Lidé s mentálním postižením v knihovně Eva Cerniňáková Severočeská vědecká knihovna v Ústí nad Labem 4. 6. 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INTERNET PRO NEVIDOMÉ A SLABOZRAKÉ Služby veřejných knihoven zdravotně postiženým uživatelům PhDr. Ivana Štrossová Hradec Králové 26.března 2001.
Advertisements

Specifika Tvorby prezentací pro žáky 1. stupně ZŠ
Pravidla pro tvorbu elektronické prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Nástroj pro prezentace
VY_32_INOVACE_4.3.IVT1.15/Oc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaroslav Ochodek CZ.1.07/1.5.00/ Tvorba webových.
Strukturované učení PROJEKT EU
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Nástroj pro prezentace
Elektronické prezentace Jiří Fejfar Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí - na závěr (pokud je nutno.
Prezentace je dostupná na adrese:
Lidé s mentálním postižením v knihovně Eva Cerniňáková Severočeská vědecká knihovna v Ústí nad Labem
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PRAVIDLA PRO Tvorbu PREZENTACÍ
ŠTĚPÁN LÍSKOVEC, 4.A Prezentace. Principy úspěšné prezentace Vhodný styl pro příslušnou prezentaci S posluchači je nutné aktivně komunikovat Přednášející.
Obrázky poskytla firma Complex,
VZNIK KRÁTKÉHO FILMU. Fáze vzniku krátkého filmu s komentářem 1. Přípravná fáze 2. Natáčení 3. Zpracování 4. Titulkování Je vhodné sledovat reportáže.
1 Radek Pavlíček, říjen Proč přístupné dokumenty? Spousta informací dnes není prezentována v HTML, ale v jiném formátu. Informace, kterou uživatel.
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
Přístupnost jako jeden z aspektů kvalitního webu Autor: Mgr. Radek Pavlíček Metodické centrum informatiky SONS ČR
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jak na Prezentace? Power Point ZŠ Jiráskova Benešov
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Internet.  Celosvětový systém propojených počítačů  Funkce  Sdílení dat  Elektronická pošta.
Alternativní a augmentativní komunikace
VY_32_INOVACE_In 6.,7.18 PowerPoint - Zásady pro zpracování počítačové prezentace Anotace: Žák se seznámí se zásadami zpracování počítačové prezentace.
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Bezbariérové mapy ZČU bezbariérově pomocí SVG?
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Klikací mapy v GIMPu Tvorba tzv. klikacích (obrázkových) map s pomocí grafického editoru GIMP Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Elektronická prezentace Alžběta Srnová Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí– na závěr (pokud je nutno.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Zásady tvorby prezentace
e-Komunikace nevidomých občanů s veřejnou správou
Teorie vzdělávání dospělých
Aspergerův syndrom Michal Piskač C3B.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vývojová dysfázie.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
centrální porucha zpracování řečového signálu
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Jak jsou na tom parádní weby s přístupností Radek PAVLÍČEK, TyfloCentrum Brno, o. p. s.
Sociálně terapeutická dílna Kladno. Proč jsme potřebovali dílnu V Kladně tato služba chyběla, bylo nutné zajistit pro klienty program a náplň, podle jejich.
Tomáš Seidl 1 c. Prezentace Podání většího množství informací v krátkém čase. Co je k dobré prezentaci třeba? Kvalitní vystupování Dokonalá prezentace.
Centrum informatizace a výpočetní techniky, Západočeská univerzita v Plznihttp:// Ukázky použití šablony a problémy s jednotným vzhledem.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Nástroj pro prezentace
Inf Prezentace informací
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Teorie vzdělávání dospělých
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Rybolov – poznej svou značku
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ
Sociální čtení.
Jak si připravit prezentaci
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
HYGIENA sebeobsluha.
Ochrana životního prostředí
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Lidé s mentálním postižením v knihovně Eva Cerniňáková Severočeská vědecká knihovna v Ústí nad Labem

Mentální postižení Poškození mozku v prenatálním období nebo do 2. roku života Omezený vývoj schopností  Mentálních  Motorických  Sociálních Individuální  Příčiny  Projevy

Vliv mentálního postižení na život Postihuje celou osobnost Provázanost s dalšími handicapy  Zrak  Sluch  Motorika  Výslovnost  Poruchy autistického spektra  Psychické poruchy  Poruchy chování

Specifika mentálního postižení Infantilita osobnosti Zvýšená sugestibilita Ulpívání na stereotypech (nepružnost) Možnost úzkostných reakcí Impulsivita, citová vzrušivost Závislost na jiných osobách Potřeba bezpečí Snížená schopnost reagovat na sociální požadavky

Kognitivní schopnosti Potíže v učení Obtížné zpracování informací Snížená logická a mechanická paměť Menší míra pozornosti Omezení srovnávacích schopností Pomalé tempo Omezená schopnost abstrakce, zobecňování Nerovnováha výkonu Nepřiměřené sebehodnocení Potíže v komunikaci Ulpívání na detailech Problém vyhodnotit běžné situace Problémy s pohybovou koordinací, jemnou motorikou Problémy s prostorovou orientací a orientací v čase Problémy s rozlišováním podobných hlásek

Obecné zásady komunikace Člověk na prvním místě Důstojnost člověka Společenské konvence Žádné „velké děti“ Doprovod je jen pomocník Světlo a klid jsou důležité Co se bude dít? Všechno krok za krokem Naučit, jak věci dělat Nastavení hranic Pozor na nechtěnou manipulaci

Jak komunikovat Přizpůsobit tempo a způsob komunikace Používat jednoduchá sdělení, jednoduché kladné věty Popisovat jednotlivé kroky, ne sled úkonů Nepoužívat  Cizí slova  Abstraktní výrazy  Přenesené výrazy  Ironii, dvojsmysly Dát si pozor na výslovnost Zařazovat do komunikace alternativní komunikaci (gestikulace, názorné předměty, obrázky) Kontrolovat porozumění nepřímými otázkami

Úprava prostoru Srozumitelný informační systém Odstranění bariér Odstranění potenciálních krizových bodů Vytvoření klidného prostoru bez rušivých vlivů

Návštěva knihovny Vysvětlení, jak to v knihovně chodí Pomoc s výběrem literatury Orientace v knihovně Pomoc při práci s PC a technikou

Vhodné knihovní dokumenty Jednoduchá beletrie a naučná literatura Upravené (zjednodušené) texty Obrázkové knihy Knihy s výrazným fontem Audiovizuální dokumenty Výukové CD, DVD a tematické materiály Didaktické hračky Hry (didaktické hry na počítači, deskové hry)

Vhodné činnosti a aktivity Informace o knihovně interaktivní formou Divadlo/dramatizace/tanec/po hyb Jednoduché výtvarné aktivity Hudba, zpěv Praktické informace Zapojení do pomoci druhým Zapojení do vzdělávacích projektů

Jak připravit program pro lidi s mentálním postižením Střídat činnosti Zapojit klienty do aktivit Přizpůsobit dané skupině Vizuální komunikace (gestikulace, piktogramy, obrázky, fotografie, názorné předměty) Kontrolovat porozumění (např. semafor srozumitelnosti) Lze využít podobné činnosti jako pro trénování paměti, divadlo, scénky, zpěv, kreslení, skládání obrázků, hádanky … Dodržovat zásady vhodné komunikace

Knihovní informace a dokumenty Webové stránky Knihovní řád „Návod na knihovnu“ Informace o konaných akcích

Jak vytvářet srozumitelné informace Jednoduchá slova, vysvětlení nových termínů Konzistentní používání termínů Jasné nadpisy Vizuální informace Krátké, kladné věty Nepoužívat pasivní formu Nepříliš dlouhé texty Zapojit do přípravy lidi s mentálním postižením Jak na to: Test srozumitelnosti:

Grafická podoba textu Bezpatkový font Větší velikost písma Písmo bez formátování Nepoužívat barvy jako nositele významu Vhodný kontrast textu vůči pozadí Zarovnat text doleva Dostatečně velké okraje a mezery Nepoužívat poznámky pod čarou Pro seznamy používat odrážky Formát vhodný „do ruky“

Ukázka: vhodné písmo Zdroj ukázky: Informace pro všechny (

Ukázka: Vhodný kontrast textu vůči pozadí Zdroj ukázky: Informace pro všechny (

Ukázka: Obrázky Zdroj ukázky: Informace pro všechny (

Přístupnost webu pro lidi s MP Důležité informace na vstupní stránce Srozumitelná a konzistentní navigace Vhodný kontrast textu a pozadí Omezit nutnost posunů na stránce Aktivním prvky přístupné i bez myši Používání názorných informací (obrázky, videa) Akce ovládá uživatel Odkazy vizuálně odlišené, srozumitelné

Inspirace všeho druhu Dobromysl - Bezbariérová knihovna - Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením Projekt ruku v ruce - Lidé s mentální postižením – mýty a realita Sebeobhájci - Podpůrci- Kurz práce s počítačem Zaměstnávání lidi s mentálním postižením Hry bez hranic - Občanské sdružení PETIT Olomouc - Instruktážní video o sexu pro lidi s mentálním postižením Detektiv Down -

Použité zdroje: INCLUSION EUROPE. Informace pro všechny: evropská pravidla pro tvorbu snadno srozumitelných informací. Praha, [Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením], [2009]. ISBN Dostupné také z: europe.org/pathways2/images/Information_for_all-CZ.pdf. europe.org/pathways2/images/Information_for_all-CZ.pdf INCLUSION EUROPE: Zásady úspěšné komunikace s lidmi s mentálním postižením: doporučené přístupy k lidem s mentálním postižením v rámci jejich celoživotního vzdělávání i mimo něj. Praha, [Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením], [2009]. ISBN Dostupné také z: SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. 1. Vyd.Praha: Portál ISBN

Dotazy? Eva Cerniňáková Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně- Nezasahujte do díla 4.0 Mezinárodní License.Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně- Nezasahujte do díla 4.0 Mezinárodní License