Opravárenství a diagnostika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Advertisements

Tato prezentace byla vytvořena
TECHNICKÁ DOKUMENTACE
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál
NORMALIZOVANÉ SOUČÁSTI
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. STAVBA A PROVOZ STROJŮ 2. OZUBENÉ PŘEVODY.
Setkávání žáků s SPU Setkávání žáků s SPU Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Rozvodovky OB21-OP-EL-AUM-JEŘ-U Ondřej Jeřábek
SUROVINY 3. ročník oboru Cukrář, Pekař třída CP3 153, Ing
MATEMATIKA Inovativní metoda výuky č ročník učební obory, SOU
POTRAVINY A VÝŽIVA 2. ročník učebního oboru KUCHAŘ, ČÍŠNÍK třída K2
Technologie Obráběč kovů studijní obor: Mechanik strojů a zařízení
Digitální učební materiál
Řešení kuželočelní převodovky
TECHNICKÝ VÝKRES Postup rýsování technického výkresu.
Technologie ročník, učební obory:strojní mechanik obráběč kovů
3. ročník, studijní obory SOU Mgr. Smékalová Dagmar „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Kreslení ozubených kol - PRAVIDLA ZOBRAZOVÁNÍ
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Číslo a název operačního programu: CZ.1.07 OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Autor:Petr Koblížek Předmět/vzdělávací oblast: Provozuschopnost dopravních prostředků Tematická oblast:Konstrukční skupiny dopravních prostředků Téma:Kontrola.
TECHNICKÝ VÝKRES Postup rýsování jednoduchého technického výkresu.
Řízení – diagnostika závad, opravy
Mechanické převodovky
Tato prezentace byla vytvořena
Převody s ozubenými koly kuželovými a šroubovými Planetový převod
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Evropský projekt vzdělávání pedagogických pracovníků Střední odborná škola a střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_06.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_10.
VY_32_INOVACE_AUT2_05 Diferenciál.  vyrovnat rozdílové otáčky hnacích kol zejména při průjezdu zatáčkou a na různém povrchu silnic  rozdělit točivé.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_11.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Převodové ústrojí traktoru Zetor Unifikovaná řada 1.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_14.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_07.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
EVROPSKÝ PROJEKT VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ VYHODNOCENÍ PROJEKTU.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_05.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
6. Pilování tvarových ploch
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Okruh: Grafomotorická cvičení Učební materiál č. 4: Najdi a vybarvi
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
E-learningový kurz e-learningu
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Konflikt, koření života
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
13. Výroba kohoutu (Flobert)
SŠ-COPT Uherský Brod Bc. Martin Bártek
2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
FARMA DOMÁCÍ ZVÍŘATA.
EU- „Učíme se ze života pro život“ Registrační číslo: CZ /0
Transkript prezentace:

Opravárenství a diagnostika Inovativní metoda výuky č. 253 2. ročník tříletého učebního oboru Mechanik opravář motorových vozidel (Automechanik) Třída A2.B  Mgr.Bc.František Fliegel, č. 253 „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.”

Opravárenství a diagnostika Téma: DIFERENCIÁL Rozsah: 4 vyučovací hodiny Realizace průřezových témat v rámci ŠVP: Člověk a svět práce Občan v demokratické společnosti

Použité metody: Skupinová (teoretická) výuka Rozhovor Názorná výuka Spojení teorie s praxí Diskuse

Pohled na otevřený diferenciál 1-vstupní hřídel, 2-klec satelitních kol, 3-satelitní kola, 4-kolo výstupní hřídele

Popis diferenciálu Skříň, (2) klec, (3) talířové kolo, (4) pastorek [hruška], (5) satelitové ozubené kolo, (6) podpěra ozubeného kola, (7) kuželová ložiska, (8) těsnění, (9) zalisovaný čep, (10) planetové ozubené kolo

Zadaný úkol: Zjistit princip činnosti diferenciálu, výhody - nevýhody použití diferenciálu ve vozidle. Pojmenovat základní části. Diferenciál demontovat. Kontrola označení pastorku a talířového kola (montážní vzdálenost, údaje výrobní, údaje montážní). Kontrola záběrového pole čelního soukolí – plocha skutečného styku zubů (signální barvou). Změřit posuvným měřítkem vzdálenost čela pastorku od osy talířového kola. Nakreslit kuželové soukolí, správný záběr, případně chybnou osovou vzdálenost.

Použité pomůcky: Diferenciál. Montážní nářadí. Signální barva. Posuvné měřítko. Papír formátu A4. Rýsovací pomůcky ( tužky, guma, kružítko, trojúhelník s ryskou, pravítko).

Průběh 1. vyučovací hodiny Žáci se seznámili s diferenciálem (model) v učebně školy. Na modelu diferenciálu jim byl učitelem předveden a vysvětlen princip činnosti a užití v praxi. Žáci viděli správnou funkci diferenciálu na videu. Žáci se seznámili s preventivní údržbou, poruchami a jednotlivými druhy diferenciálů. Žáci získali konkrétní představu, z čeho se skládá diferenciál, seznámili se s principem činnosti, údržbou a opravami.

Průběh 2. a 3. vyučovací hodiny Žáci se seznámili s diferenciálem na pracovišti OV (ul.Dubická). Na skutečném diferenciálu s rozvodovkou byl učitelem OV předveden princip činnosti, popsány jednotlivé části a užití v praxi. V dílnách OV naší školy žáci provedli demontáž diferenciálu, kontrolu záběrového pole (signální barvou) a provedli zkoušku nastavení soukolí (pastorku a talířového kola). Žáci získali konkrétní představu, z čeho se skládá diferenciál, systém označení, měření, nastavení a princip činnosti diferenciálu s rozvodovkou.

Průběh 4. vyučovací hodiny Žáci rýsovali kuželové soukolí s přímými zuby. Žáci si také nakreslili nevyhovující záběry ozubení. Žáci získali jasnou představu o správného záběru kuželového soukolí s přímými zuby. Žáci také získali představu o nesprávného záběru kuželového soukolí (otisk na bocích zubů).

Žáci v dílnách OV Demontáž:

Žáci v dílnách OV Demontáž:

Žáci v dílnách OV Demontáž:

Žáci s vyučujícím v dílnách OV

Diferenciál s rozvodovkou Princip činnosti:

Žáci v dílnách OV Kontrola záběrového pole čelního soukolí – plocha skutečného styku zubů (signální barvou):

Žáci v dílnách OV Kontrola vzdálenosti čela pastorku od osy talířového kola posuvným měřítkem a kontrola označení soukolí:

Žáci v dílnách OV Kontrola vzdálenosti čela pastorku od osy talířového kola posuvným měřítkem, nastavení posuvného měřítka:

Průběh 2. a 3. vyučovací hodiny Studenti jsou na pracovišti rozděleni do 2 skupin. Obě skupiny se podílí na přípravě nářadí, pomůcek, měřidel a demontáži přineseného diferenciálu. 1. skupina provádí kontrolu záběrového pole čelního soukolí – plocha skutečného styku zubů (signální barvou). 2. skupina provádí kontrolu vzdálenosti čela pastorku od osy talířového kola posuvným měřítkem a kontrolu označení soukolí.

Průběh 4. vyučovací hodiny Každý žák rýsuje samostatně výkres kuželového soukolí s přímými zuby na papír formátu A4. V párové diskusi hodnotili své výkresy, učili se pracovat s chybou. Učili se také vyjádřit a přijímat pochvalu a kritiku. Při rýsování mohou žáci diskutovat o správnosti svého rýsování se spolužáky nebo s pedagogem.

4. vyučovací hodina Žáci rýsují kuželové soukolí s přímými zuby:

4. vyučovací hodina Žáci rýsují kuželové soukolí s přímými zuby:

4. vyučovací hodina Žáci rýsují kuželové soukolí s přímými zuby:

4. vyučovací hodina Výkres kuželové soukolí s přímými zuby:

4. vyučovací hodina Výkres kuželové soukolí s přímými zuby:

Výkres kuželového soukolí

Obrázek popisu ozubení

Ukázka interference* boků zubů * vzájemné ovlivňování, prolínání nebo střetání jevů či hmoty

Ukázka ozubeného kola s malými jamkami na bocích zubů

Ukázka ozubeného kola s velkými jamkami na bocích zubů

Ukázka ozubeného kola s odloupnutými částmi na bocích zubů

Ukázka unaveného lomu zubu ozubení

Cíl inovativní výuky: Skloubení vzdělávání a pracovních povinností. Seznámení žáků s principem činnosti a použitím diferenciálu. Zručnost při demontáži diferenciálu. Určování rozměrů při použití posuvného měřítka. Praktická dovednost při odečítání z posuvného měřítka a kontroly záběrového pole čelního soukolí. Technická diskuse. Výkres kuželového soukolí diferenciálu.

Závěr: Žáci se zájmem sledovali princip činnosti na modelu diferenciálu a ukázce na videu. Vzhledem k pochopení funkce v praxi bylo jednodušší jednoznačně identifikovat všechny části diferenciálu. Žáci výborně ovládali práci s posuvným měřítkem. Výhodou k určování rozměrů byla možnost kdykoliv si přeměřit diferenciál při výuce. Žáci byli schopni zdárně načrtnout kuželové soukolí diferenciálu.

POUŽITÁ LITERATURA: Pabst.J., Pilárik M. : Automobily, Praha 2002, Informatorium, ISBN 9788073330354. Posta J.: Opravárenství a diagnostika, Praha 2002, Informatorium, ISBN 80-86073-88-2.