Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 2 Hodnocení kvality - důvod ? celosvětový vývoj decentralizace, autonomie VŠ hodnocení kvality pro stát, pro veřejnost zdůvodnění činností VŠ a jejich kvality pro VŠ nástroj pro poznání vlastních nedostatků a předností, pro zdokonalování
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 3 Hodnocení kvality - vývoj v Evropě rozdílná situace v jednotlivých zemích snaha o harmonizaci vzájemné uznávání výsledků hodnocení kvality koordinace, spolupráce ENQA+ EUA+ EURASHE + ESIB ale také snahy o centralizaci na evropské úrovni kvalita základní priorita Boloňského procesu
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 4 Situace v ČR Akreditační komise povinnosti ze zákona: akreditace, státní souhlas péče o kvalitu vysokého školství možný doplněk využití mezinárodního hodnocení (např. EUA) další aktivity Problémy výrazné pracovní zatížení AK vysoká cena mezinárodní hodnocení doplňující aktivita projekt
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 5 Projekt – další důvody výzkum v oblasti zajišťování kvality mezinárodní úroveň, komparativní studie zprostředkování informací monitorování vývoje Boloňského procesu sledování mechanismů hodnocení kvality mezinárodních organizací EUA, OECD, profesní asociace, … monitorování/výzkum aktivit nových evropských sdružení JQI, ECA komparace výsledků mezinárodních seminářů a workshopů monitorování a analýza různých mechanismů hodnocení kvality na VŠ v ČR rozšiřování výsledků
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 6 Projekt – důvody, využití výsledků analýza existujících mechanismů vnitřního hodnocení VŠ monitorování, nalezení společných prvků, možnosti konvergence/koordinace, možnosti využití Aplikace výsledků výzkumu příspěvek k rozvoji „kultury kvality“ obecný požadavek pilotní ověření navrženého mechanismu hodnocení kvality pilotní školy v první fázi projektu (do konce roku 2005) UJEP, VUT (porovnání hodnocení EUA)
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 7 Cíle projektu návrh na komplexní hodnocení kvality všech činností (nebo jejich vhodně zvoleného výběru) vysokých škol modulový systém výsledky hodnocení kvality doporučení ke zdokonalování odstraňování slabých stránek, rozvíjení silných stránek nejsou podkladem pro * kárná opatření * přidělování finančních prostředků * sestavování žebříčků
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 8 Využití výsledků projektu VŠ zkvalitnění činností podklady pro práci AK, doplněk jejích aktivit informace zainteresovaným skupinám : uchazeči o studium, zaměstnavatelé, státní správa (MŠMT), politické sféry (Parlament ČR), reprezentace vysokých škol práce na koncepčních a strategických dokumentech, příprava rozvojových programů, vyhlašování priorit ovlivnění dokumentů Boloňského procesu a případného ustavení evropských hodnotících orgánů
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 9 Řešitelé projektu hlavní řešitel: CSVŠ spolupracující instituce: RVŠ komise pro hodnocení Akreditační komise prostřednictvím Sekretariátu odborníci z oblasti hodnocení kvality: VŠB-TUO, ZČU, VUT, JAMU, MU, UJEP
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 10 Projekt: současný stav výzkum průběžné zpracování výsledků, publikace AULA, další INQAAHEwww.csvs.cz školící semináře různá témata semináře se zahraničními experty EUA, Irsko připraven první návrh návodů pro zpracování vlastní hodnotící zprávy obecné použití využití pro AK semináře s představiteli pilotních škol první verze vlastních hodnotících zpráv UJEP, příprava VUT příprava vnějšího hodnocení (UJEP, VUT)
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 11 Projekt: plán do konce roku 2005 průběžné pokračování ve výzkumu příprava vnějších hodnotitelů profesionalizace semináře s pilotními školami realizace vnějšího hodnocení na pilotních školách konečná verze vlastních hodnotících zpráv, vnější hodnocení * vnější hodnotící tým návštěva * termín září/říjen 2005 zpracování vnějších hodnotících zpráv diskuse k doporučením oponentní řízení plán další fáze projektu
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 12 Projekt: Co je kvalita ve vzdělávání ? různá pojetí kvalita jako dokonalost (přednost) shoda (nulové chyby) transformace práh (minimální standardy) růst vhodnost (způsobilost) k danému účelu
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 13 Projekt: Kvalita jako vhodnost (způsobilost) k danému účelu hodnocení kvality naplňování účelu doplnění pojmu kvality vhodnost příslušného účelu české podmínky dlouhodobé záměry vhodnost účelu zajištěna * projednáním na úrovni státu * schválením příslušnými grémii vysoké školy
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 14 Projekt: Mechanismus hodnocení kvality obecné prvky několik fází: dohoda o hodnocení vysoká škola + hodnotící agentura vlastní hodnocení zpracování vlastní hodnotící studie prostudování studie vnějším hodnotitelským týmem návštěva týmu v hodnocené instituci * rozhovory s různými skupinami, na různých úrovních ** vedoucí pracovníci ** akademičtí pracovníci ** zaměstnanci ** studenti * utvoření vlastního názoru zpracování vnější hodnotící studie
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 15 Projekt: Mechanismus hodnocení kvality diskuse s vedením školy výsledek vnější hodnotící studie obsahující doporučení * k odstranění chyb * k rozvíjení silných stránek pokračující etapa (follow-up) * posouzení, jak se doporučení uplatnila * co hodnocení instituci přineslo