Ekonomická analýza fungování institutu veřejných zakázek v ČR Jan Pavel Květen 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
Advertisements

Doporučené postupy při zadávání veřejných zakázek a veřejno- soukromých partnerstvích Jan Pavel.
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Veřejné zakázky v ČR – co říkají data o chování zadavatelů? Tým řešitelů: Filip Pertold Pavla Nikolovová, Ján Palguta, Jan Soudek, Mário Vozár.
Veřejné zakázky v ČR – co říkají data o chování zadavatelů? Tým řešitelů: Filip Pertold Pavla Nikolovová, Ján Palguta, Jan Soudek, Mário Vozár.
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Veřejné zakázky v IT Ing. Jiří Fridrich Skupina Informatiky MF Jiri
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Determinanty zahraničních investic na firemní úrovni v ČR Peter Tóth ČNB a CERGE-EI.
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
D I G I T Á L N Í V Ý Z V Y ING. JAN ŠTĚPNIČKA PRAHA - 6. PROSINCE 2013 TRENDY VÝSTAVBY BEZDRÁTOVÝCH TELEKOMUNIKAČNÍCH SÍTÍ ARBOR, spol. s r.o.
Aktuální vývoj v pojišťovnictví a jeho regulaci
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Genderové rozpočtování v právním řádu ČR a EU JUDr.Kristýna Outlá Tomáš Křivka Liberec.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Agregátní poptávka a nabídka
Člen USBS ČR a SP ČR Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR Svaz průmyslu a dopravy České Republiky
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Jiří SkuhroveczIndex – hodnocení zadavatelů veřejných zakázek zIndex - Hodnocení zadavatelů veřejných zakázek Jiří Skuhrovec Centrum aplikované.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Korupce a veřejné zakázky
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Imigranti na trzích práce v EU
0 Jak ovlivňuje členství v EU obchodování s elektřinou v ČR Seminář AEM Praha, 8-9. září 2004 Jan Kanta.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
2.Marketingové prostředí
Zadání případové studie
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Faktory ovlivňující způsob poskytování VS - hodnocení veřejných zakázek.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
MHVP – poskytování veřejných služeb - cvičení 6. dubna 2012.
Projekt „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Zadávání veřejných zakázek Ing. Jana Nedrdová Ústí nad Labem,
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Veřejné zakázky Robert Páleník
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Ekonomická analýza fungování institutu veřejných zakázek v ČR Jan Pavel Květen 2010

Makroekonomický význam VZ: velikost veřejných výdajů a objem „trhu“ veřejných zakázek v zemích OECD Zdroj: vlastní výpočty

Veřejné zakázky neinvestičního charakteru – trendy, Švédsko, Norsko ( )

Veřejné zakázky neinvestičního charakteru – trendy, Česká republika ( )

Trh veřejných zakázek v ČR (2006)

Odlišnost veřejných zakázek od klasického nákupu  Rozhodovatel není konečným spotřebitelem  Počet lidí rozhodujících o nákupu  Objem obchodů  Formalizovaný proces rozhodování

Ekonomická logika institutu veřejných zakázek  obecným cílem je zvýšení ekonomické efektivnosti (užším cílem je ušetřit veřejné prostředky)  to platí v situaci, kdy je cena externí dodávky (produkce) nižší než interní (in-house) produkce (a je zachována kvalita resp. užitná hodnota výstupů)  z toho plyne potřeba znát náklady interní produkce (problém účetnictví veřejného sektoru, kde dominuje sledování výdajů)  současné právní pokrytí (EU) je podstatně extenzivnější. Sleduje hledisko ne/přítomnosti konkurence, (Nemec, 2002).

Zákon o veřejných zakázkách a metodika 3E  Při vynakládání veřejných prostředků je nutné sledovat kriteria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti (zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole)

Legislativní rámec v ČR  zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (MMR)  zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech  zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky  zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole (MF)  zákon č. 129/2000 Sb., o krajích  zákon č. 128/2000 Sb., o obcích  zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze  zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

Řada zahraničních zákonů o VZ 3E explicitně zmiňuje

Teoretické problémy zadávání veřejných zakázek  Ztráta kontroly nad chováním dodavatele  Možnost vzniku monopolní závislosti  Růst transakčních nákladů x  Řešením může být použití různých forem hybridních organizací (agentury, „obecní obchodní společnosti“ apod.) - Williamson (1991)

Faktory ovlivňující efektivnost veřejných zakázek  Míra specifičnosti aktiv: vysoce specifická aktiva zvyšují pravděpodobnost vzniku monopolní závislosti  Možnost měřit výstupy: obtížně měřitelné výstupy zvyšují transakční náklady  Frekvence kontraktů: vysoká frekvence kontrahování zvyšuje transakční náklady  Míra konkurence: vyšší míra konkurence vede k tlaku na cenu a kvalitu  Typ vlastnictví externího dodavatele: ovlivňuje pravděpodobnost oportunistického jednání

Dopady přechodu na externí způsob produkce u služeb na náklad – výsledky empirických studií

Hnací síly poklesu nákladů: změna vlastnictví nebo konkurence?  Domberger (1995, str. 1469): „efekt vlastnictví (soukromé versus veřejné) na cenu i kvalitu byl v porovnání s efektem konkurence nevýznamný“  Szymanski (1996): na základě analýzy dopadů CCT uzavírá, že přechod produkce do soukromého vlastnictví vede k výraznějšímu poklesu nákladů  ALE: Soukromý sektor se nejlépe uplatnil v Londýně, tedy v místě s vysokou koncentrací podnikatelských subjektů. Razantnější pokles výdajů tedy mohl být způsoben i vyšší mírou konkurence. To potvrzují i závěry prezentované v Brown-Potoski (2002).

Je pokles dlouhodobě udržitelný?

Vlastnictví nebo konkurence?  V ČR lze analyzovat na základě porovnání nákladové efektivnosti tzv. obecních obchodních společností (drží cca 1/3 trhu vybraných služeb)  Obce mají možnost je nechat projít konkurenčním testem

Míra konkurence a veřejné zakázky – teoretické problémy  Jak měřit úroveň konkurence?  Je relevantní konkurence potenciální nebo jen přímá (ve smyslu podaných nabídek)?  Jsou některé zadávací metody vhodnější pro určité typy konkurenčních struktur?  Zahraniční zkušenosti  např. Kuhlman – Johnson (1983): významný je vliv přímé konkurence a nikoliv potenciální  Obdobné závěry přináší i Gilley – Karels (1981)

Dosažená cena a počet nabízejících (stavby dopravní infrastruktury v ČR v letech )

Výsledky ekonometrické analýzy - stavby dopravní infrastruktury  Každý další nabízející způsobuje pokles dosažené ceny o 4,4 % ceny předpokládané  Volba užšího zadávacího řízení zvyšuje dosaženou cenu o 19,8 % ceny předpokládané  Počet nabízejících není závislý na velikosti zakázky, ale na váze kriteria nabídkové ceny (snížení váhy nabízené ceny jakožto hodnotícího kritéria ze 100 na 50 % vede v průměru k poklesu počtu nabízejících o 4)  Výsledky empirických analýz v jiných zemích:  Slovensko: další nabízející přináší pokles dosažené ceny o 2,5 %, vliv zadávacích metod se ukazuje jako nevýznamný  USA: další nabízející přináší pokles dosažené ceny o 2 %, vliv zadávacích metod nebyl analyzován

Počet podaných nabídek a pravděpodobnost výhry pěti největších stavebních firem

Vztah mezi dosaženou cenou a počtem nabízejících u zakázek na odstranění starých ekologických zátěží zadaných v otevřeném řízení

Výsledky ekonometrické analýzy - nákupy nábytku, IT  Nábytek  Každý další nabízející způsobuje pokles dosažené ceny o 1,6 % ceny předpokládané  Volba jiného než otevřeného řízení zvyšuje dosaženou cenu o 11,2 % ceny předpokládané  IT  druhý nabízející způsobuje pokles dosažené ceny o 7 % ceny předpokládané, třetí o 6,5 % …

Vliv typu zadávacího řízení  S redukcí otevřenosti soutěže roste konečná cena veřejné zakázky  Výsledky empirických studií:  Stavby v oblasti dopravní infrastruktur: volba užšího zadávacího řízení zvyšuje dosaženou cenu o 19,8 % ceny předpokládané;  Nákupy nábytku: volba jiného než otevřeného zadávacího řízení zvyšuje dosaženou cenu o 11,2 % ceny předpokládané;  Vybrané veřejné služby na obecní úrovni: aplikace jakékoliv soutěže vede v průměru k poklesu výdajů na jednoho obyvatele o 12 %;  Stavební práce při odstraňování povodňových škod v resortu MZe: zakázky zadané otevřeným řízení jsou v průměru o 5,5 % levnější než zakázky malého rozsahu zadané z volné ruky, (MZe, 2006)

Průměrné počty podaných nabídek do soutěží o veřejné zakázky v členských zemích EU ( ) Pozn.: Pouze nadlimitní zakázky Zdroj: Evropská komise (2008)

Struktura „trhu“ veřejných zakázek z hlediska zadávacích metod (%)

Limity pro zakázky malého rozsahu (v Kč) po zohlednění odlišné kupní síly jednotlivých měn

Procentuální pozice limitů ZMR na dodávky a služby Zdroj: Rišticová (2009) Působnost Evropské unie - nadlimitní zakázky Zdroj: Rističová (2009)

Jaký je optimální limit pro ZMR?

Shrnutí výsledků dotazování subjektů, které porušily zákon o veřejných zakázkách

Závěry - Slabá místa současného systému zadávání veřejných zakázek  Nepochopení logiky institutu veřejné zakázky  Transparentnost  Konkurence a bariéry vstupu  Nedostatečně fungující kontrolní mechanismy  Postkontraktační chování