Lomené výrazy – krácení lomených výrazů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Advertisements

Lomené algebraické výrazy
Určení podmínek platnosti lomených výrazů
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Definiční obor lomeného výrazu – podmínky, kdy má lomený výraz smysl
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomený výraz – podmínky, kdy je lomený výraz roven nule
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Algebraické výrazy – početní operace
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Lomené výrazy – násobení a dělení
Rozklad na součin Vzorce usnadňující úpravu
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Rozšiřování a krácení zlomků
Lomený výraz – definice, vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Rozklad na součin vytýkání
Algebraické výrazy a jejich úpravy
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.02 Číselné výrazy
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem)
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Podíl (dělení) mnohočlenů
AnotacePrezentace, která se zabývá krácením a rozšiřováním lomených výrazů. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci rozšiřují a krátí.
Krácení lomených výrazů.
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
Rozklad mnohočlenů na součin vzorce
Rozklad mnohočlenů na součin
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Předmět:Matematika Ročník: 1. ročník večerního nástavbového studia Autor: Iveta Smolková Anotace:Žákům je vysvětlen teoreticky postup při násobení a dělení.
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Lomené algebraické výrazy
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IV. Násobení lomených výrazů
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 13 Lomené výrazy I
Lomené algebraické výrazy
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
I. Podmínky existence výrazu
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Základní škola Čelákovice
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Krácení lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lomené algebraické výrazy
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_29
4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Lomené výrazy – krácení lomených výrazů VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.14 Lomené výrazy – krácení lomených výrazů Anotace: Prezentace připomene dělení celistvých výrazů. Žák si osvojuje poznatky získané při krácení zlomků a ty používá při krácení lomených výrazů. Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český Očekávaný výstup: Krátí lomené výrazy. Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: Druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: Školní rok 2012-2013 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: Devátý ročník základní školy

Co to znamená krátit zlomek? Krácení zlomku Co to znamená krátit zlomek? Krácení zlomku znamená, dělit čitatele i jmenovatele stejným číslem různým od nuly.

Krácení lomených výrazů (dělení jednočlenu jednočlenem) Připomeneme si. 2x2 : 2 = x2 2x2 : 2x = x 12x4y8 : 2x3y3 = 6xy5 Podíváme se, jak se krátí lomený výraz. Zapíšeme podmínky smyslu lomeného výrazu. Musíme najít největšího společného dělitele čísel 4 a 8. To je číslo 4. Musíme najít největšího společného dělitele pro proměnné. Můžeme krátit pouze tu proměnnou, která se vyskytuje v čitateli i jmenovateli. V našem případě je to proměnná x. Krátíme (dělíme) proměnnou s nižším exponentem tedy x3. Říkáme, že lomený výraz krátíme výrazem 4x3.

Krácení mnohočlenů Krácení shodných mnohočlenů: 2-člen s 2-členem 3-člen s 3-členem atd. 1 1 –1 Krácení opačných mnohočlenů: 2-člen s 2-členem 3-člen s 3-členem atd.

Krácení lomených výrazů (mnohočleny) Podmínky smyslu lomených výrazů píšeme vždy před krácením výrazu. Krať lomený výraz. 1 1 Výrazy v čitateli i jmenovateli rozložíme na součin. Zapíšeme podmínky smyslu lomeného výrazu. Krátit můžeme pouze jednočlen s jednočlenem, dvojčlen s dvojčlenem atd. Krátíme.

Krácení lomených výrazů Postup Rozložíme čitateli i jmenovatele na součin. Zapíšeme podmínky smyslu lom. výrazu. Krátíme. Zapíšeme výsledek.

Krácení lomených výrazů Krať lomený výraz:   nelze   Zapíšeme podmínky. V čitateli i jmenovateli jsou dvojčleny, je možno tedy krátit. Vidíme, že v čitateli a jmenovateli nejsou dvojčleny stejné ani opačné. Krátit lomený výraz tedy nelze.

Krácení lomených výrazů Krať lomený výraz:           Zapíšeme podmínky. V čitateli i jmenovateli jsou dvojčleny, je možno tedy krátit. Vidíme, že v čitateli a jmenovateli jsou dvojčleny stejné. Krátit lomený výraz tedy lze.

Krácení lomených výrazů Krať lomený výraz:           Zapíšeme podmínky. V čitateli i jmenovateli jsou dvojčleny, je možno tedy krátit. Vidíme, že v čitateli a jmenovateli jsou dvojčleny opačné. Krátit lomený výraz tedy lze.

Krácení lomených výrazů Krať lomený výraz: 1         1 Rozložíme na součin! Zapíšeme podmínky. V čitateli je v závorce dvojčlen a ve jmenovateli jsou v závorkách rovněž dvojčleny. Je tedy možno krátit. Vidíme, že v čitateli je v závorce dvojčlen (x – 2) a ve jmenovateli nás zajímá závorka se stejným dvojčlenem (x – 2). Krátíme tedy stejné dvojčleny. Zapíšeme výsledek.

Krácení lomených výrazů Krať lomený výraz: 1       3 2(𝑥+2)   1 Rozložíme na součin! Zapíšeme podmínky. V čitateli je v závorce dvojčlen a ve jmenovateli jsou v závorkách rovněž dvojčleny. Je tedy možno krátit. Vidíme, že v čitateli je v závorce dvojčlen (x – 2) a ve jmenovateli nás zajímá závorka se stejným dvojčlenem (x – 2). Krátíme tedy stejné dvojčleny. Zapíšeme výsledek.