Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Interoperabilita v elektronickém zdravotnictví
Advertisements

PROF SVAR s.r.o. Tento dokument je v tištěné podobě neřízený, pokud není podepsán ředitelem společnosti !!! Příručka integrovaného systému managementu,
Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Registrace mikrobiologických laboratoří
Odrazový můstek reformy zdravotnictví v oblasti zdravotních služeb
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Nabídka personálních služeb
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Darja Hrabánková Navrátilová
Facility management ČSN EN
Vztah mezi výrobcem a uživatelem diagnostických zdravotnických prostředků in vitroIVD MD) ve světle zabezpečování kvality Vztah mezi výrobcem a uživatelem.
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
1 NASKL v roce 2007 Ing. Alena Fischerová Národní autorizační středisko pro klinické laboratoře při České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně.
Praktická příprava k akreditaci podle JCI ve Fakultní nemocnici v Motole Anna Skalická, Kateřina Vašatová, Fakultní nemocnice v Motole, Praha.
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
PROJEKT R E G M E T TEMPLATE DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNOU LEGISLATIVNÍ PRAXI Z HLEDISKA METROLOGIE.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Akreditace klinických laboratoří Ing. Martina Bednářová Seminář NASKL, let akreditace.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Systém managementu jakosti
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Akreditační systém v ČR a v EU
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Akreditační systém v ČR
Nařízení vlády č. 453/2004 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na diagnostické zdravotnické prostředky in vitro (transpozice Direktivy 98/79/EC)
Konference prezidia ČAS Karlovy Vary
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Management jakosti dle UKA Aachen Management jakosti dle UKA Aachen Ing. Lenka Jakubův Ekonomika zdravotnictví a hodnocení zdravotnických prostředků.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Koncepce ošetřovatelství
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Registr klinických laboratoří Seminář pro registrované laboratoře Lékařský dům, Praha 5. dubna 2007 Bilyk I., Sedláková J.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Kvalita v českém zdravotnictví
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“. Proces definice SKSS Fáze – 2002 – hledání nastavení sociálních služeb v postkomunistickém období,
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
Klinické audity a jejich smysl Vlastimil Polko Miloš Glatzner Zdeněk Kuběna Oddělení radiologické fyziky Masarykův onkologický ústav.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
PRAHA 17/10/07 Přínos pro laboratoře pružná reakce na vývoj v oboru, požadavky kliniků, pacientů čas finance flexibilita – týká se systému managementu.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
Kvalita v sociálních službách jako proces
Systém managementu jakosti
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Standardizace odborné zdravotní péče
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Systém managementu jakosti 3
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Národní ošetřovatelské standardy
Obor zdravotních služeb MZ
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Působnost Státní úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) při ověřování nových postupů, při klinickém hodnocení (KH) požadavky na žádost oprávněná úřední.
farmakovigilanční audit
Transkript prezentace:

Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav Věra Chaloupková SZÚ

Úloha SZÚ Spolupracovat s MZ ČR na konceptu kvality zdravotnických služeb Koncept kvality a bezpečnosti je součástí veřejného zdravotnictví (public health) Účast je určena statutem SZÚ

Požadavky oficiálních orgánů EU na řešení kvality zdravotní péče Požadavky na jednotné řešení nejsou, ZP vyjmuta ze směrnice o službách na vnitřním trhu EU č.2006/123/ES Kvalita musí být řešena na národní úrovni, která je členy EU plně respektována Pouze společné zásady přístupu ke kvalitě

Společné zásady EU Národní standardy založené na důkazech efektivnosti Organizační mechanismy k záruce bezpečné, vysoce kvalitní péče Monitorovací mechanismy Bezpečnost pacienta

Základy koncepce – aktuální info z MZ Bude požadováno zapojení ZZ do systému zvyšování kvality a bezpečnosti ZP Vychází se z komplexního akreditačního programu kvality a bezpečnosti Mezinárodní společnosti pro kvalitu ve zdravotnictví (ISQua) a WHO Akreditace ZZ bude dobrovolná Legislativní ukotvení v zákonu o zdravotnických zařízeních

Činnost klinických laboratoří Nedílná součást poskytované zdravotní péče Stejná obecná kritéria kvality a bezpečnosti platná pro všechny poskytovatele ZP Kvalita je zaměřena na klienta !

Základní principy akreditačních standardů ISQua Zaměření na klienta, respektování jeho práv Odpovědnost poskytovatele za kvalitu péče, monitorování a kontinuální zlepšování Optimální využívání zdrojů Řízení rizik Proces jasného řízení Zahrnutí všech činností do strategického plánování Kontakt s přímými poskytovateli péče v komunitě

Registr KL Standardy kvality byly připravovány v rámci projektu MZ podle zásad ISQua Odpovídají základním požadavkům na systém zvyšování kvality a bezpečnosti ZP, využívají norem ISO Stávající laboratorní standardy bude nutno provázat s dalšími standardy pro ZZ týkající se dalších požadavků na kvalitu a bezpečnost ZP

Koncept přípravy standardů do akreditačního systému dle ISQua Sada základních standardů (I. vrstva) Sada specifických standardů (II.vrstva) Výklad, dle ČLS JEP (III. Vrstva)

Národní akreditační standardy I. STANDARDY MANAGEMENTU ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍ I.I Řízení organizace I.I.I Celkový management I.I.II Řízení a zvyšování kvality činnosti organizace I.I.III Řízení oddělení a služeb I.II. Řízení zdrojů I.II.I Řízení lidských zdrojů I.II.II Řízení financí I.II.III Řízení hmotných aktiv I.II.IV Řízení informací a znalostí I. III Řízení procesů a změn I.III.I Systém řízení procesů I.III.II Řízení rizik I.III.III Řízení změn

Národní akreditační standardy II. STANDARDY VÝKONU ZDRAVOTNÍ PÉČE II.I Dostupnost II. II Práva pacienta a jeho rodiny II.III Diagnostické postupy II.IV Péče o pacienty II.V Laboratorní služby II.VI Radiologické služby II.VII Kontinuita II.VIII Propuštění a další sledování III. ANALÝZA A VÝSLEDKY III.I Monitorování dat a průběžné analýzy III.II Analýzy výsledků a opatření

Laboratorní služby Všechny poskytované laboratorní služby splňují příslušné legislativní předpisy, místní a národní standardy a nařízeními Poskytování laboratorních služeb je v souladu s příslušnými zákony a vyhláškami. Laboratorní služby jsou poskytovány v souladu s národními standardy a místními nařízeními. Laboratorní služby jsou poskytovány v souladu s etickými pravidly.

Laboratorní služby jsou k dispozici v rozsahu a kvalitě odpovídajícím potřebám pacienta. Spektrum laboratorních služeb je odpovídající potřebám pacientů. Časová dostupnost laboratorních služeb odpovídá potřebám pacientů. Kvalita laboratorních služeb odpovídá potřebám pacientů. Externí laboratorní služby jsou vybírány na základě kritérií stanovených organizací a vyhovujících příslušným předpisům. Uživatelé jsou informováni o vztazích mezi odborným garantem a dodavateli externích laboratorních služeb.

Veškeré služby laboratoře jsou prováděny způsobilými pracovníky Pracovníci mají  potřebné vzdělání, dovednostmi a zkušenosti. Počet pracovníků je postačující ke splnění potřeb pacientů.

Laboratorní výsledky jsou k dispozici včas, tak jak je určeno organizací. Organizace má stanovené maximální čekací doby na výsledky. Výsledky jsou předávány v časovém rozpětí, které splňuje potřeby pacientů

Veškeré ukazatele diagnostické efektivity a znaky metody potřebné pro konzultace, interpretaci a hlášení laboratorních výsledků odpovídají skladbě pacientů organizace. Při interpretaci a hlášení laboratorních výsledků jsou používány referenční, kritické a varovné meze a rozhodovací limity. Meze a limity jsou zavedeny pro všechny užívané testy Referenční meze jsou součástí údajů výsledkového listu. Meze a limity jsou vhodné pro pacienty organizace. Meze a limity jsou kontrolovány a revidovány podle potřeb.

Pro řízení kvality laboratorních služeb existují postupy, které jsou dodržovány a dokumentovány. Je aplikován systém národních akreditačních standardů kvality laboratorních služeb, jehož základem jsou požadavky normy ISO 15189.

Je dodržován, dokumentován a kontrolován program BOZP. Je aplikován systém národních akreditačních standardů pro BOZP, jehož základem jsou požadavky normy ISO 15190.

Kvalita zdravotní péče Definice WHO: Souhrn výsledků dosažených v prevenci, diagnostice a léčbě, určených potřebám obyvatelstva na základě lékařských věd a praxe.

Národní program zvyšování kvality ve zdravotnictví (NPZKZ) Postupná realizace akreditačních standardů Realizace registru účastníků programu Řešení a koordinace s dalšími subjekty zapojenými do programu kvality a bezpečnosti ZP

Národní program zvyšování kvality laboratoří I. ETAPA - Účast v EHK, existence IQC, zapojení se do registru II. ETAPA - Plnění vybraných požadavků ISO 15189 cílených na pacienta III. ETAPA - Plnění požadavků ISO 15189 (QMS + kompetence) IV. ETAPA - Plnění kompletních požadavků ISQua relevantních pro KL

Koncepce registru KL Plně odpovídá koncepci na systém zvyšování kvality a bezpečnosti ZP Je v souladu s konceptem akreditace ZZ dle principů Mezinárodní společnosti pro kvalitu ve zdravotnictví (ISQua)