Lidé s mentálním postižením v knihovně Eva Cerniňáková Severočeská vědecká knihovna v Ústí nad Labem
Mentální postižení Poškození mozku v prenatálním období nebo do 2. roku života Omezený vývoj schopností Mentálních Motorických Sociálních Individuální Příčiny Projevy
Vliv mentálního postižení na život Postihuje celou osobnost Provázanost s dalšími handicapy Zrak Sluch Motorika Výslovnost Poruchy autistického spektra Psychické poruchy Poruchy chování
Specifika mentálního postižení Infantilita osobnosti Zvýšená sugestibilita Ulpívání na stereotypech (nepružnost) Možnost úzkostných reakcí Impulsivita, citová vzrušivost Závislost na jiných osobách Potřeba bezpečí Snížená schopnost reagovat na sociální požadavky
Kognitivní schopnosti Potíže v učení Obtížné zpracování informací Snížená logická a mechanická paměť Menší míra pozornosti Omezení srovnávacích schopností Pomalé tempo Omezená schopnost abstrakce, zobecňování Nerovnováha výkonu Nepřiměřené sebehodnocení Potíže v komunikaci Ulpívání na detailech Problém vyhodnotit běžné situace Problémy s pohybovou koordinací, jemnou motorikou Problémy s prostorovou orientací a orientací v čase Problémy s rozlišováním podobných hlásek
Obecné zásady komunikace Člověk na prvním místě Důstojnost člověka Společenské konvence Žádné „velké děti“ Doprovod je jen pomocník Světlo a klid jsou důležité Co se bude dít? Všechno krok za krokem Naučit, jak věci dělat Nastavení hranic Pozor na nechtěnou manipulaci
Jak komunikovat Přizpůsobit tempo a způsob komunikace Používat jednoduchá sdělení, jednoduché kladné věty Popisovat jednotlivé kroky, ne sled úkonů Nepoužívat Cizí slova Abstraktní výrazy Přenesené výrazy Ironii, dvojsmysly Dát si pozor na výslovnost Zařazovat do komunikace alternativní komunikaci (gestikulace, názorné předměty, obrázky) Kontrolovat porozumění nepřímými otázkami
Úprava prostoru Srozumitelný informační systém Odstranění bariér Odstranění potenciálních krizových bodů Vytvoření klidného prostoru bez rušivých vlivů
Návštěva knihovny Vysvětlení, jak to v knihovně chodí Pomoc s výběrem literatury Orientace v knihovně Pomoc při práci s PC a technikou
Vhodné knihovní dokumenty Jednoduchá beletrie a naučná literatura Upravené (zjednodušené) texty Obrázkové knihy Knihy s výrazným fontem Audiovizuální dokumenty Výukové CD, DVD a tematické materiály Didaktické hračky Hry (didaktické hry na počítači, deskové hry)
Vhodné činnosti a aktivity Informace o knihovně interaktivní formou Divadlo/dramatizace/tanec/po hyb Jednoduché výtvarné aktivity Hudba, zpěv Praktické informace Zapojení do pomoci druhým Zapojení do vzdělávacích projektů
Jak připravit program pro lidi s mentálním postižením Střídat činnosti Zapojit klienty do aktivit Přizpůsobit dané skupině Vizuální komunikace (gestikulace, piktogramy, obrázky, fotografie, názorné předměty) Kontrolovat porozumění (např. semafor srozumitelnosti) Lze využít podobné činnosti jako pro trénování paměti, divadlo, scénky, zpěv, kreslení, skládání obrázků, hádanky … Dodržovat zásady vhodné komunikace
Knihovní informace a dokumenty Webové stránky Knihovní řád „Návod na knihovnu“ Informace o konaných akcích
Jak vytvářet srozumitelné informace Jednoduchá slova, vysvětlení nových termínů Konzistentní používání termínů Jasné nadpisy Vizuální informace Krátké, kladné věty Nepoužívat pasivní formu Nepříliš dlouhé texty Zapojit do přípravy lidi s mentálním postižením Jak na to: Test srozumitelnosti:
Grafická podoba textu Bezpatkový font Větší velikost písma Písmo bez formátování Nepoužívat barvy jako nositele významu Vhodný kontrast textu vůči pozadí Zarovnat text doleva Dostatečně velké okraje a mezery Nepoužívat poznámky pod čarou Pro seznamy používat odrážky Formát vhodný „do ruky“
Ukázka: vhodné písmo Zdroj ukázky: Informace pro všechny (
Ukázka: Vhodný kontrast textu vůči pozadí Zdroj ukázky: Informace pro všechny (
Ukázka: Obrázky Zdroj ukázky: Informace pro všechny (
Přístupnost webu pro lidi s MP Důležité informace na vstupní stránce Srozumitelná a konzistentní navigace Vhodný kontrast textu a pozadí Omezit nutnost posunů na stránce Aktivním prvky přístupné i bez myši Používání názorných informací (obrázky, videa) Akce ovládá uživatel Odkazy vizuálně odlišené, srozumitelné
Inspirace všeho druhu Dobromysl - Bezbariérová knihovna - Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením Projekt ruku v ruce - Lidé s mentální postižením – mýty a realita Sebeobhájci - Podpůrci- Kurz práce s počítačem Zaměstnávání lidi s mentálním postižením Hry bez hranic - Občanské sdružení PETIT Olomouc - Instruktážní video o sexu pro lidi s mentálním postižením Detektiv Down -
Použité zdroje: INCLUSION EUROPE. Informace pro všechny: evropská pravidla pro tvorbu snadno srozumitelných informací. Praha, [Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením], [2009]. ISBN Dostupné také z: europe.org/pathways2/images/Information_for_all-CZ.pdf. europe.org/pathways2/images/Information_for_all-CZ.pdf INCLUSION EUROPE: Zásady úspěšné komunikace s lidmi s mentálním postižením: doporučené přístupy k lidem s mentálním postižením v rámci jejich celoživotního vzdělávání i mimo něj. Praha, [Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením], [2009]. ISBN Dostupné také z: SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. 1. Vyd.Praha: Portál ISBN
Dotazy? Eva Cerniňáková Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně- Nezasahujte do díla 4.0 Mezinárodní License.Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně- Nezasahujte do díla 4.0 Mezinárodní License