Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson
Didaktické cíle: JAK ETIKU PRAKTICKY APLIKOVAT V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ? Uvažovat nad mravními zásadami, osvojenými v základních tématech EV Rozvíjet morální úsudek a sebeovládání Znát zdroje etiky
Základní otázka: Jak dát svému životu smysl, pro který stojí za to žít. Dílčí otázky: Základní volba jako akt svobody. Ctnosti – trvalé dispozice, nezbytné pro realizaci základní volby; etické způsobilosti.
Klasický pohled na ctnosti Mírnost Udatnost Rozvážnost Spravedlivost
Ctnosti – moderní pohled Erik H. Erikson Nový pohled: moderní psychologie Osm věků člověka Vývoj podle určitého plánu: nesplněním vývojového úkolu je ohrožen vývoj v dalších stadiích. Jde o dovednosti s etickým nábojem: VIRTUES (ctnosti).
Kojenecké Batolecí Předškolní Mladší školní Dospívání Mladší dospělost Střední dospělost Stáří Základní důvěra Autonomie Iniciativa Rozvoj schopností Identita Intimita Generativita Integrita ObdobíRozvojová úloha
Nedůvěra Fixace závislosti Pocit viny Pocit méněcennosti Zamlžení identity Izolace Stagnace Rezignace Naděje Vůle Cílevědomost Kompetence Věrnost Láska Pečování Moudrost Opačný postojCtnosti
Vypracovala: PaedDr. A. Řezníčková