Ruská divadelní avantgarda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Naše země za 1. světové války
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
Základy dotazníku Dotazník vychází z vědecké teorie o lidech a jejich povolání. V Americe ji vytvořil v 60.letech 20.století dr. John L Holland a dnes.
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
46. STR - dynamika Jana Prehradná 4. C.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Rozbor uměleckého textu
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
VY_32_INOVACE_ČJ _ Osvobozené divadlo Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
Abstraktní expresionismus
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Říjen 1814 – červen  Nejvýznamnější mocnosti, které se sešly ve Vídni, měly jednat o uspořádání Evropy po svržení Napoleona (a jeho intervenci.
Poválečné Československo
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
Jan Werich Jiří Voskovec
Období mezi dvěma válkami
RUSKO (SSSR) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Victor Hugo ( ).
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Ruské revoluce 1917.
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
Identifikátor materiálu: EU –
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Umělecké směry 20. století
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: Základní a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Písničkáři 2. poloviny 20. století
Michail Šolochov (1905 – 1984).
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
Jan Potměšil Vypracovala : Dominika Mikésková Třída: 9.B.
Německý preromantizmus
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Emil František Burian
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Badatelsky orientovaná výuka ve školním a neformálním vzdělávání CZ.1.07/2.3.00/ Natoč to aneb S kamerou (třeba) na pokusy Předpokladem dobrého.
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
REVOLUCE V RUSKU Přelom 19. a 20. století.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
Osvobozené divadlo Semafor & Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
James Joyce Odysseus. James Joyce ( )  prozaik, básník, učitel  narozen v Dublinu  studoval univerzitu v Dublinu  1902 odjel do Paříže  většinu.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
& Osvobozené divadlo Semafor
MOSKEVSKÉ UMĚLECKÉ DIVADLO
VY_32_INOVACE_11_Literatura 19. století Kritický realismus
Vypracoval: Ondřej Dutka
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Kultura 1. poloviny 19. století
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Právní stát a vláda práva
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Ruská divadelní avantgarda 20. a 30. let 20. století

SPOLEČENSKÁ SITUACE 1917 revoluce, svržení dynastie Romanovců Zestátnění divadel Je z nich důležitý propagační nástroj Různé formy agitačního divadla

SPOLEČENSKÁ SITUACE 2 Po takřka celá 20. léta – relativní klid k experimentům 30. léta – doba politického pronásledování Odpor k formalismu Dobovou normou paradoxně psychologický realismus

VSEVOLOD EMILIEVIČ MEJERCHOLD (1874 – 1940)

Původně herec MCHATu – Treplev v Rackovi 1906 rozchod se Stanislavským – prosazoval symbolismus místo realismu 1906 – 1919 režisérem v Petrohradu – rozvíjí své myšlenky a koncepce Plně je prosadí až po roce 1919 v revoluční Moskvě Stává se členem hnutí Divadelní říjen

Snaží se o odevzdání divadla do rukou masám, o jeho mítinkové působení, o převýchovu divadla Tudíž – nová podoba hereckého projevu

20. léta Největší životní úspěchy Vlastní divadlo, oddaný soubor Volná ruka k experimentům, podpora státní moci Veřejně polemizuje se Stanislavským, pohrdá jím

30. léta Tzv. „impresionistické“ období – ústup z avantgardních pozic – Dáma s kaméliemi Popře sám sebe – přednáška Mejerchold proti mejercholdovštině Politické pronásledování 1938 zavřeno jeho divadlo, 1940 popraven bez soudu

BIOMECHANIKA Metoda hereckého tréninku, vycházející z aplikace zákonů mechaniky na lidské tělo Vychází z teorie emocí Williama Jamese Vnější projev emoce jí může vyvolat! Inspirována také taylorismem – naukou o co nejefektivnějším provádění pracovních úkonů

Mejerchold: „Vzhledem k tomu, že hercův úkol směřuje k dosažení konkrétního cíle, musí být i jeho výrazové prostředky natolik úsporné, aby tohoto cíle bylo dosaženo co nejrychleji a co možná nejpřesnějšími pohyby.“

Smyslem je to, aby herec maximálně ovládnul své tělo jako hudebník svůj nástroj Mejerchold vyvine sadu biomechanických cvičení (nejznámější asi Střelba z luku)

Základní principy biomechaniky Přesné rozlišení jednotlivých fází pohybu i tří fází herecké práce (záměr, provedení, zhodnocení) Učí přesné fixaci gesta i tělesného výrazu Otkaz – odvratný pohyb, zvýrazňuje následující pohyb, dává mu napětí Brzda – jednání je tím účinnější, čím větší překážku musí překonat

Základní principy biomechaniky 2 Vede k úspornosti pohybu a přesné sebekontrole Je třeba se vyvarovat přílišných a předčasných projevů temperamentu Učí přípravě, důslednosti, přesnému záměru, souhře, orientaci v prostoru „Každé piano a forte musí být relativní.“

Velkolepý paroháč (1922)

Hra belgického expresionisty Fernanda Crommelyncka Svou nadsázkou poskytla Mejercholdovi dostatek prostoru k zviditelnění vnitřních stavů postav Revoluční scénografické řešení Ljubov Popovové – konstruktivismus První výrazné uplatnění biomechanických závěrů

Revizor (1926) Inspirace – dobové obrazy i dobová hudba Scéna s úplatky Děj přesunut do velkého města Scénografie složená z menších plošin – děj rozložen do fragmentů

ALEXANDR TAIROV

„Akademický“ protiklad Mejercholda Snaha o „čisté krásno“ Rozvíjí to, s čím přišel před revolucí Převážně západní repertoár Převratná kniha Rozpoutané divadlo – inspirovala v ČSR vznik divadla Osvobozeného

Wilde: Salome, režie Tairov, 1923

JEVGENIJ BAGRATIONOVIČ VACHTANGOV (1883 – 1922)

Od 1916 vedoucí Prvního studia MCHATu Žák Stanislavského Snaha o propojení psychologismu a stylizace Většina jeho inscenací měla pedagogický záměr

Zemřel mladý – jen kolem 10 (převážně studiových inscenací Erik XIV., Dybbuk Inspirace expresionismem, balaganem, commedií dell' arte Mnoho žáků – v Moskvě rozvíjí jeho odkaz stále Ščukinovo učiliště

Princezna Turandot (1922) Poslední a nejslavnější Vachtangovova inscenace Karnevalová stylizace, práce s maskou, odstup od role, dojem lehké improvizace Náznak cesty k propojení Stanislavského a Mejercholda V Moskvě se udržuje dodnes!

Scénický návrh Princezny Turandot Dialog Pantalona a Tartaglii

SERGEJ EJZENŠTEJN

Především filmový režisér, legenda evropského avantgardního filmu Křižník Potěmkin Stávka Deset dní, které otřásly světem Ivan Hrozný Experimentální forma X oslava komunistické ideologie

Jeho význam pro divadelní režii – přednášky o režii na VGIKu Výsledek – přelomová skripta Umění mizanscény Návrat vojáka z fronty – jejich hlavní část

Ruská dramatika 20. a 30. let Většina her této doby jsou frašky či melodramata vyzdvihující revoluci Nejprotěžovanější autor doby Maxim Gorkij napíše už po revoluci jen dvě hry a to až ve 30. letech

Vladimír Majakovskij „Dvorní“ Mejercholdův autor Mystérie buffa (1918) – o vzniku socialismu biblickou parafrází Ledová sprcha (1930) – satira na porevoluční byrokracii

Majakovskij, Mejerchold, Šostakovič a neznámý holohlavý

Michail Bulgakov Ve 20. letech Stalinův miláček, poté silně politicky pronásledovaný Bílá garda (Dni Turbinovových) – kladný vztah k poraženým v revoluci Útěk – drama z bělogvardějské emigrace – přízračná, snová atmosféra

Molière – podobenství o vztahu spisovatele a tyrana Kultovní román Mistr a Markétka – často dramatizován – příběh o ďáblu, který „přichází dát Moskvu do pořádku“