Asociace ředitelů gymnázií Přerov, 3.dubna 2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spolupráce gymnázií a fakult vzdělávajících učitele Jana Coufalová Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov.
Advertisements

KONFERENCE ASOCIACE ŘEDITELŮ GYMNÁZIÍ ČR - PŘEROV.
ICOLLE 2013 Systémové prvky celoživotního učení – Kariérní systém pro učitele Petr BANNERT Křtiny 17. září 2013.
IPn Kariérní systém – základní informace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Městská poliklinika Praha Městská nemocnice následné péče Název projektu Celoživotní.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Jednání expertní skupiny dne
Jednání expertní skupiny dne
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Kariérní systém učitelů
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Projektový záměr IPn Kariérní systém učitelů
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
Centrum školského managementu Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Ředitel v zajetí… PhDr. Václav TROJAN, Ph.D. vedoucí katedry
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Hledisko kvality v přípravě učitelů Závěry z konference 21. – 22. dubna 2009 v Srní pořadatel: Pedagogická fakulta ZČU v Plzni ve spolupráci s Radou vysokých.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Jednání expertní skupiny dne
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Základní fakta Celková částka pro ZŠ a SŠ v republice (mimo hl. město) mil Kč Minimální částka na jeden projekt: 15 mil. Kč Maximální výše podpory.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Název projektu: PODPORA – PRAXE – PROFESE CZ.1.07/2.1.00/ Zahájení projektu: Ukončení projektu: PODPORA – PRAXE – PROFESE.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
MŠMT červen Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Prioritní osy 4a Systémový rámec celoživotního.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Implementace kariérního systému - IMKA
IMKA Cílem projektu IMKA Je komplexně připravit, ověřit a implementovat metody, opatření a nástroje, které zajistí úspěšné zavedení a přijetí kariérního.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
Pilot ZUŠ „Podpora činnosti základního uměleckého školství
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Komplexní systém hodnocení
Krajské akční plánování
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
První zkušenosti s evaluací
Institucionální akreditace
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Model intenzivní podpory
Kariérové poradenství a podnikavost
Intenzivní podpora škol
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Asociace ředitelů gymnázií Přerov, 3.dubna 2012 KARIÉRNÍ SYSTÉM Jindřich Fryč náměstek ministra pro vzdělávání 1

Kariérní systém a jeho příprava Vypracovat kariérní systém učitelů umožňující celoživotní zvyšování kvality jejich práce, propojený s atestacemi a navázaný na motivující systém odměňování na základě transparentních pravidel. Kariérní systém je připravován v rámci individuálního projektu národního, který je realizován v období březen/2012 – červen/2014). 2

Proč zavést kariérní systém v ČR? zvýšit společenskou prestiž a atraktivnost profese učitele, přilákat a udržet absolventy učitelství, zastavit stárnutí učitelských sborů, zabránit syndromu vyhoření, motivovat učitele ke zkvalitnění práce, motivovat je k celoživotnímu vzdělávání, zpomalit proces feminizace učitelské profese, zlepšit kvalitu pregraduálního vzdělávání nastavením standardu profese učitele.

Rámec kariérního systému čtyřstupňový kariérní systém návaznost kariérního systému na standard o stejném počtu úrovní povinnost absolvovat adaptační období zakončené hodnocením před vstupem do 2. kariérního stupně zachování možnosti volby kariérní cesty včetně specializovaných činností dobrovolnost zapojení do kariérního systému od 2. kariérního stupně

Principy nového kariérního systému provázanost profesního rozvoje s kariérním systémem a odměňováním komplexnost (odborný a pedagogický růst + funkční pozice + specializované činnosti) právo a povinnost učitele rozvíjet své profesní kompetence právo na volbu možné kariérní cesty otevřenost odborníkům jiných profesí

Kariérní cesty (koncepce) kariérní cesty vyjadřují možnosti, jak bude moci učitel realizovat svůj kariérní růst Koncepce nového kariérního systému umožňuje: hodnocení kvality učitelovy práce (postup po kariérních stupních) výkon některé z funkčních pozic (specializované a řídící činnosti) Jde o 2 systémy, které se mohou (ale nemusí) v určité fázi profesní kariéry učitele propojit.

Pět možných kariérních cest 1. udržování standardních učitelských kompetencí (setrvání na 2. kariérním stupni po celý profesní život) 2. získání expertních kompetencí v profesní praxi (učitel s 1. a s 2. atestací) 3. získání specializačních kompetencí 4. získání řídících kompetencí 5. kombinovaný postup jak po kariérních stupních (získání atestace), tak získání specializačních či řídících kompetencí

Klíčové aktivity projektu 2. Systém vzdělávání 3. Profesní portfolio 1. Kariérní systém

Výstupy aktivity 1 – Kariérní systém vytvoření víceúrovňového standardu učitele a ředitele v návaznosti na výstupy projektu QRAM (popis potřebných kompetencí pro každý z kariérních stupňů /pedagogických pozic) stanovení cílů vzdělávání pro jednotlivé kariérní stupně a pozice návrh kritérií pro hodnocení pedagogické práce učitelů - kdo, kdy a podle čeho bude učitele hodnotit v jednotlivých kariérních stupních, návrh rámcového obsahu, rozsahu a způsobu ukončení vzdělávání potřebného k dosažení kariérních stupňů a pozic

Výstupy aktivity 1 – Kariérní systém návrh rámce kariérního systému pro ředitele návrh kritérií pro hodnocení výsledků dosavadní pedagogické práce, uznávání absolvovaného DVPP a dalších forem studia pro zařazení učitele do KS 3 a 4 stanovení a popis nových specializovaných činností stanovení požadavků na hodnotitele pro atestace a popis odborných a organizačních požadavků na zajištění atestačního řízení návrh potřebných legislativních změn a finančních opatření

KA1 – Stav prací a průběžné výstupy prvním důležitým výstupem je Standard učitele obsahující popis kompetencí pro dosažení kariérního stupně 2, 3 a 4 Standard byl v 1. verzi již zpracován, má 3 části. první definuje osobnost učitele, druhá popisuje, jak pracuje dobrý učitel ve třídě, jak plánuje výuku, třetí část obsahuje popis kompetencí v oblasti komunikace a spolupráce učitelů navzájem, komunikace s rodiči, budoucími zaměstnavateli žáků.…..

KA1 – Stav prací a průběžné výstupy do standardu učitele bude v následujících 3 měsících doplněn modul zaměřený na odborné – předmětové znalosti a předmětové didaktiky v dubnu 2013 zahájí činnost pracovní skupina, která bude vytvářet metodiku hodnocení učitelů na 2. kariérním stupni a zpracuje systém atestací jsou zpracovány statistické podklady pro návrh financování kariérního systému v současné době bylo zahájeno jednání o sestavení pracovní skupiny pro standard ředitele, který je jedním z výstupů KA 1.

Cíle aktivity 2 – Systém vzdělávání Vytvořit modulové vzdělávací programy vedoucí k dosažení úrovně standardu definovaného pro jednotlivé stupně KS – 5 VP Navrhnout systém kritérií a nástrojů pro hodnocení kvality vzdělávacích programů uskutečňovaných v souvislosti s kariérním systémem, včetně finanční analýzy – 2 dokumenty Vytvořit kritéria pro výběr hodnotitelů, jejich školení (50 osob)

Výstupy aktivity 2 – Systém vzdělávání obsah vzdělávacích programů pro 3 kariérní stupně (programy vedoucí k dosažení úrovně standardu v jednotlivých stupních) a jejich pilotáž návrh institucionálního zajištění vzdělávání uskutečňovaného v souvislosti s kariérním systémem kritéria hodnocení DVPP uskutečňovaného v souvislosti s kariérním systémem, inovace systému udělování akreditací vzdělávacím programům kritéria pro výběr hodnotitelů, popř. návrh na zapojení subjektů, které budou hodnocení provádět

KA2 – Stav prací a průběžné výstupy v současné době pracuje řešitelská skupina na tvorbě kritérií a nástrojů k hodnocení kvality vzdělávacích programů uskutečňovaných v souvislosti s kariérním systémem v květnu 2013 bude materiál dokončen, následně podroben oponentuře; poté další řešitelská skupina vypracuje finanční analýzu návrhu zajištění kvality vzdělávacích programů a jejího monitorování v září 2013 bude dokončen celý materiál včetně finanční analýzy

KA2 – Stav prací a průběžné výstupy v březnu 2013 byla zahájena činnost další řešitelské skupiny. Jejím úkolem je tvorba obsahu modulových vzdělávacích programů v návaznosti na vytvořenou verzi Standardu pro učitele od července 2013 bude také probíhat tvorba kritérií pro budoucí hodnotitele, kteří budou provádět hodnoticí a atestační řízení, včetně jejich výběru, přípravy a proškolení (50 osob)

Cíl aktivity 3 – Profesní portfolio Vytvořit a ověřit systém vedení profesních portfolií jako základu pro hodnocení kvality práce učitele. Portfolio bude sloužit k doložení absolvování DVPP, dalších forem podpory (koučink, mentoring, supervize, konzultace), samostudia, vlastní praxe, hodnocení, sebehodnocení, k identifikaci vzdělávacích potřeb. Portfolio se stane podkladem pro možný postup v kariéře, jeho vedení bude pro vyšší atestační stupně povinnou součástí. 18

Výstupy aktivity 3 – Profesní portfolio vytvořený formát profesního portfolia kritéria pro hodnocení pedagogické práce učitelů a jejich zařazení do vyšších kariérních stupňů metodika pro učitele k vedení vlastních profesních portfolií metodika pro ředitele k hodnocení profesních portfolií učitelů vzdělávací program pro konzultanty profesních portfolií vyškolený tým konzultantů pro vedení a hodnocení profesních portfolií

KA3 – Stav prací a průběžné výstupy dle harmonogramu měla začít KA 3 v polovině února, vzhledem ke změnám v řízení projektu, ke kterým došlo k 1. 3. 2013, budou personální otázky, zejména účast zástupců pedagogických fakult v řízení KA 3 a dále účast v řešitelské a oponentní skupině dořešeny v průběhu měsíce března v rámci KA 3 byla zpracována analýza „Profesní portfolio a jeho použití v profesním rozvoji učitele v ČR“,  která se stane jedním z východisek práce řešitelské skupiny.

Děkuji Vám za pozornost. fryc@msmt.cz