Minerální výživa rostlin Hurytová Pavla, SPF
Rostliny potřebují vodu, kyslík, uhlík a biogenní prvky Příjmány ve formě iontů Součást půdního roztoku Příjímány pasivně a aktivně
Pasivní příjem Aktivní příjem Prostorami v buněčných stěnách (apoplastickou cestou) Prostorami v buněčných stěnách Přes citoplazmatické membrány Aktivní příjem (symplastickou cestou) Rostliny spotřebávají energii Rychlost příjmu živin je ovlivněna intenzitou dýchání
Význam makrobiogenních prvků ve výživě rostlin Prvek Funkce Nedostatek N Složka bílkovin a enzymů, součást chlorofylu Zakrnělý vzrůst, žloutnutí listů P Složka bílkovin, enzymů Poruchy reprodukce, snížení tvorby květů, plodů S Složka bílkovin a enzymů blednutí mladých listů Mg součást chlorofylu, podpora hydratace žloutnutí čepele starých listů, zakrslý vzrůst Ca Regulace hydratace zasychání vrcholků, deformace listů, zpomalený růst kořenů Fe syntéza chlorofylu potlačení tvorby vrcholových pupenů
Nezbytnost a význam jednotlivých prvků pro život rostlin lze zjišťovat jejich pěstováním v neúplných živných roztocích. Tyto roztoky můžeme záměrně připravovat tak, aby vynikl význam prvku, který sledujeme. Pěstování rostlin v kompletních živných roztocích se nazývá hydroponie a běžně se používá, především pro pěstování zeleniny a květin ve sklenících.
Nedostatek mikrobiogenních prvků způsobuje také některé fyziologické choroby rostlin. Například.: nedostatek bóru – tzv. „srdéčková hniloba“; nedostatek manganu – „šedá pruhovitost“ obilovin
Výživa rostlin v zemědělství Každoroční sklizní zemědělských plodin je orná půda ochuzována o velké množství minerálních látek. Druhy hnojiv: a) Přirozená hnojiva (dodávají veškeré živiny a přispívají k tvorbě humusu) - statková hnojiva (hnůj, močůvka, kompost) - zelené hnojení (zaorávání půdy) b) Průmyslová hnojiva (umělá- jen některé prvky) - Aplikují se kapalné nebo tuhé (rozprašování, granulovaná hnojiva) - Při nevhodném použití mohou vážně poškozovat životní prostředí
Způsob výživy rostlin Autotrofie ( soběstačnost ve výživě ) -způsob výživy zelených rostlin a některých bakterií, kdy zdrojem uhlíku je oxid uhličitý a energie se získává ze světelné energie nebo oxidací anorganických látek a) fotoautotrofie -využívání světelné energie k fotosyntéze b) chemoautotrofie -známa jen u bakterií -využití energie z redoxních reakcí ( oxidace železa)
Heterotrofie -Způsob získávání uhlíku z různých organických látek (cukrů, bílkovin,..) -Všechny houby a nezelené rostliny -Části bez chlorofilu( kořeny, květy) a) Saprofyti ( rozkladači ) -Živí se odumřelými organismy, jejich rozkladem napomáhají tvorbě humusu a mineralizaci půdy ( půdní houby ) b) Paraziti ( cizopasníci ) -Žijí v nebo na těle svých hostitelů -Uvolňují do něj toxické splodiny
Paraziti a) Holoparaziti(hostitel jediným zdrojem živin, získávají od něj jak organické, tak i anorganické látky) na povrchu hostitele, kořeny ( pohružováky = haustoria ) v jeho cévních svazcích nabourávají se do floému ( lýkové ) i xylému ( dřevní části ) hostitele př. záraza ( na kořenech lučních rostlin ), podbílek šupinatý ( na kořenech listnatých dřevin ), kokotice ( škodí na jeteli aj. ) nemají chlorofyl b) Hemiparaziti(zelené, schopnost fotosyntézy, vytváření organických látek) haustoria buď jen do dřevní části hostitele ( xylému) - napojení na jeho transpirační proud ( voda a minerální látky ) - jmelí, ochmet (v korunách dubů) – v korunách stromů mají dostatek světla k fotosyntéze nebo mají kořeny normálně v půdě a jsou haustorii spojeni s lýkovou částí hostitele, ochuzují ho tak o asimilační porud živin př. světlík, černýš, všivec
Mixotrofie (schopnost žít autotrofně i heterotrofně) -Např. masožravé rostliny – autotrofní výživa doplňována heterotrofním příjmem dusíkatých látek ve formě živočišných bílkovin Symbióza (oboustranně prospěšné soužití dvou různých organismů ) -Rostliny poskytují bakteriím cukry, zatímco činností bakterií vzniká NH4+ -využitelný rostlinami. -Lišejníky-jsou to zelené řasy nebo sinice žijící v symbióze s houbou.
Zdroje http://www.biology.webz.cz/min.php http://cs.wikipedia.org/wiki/Autotrofie http://absolventi.gymcheb.cz/2008/mahynko/typytrofie.html