Kariérové vzdělávání a poradenství v České republice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Advertisements

Středisko podpory poradenských služeb
Kariérové poradenství
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost TATO PREZENTACE JE FINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Různé role zástupce ředitele školy
Terénní sociální práce
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Podstata a role bilanční diagnostiky: Porovnání některých aspektů bilance kompetencí v ČR, Francii a Německu Tento projekt je financován z ESF a státního.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Poradenství ve službách zaměstnanosti v rámci celoživotního poradenství ČR Praha
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Organizační struktura
Průřezová témata.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Informační zdroje pro volbu povolání Technika a technické vzdělávání 2.
Určeno rodičům žáků 6. a 7. ročníků ZŠ Úřad práce ve Žďáře nad Sázavou.
Cvičení z techniky a technického vzdělávání 2
Řízení a plánování kariéry
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
ZŠ DĚČÍN 1 Kariérové poradenství na základní škole.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje Analýzy potřeb pro KAP Olomouc, RNDr. Bronislava Vláčilová Věcná manažerka KAP Krajský.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
Seznámení s multimediálními ukázkami na podporu vzdělávání v technických oborech Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro analýzy.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_1F Škola:
9. Tvorba individuálního plánu
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP
Bc. Magdalena Zábranská
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Edukátor Profese učitele
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
9. Tvorba individuálního plánu
Polytechnické vzdělávání v praxi
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Organizační struktura
Setkání kariérových poradců
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Kariérové poradenství a podnikavost
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

Kariérové vzdělávání a poradenství v České republice 22. 4. 2010, Bratislava Připravil: PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. Kariérové vzdělávání a poradenství v České republice

Volba povolání českých žáků (1) volba povolání představuje závažnou etapu v celoživotním procesu kariérového vývoje a řadí se mezi nejdůležitější kroky v lidském životě vzhledem k ontogenetickým zvláštnostem období pubescence a charakteristikám českého vzdělávacího systému se jedná o náročné rozhodování s řadou kritických momentů pro zodpovědnou volbu povolání ještě nejsou žáci dostatečně zralí výzkumy ukazují, že se žáci na konci základní školy často nerozhodují optimálně, brzy přicházejí na to, že jejich volba nebyla správná a v řadě případů jsou nuceni provést reorientaci klesá podíl středoškoláků, kteří zůstávají po absolvování školy ve svém oboru

Volba povolání českých žáků (2) většina českých žáků pokračuje po ukončení povinné školní docházky na základní škole v dalším vzdělávání na různých typech středních škol a jen malá část vstupuje přímo do pracovního procesu ve školním roce 2008/09 zahájilo téměř 80 % žáků studium na středních odborných školách z toho přibližně 30 % žáků bylo přijato do učebních oborů 8 % do oborů poskytujících střední odborné vzdělání s maturitní zkouškou i odborným výcvikem přibližně 37 % tvořily střední odborné školy s maturitou 5 % lycea do všeobecného vzdělávání na gymnáziu vstoupilo asi 20 % žáků

Nepříznivé faktory volby povolání českých žáků Volba povolání Nepříznivé faktory volby povolání českých žáků malá informovanost o světě práce a jednotlivých povoláních, tj. o nezbytných podmínkách zdravotních, požadovaných znalostech, dovednostech a především o skutečném výkonu povolání a jeho perspektivách na trhu práce neznalost vzdělávacího systému, tj. jeho struktury, nabídky, nároků jednotlivých typů a stupňů škol, formálního a neformálního kurikula aj. nedostatečný stupeň sebepoznání, tj. přehled o vlastních schopnostech, o nadání, způsobilosti, fyzických a psychických předpokladech krátkodobá perspektivní orientace, tj. zaměření převážně na bezprostřední cíle a z toho pramenící nejasné představy o vlastní budoucnosti, tj. absence životních plánů

Kariérové vzdělávání Kurikulární reforma škola zaujímá při přípravě žáků na volbu povolání klíčovou úlohu a přisuzuje se jí integrativní role volba povolání nebyla v ČR na základních školách dříve vyučována jako samostatný povinný vyučovací předmět (některé témata byla vyučována v rámci občanské výchovy, rodinné výchovy a praktických činností) významnou změnu představuje zavedení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (2005) → v tomto kurikulárním dokumentu je kariérovému vzdělávání věnován samostatný tematický okruh Svět práce (součást vzdělávací oblasti Člověk a svět práce)

Tematický okruh Svět práce Kariérové vzdělávání Tematický okruh Svět práce cílem kariérového vzdělávání na základních školách je připravit žáky pro zodpovědné rozhodování o volbě povolání a naučit je využívat služeb kariérového poradenství tematický okruh Svět práce přináší žákům komplexní informace z oblasti světa práce a vzdělávání, učí je s nimi pracovat a na jejich základě se správně a samostatně rozhodovat kromě osvojování znalostí je pozornost zaměřena na sebepoznávání, utváření a rozvíjení praktických dovedností a žádoucích osobních vlastností žáků, které jsou důležité při rozhodování o významných životních krocích, při plánování budoucnosti a začleňování do pracovního života

Učivo tematického okruhu Svět práce Kariérové vzdělávání Učivo tematického okruhu Svět práce trh práce – povolání lidí, druhy pracovišť, pracovních prostředků, pracovních objektů, charakter a druhy pracovních činností; požadavky kvalifikační, zdravotní a osobnostní; rovnost příležitostí na trhu práce volba profesní orientace – základní principy; sebepoznávání: osobní zájmy a cíle, tělesný a zdravotní stav, osobní vlastnosti a schopnosti, sebehodnocení, vlivy na volbu profesní orientace; informační základna pro volbu povolání, práce s profesními informacemi a využívání poradenských služeb možnosti vzdělávání – náplň učebních a studijních oborů, přijímací řízení, informace a poradenské služby zaměstnání – pracovní příležitosti v obci (regionu), způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu, pohovor u zaměstnavatele, problémy nezaměstnanosti, úřady práce; práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů podnikání – druhy a struktura organizací, nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání

Doplňující informace k tematickému okruhu Svět práce Kariérové vzdělávání Doplňující informace k tematickému okruhu Svět práce očekávané výstupy: žák se bude orientovat v pracovních činnostech vybraných profesí žák posoudí své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy žák využije profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání minimální časová dotace určená pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce činí pro 2. stupeň ZŠ (6.–9. ročník) tři vyučovací hodiny tematický okruh Svět práce je povinný pro všechny žáky v plném rozsahu a vzhledem k jeho zaměření na výběr budoucího povolání je doporučeno jeho zařazení do nejvyšších ročníků 2. stupně

Volba povolání českých žáků Vybrané výstupy z výzkumu Volba povolání českých žáků volba povolání není jednorázovým aktem, ale dlouhodobým rozhodovacím procesem k intenzivnějšímu přemýšlení o otázkách spojených s volbou povolání dochází u žáků přibližně na počátku 1. pololetí 9. ročníku nebo v jeho průběhu u žáků je patrná snaha strukturovat rozhodování do dílčích kroků, z nichž se postupně profiluje volba povolání → sedmifázový model průběhu volby povolání žáků

Graf 1: Sedmifázový model volby další vzdělávací dráhy u žáků (1. část)

Aktuální legislativa ke kariérovému poradenství v ČR Kariérové poradenství Aktuální legislativa ke kariérovému poradenství v ČR v roce 2005 byla vydána vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních školská poradenská zařízení pedagogicko-psychologické poradny speciálně pedagogická centra základní školy poskytování kariérového poradenství je obvykle zabezpečováno výchovným poradcem, který na škole spolupracuje s třídními učiteli a učiteli výchov dále se na jeho poskytování může podílet školní psycholog a/nebo školní speciální pedagog podoba poradenství se na jednotlivých základních školách liší, poněvadž ne na všech pracuje školní psycholog či školní speciální pedagog

Náplň práce výchovného poradce Kariérové poradenství Náplň práce výchovného poradce koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství (kariérovou výchovou a poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě povolání na škole) skupinová šetření k volbě povolání, administrace a zpracování zájmových dotazníků individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti poradenství rodičům (zákonným zástupcům) žáků spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními příprava a realizace exkurzí

Další informace k volbě povolání (on-line) Zdroje informací Další informace k volbě povolání (on-line) http://www.vychova-vzdelavani.cz

Děkuji Vám za pozornost! Kontakt: PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. Institut celoživotního vzdělávání Mendelova univerzita v Brně Zemědělská 5, 603 00 Brno telefon: (+420) 545 135 215 e-mail: hlado@mendelu.cz