Rozdělení živých soustav

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zsv.
Advertisements

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Opakování - elektrolýza
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_08
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.14.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Název dokumentu: Opakování - Isomerie Autor: Mgr. Sylva Kalenská
Vzorce organických sloučenin
Opakování -Beketovova řada kovů
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název dokumentu: Česká národní banka Autor: Mgr. Hana Šebková Zsv
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.15.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.13.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.13.
ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Zsv.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Cyklické vzorce monosacharidů
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.20.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Číslo šablony: Číslo.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.18.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Název dokumentu: Podbuněčné organismy Autor: Mgr. Michaela Míková
Ch. Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření:
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název dokumentu: Systém soudnictví ČR Autor: Mgr. Hana Šebková Zsv
Ch.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.09.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Osobní počítač – doplňovačka 5
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Rozdělení živých soustav Číslo šablony: III/2 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_BIO.S6.12 Název dokumentu: Rozdělení živých soustav Autor: RNDr. Hana Hančová Ročník: 1. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Tematická oblast: Biologie V. – VIII. ročník osmiletého a 1. – 4. ročník čtyřletého gymnázia Datum vytvoření: 6. září 2012 Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec

Žá Anotace: V této výkladové hodině se žáci seznámí s rozdělením živých soustav na základě jejich struktury a organizační složitosti. Dále získají vědomosti o charakteristických vlastnostech jednotlivých skupin živých soustav. A v neposlední řadě se dozvědí o toku látek, energií a informací. Texty psané kurzívou jsou jen rozšiřující. Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby mé dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§ 30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno.

Živý organismus jako otevřená soustava ttt44 Bi Živý organismus jako otevřená soustava Z termodynamické hlediska je každý živý organismus otevřenou soustavou, a tedy vyměňuje s okolím: látky = tok látek energie = tok energie informace = tok informací

Bi Tok látek příjem látek zdroj stavebních látek zdroj energie ttt55 Bi Tok látek příjem látek zdroj stavebních látek zdroj energie enzymatické přeměny látek rozkladné děje syntetické děje výdej látek látky odpadní látky nepotřebné látky toxické

Bi Tok energie příjem energie v podobě sluneční energie ttt66 Bi Tok energie příjem energie v podobě sluneční energie v podobě chemické energie (potrava) přeměna energie na volnou energii výdej energie ve formě tepla ve formě chemických látek s nižším obsahem energie

ttt77 Bi Tok informací Jde o všechny procesy spojené s přenosem informace a její přeměnou. kompletní informace pro udržení organizace živé soustavy a pro tvorbu bílkovin je uložena v nukleových kyselinách k předávání dochází při rozmnožování informační vztahy s okolím přijímají informace o stavu okolí regulují své chování na základě přijatých informací

Rozdělení živých soustav ttt88 Bi Rozdělení živých soustav Živé soustavy rozdělujeme na základě jejich struktury a organizační složitosti do 2 skupin: nebuněčné živé soustavy buněčné živé soustavy = organismy

Nebuněčné živé soustavy ttt99 Bi Nebuněčné živé soustavy jsou závislé na buňkách hostitele při rozmnožování a při přenosu genetické informace při syntéze bílkovin viry viroidy virusoidy

Buněčné živé soustavy = organismy ttt1010 Bi Buněčné živé soustavy = organismy mají všechny základní životní funkce jsou schopny realizovat genetickou informaci replikace transkripce translace jednobuněčné organismy (bakterie, prvoci …) mnohobuněčné organismy (rostliny, houby, živočichové)

ttt1111 Bi U buněčných soustav rozlišujeme podle charakteru vnitřních struktur dva typy buněk: prokaryotická buňka => prokaryotické organismy eukaryotická buňka => eukaryotické organismy Takovéto rozdělení organismů je pouze na základě strukturního typu buněk. Není to rozdělení taxonomické = systematické.

Bi Všechny buněčné živé soustavy se rozdělují do 3 domén Bakterie ttt1212 Bi Všechny buněčné živé soustavy se rozdělují do 3 domén Bakterie Archea Eukarya Kritériem pro rozdělení se stala sekvence rRNA malých ribozómových podjednotek. Je výborným indikátorem evolučních vztahů mezi organismy patří mezi nejstarší biologické makromolekuly je funkčně konstantní najdeme ji ve všech organismech Ze srovnávaných sekvencí se vypočítává tzv. evoluční vzdálenost. Výsledky se znázorňují graficky → fylogenetický strom

ttt1313 Bi doména = hierarchicky nejvyšší taxon, založený na molekulární evoluci organismů univerzální fylogenetický strom = grafické znázornění rozdělení živých organismů

Bi ttt1414 BAKTERIE ARCHEA EUKARYA Živočichové Hlenky Houby Rostliny P UP Nálevníci Houby Rostliny Mastigophora Trichomonas Mikrosporidia Giardia Entaméby Hlenky Živočichové Pyrodictium Thermococcus Thermoproteus Methanococcus Extrémní halofilové Methanosarcina Methanobacterium Aquifex Proteobakterie Thermotoga Flavobakterie Cyanobakterie Protochloroplasty Zelené nesirné bakterie G+ bakterie Protomitochondrie BAKTERIE ARCHEA EUKARYA

Pojmy k fylogenetickému stromu ttt1515 Bi Pojmy k fylogenetickému stromu progenot = P nejjednodušší živá soustava vznikl pravděpodobně před 3,8 – 4,2∙109 lety univerzální předek = UP vyvinul se z progenota z něj se vyvinuly buňky prokaryotické a eukaryotické

Bi evoluční linie = větve – směr od univerzálního předka ttt1616 Bi evoluční linie = větve – směr od univerzálního předka větev směřující k bakteriím větev členící se do 2 dalších linií k archeím k eukaryím Délka větve mezi 2 organismy je přímo úměrná evoluční vzdálenosti mezi nimi.

Ověření získaných znalostí ttt1717 Bi Ověření získaných znalostí Co je to doména ? Vysvětlete tok látek, energie a informací. Vyjmenujte domény organismů. Vyberte správné tvrzení: univerzální předek: se vyvinul z progenota se vyvinul z prokaryotické buňky je nejjednodušší neživá soustava je předkem pouze vývojové linie bakterií Co je charakteristické pro eukaryotické organismy? Vyjmenujte nebuněčné živé soustavy.

Zdroje použitých materiálů ttt1818 Zdroje použitých materiálů Rozsypal, S. a kol. Nový přehled biologie. 1.vyd. Praha: Scientia spol. s.r.o., pedagogické nakladatelství, 2003 Schéma a texty jsou vlastní tvorbou autorky.