Vlastenecký a realistický proud české literatury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kytice Karel jaromír erben.
Advertisements

Čtenářský deník jarkamani.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Karel Hynek Mácha.
Český jazyk a literatura
Vytvořila: Kristýna Kořínková
Božena Němcová - život o datu a místu narození se dosud vedou spory
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_03 Tematická.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
NázevBožena Němcová: Babička Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky 8 pro.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Božena Němcová ( 1820 – 1862) Tvůrce původní české povídky
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Osobnosti národního obrození
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_13.
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
VY_32_INOVACE_ČJ.8.10 – Božena Němcová,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Božena Němcová Ladislava Helerová
VY _32_INOVACE_05_01K.J.Erben
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Karel Havlíček Borovský
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Karel Havlíček Borovský
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
VY_32_INOVACE_47_NE.
Spisovatelé dětské literatury
Karel Jaromír Erben 7. listopadu 1811 – 21. listopadu 1870.
Božena Němcová Český realismus.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
konec romantismu,začátek realismu narozen r v Borové novinář,básník,spisovatel a politik zakladatel české žurnalistiky,satiry a literární kritiky.
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Karel Jaromír Erben Kytice. ( )  český spisovatel  narodil se v Podkrkonoší  matka pocházela z učitelské rodiny, otec byl švec  vystudoval.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_105 Téma hodiny: Karel Jaromír Erben Doporučeno pro: 8.
Božena Němcová Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 6. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Boženě.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_ČESKÝ JAZYK
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Božena Němcová Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Božena Němcová.
„Moudré ucho neposlouchá, co hloupá huba povídá.“
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Havlíček Borovský
Božena Němcová (1820 – 1862).
ŠABLONA III/2 Karel Jaromír Erben, literatura 8. roč. Mgr. L
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Karel Havlíček Borovský
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

Vlastenecký a realistický proud české literatury 30. -60 Vlastenecký a realistický proud české literatury 30.-60. let XIX století 9.MT © Tomáš Hylák

Charakteristika XIX. století Společnost byla ovlivněna Napoleonskými válkami (1804-1815), revolučními nepokoji, které vyvrcholily roku 1848. Revolucionáři usilovali o demokratizaci a o osvobození podrobených národů. Vznikaly nové evropské státy – Itálie(1861), Německo(1871), velký vliv měl vzestup USA a Japonska. Rozvoj průmyslové výroby a obchodu vedl k zesílení zájmu o kolonie a k boji o ně. V umění od 1.pol.19. století převažoval romantismus Od 2.pol. 19.stol. převládl realismus, který se hlavně v literatuře vyvinul v tzv. naturalismus

Česká literatura 30.-60. let završení národního obrození, které politicky vyvrcholilo v revoluci 1848-49. romantismus x biedermaier hlavní úkol literatury vychovavat po revoluci byl český národní život utlumen tzv. BACHOVSKÝM ABSOLUTISMEM (50.léta), který trval až do roku 1859, kdy byl z ministerské funkce odvolán A. Bach období počátků realismu

V literatuře rozlišujeme několik směrů: a) SMĚR VÝCHOVNÝ A VZDĚLANECKÝ - pokračuje v tradici národního obrození, nezajímají ho pocity jedince, ale služba vlasti a národu. - patří sem Karel Jaromír Erben, J.K.Tyl b) SMĚR ROMANTICKÝ - konflikt individua a společnosti, touha po ideálech - Karel Hynek Mácha, Karel Sabina c) SMĚR REALISMU - pravdivý obraz skutečnosti - Karel Havlíček Borovský, Božena Němcová

Karel Jaromír Erben 1811 - 1870 narodil se v Miletíně (Podkrkonoší) v řemeslnické rodině studoval na gymnáziu v Hradci Králové, poté v Praze na právech a filosofii na studiích se seznámil s Palackým, s nímž pak po celý život spolupracoval pracoval jako sekretář Českého muzea, ve venkovských archivech sbíral studijní materiál roku 1851 byl zvolen archivářem Prahy byl členem Svornosti, spoluredaktorem Obzoru a spoluzakladatelem Hlaholu zabýval se národopisem, snažil se rekonstruovat původní podobu lidové slovesnosti

dílo: - sběratelské (folkloristické) - = písně a pohádky – Prostonárodní písně a říkadla (1864, obsahují 2000 písní) = cyklus české pohádky (Zlatovláska; Pták Ohnivák; Otesánek; Dlouhý, Široký a Bystrozraký…) - básnické - = Kytice z pověstí národních(1853) :básnická sbírka (13 básní), které se zabývají především mezilidskými vztahy(rodiče a děti, muž a žena…) : konflikty mezi nimi vznikají porušením odvěkých pravidel a řádů, po provinění následuje trest, ale proti vině se nelze bouřit, lze ji jenom zmírnit pokáním : hlavní hrdina většinou žena - Balady: Kytice, Poklad, Svatební košile, Polednice, Zlatý kolovrat, Štědrý večer, Holoubek, Vodník, Vrba, Lilie, Dceřina kletba, Věštkyně, Záhořovo lože (polemika s Máchou)

Karel Hynek Mácha 1810 – 1836 narodil se v Praze, studoval gymnázium, poté filosofii a práva(na gymnáziu potkal Jungmanna) jako ochotník hrál v Kajetánském a Stavovském divadle, kde také potkal svoji lásku Eleonoru Šomkovou, která však nebyla duševně na stejné úrovni jako on (problémy) velice rád cestoval pěšky, miloval přírodu po právech odešel do Litoměřic pracovat jako advokátní koncipient po hašení domu onemocněl neznámou chorobou a zemřel vrchol českého romantismu

dílo: - próza - = Marinka :lyrizovaná povídka z cyklu Obrazy ze života mého :kompozice jako hudební skladba, obraz života pražské chudiny :autobiografické prvky a kontrasty – Marinka (ideál krásy x chudoba, prostředí) = Cikáni :román o vyděděncích společnosti, mstitelích zločinů, :složité tragické zápletky, realistická kresba postav = Pouť krkonošská :básnická próza, obraz přírody :obsahuje motivy rozvinuté v Máji

- lyricko-epické - = Máj :nejvýznamnější dílo, základní dílo moderní české poezie :skládá ze 4 zpěvů a 2 mezizpěvů. Popisuje tragický příběh milenců Viléma a Jarmily :prostředí děje je inspirováno krajinou u Máchova jezera :Jarmilu svedl Vilémův otec. Vilém zavraždí svůdce, aniž tuší, že zabil vlastního otce. Za tento čin je uvržen do vězení a příští den popraven. Jarmila hyne sebevraždou ve vlnách jezera. Po letech přichází na místo popravy sám autor a ze závěrečných veršů vyplývá, že se s hrdinou ztotožňuje. :úvaha nad tragikou lidského osudu :je zde patrné Máchovo materialistické vidění světa – nechce hledat útočiště v náboženství, Máchovi hrdinové se bouří, nevěří v posmrtný život a nekají se :text je dnes oceňován pro kvalitu básnického jazyka = hudebnost verše, zvukomalba a množství básnických prostředků(metafory, personifikace, kontrasty…) :ve své době nebyl text dobře přijat, vytýkal se mu nedostatek vlastenectví(Tyl), Vilémův vzdor a nepokání(Erben), spojování věcí nepěkných s krásnými(poprava/popisy krajiny)

Karel Havlíček Borovský narodil se v Borové u Přibyslavi(odtud jméno Borovský…) studoval na gymnáziu v Německém(Havlíčkově) Brodě v Praze studoval filosofii a také vstoupil do kněžského semináře, kde také získal odpor k církvi roku 1842 odešel jako vychovatel do Ruska „zpolitizoval“ Pražské noviny, byl redaktorem Pražského posla vydával své Národní noviny(zastával názor, že noviny nemají jen pobavit, ale i vy- chovávat). Roku 1850 byly jeho noviny vládou zastaveny, ale Havlíček začal ihned vydávat politickou revui Slovan. O rok později byla i tato revue zastavena. v roce 1851 byl Borovský vyhnán do tyrolského Brixenu, kde také onemocněl plicní chorobou a roku 1856 zemřel v Praze klasik české politické satiry, kritik, překladatel

dílo: = Obrazy z Rus :soubor črt inspirovaný pobytem v Rusku. :vyjadřuje rozčarování z politických a společenských poměrů = Epigramy :krátké satirické básně s výraznou pointou : věnoval je Církvi(o jezuitech), Králi, Vlasti, Světu a Múzám (5 oddílů) -básnické satirické skladby- = Tyrolské elegie(popis jeho zatčení a cesty do Brixenu) :humorné zážitky z cest x depresivní pocity z Brixenu, kritika bachovského absolutismu, opovržení rakouskou vládou =Král Lávra(=parafráze irské pohádky O králi s oslíma ušima) :narážky na dobovou situaci, omezenost, tupost, zlobu panovníka :parodie historií o hodných panovnících (x brutální, nelítostné činy) =Křest svatého Vladimíra (kritika církve a absolutismu) :inspiroval se Letopisem ruským. :děj jakoby v dávných dobách pro oklamání cenzury :jednoduchý verš, rytmus, lidové

-žurnalistika- : Kromě politických článků(některé vyšly v souboru Epištoly kutnohorské) psal také literární kritiky. Známá byla jeho kritika Tylovy novely Poslední Čech (obvinil ho z planého vlastenectví). Naopak se zastával Boženy Němcové, kterou někteří kritizovali za to, že své pohádky upravuje.

Božena Němcová 1820 - 1862 narodila se ve Vídni pod jménem Barbora Panklová dětství strávila v ratibořickém údolí u České Skalice velký vliv měla její babička – Magdalena Novotná (vypravěčské umění) v sedmnácti letech se provdala za dvakrát staršího úředníka Němce, manželství nebylo šťastné často měnili místo pobytu – poznání různých prostředí a lidských typů (Praha, Chodsko, Litomyšl, Polná, Slovensko, …) v letech 1842-1845 byla v Praze, kde se začala stýkat se spisovateli později pobývala na Chodsku a Domažlicku, kde začala tvořit pohádky a obrázky ze života společnosti v padesátých letech Němcová onemocněla, přišla o syna Hynka. V této době vznikla Babička citlivost k sociálním otázkám – úsilí o spravedlivější společnost, lepší postavení žen ve společnosti; vlastenectví a odvaha (účast na pohřbu K. H. Borovského)

dílo: Stojí na rozhraní realismu(popis venkovského prostředí a typizace literárních postav – typ dobrého člověka) a romantismu (idealizace mezilidských vztahů) - pohádky - =Obrazy z okolí domažlického :mají podobu dopisů, které zasílala do novin(realistický popis lidových zvyků) =Národní báchorky a pověsti :pohádky, místní pověsti, legendy (sběr lidové slovesnosti) – Chytrá horákyně, Sedmero krkavců, Princ Bajaja =Slovenské pohádky a pověsti -venkovské povídky- =Pohorská vesnice (harmonizace vztahů mezi lidem a šlechtou) =V zámku a podzámčí (nutnost sociálních reforem, chudí/bohatí) =Divá Bára (popisuje nezkrotnou a odvážnou dívku, která se nebojí vzepřít společenské nespravedlnosti a konvencím) =Pan Učitel (obraz ideálního učitele) =Karla (vdova chce uchránit syna před vojnou, a tak ho vydává za děvče. On se ale zamiluje do dívky a odchází na vojnu)

= Babička :„obrazy z venkovského života“ :podnětem k napsání Babičky byla smrt Hynka :v zásadě je to nedějová próza, která má 2 pásma: 1)příjezd babičky a život na Starém bělidle 2)popis venkovského života během 4 ročních období :text je orámován úvodním a závěrečným slovem (na závěr pohřeb babičky ,kde kněžna pronese: „Šťastná to žena!“) :kniha popisuje závěrečný úsek babiččina života, o kterém se dovídáme z jejích vzpomínek. Hlavním tématem textu jsou babiččiny názory, postoje k lidem a jednání. :důležitou epizodou je dramatický příběh Viktorky :postavy: Barunka(Božena), Vilém, Jan, Adélka (sourozenci), babička, Proškovi(Barunčiny rodiče), Sultán a Tyrl(psi), kněžna, Viktorka, myslivec, Kristla a Jakub

Konec