Minerální výživa rostlin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

Potravní vztahy v ekosystémech
ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Život na Zemi.
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Heterotrofní výživa rostlin
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
VZTAHY ORGANISMŮ.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Význam hub a mechů v ekosystému
VÝŽIVA ROSTLIN.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FYZIOLOGIE ROSTLIN.
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
Rostliny - význam a jejich dělení.
Způsoby výživy rostlin
Název Vodní režim rostlin 1 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_378.
Zvláštnosti metabolismu rostlin
LES ŘASY.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Symbioza Mixotrofie Parazitismus Saprofytismus Mykorhiza
Vztahy mezi organismy.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Metabolismus rostlin.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Co jsme již poznali.
Projevy života, třídění organismů
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Minerální výživa rostlin.
VODA Vodní režim rostlin.
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Hnojiva aneb přikrmování rostlin. Rozdělení hnojiv a) podle skupenství pevná hnojiva kapalná hnojiva b) podle působení na rostliny přímá hnojiva – obsahují.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Průmyslová hnojiva. s rozvojem zemědělství postupně přestalo postačovat použití statkových hnojiv => rozvoj výroby průmyslových hnojiv dodávají do půdy.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Dusík a potos. = bezpůdní pěstování rostlin  Charakteristické je pěstování v lehce prostředí s lehce stravitelnými živinami – v roztoku  Půda přináší.
Trvalá pletiva. Rostlinná pletiva (dělení) Podle schopnosti dělení rozlišujeme: Meristematická (dělivá) – umožňují růst Trvalá – vznikají činností dělivých.
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Heterotrofie u rostlin
Vojta pouchlý Houby(fungi).
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
Získávání energie pro život
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
HOUBY.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Parazitismus rostlin Rostliny čerpají potřebné minerální látky a fotosyntetické asimiláty částečně, nebo zcela z jiných rostlin druhů Rozdělení:
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
BAKTERIE.
Živé organismy.
výživa rostlin autotrofie heterotrofie saprofytismus parazitismus
Transkript prezentace:

Minerální výživa rostlin Hurytová Pavla, SPF

Rostliny potřebují vodu, kyslík, uhlík a biogenní prvky Příjmány ve formě iontů Součást půdního roztoku Příjímány pasivně a aktivně

Pasivní příjem Aktivní příjem Prostorami v buněčných stěnách (apoplastickou cestou) Prostorami v buněčných stěnách Přes citoplazmatické membrány Aktivní příjem (symplastickou cestou) Rostliny spotřebávají energii Rychlost příjmu živin je ovlivněna intenzitou dýchání

Význam makrobiogenních prvků ve výživě rostlin Prvek Funkce Nedostatek N Složka bílkovin a enzymů, součást chlorofylu Zakrnělý vzrůst, žloutnutí listů P Složka bílkovin, enzymů Poruchy reprodukce, snížení tvorby květů, plodů S Složka bílkovin a enzymů blednutí mladých listů Mg součást chlorofylu, podpora hydratace žloutnutí čepele starých listů, zakrslý vzrůst Ca Regulace hydratace zasychání vrcholků, deformace listů, zpomalený růst kořenů Fe syntéza chlorofylu potlačení tvorby vrcholových pupenů

Nezbytnost a význam jednotlivých prvků pro život rostlin lze zjišťovat jejich pěstováním v neúplných živných roztocích. Tyto roztoky můžeme záměrně připravovat tak, aby vynikl význam prvku, který sledujeme. Pěstování rostlin v kompletních živných roztocích se nazývá hydroponie a běžně se používá, především pro pěstování zeleniny a květin ve sklenících.

Nedostatek mikrobiogenních prvků způsobuje také některé fyziologické choroby rostlin. Například.: nedostatek bóru – tzv. „srdéčková hniloba“; nedostatek manganu – „šedá pruhovitost“ obilovin

Výživa rostlin v zemědělství Každoroční sklizní zemědělských plodin je orná půda ochuzována o velké množství minerálních látek. Druhy hnojiv: a) Přirozená hnojiva (dodávají veškeré živiny a přispívají k tvorbě humusu) - statková hnojiva (hnůj, močůvka, kompost) - zelené hnojení  (zaorávání půdy) b) Průmyslová hnojiva (umělá- jen některé prvky) - Aplikují se  kapalné nebo tuhé (rozprašování, granulovaná hnojiva) - Při nevhodném použití mohou vážně poškozovat životní prostředí

Způsob výživy rostlin Autotrofie ( soběstačnost ve výživě ) -způsob výživy zelených rostlin a některých bakterií, kdy zdrojem uhlíku je oxid uhličitý a energie se získává ze světelné energie nebo oxidací anorganických látek a) fotoautotrofie    -využívání světelné energie k fotosyntéze b) chemoautotrofie   -známa jen u bakterií -využití energie z redoxních reakcí ( oxidace železa)

Heterotrofie -Způsob získávání uhlíku z různých organických látek (cukrů, bílkovin,..) -Všechny houby a nezelené rostliny -Části bez chlorofilu( kořeny, květy) a) Saprofyti ( rozkladači ) -Živí se odumřelými organismy, jejich rozkladem napomáhají tvorbě humusu a mineralizaci půdy ( půdní houby ) b) Paraziti ( cizopasníci ) -Žijí v nebo na těle svých hostitelů -Uvolňují do něj toxické splodiny

Paraziti a) Holoparaziti(hostitel jediným zdrojem živin, získávají od něj jak organické, tak i anorganické látky) na povrchu hostitele, kořeny ( pohružováky = haustoria ) v jeho cévních svazcích  nabourávají se do floému ( lýkové ) i xylému ( dřevní části ) hostitele př. záraza ( na kořenech lučních rostlin ), podbílek šupinatý ( na kořenech listnatých  dřevin ), kokotice ( škodí na jeteli aj. )   nemají chlorofyl b) Hemiparaziti(zelené, schopnost fotosyntézy, vytváření organických látek) haustoria buď jen do dřevní části hostitele ( xylému)  - napojení na jeho transpirační proud ( voda a minerální látky )  - jmelí,  ochmet           (v korunách dubů) – v korunách stromů mají dostatek světla k fotosyntéze   nebo mají kořeny normálně v půdě a jsou haustorii spojeni s lýkovou částí hostitele, ochuzují ho tak o asimilační porud živin př. světlík, černýš, všivec

Mixotrofie (schopnost žít autotrofně i heterotrofně) -Např. masožravé rostliny – autotrofní výživa doplňována heterotrofním příjmem dusíkatých látek ve formě živočišných bílkovin Symbióza (oboustranně prospěšné soužití dvou různých organismů ) -Rostliny poskytují bakteriím cukry, zatímco činností bakterií vzniká NH4+ -využitelný rostlinami. -Lišejníky-jsou to zelené řasy nebo sinice žijící v symbióze s houbou.  

Zdroje http://www.biology.webz.cz/min.php http://cs.wikipedia.org/wiki/Autotrofie http://absolventi.gymcheb.cz/2008/mahynko/typytrofie.html