SZŠ a VOŠZ Zlín® předkládá prezentaci Kabinet MAT Mgr. Vladimír Pančocha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osová souměrnost Najdeš rozdíly mezi těmito obrázky? B A
Advertisements

Deskriptivní geometrie
KUŽELOSEČKY 1. Kružnice Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
60. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
Kuželosečky Autor: Mgr. Alena Tichá.
EUKLEIDÉS.
KRUŽNICE.
Deskriptivní geometrie
59. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
(polohové vlastnosti) POZNÁMKY ve formátu PDF
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
Osově souměrné útvary Narýsuj čtverec A'B'C'D' osově souměrný se čtvercem ABCD podle osy o, která prochází body A, C. Osa souměrnosti o prochází body A,
Stereometrie Řezy hranolu I VY_32_INOVACE_M3r0108 Mgr. Jakub Němec.
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků Věta sus
Téma: Shodnosti a souměrnosti
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
IV/ Geometrie - historie
Rovinné útvary.
Dvourozměrné geometrické útvary
Abychom se dokázali pohybovat a vnímat svět kolem nás potřebujeme geometrickou představivost. Geometrie podporuje naše prostorové vnímání. Patří k nejstarším.
6_Geometrické obrazce Mnohoúhelník Lomená čára: Uzavřená lomená čára:
Rovnoběžné promítání. Nevlastní útvary. Osová afinita v rovině.
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: 8 - 9
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
VY_42_INOVACE_415_KRUŽNICE, KRUH
Užití Thaletovy kružnice
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: 8 - 9
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
THALETOVA VĚTA.
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: ELIPSA Anotace: pojmy - konstrukce.
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
Diferenciální geometrie křivek
Kuželosečky.
* Kružnice a kruh Matematika – 8. ročník *
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
Bod, přímka, rovina, prostor
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Metodické pokyny Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia. Výklad slouží k odvození vět, které platí pro pravoúhlý trojúhelník.
Diferenciální geometrie křivek
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Hilbertův poloformální axiomatický systém
KUŽELOSEČKY Tečna elipsy. KUŽELOSEČKY Tečna elipsy.
PARABOLA Parabola je množina bodů v rovině, které mají od pevného bodu – ohniska F a pevné přímky d (F = d) stejné vzdálenosti. Přímka d se nazývá řídící.
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
STEREOMETRIE. = prostorová geometrie, geometrie v prostoru  část M zkoumající vlastnosti prostor. útvarů  vychází z tzv. axiómů, využívá věty Axióm.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
POZNÁMKY ve formátu PDF
MNOŽINY VŠECH BODŮ DANÉ VLASTNOSTI
Název: BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Základní vztahy mezi body, přímkami a rovinami Autor:
ZÁKLADNÍ GEOMETRICKÉ KONSTRUKCE
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
25.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Parabola.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Elipsa.
DIDAKTIKA MATEMATIKY III Růžena Blažková PdF MU Brno.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dvourozměrné geometrické útvary
Matematika pro SOŠ 3. díl - Planimetrie
Množina bodů dané vlastnosti
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Základní konstrukce Kolmice.
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
TÉMA: Geometrické konstrukce pomocí kružnic
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
Transkript prezentace:

SZŠ a VOŠZ Zlín® předkládá prezentaci Kabinet MAT Mgr. Vladimír Pančocha

1 Planimetrie 1 Historie

Planimetrie je synonymum pro geometrii v rovině. Mezi základní rovinné geometrické útvary patří: Bod, přímka, rovina a trojrozměrný prostor Tyto pojmy nedefinujeme, považujeme je za základní, ale musí splňovat axiomy. Další geometrické útvary: polorovina, rovinný úhel, různé rovinné křivky, např. kuželosečky (kružnice, elipsa, parabola, hyperbola) a dále a útvary vymezené křivkami.

Euklidovská geometrie je nejstarší část geometrie ! Euklides své myšlenky publikoval v knize Základy. Euklides zavádí 23 definic, v nichž se pokouší definovat pojmy jako bod, čára, přímka apod. Např. uvádí, že bod je to, co se nedá rozdělit, čára nemá žádnou šířku. Moderní matematika tyto pojmy ale považuje za dané. Některé z Euklidových definic, např. definice pravého úhlu, však význam mají i dnes.

Euklidovská geometrie Některé z Euklidových definic, např. definice pravého úhlu, však význam mají i dnes.

O Eukleidově životě víme velmi málo. Narodil se v Řecku, studoval snad v Athénách na Platónově Akademii, kde se geometrii naučil od Eudoxa a Theaitéta. Král Ptolemaios I. (323 – 283 př. n. l.) ho povolal do nově založené Alexandrijské knihovny, kde pracoval a snad také učil. Mezi jeho žáky snad patřil také Archimédés. Vedle základů geometrie se věnoval i teorii čísel, perspektivě, kuželosečkám a sférické geometrii. Jeden z jeho zachovaných spisů je věnován teorii rovinných i konkávních zrcadel. Hlavním Eukleidovým dílem jsou Základy (řecky Stoicheia) ve třinácti knihách, jež začínají stanovením deseti základních postulátů či axiomů geometrie a pak postupují systémem „věta – důkaz“ ke stále složitějším konstrukcím až po tzv. Platónská tělesa. Jejich stěny tvoří shodné pravidelné mnohoúhelníky.Platónská tělesa Základy shrnují práci mnoha dřívějších matematiků a filosofů a jsou zdaleka nejúspěšnější matematickou knihou všech dob, která se užívala víc než 2000 let !

Euklides dále uvádí 5 postulátů, z nichž lze všechny další pojmy logicky odvodit. 1. Máme-li dány dva body, existuje jedna přímka, která jimi prochází. 2. Konečnou přímou čáru (úsečku) můžeme prodloužit tak, že vznikne opět úsečka 3. Je možné nakreslit kružnici s libovolným středem a poloměrem. 4. Všechny pravé úhly jsou si rovny. 5. K dané přímce a bodu, který na ní neleží, lze sestrojit právě jednu rovnoběžku, která prochází daným bodem. (tzv. postulát rovnoběžnosti) postulát – výchozí podmínka