 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje stručný přehled literárních žánrů lyrických. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor:
Obecné poučení o literatuře
Zlatý řez v kompozici Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Zámky v našem okolí Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základy literární teorie
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Světlostní kontrast Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Rozbor uměleckého textu
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Literární druhy a žánry
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_006_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kompozice Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Identifikátor materiálu: EU –
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.07 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici lyriky, její hlavní znaky a dělení. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_036_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Obecná charakteristika literatury Mgr. Michal Oblouk
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literatura Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_51_Epika, lyrika Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název Česká literatura Název projektu: OP VK
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluZáklady teorie literatury Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_33/13 Jméno autoraMgr. Simona Tomášková Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

Podstata a funkce literatury Literární druhy a žánry Vypracovala: Mgr. Simona Tomášková

Název Aktivita III/2. Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Český jazyk a literatura Popis Aktivita _Literární žánry– určeno pro žáky 1. ročníků tříletých učebních oborů Přispěvatelé Mgr. Simona Tomášková Jazyk český Typ interakce výkladové učení Druh výukového zdroje prezentace Jazyk cílové skupiny český Typická délka použití 0 hod. 25 minut Speciální vzdělávací potřeby žádné Licence a práva užití Technické a softwarové požadavky Interaktivní tabule, projektor Celková délka 0 hod. 25 minut Zařazení do struktury RVP Všeobecné vzdělávání Podniková klíčová slova Literární žánry, bajka, pověst, pohádka, román, novela, báje atd.

 literatura je souhrn slovesných děl uměleckých i odborných  soubor všech zachovaných slovesných textů a písemných záznamů v různých jazycích světa  Literatura (z lat. littera = písmeno) nebo též písemnictví v širším slova smyslu je souhrn všech psaných textů, (z lat. textum = tkanina) tj. všech existujících písemně zaznamenaných jazykových projevů lidstva. Tedy literatura umělecká, naučná, technická, časopisecká, memoárová i soukromá korespondence. V užším slova smyslu se literaturou obvykle myslí literatura umělecká, čili krásná literatura, beletrie

 Společenské funkce literatury:  1) poznávací  2) estetické působení – tlumočí určité pojetí krásy  3) citové působení  4) výchovný vliv – zpětné působení literatury na život   Literární dílo má: obsah – skutečnosti a představy, o nichž dílo vypovídá  formu – způsob literárního zpracování této výpovědi  - obsah ovlivňuje formu a naopak

 1 ) Lidovou slovesnost (písně, pohádky, pověsti,…)  2) Texty umělé literatury (próza, poezie)  Próza – díla bez veršů v dramatické podobě  Poezie = verše: a) lyrická b) epická c) dramatická

 EPIKA ( děj) PRÓZA  LYRIKA (zachycuje city, myšlenky, nálady, dojmy) POEZIE  DRAMA (princip předvádění, děj je dialog i monolog) DRAMA

 Epika: 1. Malá 2. Střední 3. Velká

 Malá epika:  příběh – nejjednodušší žánr; má své vyhrocení (pointu)  bajka – ze života zvířat či věcí, kteří jednají jako lidé a mají jejich vlastnosti; má mravoučný závěr

 obsahuje i stručnou charakteristiku postav a prostředí  báje (mýtus) – pokus o výklad světa, hrdiny jsou bohové; soustava mýtů (mytologie) se stala základem náboženských soustav starých národů pověst – spojení historického jádra a fantazie, čerpá z minulosti národa, často pojednává o činech historických hrdinů, váže se k určité osobě či místu

 povídka – kratší příběh většinou časově i místně určen, více osob i děje než u příběhu  novela – stručnější povídka; děj se soustřeďuje na jednu událost, mívá překvapivý závěr

 pohádka – původně žánr lidové slovesnosti; vymyšlený příběh s nepravděpodobným dějem, vystupují zde nadpřirozené bytosti, dobro vítězí nad zlem

epos – řada událostí soustředěných kolem společného jádra, bohatý děj, spousta příběhů, hodně postav, bohatý popis, často veršovaný román – větší rozsah, řada událostí, hodně dějů a postav

 píseň – nejstarší žánr, prosté vyjádření, přesný hudební rytmus a rým, pravidelná sloka, refrén  a) lidová – neznáme autora  b) umělá  óda – oslavná báseň většího rozsahu  hymnus – slavnostní píseň menšího rozsahu, týká se národa, vlasti apod.  elegie (žalozpěv) – vyjadřuje smutek nad ztrátou někoho nebo něčeho

 satira – básně různého obsahu, které vyjadřují hodnocení určité skutečnosti epigram – drobná často satirická báseň, která vyjadřuje úsudek o určitém životním jevu dithyramb – jásavý zpěv vyjadřující bezprostřední radost nebo nadšení „pásmo“ – žánr moderní poezie, využívá mnohovýznamovosti a volného přiřazování veršů, každý verš má samostatné té,a ale celkově navozuje dojem jednoho zážitku

 balada – veršovaná skladba pochmurného děje často s tragickým koncem, děj je zhuštěný a lyrický prvek se uplatňuje v popisu prostředí romance - báseň veselé nálady, konflikt je řešen smírně poema (básnická povídka) - zachycuje události ze života jednotlivce

 tragédie – hodnocena jako nejvýznamnější, jde o nerovný zápas hlavního hrdiny, který končí jeho smrtí  komedie – veselé motivy sloužící k pobavení  tragikomedie – prvky komična smíšené s tragickým motivem