTICKY APLIKOVAT V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ? Uvažovat nad mravními zásadami, osvojenými v základních tématech EV Rozvíjet morální úsudek a sebeovládání Znát zdroje etiky

Základní otázka: Jak dát svému životu smysl, pro který stojí za to žít. Dílčí otázky:  Základní volba jako akt svobody.  Ctnosti – trvalé dispozice, nezbytné pro realizaci základní volby; etické způsobilosti.

Klasický pohled na ctnosti Mírnost Udatnost Rozvážnost Spravedlivost

Ctnosti – moderní pohled Erik H. Erikson Nový pohled: moderní psychologie Osm věků člověka Vývoj podle určitého plánu: nesplněním vývojového úkolu je ohrožen vývoj v dalších stadiích. Jde o dovednosti s etickým nábojem: VIRTUES (ctnosti).

Kojenecké Batolecí Předškolní Mladší školní Dospívání Mladší dospělost Střední dospělost Stáří Základní důvěra Autonomie Iniciativa Rozvoj schopností Identita Intimita Generativita Integrita ObdobíRozvojová úloha

Nedůvěra Fixace závislosti Pocit viny Pocit méněcennosti Zamlžení identity Izolace Stagnace Rezignace Naděje Vůle Cílevědomost Kompetence Věrnost Láska Pečování Moudrost Opačný postojCtnosti

Vypracovala: PaedDr. A. Řezníčková