Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník Jubilejní Masarykova základní škola a mateřská škola Sedliště
Zdrojem zvuku je chvějící se těleso. Abychom slyšeli zvuk musí existovat: zdroj zvuku prostředí zdravý sluch Zvuk vznikající nepravidelným chvěním tělesa vnímáme jako hluk – vrzání, skřípání, hukot, šramot, praskání… Zvuk vznikající pravidelným chvěním tělesa vnímáme jako tón, tj. hudební zvuk.
Zvuk se šíří pevnými látkami – pevnými, kapalnými i plynnými. Ve vakuu se šířit nemůže – vždy potřebuje látkové prostředí. Rychlost šíření zvuku vzduch při teplotě 0°C asi 332 m/s vzduch při teplotě 20°C 340 m/s ve vodě asi 1 460 m/s v oceli asi 5 000 m/s
Čím větší je frekvence, tím je tón vyšší. Komorní a má kmitočet 440 Hz. Hlasivky mohou vytvářet tóny v rozsahu frekvencí 85 Hz – bas do 1 000 HZ – soprán. Slyšíme zvuk s frekvencí od 16 Hz do 20 kHz. Hranice slyšitelnosti se u jednotlivých lidí liší, mění se s věkem. Kmitočet určuje výšku tónu.
Ucho – přijímač zvuku
Setká-li se zvuk s překážkou, z části ho pohltí, z části se od ní odrazí a šíří se vzduchem zpět. skála okraj lesa stěna domu… Zvuk slyšíme ještě jednou jako ozvěnu. Naše vzdálenost od stěny musí být větší než17 m. Při menších vzdálenostech slyšíme odražený zvuk jen jako prodloužení původního zvuku – dozvuk.
Ochrana před nadměrným hlukem Hladina zvuku – fyzikální veličina, používá se ke srovnání hlasitosti zvuku. Jednotkou je 1 bel (B), používá se však 1 decibel (dB). 0 dB – práh slyšitelnosti 10 dB – tikot hodinek 80 dB – hlasitá hudba 100 dB – sbíječka 130 dB – práh bolesti Nadměrný hluk je škodlivina, na kterou se člověk nemůže adaptovat. V případě nadměrného obtěžování hlukem se mohou občané obrátit na místní Orgán ochrany veřejného zdraví tj. Krajskou hygienickou stanici.
Použité zdroje: Učebnice Fyziky 8 pro základní školy a víceletá gymnázia – FRAUS Učebnice Fyziky 8 pro základní školy - Prometheus www.zsjavornik.cz http://www.szu.cz