„EU peníze středním školám“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kombinatorika a klasická pravděpodobnost
Advertisements

VARIACE Mgr. Hana Križanová
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
„EU peníze středním školám“
KOMBINACE S OPAKOVÁNÍM
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATI KA1_10 Tematická.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Přirozená čísla Opakování 5.ročník.
MATEMATIKA Kombinatorické pravidlo součinu Příklady.
Autor: Jana Buršová.  Permutace s opakováním jsou skupiny o n prvcích vybíraných z n prvků, v nichž se mohou prvky opakovat.
MATEMATIKA Variace.
KOMBINATORIKA Permutace Variace Kombinace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
KOMBINATORIKA 2 VARIACE k-té TŘÍDY Z n PRVKŮ S OPAKOVÁNÍM
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
2..
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
1..
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Název školyHotelová škola Mariánské Lázně Adresa školyKomenského 449/2, Mariánské Lázně Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_G-M2-19.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Slaminková Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_Výchova ke zdraví TEMA: Zdravá snídaně a.
VY_32_INOVACE_63. Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA Materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Permutace s opakováním
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Permutace 1. září 2013 VY_42_INOVACE_190203
PESTROST STRAVY.
Kombinatorika VY_32_INOVACE_ ledna 2014
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Matematika Variace.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B
Písemné násobení jednociferným činitelem
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
Změna jídelníčku vyhrazena Denní pitný režim na každé třídě
Dělitelnost - test 6. třída.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

„EU peníze středním školám“

Kombinatorická pravidla Mgr. Marcela Sandnerová

Základní kombinatorická pravidla Kombinatorické pravidlo součinu Kombinatorické pravidlo součtu

Kombinatorické pravidlo součinu Příklad 1 Kolika způsoby si může Pavel připravit snídani jestliže si vybírá z následujících možností: nápoj: čaj, káva, mléko, kakao, džus; pečivo: chléb, rohlík, celozrnná bageta; tuk: máslo, Rama, bez tuku; obloha: tavený sýr, šunka, salám, plátkovaný sýr, marmeláda, med, vejce. Např. káva, chléb s máslem a medem.

Kombinatorické pravidlo součinu Řešení příkladu 1 Snídaně - počet možností – p nápoj: čaj, káva, mléko, kakao, džus 5 = n1 pečivo: chléb, rohlík, celozrnná bageta 3 = n2 tuk: máslo, Rama, bez tuku 3 = n3 obloha: tavený sýr, šunka, salám, plátkovaný sýr, marmeláda, med, vejce 7 = n4 p = n1 ∙ n2 ∙ n3 ∙ n4 = 5∙3∙3∙7 = 315 Pavel si může připravit snídani 315 způsoby.

Kombinatorické pravidlo součinu Počet všech uspořádaných dvojic, jejichž první člen lze vybrat n1 způsoby a druhý člen po výběru prvního n2 způsoby, je roven: p = n1 ∙ n2 Zformulujte kombinatorické pravidlo součinu pro uspořádanou trojici, čtveřici, k-tici.

Kombinatorické pravidlo součinu Počet uspořádaných trojic, jejichž první člen lze vybrat právě n1 způsoby, druhý člen po výběru prvního členu právě n2 způsoby a třetí člen po výběru druhého právě n3 způsoby, je roven: p = n1 ∙ n2 ∙ n3

Kombinatorické pravidlo součinu Příklad 2 Kolik čtyřciferných přirozených čísel menších než 7 000 lze sestavit z číslic 0 až 9, jestliže se číslice v zápisu čísla neopakují?

Kombinatorické pravidlo součinu Řešení příkladu 2 Kolik čtyřciferných přirozených čísel menších než 7 000 lze sestavit z číslic 0 až 9, jestliže se číslice v zápisu čísla neopakují? řád tisíců n1 = 6 možnosti:1, 2, 3, 4, 5, 6 řád stovek n2 = 9 (o jednu číslici méně) řád desítek n3 = 8 (o jednu číslici méně) řád jednotek n4 = 7 (o jednu číslici méně) p = n1 ∙ n2 ∙ n3 ∙ n4 = 6∙9∙8∙7 = 3 024 Lze sestavit 3 024 čtyřciferných přirozených čísel menších než 7 000.

Kombinatorická pravidla součtu a součinu Příklad 3 Novákovi zvažují, zda pojedou v létě na dovolenou k moři, kde by jim termínem vyhovovaly čtyři pobyty s možností výběru plné penze, nebo polopenze. Druhou variantou je pět zahraničních poznávacích pobytů, u kterých je nabídka plné penze, polopenze, nebo vlastního stravování.

Kombinatorická pravidla součtu a součinu Řešení příkladu 3 Dovolená - počet možností p = p1 + p2 Dovolená u moře p1 = n1 ∙ n2 - možnosti pobytu: 4 = n1 - možnosti stravování: 2 = n2 Poznávací pobyt p2 = n3 ∙ n4 - možnosti pobytu: 5 = n3 - možnosti stravování: 3 = n4 p = p1 + p2 = n1 ∙ n2 + n3 ∙ n4 = 4∙2 + 5∙3 = 23 Novákovi vybírají dovolenou z 23 možností.

Kombinatorické pravidlo součtu Jsou-li A1 a A2 konečné množiny, pro které platí: - mají po řadě p1 a p2 prvků, - jsou disjunktní, pak počet prvků množiny A1 ∪ A2 je roven: p = p1 + p2 Zformulujte kombinatorické pravidlo součtu pro uspořádanou k-tici.

Kombinatorické pravidlo součtu Jsou-li A1, A2, …, Ak konečné množiny, pro které platí: - mají po řadě p1, p2, …, pk prvků, - každé dvě jsou disjunktní, pak počet prvků množiny A1 ∪ A2 ∪ … ∪ Ak je roven: p = p1 + p2 + … + pk

Kombinatorická pravidla součtu a součinu Příklad 4 Kolik přirozených čísel menších než 370 lze sestavit z číslic 0 až 9, jestliže se číslice v zápisu čísla neopakují?

Kombinatorická pravidla součtu a součinu Řešení příkladu 4 – 1. část Přirozená čísla menší než 300, číslice 0 až 9, neopakují se počet možností p = p1 + p2 + p3 - jednociferná přirozená čísla p1= n1= 9 řád jednotek n1= 9 (možnosti:1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) - dvojciferná přirozená čísla p2 = n1 ∙ n2 = 9∙9 = 81 řád desítek n1= 9 (nelze použít 0) řád jednotek n2= 9 (o jednu číslici méně, ale přidána 0) - trojciferná přirozená čísla p3

Kombinatorická pravidla součtu a součinu Řešení příkladu 4 – 1. část Přirozená čísla menší než 300, číslice 0 až 9, neopakují se počet možností p = p1 + p2 + p3 - jednociferná přirozená čísla p1= n1= 9 (možnosti:1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) - dvojciferná přirozená čísla p2 = n1 ∙ n2 = 9∙9 = 81 řád desítek n1= 9 (nelze použít 0) řád jednotek n2= 9 (o jednu číslici méně, ale přidána 0) - trojciferná přirozená čísla p3

Kombinatorická pravidla součtu a součinu Řešení příkladu 4 – 2. část - jednociferná přirozená čísla p1= n1= 9 - dvojciferná přirozená čísla p2 = n1 ∙ n2 = 9∙9 = 81 - trojciferná přirozená čísla p3 = n1 ∙ n2 ∙ n3 = 2∙9∙8 = 144 řád stovek n1= 2 (možnosti: 1, 2) řád desítek n2= 9 (o jednu číslici méně) řád jednotek n3= 8 (o jednu číslici méně) p = p1 + p2 + p3 = 9 + 81 + 144 = 234 Lze sestavit 234 přirozených čísel menších než 300.

Kombinatorická pravidla součtu a součinu Řešení příkladu 4 – 2. část - jednociferná přirozená čísla p1= n1= 9 - dvojciferná přirozená čísla p2 = n1 ∙ n2 = 9∙9 = 81 - trojciferná přirozená čísla p3 = n1 ∙ n2 ∙ n3 = 2∙9∙8 = 144 řád stovek n1= 2 (možnosti: 1, 2) řád desítek n2= 9 (o jednu číslici méně) řád jednotek n3= 8 (o jednu číslici méně) p = p1 + p2 + p3 = 9 + 81 + 144 = 234 Lze sestavit 234 přirozených čísel menších než 300.

Zdroje: Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autorky.