Cenové praktiky Detail stanovené ceny Balíčky a „antibalíčky“ Vyrovnávací ceny Slevy - prodávají obchodníci se ztrátou? Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha. Národní ústav odborného vzdělání, 2008
Cenové praktiky Detail stanovené ceny Cena je stanovena takovým způsobem, aby vypadala výhodná Například končí číslicí 9 (nebo lichou číslicí) Kupující vnímá tuto cenu podle první části čísla (například 89,90,- Kč vypadá stále lépe než 90,- Kč) Nejedná se o žádnou novinku, tuto strategii zastávali obchodníci už dříve. Známým obchodníkem, který toto používal byl i Tomáš Baťa
Cenové praktiky Balíčky a „antibalíčky“ Některé výrobky se prodávají v balíčcích. Celý balíček stojí méně, než součet jednotlivých výrobků v balíčku Nemusí to však platit vždy, navíc balíček může vedle lákavé součásti obsahovat i nepotřebné a neprodejné výrobky Na principu balíčků jsou stanoveny i tarify mobilních telefonů. Když si předplatím určité minuty volání, pak jsou levnější U finančních produktů (účet u banky) mohou balíčky obsahovat službu, kterou nevyužívám (např. obsluha běžného účtu telefonem) Platím tak za něco, nepotřebuji Opačným případem může být účet v restauraci. Objednáme si například vepřové ražniči a myslíme si, že cena uvedena na jídelním lístku nám také bude účtována. Ale na účtu je zvlášť vepřové ražniči, zvlášť opečené brambory a zvlášť okurkový salát. Cena za takový oběd je pak mnohem vyšší
Cenové praktiky Vyrovnávací ceny Používají se v supermarketech, kde mají široký sortiment zboží Princip je takový, že některé druhy mají nízké ceny, což se vyrovnává vyššími cenami jiných výrobků (například levné maso a drahé mléčné výrobky) Cílem je, aby zákazník byl nalákán na nízké ceny a nakoupil i zboží s vyššími cenami Jiná možnost je u prodeje výrobků, ke kterým je nutno dokupovat spotřební materiál (například levná tiskárna a zisk se generuje z prodeje náplní do ní)
Cenové praktiky Slevy - prodávají obchodníci se ztrátou? Zpravidla ne, protože mají stanovenou cenovou politiku s delším výhledem Například stanoví cenu pro sezonu (např. vánoční období) mnohem vyšší a počítají s pozdějšími výprodeji Zároveň při výprodejích se prodá velké množství zboží a tím se vyrovná nižší zisk z jednoho kusu
Cenové praktiky Obrana zákazníka Velcí obchodníci disponují odborníky včetně právníků k obhájení svého způsobu prodeje Zákazník vstupuje do vztahu s prodejcem zpravidla nepoučen a v případě problému často rezignuje a neumí hájit svá práva Aby tento strav nebyl tak dramaticky nevyvážený, je státem stanoven orgán, který má ochraňovat kupující Jedná se o Českou obchodní inspekci (ČOI) Zákazník, pokud se cítí prodávajícím poškozen, může tuto instituci žádat o řešení Podněty je možné podávat i prostřednictvím elektronického formuláře na webu: www.coi.cz/cs/ Cenové praktiky (www)