Lenka Hoffmanová, Helena Vrubelová, Jana Votavová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Action academy  Problém 1  Nezvládání časových nároků se často projeví nestíháním termínů, jindy pak kvalitou práce. Většinou.
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_10.
Jak na to, aniž bychom se zničili
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
PSYCHICKÉ STAVY.
Proč je důležité studovat Principy
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
a jeho využití u klientů po CMP
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
OSOBNOST.
Principy, zásady a chyby
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Klíčová otázka č. 5 Jakou roli by měli hrát různí aktéři (zejm. veřejná správa na všech úrovních, poskytovatelé služeb, volení představitelé, sdělovací.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
(komentovaný přehled)
PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Psychologie II Sociální psychologie
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Systemický přístup v SP
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Chyby při vnímání druhých lidí
Fáze poradenského procesu
Námitky Karel Jarušek, Fit Academy
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
PCA Jan Holeyšovský 3. Československé symposium PCA , Žďár nad Sázavou Etické pasti a pastičky.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
HIV Související Stigma and rozlišování: a patients perspective Jane Bruton and Janey Sewell.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Intuitivní rozhodování
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
Typ klienta.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Lenka Hoffmanová, Helena Vrubelová, Jana Votavová Skupinová kognitivní restrukturalizace - možná zjednodušení a nejčastější chyby v praxi MUDr. Jiřina Kosová, Lenka Hoffmanová, Helena Vrubelová, Jana Votavová Psychiatrické centrum Praha, 3. LF UK, Centrum neuropsychiatrických studií

Denní docházkové programy Původně jako alternativa k hospitalizaci Výrazně snižují nutnost hospitalizací, zkracují péči, brání rozvoji hospitalizmu, zlepšují sociální fce, celk. funkčnost, kvalitu života, snižují ekonomickou zátěž (Johnstone a Zolese, 1999; Marshall a spol., 2001; Stárková a spol., 2003) Skupinová KBT Využívá intenzivnějších terapeutických přístupů Vysoce efektivní v léčbě úzkostných poruch (Norton a Hope, 2005; Mortberg a spol., 2005; Erickson, 2003; Kratochvíl, 2003; Libigerová a Bažant, 2001; Kosová a spol., 2006, 2008)

Kognitivní restrukturalizace Kognitivní metoda s cílem změnit negativní emoce a vyhýbavé chování Zkreslená hodnocení = ANM = příčina negativních emocí Přesun pozornosti od obsahu ke zkoumání způsobu hodnocení Uvědomění si a změna systémových chyb a zkreslení v hodnocení situace Umožnění „náhledu“ – objektivnějšího hodnocení Nahrazení ANM pravdivější verzí

Základní předpoklady Motivace ke změně Edukace (+ pochopení metody) Vedení (nekonfrontační, ale pevné) Zapojení a využití celého týmu (skupiny) Uvědomění si souvislostí Rozpoznání ANM (hodnocení) Uvědomění si dopadu ANM a získání „touhy“ se jich zbavit Schopnost najít chyby v ANM (znalost kognitivních omylů) + zkoumání jejich platnosti Vytvoření pravdivější verze

Motivace ke změně Předcházení či řešení: Pokud pacient nechce (čas ještě neuzrál), nedonutíme ho Musíme počkat – někdy i šetrně pacienta odmítnout (lépe v tomto případě vysvětlovat pacientovi i rodině méně než více) Problém ve spolupráci s rodinou, skupinou či týmem Předcházení či řešení: 1. screening 2. „otevřený“ vstupní pohovor 3. cvičné úkoly v 1. týdnu 4. zpětná vazba skupiny

Edukace Edukace o stresové reakci – fyziologické principy a jejich dopady („MAMUT“) Edukace o léčbě Edukace o kognitivní práci Problémy: falešné představy o KBT, hledání prapůvodu nemocnění, nepozornost, zkrácení edukace Řešení: vysvětlit o čem to není !!! JK, 2008

Vedení a zapojení skupiny Nekonfrontační, ale pevné, trpělivě pomáháme, až se pac. sám naučí klást si správné otázky a testovat platnost svých tvrzení Nepřesvědčovat, že se mýlí, ale nabízet možnosti a rozdílné výsledky Nedohadovat se, nediskutovat, nenechat se vtáhnout do obhajování Pac. těžko přijímá fakt, že uvažuje „chybně“ Pokud potřebujeme „přitlačit“ využijeme skupinu = „vědecký tým“ Jeden přináší svou ANM, testuje, ostatní pracují vědecky a poskytují objektivní komentáře Problémy skupinové: 1. „spiknutí“ 2. nadměrná soutěživost 3. pasivní skupina 4. snaživá skupina

Uvědomění si souvislostí ANM  EMOCE Pracujeme na příkladech Stejná situace  různě hodnocená  různé emoce Tělesné příznaky  různé emoce  různá hodnocení Skupina dává své příklady jednotlivých „mamutů“ a vzájemně vysvětluje

Identifikace ANM Automatické hodnocení situace bez dostatečného „průzkumu“ a promýšlení, bez obj. části náhledu Příčiny potíží při určování ANM (dle Clarca, 89): Jsou tak samozřejmé a běžné, že neupoutají pozornost Prchavé (rychlé kognice) Jedná se spíše o imaginaci Kognitivní vyhýbání (potlačování ANM, zautomatizovaný proces, většinou si uvědomí až následné myšlenky např. „Musím pryč“. Obavy vyjádřit myšlenky naplno – jen opisuje, obchází, upravuje, filozofuje, např. „Přemýšlel jsem o sobě a o životě…“ … může ve skutečnosti znamenat: „Jsem k ničemu, selhal jsem…“ Další chyby: vytržení ANM z kontextu (nutnost zapisovat se souvislostmi) Chybná formulace ANM: nevybere nejhorší obsah; plete si ANM s emocí či se spouštěčem, či se sekundárními komentáři a rozvahami (které již nemusí být nelogické či negativní)

Uvědomění si dopadu ANM Klient – skupina musí získat touhu se jich zbavit Potřebujeme přesvědčit, že ANM jsou „bestie“, které nejvíc škodí Problém: pacient setrvává na svém postoji vůči ANM („Je to pravda“) a vyhledává další důkazy, argumenty pro, potvrzuje dalšími ANM (+ strhává ostatní) Nejčastější důvody: problém s autoritou; obavy z následků; přesvědčení o pomáhající roli ANM, jejich užitečnosti; silné pozitivní důsledky problému; snaha o „pozici“ ve skupině; je to skutečně pravda (nejedná se o ANM), myšlenka neobsahuje kognitivní omyly, i když vede k negativním emocím. Řešení: Sugestivně popisujeme jejich charakteristiky – „Kdo je náš největší nepřítel?“ Příklady skupiny o podobných ANM v jiných situacích Vysvětlení kognitivních omylů ještě před zahájením práce s ANM !!!

Rozpoznání chyb v ANM - kognitivní omyly I přehánění a katastrofizování („dělání z komára velblouda“) příklady: Jsem nervózní – to je strašné. Bolí mě hlava – mám nádor na mozku. Nenapadá mě, co bych řekla – úplně jsem zhloupla. nadměrné zevšeobecňování (generalizace) = vytvoření pravidla z jedné zkušenosti. Příklady: Připálila jsem omáčku – nejsem schopná se postarat o rodinu. Udělal jsem chybu – nikdy nic neudělám dobře. negativní věštby (vedou k velkým obavám z budoucnosti) Příklady: Nikdy se nevyléčím… Manžel mě určitě opustí… nemá cenu se o něco pokoušet, stejně to dopadne zase špatně… diskvalifikace pozitivního (= vytěsníme všechno dobré, dobré pro nás neexistuje; zákeřný kognitivní omyl, který brání tomu, aby jakýkoliv drobný úspěch vedl k posílení.) Příklady: Zvládla jsem to, ale nebyla to moje zásluha. Smál jsem se a bavil se, ale to je jen přetvářka, aby ostatní nic nepoznali. selektivní abstrakce (= souvisí s předchozím, vybírám jen fakta, která se mi hodí – většinou ta negativní, hromadím je.) Příklady: Celý den byl příšerný – ráno jsem připálila vajíčka, dopoledne jsem se pohádala v práci, dcera přinesla špatnou známku ze školy, večer jsem byla naprosto vyčerpaná a nic jsem nezvládla udělat.

Rozpoznání chyb v ANM - kognitivní omyly II značkování - ocejchovat – je vždy snazší, než se značky zbavit…každá značka redukuje možnosti na jeden pojem (dojem) Příklady: dopadl jsem blbě… Jsem blbec… hloupý… idiot… vypadala jsem jako … čtení myšlenek = předpokládáme cizí úmysl či záměr a nemáme pro to důkazy (jen domněnky) Příklady: Mlčí, protože se chovám hloupě a on mě to nechce říct… Nemluví, protože se se mnou nudí… Je na mě milá jen aby mě uchlácholila, ve skutečnosti je to jinak… Určitě si myslí něco jiného než říká… personalizace - Nějakou událost vztahuji k sobě, i když souvislost je pochybná. Vlastně nejsme tak moc důležití, aby se k nám muselo všechno vztahovat a za všechno jsme měli zodpovědnost… Příklady: Syn přinesl špatnou známku – jsem špatná matka… Společnost mlčí – je to moje chyba, protože mě nic nenapadá… Nepozdravila mě – něco jsem provedl (něco se děje, nemá mě ráda, vyhodí mě) bychy a musy = nutítka fungují většinou paradoxně obráceně všechno nebo nic - buď to bude na 100% nebo nic !!! Příklady: Když nejsem dokonalá, tak jsem nula… Když nezvládnu tohle udělat, tak už nic… argumentace emocemi = podle emocí, které cítíme, chybně usuzujeme Příklady: Cítím se provinile (špatně) – určitě jsem udělal něco chybně… Cítím se bezmocná – moje problémy jsou neřešitelné… Mám strach – určitě zkolabuji… Když se tolik bojím, bude to asi vážné… Cítím, že mě nemá ráda…

Zkoumání platnosti ANM Skupina se učí pokládat otázky zprvu podle zjednodušeného schématu (předpřipravených, „univerzálních“ bodů) Celý vědecký tým upozorňuje na rozpory a chyby, odpovědi a nápady nepocházejí od terapeuta Na příkladech druhých se učí zaujímat objektivnější postoj, všímat si nejčastějších chyb – což vede ke změně postoje i vůči vlastním ANM (do role pozorovatele) Problémy: nedostatečná trpělivost, popohánění odbočování od ANM použití nefaktických argumentů stržení k debatě a dohadování vnucování vlast. názorů a „pravdivějších verzí“ Pokud testující nedospěje k vlastní výsledné verzi, nedojde k přijetí, „cizí“ či „nepřesvědčivá“ verze nebude mít vliv na jeho emoce !!!

Záznam ANM - Kosová Určitě Úzkost to zkazím 40% 80% Čas Situace Emoce + % Pravdivější verze* Určitě to zkazím 80% Workshop v Kroměříži Úzkost 40% 30.5. * Vyplňte až úplně nakonec

1. Argumentace Co svědčí pro a co proti ? Co svědčí pro: (POZOR – pouze pádné, „objektivně doložitelné“ argumenty) Co svědčí pro: Co svědčí proti: 1. 2. 3. 4. 5. Mnohokrát jsem přednášela 2x jsem nezvládla přednášet Ne vždy jsem byla „dokonale“ připravena Nedostatek času na přípravu Zasvěcené publikum Téměř nikdy jsem neměla na přípravu tolik času, kolik bych chtěla Osobní problémy Asi 10x jsem musela zcela improvizovat – s úspěchem

Testovací otázky 2 a 3 2. Je situace doopravdy tak vážná ? Nepřeháním ? A proč ? 3. Nestanovuji si tady nereálné cíle a normy ? Jaké ? Přeháním, mnohokrát jsem to zvládla a za chybu mi nikdo hlavu neutrhne, nejde o život Chtěla bych být v přednášení vždy perfektní. Nikdy nesmím udělat chybu. Nikdy nesmím dát najevo svou nejistotu.

Testovací otázky 4 a 5 1. 2. 3. 4. 5. 4. V čem se tady podceňuji ? 5. Nejsou možná i jiná vysvětlení nebo další možnosti, jak situace může dopadnout? 1. 2. 3. 4. 5. Podceňuji se v tom, že se nebudu soustředit; že nebudu umět reagovat na otázky, … Nezkazím to a workshop bude mít úspěch Zkazím to, ale nebude to nikomu vadit Udělám nějaké chyby a ostatní mi je pomohou opravit Workshop se vůbec nebude konat – změna programu Unesou mě mimozemšťani

Testovací otázky 6 a 7 6. Kterých kognitivních omylů se tady dopouštím? 1. 2. 3. 7. Proč si myslím, že právě toto hodnocení je nejpravdivější ? (Co v mém životě přispělo k tomu, že takhle uvažuji?) Negativní věštba Přehánění a katastrofizování Nadměrná generalizace Negativní věštby Diskvalifikace pozitivního a selektivní abstrakce Personalizace Čtení myšlenek Značkování Nutítka Všechno nebo nic Argumentace emocí Přehánění a katastrofizování Argumentace emocemi A. – v dětství: Výchova orientovaná na výkon B. – později: 1x agresivní kritika mé přednášky C. – co to udržuje nyní: snaha o perfekcionalismus

Testovací otázky 8, 9 a 10 8. Neškodím si zbytečně takovými myšlenkami ? Jak to ovlivňuje moji náladu ? 9. Jak to ovlivňuje moje chování ? Chci to tak ? 10. Opírám svou ANM o to co dělám, nebo o to jak se cítím? Škodím, jsem z toho úzkostná, podrážděná, naštvaná Přípravu odkládám, protože nároky jsou nezvladatelné, Dokončuji na poslední chvíli, nespím, jsem protivná na okolí Spíše o strach než o výsledky

Testovací otázky 11 a 12 11. Co by si v podobné situaci myslel někdo jiný ? (Někdo, kdo nemá moje problémy) 12.Co bych řekl/a někomu jinému, kdyby byl v podobné situaci ? Zase další přednáška… Doufám, že je to bude bavit, když jsem si s tím dala tolik práce… Úplně tě chápu, napadalo by mě to samé. Na druhou stranu už jsi to hodněkrát zvládla a i kdybys udělala nějakou botu, tak ti za to nikdo hlavu neutrhne, vždyť jsi mezi přáteli… Zvládla jsi už daleko horší…

Záznam ANM Určitě to zkazím 80% Úzkost 40%  5%  10% 95% Čas Situace Emoce + % Pravdivější verze* Skoro vždy mám trému a přesto to většinou dobře dopadne. Když udělám chybu, tak se buď opravím sama, nebo mi pomůže někdo jiný. Něco zkazit není žádná tragédie, stát se to může, ale taky nemusí… Určitě to zkazím 80% Workshop v Kroměříži Úzkost 40% 30.5.  5%  10% 95% * Vyplňte až úplně nakonec

Záznam ANM – „oběť“ Čas Situace ANM + % Emoce + % Pravdivější verze* Workshop v Kroměříži - vyvolání k tabuli, „zkoušení“ před ost. 30.5. * Vyplňte až úplně nakonec

1. Argumentace Co svědčí pro a co proti ? Co svědčí pro: (POZOR – pouze pádné, „objektivně doložitelné“ argumenty) Co svědčí pro: Co svědčí proti: 1. 2. 3. 4. 5.

Testovací otázky 2 a 3 2. Je situace doopravdy tak vážná ? Nepřeháním ? A proč ? 3. Nestanovuji si tady nereálné cíle a normy ? Jaké ?

Testovací otázky 4 a 5 1. 2. 3. 4. 5. 4. V čem se tady podceňuji ? 5. Nejsou možná i jiná vysvětlení nebo další možnosti, jak situace může dopadnout? 1. 2. 3. 4. 5.

Testovací otázky 6 a 7 6. Kterých kognitivních omylů se tady dopouštím? 1. 2. 3. 7. Proč si myslím, že právě toto hodnocení je nejpravdivější ? (Co v mém životě přispělo k tomu, že takhle uvažuji?) Přehánění a katastrofizování Nadměrná generalizace Negativní věštby Diskvalifikace pozitivního a selektivní abstrakce Personalizace Čtení myšlenek Značkování Nutítka Všechno nebo nic Argumentace emocí

Testovací otázky 8, 9 a 10 8. Neškodím si zbytečně takovými myšlenkami ? Jak to ovlivňuje moji náladu ? 9. Jak to ovlivňuje moje chování ? Chci to tak ? 10. Opírám svou ANM o to co dělám, nebo o to jak se cítím?

Testovací otázky 11 a 12 11. Co by si v podobné situaci myslel někdo jiný ? (Někdo, kdo nemá moje problémy) 12.Co bych řekl/a někomu jinému, kdyby byl v podobné situaci ?

Záznam ANM Čas Situace ANM + % Emoce + % Pravdivější verze* 30.5. Workshop v Kroměříži - vyvolání k tabuli, zkoušení před ost. 30.5. * Vyplňte až úplně nakonec

Metodika Srovnávací studie 204 zařazených pacientů, 250 screenovaných, 46 účast odmítlo či nevyhovovalo MKN-10; F40,0; F40,1; F41,0; F41,1; F41,2; CGI ≥ 3 Skupina A (N=84) – spec. KBT program (7 tý) Skupina B (N=120) – běžná ambulantní léčba 10 vizit v průběhu 1 roku 1. sledování výskytu relapsů 2. Změna symptomatologie - CGI, HAMA, HAMD, SDI, BAI, BDI, SASS, Q-LES-Q

Dokončivší  0,0001* N 1 rok dokončilo (celkem 10 vizit) Skupina A (KBT) 84 71 (84,5 %) Skupina B (ambul.) 120 64 (53,3 %) p-value Chí-kvadrát  0,0001*

Výskyt relapsů (všechny dg.) Relapsy Soubor A (KBT program) 84 8 (9,52%) Soubor B (Ambulanti) 120 41 (34,17%) p-value (chí-kvadrát) < 0,0001*

Děkuji za pozornost