KREATIVNÍ POHYBOVÁ SKLADBA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
Benešovská hasičská liga s Ferdinandem Bukovany SDH: Bukovany Zpracováno: SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BUKOVANY STRANA 1/26.
Nabídka pro partnery. Nabídka pro partnery Co jsou světové gymnaestrády Světové gymnaestrády pořádá Mezinárodní gymnastická federace (FIG) jedenkrát.
Výstavba sportovního areálu 20
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Didaktika tělesné výchovy Pedagogická fakulta JU v ČB KTVS
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Oddíl sportovní gymnastiky a Teamgym
Termín: vždy první středa v měsíci Začátek: 9 30 hod Vstupné: 20,-Kč - výstava čertů vyrobených rodiči s dětmi doma Termín: začátek prosince - Mikulášská.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Pedagogika volného času (VČ)
„Přírodní vědy moderně a interaktivně“ „Natural Sciences in Modern and Interactive Way“ Město Orlová.
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Konference „k projektu Moderní metody profesního vzdělávání“ Martina Volná Krajský úřad Moravskoslezského kraje.
 Taneční a pohybová škola pod vedením Mgr. Ilony Šulcové oslavila v loňském roce již 20 let svého trvání. Od r vychovala řadu tanečníků, z nichž.
Číslo kola výzvy: 02 Číslo a název globálního grantu: CZ.1.07/ Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v Plzeňském kraji II Vyhlašovatel.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Trénink atletických skoků
Maturita 2015.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
CHCI BÝT JAKO VY ZŠ VELTRUSY Projekt schválený Zastupitelstvem Středočeského kraje v rámci 2. výzvy 2. globálního grantu v oblasti podpory 1.2 Rovné příležitosti.
pro navazující magisterské studium TVS
Estetická skupinová gymnastika
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Prezentace 5 lekcÍ MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI 1. BIOLOGICKÁ DETERMINOVANOST 2. SENZITIVNÍ OBDOBÍ – MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 3. ÚZKÝ VZTAH S MOTORICKOU DOCILITOU 4. JEMNÁ A HRUBÁ MOTORIKA,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Prezentace pro ESPG Daniela Černá
Historie překážkového běhu
Výstavba sportovního areálu 20.základní škola Plzeň, Brojova 13, příspěvková organizace Brojova 13, Plzeň Kontaktní osoba pro projekt: Mgr. Pavel.
Aktuální formy gymnastiky a tance
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
JEDNOKOLKA A SKÁKACÍ BOTY Zpracovala: Mgr. Daniela Benešová, Ph.D. Číslo kola výzvy:02 Číslo a název globálního grantu: CZ.1.07/ Další vzdělávání.
Akrobatická gymnastika
Psychologie koučování
Estetická skupinová gymnastika
Západočeská univerzita v Plzni
ročník.
Rytmická gymnastika Mgr. Petra Čaplová, PhD.. Všeobecné dělení gymnastiky: Gymnastické druhy – základní gymnastika, rytmická gymnastika a aerobik Gymnastické.
GYMNASTIKA I. Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
GYMNASTIKA I. Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Gymnastika doc. PaedDr. Jan Štumbauer, CSc. Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii, reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
kurzy tenisu pro děti z mateřských a základních škol
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Organizační formy práce v tělesné výchově
WORLD GYMNAESTRADA 7. až 13. července 2019
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
ESTETICKÁ SKUPINOVÁ GYMNASTIKA
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
ročník.
Aktuální formy gymnastiky a tance
Psychologie koučování
TECHNIKA ZNAK – rotace, souhra Lekce č. 17
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

KREATIVNÍ POHYBOVÁ SKLADBA Číslo a název globálního grantu: CZ.1.07/1.3.47 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v Plzeňském kraji II Vyhlašovatel (ZS): Plzeňský kraj Žadatel: Západočeská univerzita v Plzni Název projektu: Inovace a modernizace vyučovacího procesu v povinné a nepovinné školní tělesné výchově Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.47/02.0005 KREATIVNÍ POHYBOVÁ SKLADBA Mgr. Gabriela Kavalířová, Ph.D.

Pohybová skladba př. zahájení a ukončení OH, MS, součást kulturních programů a vystoupení, Sokol -všesokolské slety, spartakiády, světové gymnaestrády, v oblasti sportu součást soutěží Již r. 1882 byla realizována myšlenka dr. Miroslava Tyrše - předvedení prvního hromadného tělovýchovného vystoupení jedna z možností prezentace tělovýchovné činnosti na veřejnosti zdroj emocionálních a estetických prožitků (z pohybu a hudby) – cvičenec i divák možný prvek seberealizace kultivování individuálního pohybového projevu podněcování pohybové tvořivosti

Světové gymnaestrády nesoutěžní přehlídky gymnastických pohybových skladeb I. světová gymnaestráda - 1953, Rotterdam XII. světová gymnaestráda - 2003, Lisabon XIII. světová gymnaestráda - 2007, Dornbirn XIV. světová gymnaestráda - 2011, Lousanne

Pohybová skladba Pohybová skladba je kompozice vytvořená záměrným spojením hudby a pohybu na základě určité myšlenky. Zachovává formu, strukturu, tektoniku a principy tvorby.(forma - vnější tvar, způsob zpracování; struktura - vnitřní uspořádání; tektonika - stavebnost, stavba uměleckého díla) Pohybovým obsahem jsou převážně gymnastická cvičení a taneční prvky. K účinkům patří emocionální a estetické působení na cvičence i diváky.

Pohybová skladba Tři základní vzájemně úzce související složky : hudební (motivační, regulační, dramaturgická funkce) choreografická (prostorové rozmístění, útvary, spolupráce apod.)

Charakteristiky pohybové skladby forma - vnější tvar, způsob podání, provedení, zpracování zvolený styl, žánr hudby, taneční styl počet cvičenců věková kategorie využití náčiní, nářadí, pomůcek

Dělení skladeb podle počtu cvičenců Počet cvičenců Prostor pro provádění Malé 4-6 13 x 13m Střední do cca 50 13 x 24m Velké do 150 50 x 50m Hromadné malé 151 - 300 fotbalové hřiště Hromadné velké 301- několik tisíc stadion

Soutěže Moderní gymnastika TeamGym (dříve Euroteam) Estetická skupinová gymnastika Aerobik fitness týmy Pohybové skladby

Moderní gymnastika společná skladba – 5 gymnastek (seniorky mají 2 skladby: 1 typ náčiní, 2 typy náčiní) švihadlo, obruč, míč, kužele, stuha koberec 13x13m délka skladby 2:15 - 2:30 min. hodnotí se kompozice (max. 10b.) a provedení (max. 10b.) kompozice: prvky obtížnosti bez výměny (v tabulce obtížností), výměny náčiní, taneční kroky, rizika (dynamické prvky s vyhozením a rotací těla), prvky spolupráce

Moderní gymnastika

Moderní gymnastika

Moderní gymnastika

TeamGym od r. 1994 pohybová skladba založena na gymnastických prvcích bez náčiní se zapojením celého těla hodnoty prvků obtížnosti se nalézají v tabulce obtížnosti prvky obtížnosti musí být provedeny všemi gymnasty ve stejný čas tým tvoří 8-12 gymnastů smíšený tým (mix) musí mít stejný počet žen a mužů závodní plocha má rozměry 14 x 14m délka skladby pro junior a senior kategorii je 2:15 – 2:45

TeamGym

TeamGym

Estetická skupinová gymnastika 1. mezinárodní závody r. 1996 – Finsko společná skladba bez náčiní - esteticky a tanečně laděná kompozice plná originálních prvků a choreografií 6 - 12 gymnastek (6 – 10 cvičí dle IFAGG) 10 - 12 let, 12 - 14 let, juniorky a seniorky (ČS ESG - 8 let a mladší) koberec 13x13m délka skladby: 2:15 - 2:45 min. +/- 5 vteřin tolerováno

Estetická skupinová gymnastika

Estetická skupinová gymnastika

Aerobic Team Show soutěž v pódiových skladbách s prvky tanečního a sportovního aerobiku soutěží skupiny tvoří 7 – 20 členů věkové kategorie: 8 -10 let, 11-13 let, 14 -16 let, 17 a více let a smíšený věk závodní skladby mohou být bez náčiní, s náčiním nebo s nářadím závodní plocha je čistý dřevěný povrch o rozměrech 12x12m závodní skladba pro kategorii 8 - 10 let je dlouhá 2:20 min. +/- 5 sec., pro ostatní kategorie je délka skladby 2:40 +/- 5 sec.

Basic Aerobic Team Show soutěž je pořádána pro tématické pohybové skladby aerobiku pohybovým obsahem skladeb je aerobik, který může být obohacen o gymnastiku a tance soutěžní disciplíny: bez náčiní, s náčiním počet členů v družstvu je 4 – 18 (družstva dívek, chlapců, koedukovaná) může být složena z dětí a mládeže jedné nebo více škol a zájmových skupin (TJ, DDM apod.) pro každý šk. rok je určeno jedno téma pro všechny věkové kategorie téma: pro rok 2007 - roční období, pro rok 2008 – cestománie (po světadílech), pro rok 2009 – příroda kolem nás (flora a fauna) závodní prostor max. 14x14m délka soutěžní sestavy: pro kategorii I. a II. (děti a benjamínci) 1:40 +/- 5 vteřin (1:35 – 1:45), kategorie III. a IV. (kadeti, mládež 2:15 +/- 5 vteřin (2:10 – 2:20)

Fitness Aerobic družstva složená ze 6 – 8 členů věkové kategorie 11 – 13 let , 14 – 16 let a nad 17 let 3 soutěžní kategorie: aerobik, step, funk / hip hop závodní plocha má rozměry min. 9x9m, max. 12x12m závodní sestava je dlouhá 2 min hodnocení: technická složka - složitost 25%, intenzita 25%, variabilita 25%, provedení 25% umělecká složka – choreografie 30%, interpretace hudby 30%, synchronizace 20%, prezentace 20%

Aerobic Team Show

Fitness Aerobic

Hodnocení pohybových skladeb V autorských soutěžích je posuzována hlavně tvůrčí činnost autora, originalita námětu a způsob jeho zpracování. V interpretačních soutěžích je zvýrazněno posouzení úrovně zvládnutí pohybového obsahu skladby jednotlivcem a celou skupinou (často je rozpisem určeno zařadit dané povinné prvky). Hodnocení je rozděleno na posouzení: - obsahové hodnoty - technické hodnoty - estetické hodnoty - celkového dojmu

Principy tvorby pohybové skladby celistvosti gradace kontrastu opakování variace (frázování)

Principy tvorby pohybové skladby celistvosti – choreografie se vyvíjí od začátku přes návaznost jednotlivých částí až k závěru, působí vyváženým, uceleným dojmem; soulad složek pohybové skladby – pohybu, hudby, choreografie gradace – umocňování dojmu z prostorového i pohybového řešení, vyvrcholení jednotlivých částí skladby i celé skladby na závěr – v prostoru, čase, síle (dynamika) - gradace vzestupná, nebo sestupná (zklidnění) kontrastu – kontrastní momenty hudební předlohy, pohybu, choreografie - v prostoru (na místě, z místa, vertikální střídání poloh, různé směry, různé útvary) - v čase (postupné a náhlé změny) - v síle (švihový pohyb, vedený pohyb, zastavení) - v rytmu a tempu

Principy tvorby pohybové skladby - vytvářením výtvarně zajímavých pohybových a plošných kontrastních tvarů vznikají na ploše zajímavé obrazce - cílem je udržet diváka v aktivní pozornosti opakování – prostorového tvaru, typického přechodu variace – opakování obměněného pohybového motivu, části, větších celků při zachování žánrové a stylové jednotnosti skladby; logické změny a obměny, vývoj od jednodušších tvarů ke složitějším a opačně, změny počtu v útvaru

Postup tvorby pohybové skladby dostat nápad zvolit námět – odpověď na otázku Co? myšlenka, záměr, téma – odpověď na otázku Proč? volba formy, stylu – odpověď na otázku Jak? výběr hudební předlohy – několikrát poslechnout, rozebrat zajímavé momenty / Cvičenci se musí ztotožnit se skladbou a námětem, pak i pohybem → prožitek → přenést na diváky. / pohybová improvizace kompozice hudby a pohybu choreografie – prostor, půdorys hudebně pohybové motivy jednotlivých částí upřesnění jednotlivých pohybů – technika, přesné provedení, jednotnost naplnění principů tvorby – popřípadě poupravit skladbu = úprava kompozice jako celku nácvik předvedení

Choreografii pohybových skladeb ovlivňuje cvičební prostor (velikost plochy, umístění diváků i vzdálenost diváků – útvary, mimika) počet cvičenců účel (pro jakou příležitost) věk a pohlaví cvičenců úroveň cvičenců náčiní, nářadí, pomůcky barevné řešení (úbor, náčiní) délka skladby požadavky organizátorů (zahájení, závěr, nástup, odchod)

Poznámky k obsahu pohybových skladeb cvičení - synchronně, kánonem, kontrastně způsob přemisťování - v řádu, spontánně, kánonem pohyb po přímkách i křivkách cvičení čelem, bokem k divákovi, v šikmém postavení, zády plocha - nejpůsobivější je střed plochy, přední rohy a střední pás směr – nejpůsobivější je pohyb od zadní linie směrem vpřed, od zadních rohů po diagonále vpřed Pohybový úkol může být různý pro jednotlivce, skupiny, nebo kombinovaný. Zařazujeme prvky spolupráce (dvojice, skupiny). Lze zařadit i sólová vystoupení.

Útvary (6 členů)

Útvary (6 členů)

Útvary (6 členů)

Útvary (6 členů)

Útvary (6 členů)

Útvary (6 členů)

Útvary (6 členů)

Počítací doba - základní je nota čtvrťová

Vytleskávání rytmu – 4/4 takt

Literatura NOVOTNÁ, V. Pohybová skladba. Praha: Karolinum UK, 1999. http://www.ftvs.cuni.cz/eknihy/rm_ps/Rytmicka_gymnastika_a_pohybova_skladba APPELT, K., MIHULE, J. Kapitoly z pohybové skladby. Praha: SPN, 1981. APPELT, K. Pohybová skladba v teorii a praxi. Praha: Ústřední škola ČOS, 1995. KRAUSOVÁ, A. Pohybová skladba a světové gymnaestrády. Praha: FTVS UK, 1992.

Děkuji za pozornost.