Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Mikroekonomie I Cvičení 15 – Trh práce a mzdová sazba
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Mikroekonomie I Cvičení 18 – Všeobecná (celková) rovnováha
Poptávka na trhu zboží a služeb
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie I Cvičení 10 – Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Seminář 2. Nabídka a poptávka
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Elasticity poptávky a nabídky
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VŠEOBECNÁ EKONOMICKÁ ROVNOVÁHA
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE) Mikroekonomie I Cvičení 9 - Střetávání poptávky a nabídky na dokonale konkurenčním trhu, tržní rovnováha Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MIEK1 – Cvičení 9 [ PRAVDA ] [ PRAVDA ] [ PRAVDA ] Rozhodněte, zda níže uvedená tvrzení jsou pravdivá nebo nepravdivá Spotřebitelský přebytek všech spotřebitelů z poslední nakupované jednotky musí být v rovnováze roven nule. Teorie dílčí ekonomické rovnováhy (např. v díle A. Marshalla) zkoumá izolovaně rovnováhu jednoho dílčího trhu a zanedbává tzv. „zpětnou vazbu" mezi trhy. MU > MC signalizuje, že určitého statku je vyrobeno a spotřebováno málo - efektivnost lze tedy zvýšit přesunem zdrojů do výroby tohoto statku. [ PRAVDA ] [ PRAVDA ] [ PRAVDA ]

MIEK1 – Cvičení 9 [ NEPRAVDA ] [ PRAVDA ] [ NEPRAVDA ] Rozhodněte, zda níže uvedená tvrzení jsou pravdivá nebo nepravdivá Dokonale konkurenční trh maximalizuje efektivnost, ale nikoli velikost výhod ze směny. Spotřebitelský přebytek na jednotku ekonomického statku je rozdíl mezi mezním užitkem a cenou. Přebytek spotřebitele je vždy větší než přebytek výrobce. [ NEPRAVDA ] [ PRAVDA ] [ NEPRAVDA ]

MIEK1 – Cvičení 9 [ PRAVDA ] [ PRAVDA ] Rozhodněte, zda níže uvedená tvrzení jsou pravdivá nebo nepravdivá O stabilní pavučině hovoříme, jestliže sklony poptávky a nabídky jsou totožné. Teorém (model) pavučiny je jednoduchý dynamický model rovnováhy trhu předpokládající zpoždění na straně nabídky. [ PRAVDA ] [ PRAVDA ]

MIEK1 – Cvičení 9 Spotřebitel, který je ochoten zaplatit za zboží více než musí, získává: komparativní výhodu spotřebitelský přebytek nabídkový efekt paritu kupní síly vedlejší výhodu

MIEK1 – Cvičení 9 Spotřebitel, který je ochoten zaplatit za zboží více než musí, získává: komparativní výhodu spotřebitelský přebytek nabídkový efekt paritu kupní síly vedlejší výhodu

MIEK1 – Cvičení 9 Alokační efektivnost znamená, že: není možno zvýšit výrobu jednoho zboží, aniž se sníží výroba jiného zboží je možno zvýšit výrobu jednoho zboží, aniž se sníží výroba jiného zboží každý ekonomický subjekt může zlepšit svoji situaci, aniž by se zhoršila situace ostatních subjektů MU > MC MU < MC

MIEK1 – Cvičení 9 Alokační efektivnost znamená, že: není možno zvýšit výrobu jednoho zboží, aniž se sníží výroba jiného zboží je možno zvýšit výrobu jednoho zboží, aniž se sníží výroba jiného zboží každý ekonomický subjekt může zlepšit svoji situaci, aniž by se zhoršila situace ostatních subjektů MU > MC MU < MC

MIEK1 – Cvičení 9 Podmínku alokační efektivnosti splňuje vztah: MU > MC MU < MC MU = MC = P MU = MC = Q neplatí ani jedna varianta

MIEK1 – Cvičení 9 Podmínku alokační efektivnosti splňuje vztah: MU > MC MU < MC MU = MC = P MU = MC = Q neplatí ani jedna varianta

MIEK1 – Cvičení 9 Nerovnováha trhu se obnovuje ve stejném rozsahu, pokud (uvažujeme model pavučiny): křivka poptávky má větší sklon než křivka nabídky křivka poptávky má menší sklon než křivka nabídky křivky nabídky i poptávky mají stejný sklon křivka nabídky má větší sklon než křivka poptávky přesně o 10 % křivka poptávky má větší sklon než křivka nabídky přesně o 10 %

MIEK1 – Cvičení 9 Nerovnováha trhu se obnovuje ve stejném rozsahu, pokud (uvažujeme model pavučiny): křivka poptávky má větší sklon než křivka nabídky křivka poptávky má menší sklon než křivka nabídky křivky nabídky i poptávky mají stejný sklon křivka nabídky má větší sklon než křivka poptávky přesně o 10 % křivka poptávky má větší sklon než křivka nabídky přesně o 10 %

MIEK1 – Cvičení 9 Trh produkuje nerovnováhu, pokud (uvažujeme model pavučiny): poptávka je elastičtější než nabídka poptávka je méně elastická než nabídka poptávka i nabídka jsou stejně elastické elasticita poptávky je větší nezjedná a elasticita nabídky je menší než jedna žádná varianta neplatí

MIEK1 – Cvičení 9 Trh produkuje nerovnováhu, pokud (uvažujeme model pavučiny): poptávka je elastičtější než nabídka poptávka je méně elastická než nabídka poptávka i nabídka jsou stejně elastické elasticita poptávky je větší nezjedná a elasticita nabídky je menší než jedna žádná varianta neplatí

MIEK1 – Cvičení 9 Při růstu poptávky cena roste nejvíce: ve velmi krátkém období v krátkém období ve středním období v dlouhém období ve velmi dlouhém období

MIEK1 – Cvičení 9 Při růstu poptávky cena roste nejvíce: ve velmi krátkém období v krátkém období ve středním období v dlouhém období ve velmi dlouhém období

MIEK1 – Cvičení 9 O tzv. odstředivé (divergující) pavučině hovoříme tehdy, jestliže křivka poptávky má: stejný sklon jako křivka nabídky menší sklon než křivka nabídky větší sklon než křivka nabídky stejnou elasticitu jako křivka nabídky tendenci stále snižovat oscilace kolem rovnovážného bodu tím, že se při každém dalším kroku reakce spotřebitelů na změnu ceny sama posunuje směrem od nabídkové křivky

MIEK1 – Cvičení 9 O tzv. odstředivé (divergující) pavučině hovoříme tehdy, jestliže křivka poptávky má: stejný sklon jako křivka nabídky menší sklon než křivka nabídky větší sklon než křivka nabídky stejnou elasticitu jako křivka nabídky tendenci stále snižovat oscilace kolem rovnovážného bodu tím, že se při každém dalším kroku reakce spotřebitelů na změnu ceny sama posunuje směrem od nabídkové křivky

MIEK1 – Cvičení 9 Výsledky, které pozorujeme v případě dynamické pavučiny, závisí z velké části na předpokladu, že: křivka nabídky zboží je neelastická zboží může být po určitou dobu uskladněno jako zásoba, takže prodavači mohou stáhnout část nabídky z trhu, jestliže se jim nelíbí stávající tržní cena křivky nabídky a poptávky se protínají v ceně, která není uspokojivá ani pro prodávající ani pro kupující prodávající se rozhodují o množství, které dodají na trh v daném období, na základě znalosti cen z období předcházejícího křivky nabídky i poptávky jsou vysoce neelastické, takže jakýkoliv posun kterékoliv z křivek způsobí velkou změnu ceny

MIEK1 – Cvičení 9 Výsledky, které pozorujeme v případě dynamické pavučiny, závisí z velké části na předpokladu, že: křivka nabídky zboží je neelastická zboží může být po určitou dobu uskladněno jako zásoba, takže prodavači mohou stáhnout část nabídky z trhu, jestliže se jim nelíbí stávající tržní cena křivky nabídky a poptávky se protínají v ceně, která není uspokojivá ani pro prodávající ani pro kupující prodávající se rozhodují o množství, které dodají na trh v daném období, na základě znalosti cen z období předcházejícího křivky nabídky i poptávky jsou vysoce neelastické, takže jakýkoliv posun kterékoliv z křivek způsobí velkou změnu ceny

MIEK1 – Cvičení 9 Zvýšení nabídky vyvolá větší snížení ceny, pokud: poptávka je poměrně neelastická a nabídka je poměrně neelastická poptávka je poměrně neelastická a nabídka je poměrně elastická poptávka je poměrně elastická a nabídka je poměrně neelastická poptávka je poměrně elastická a nabídka je poměrně elastická každá z výše uvedených podmínek je pravdivá - pokud nedostaneme další informace, nelze jednoznačně rozhodnout

MIEK1 – Cvičení 9 Zvýšení nabídky vyvolá větší snížení ceny, pokud: poptávka je poměrně neelastická a nabídka je poměrně neelastická poptávka je poměrně neelastická a nabídka je poměrně elastická poptávka je poměrně elastická a nabídka je poměrně neelastická poptávka je poměrně elastická a nabídka je poměrně elastická každá z výše uvedených podmínek je pravdivá - pokud nedostaneme další informace, nelze jednoznačně rozhodnout

MIEK1 – Cvičení 9 Peněžní částka vyjadřující míru prospěchu z účasti jednotlivé firmy na směně (rozdíl mezi cenou a mezními náklady) se nazývá: renta mimořádný zisk přebytek spotřebitele přebytek firmy tržba

MIEK1 – Cvičení 9 Peněžní částka vyjadřující míru prospěchu z účasti jednotlivé firmy na směně (rozdíl mezi cenou a mezními náklady) se nazývá: renta mimořádný zisk přebytek spotřebitele přebytek firmy tržba

MIEK1 – Cvičení 9 Dílčí rovnováha je analýzou: cen na všech trzích současně nabídky všech zboží v ekonomice poptávky po všech zbožích v ekonomice nabídky a poptávky po jednom zboží neplatí nic z předchozích tvrzení

MIEK1 – Cvičení 9 Dílčí rovnováha je analýzou: cen na všech trzích současně nabídky všech zboží v ekonomice poptávky po všech zbožích v ekonomice nabídky a poptávky po jednom zboží neplatí nic z předchozích tvrzení

MIEK1 – Cvičení 9 V kterém období bude elasticita nabídky automobilky Mercedes největší? během jednoho dne během jednoho týdne během jednoho měsíce během jednoho roku elasticita nabídky nezávisí na časovém horizontu, proto správná odpověď neexistuje

MIEK1 – Cvičení 9 V kterém období bude elasticita nabídky automobilky Mercedes největší? během jednoho dne během jednoho týdne během jednoho měsíce během jednoho roku elasticita nabídky nezávisí na časovém horizontu, proto správná odpověď neexistuje

MIEK1 – Cvičení 9 Křivka nabídky je cenově nejméně „elastická": ve velmi krátkém období v krátkém období ve středním období v dlouhém období cenová elasticita je na časovém horizontu nezávislá

MIEK1 – Cvičení 9 Křivka nabídky je cenově nejméně „elastická": ve velmi krátkém období v krátkém období ve středním období v dlouhém období cenová elasticita je na časovém horizontu nezávislá

MIEK1 – Cvičení 9 Teorie celkové (všeobecné) rovnováhy zkoumá: izolovaně jeden trh poptávku a nabídku na dílčím trhu vazby mezi jednotlivými trhy rovnováhu všech trhů současně platí c) i d) zároveň

MIEK1 – Cvičení 9 Teorie celkové (všeobecné) rovnováhy zkoumá: izolovaně jeden trh poptávku a nabídku na dílčím trhu vazby mezi jednotlivými trhy rovnováhu všech trhů současně platí c) i d) zároveň

MIEK1 – Cvičení 9 Doplňte následující tvrzení Křivka krátkodobé tržní (dílčí) nabídky je za předpokladu neměnnosti cen vstupů dána _______________ součtem _____________nabídkových křivek (tj. částmi křivek _____ ) jednotlivých firem v daném odvětví. Tržní rovnováha nastává v bodě průsečíku tržní __________ s tržní _________. Nabídka se rovná poptávce, nevznikají __________ (převis nabídky) ani ____________ (převis poptávky) zboží na trhu (trh je „vyčištěn" pomocí __________ cen). V modelu dokonalé konkurence předpokládáme, že systém tržních ____ (cenový mechanismus) zabezpečuje, že trh neustále ____________ inklinuje k tržní ____________ . horizontálním individuálních MC poptávky nabídkou přebytky nedostatky pružných cen automaticky rovnováze

MIEK1 – Cvičení 9 Doplňte následující tvrzení Pro dosažení tržní rovnováhy je nezbytná _________ rovnováha strany _________ i strany ________. Rovnováhy poptávky je dosaženo, když jsou v rovnováze všichni ____________ , tj. cena je rovna _____ . Rovnováhy strany nabídky je dosaženo, pokud se v rovnováze nacházejí všechny ______ , tj. cena je rovna _____ . Podmínku rovnováhy celého dokonale konkurenčního trhu můžeme tedy zapsat v rovnosti ____ a _____ . Alokační (Paretovské) efektivnosti je dosaženo, pokud nelze ______ užitek jednoho subjektu, aniž by bylo nutné _______ užitek jiného ekonomického subjektu. Alokační efektivnost se týká jak alokace _______ , tak i alokace finální __________ . současná poptávky nabídky spotřebitelé MU firmy MC MU MC zvýšit snížit vstupů produkce

MIEK1 – Cvičení 9 Doplňte následující tvrzení Výrobní (produkční) efektivnosti je dosaženo, jestliže je vyráběno s minimálními _________________. To je v podmínkách dokonalé konkurence ________ (dlouhodobá rovnováha firmy i odvětví na úrovni „bodu zvratu") . Dokonale konkurenční odvětví je alokačně ________, což lze vyjádřit také pomocí ____________ výhod ze _______ Tyto vystupují v podobě přebytku ____________ a přebytku _______. AC (přesněji LAC) splněno efektivní maximálních směny spotřebitele firmy

MIEK1 – Cvičení 9 Doplňte následující tvrzení Spotřebitelský přebytek představuje rozdíl mezi _________ užitkem daného množství zboží a _______ , které spotřebitel vynaložil na jeho nákup. Vzniká v důsledku toho, že cena je určena ________ užitkem. celkovým výdaji mezním