11. dubna 2008 Ivo MORAVEC CpKP jižní Čechy Dvořákova 21 České Budějovice 370 01 Regionální marketing Workshop pracovní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
MARKETING A MANAGEMENT
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Facility management ČSN EN
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
30. červen, 2006 Role Agentury pro regionální rozvoj v marketingu Moravskoslezského kraje Marek Prorok, PR a marketing, ARR.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Nástroje komunikačního mixu. Komunikační politika v územním marketingu Podstatou komunikační politiky je: prosazování produktu obce na trhu a vůči cílovým.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
Marketingové prostředí
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Euro Net. Projekt Euro Net OP PCS SK-CZ 2007 – 2013 je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF)
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Ekonomický rozvoj měst a regionů Projekty CityRegio a CityRegio II Seminář „Zapojení ČR do Nadnárodní spolupráce a zhodnocení programu Interreg IIIB CADSES“
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Regionální politika RP ČR.
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
Sdružení Český ráj Destinační management v TR Český ráj.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Královéhradecký kraj – podpora podnikání Ing. Michal Pultar Hradec Králové,
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Regionální politika, ano či ne Ing. Marek Jetmar, Ph. D
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Integrovaný regionální operační program
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Strategie regionu, obce
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Úvod, základní principy a cíle
Ekonomika malých a středních podniků
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Transkript prezentace:

11. dubna 2008 Ivo MORAVEC CpKP jižní Čechy Dvořákova 21 České Budějovice Regionální marketing Workshop pracovní skupiny

Regionální marketing Teritoriální - regionální marketing Definice – o čem je řeč? Marketing je sociální proces … Marketing je způsob přesunu zboží … Marketing je proces řízení …

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Teritoriální - regionální marketing Vymezení Teritoriální - územní marketing je integrované řízení vnitřních i vnějších sociálních procesů v území, které prostřednictvím určování, odhadování a uspokojování požadavků zákazníků a obyvatel území utváří a udržují změny postojů či chování ekonomických i správních subjektů k určité lokalitě, území v souladu s hospodářskými a sociálními cíli, vytýčenými v regionálních rozvojových dokumentech.

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Teritoriální - regionální marketing Hlavní cíle Úspěšnost regionu ve stále silnější konkurenci mezi regiony Chápání občanů, turistů, podnikatelů aj. jako zákazníků regionu Zavést do oblasti poskytování veřejných služeb konkurenční prostředí s cílem snížit náklady Změna image regionu nejen z pohledu cestovního ruchu Příchod nových investorů do regionu Zvýšení identifikace obyvatel a soukromého sektoru s regionem

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Teritoriální - regionální marketing Charakteristické rysy Dobrovolné kooperace různých aktérů „zdola“ Pružnost, debyrokratizace – rychlé adaptace na změny vnějšího prostředí Vztahy mezi aktéry nejsou určeny Networking Protiklad vůči „tvrdým“ konceptům územního rozvoje Komplementarita s „tvrdým“ konceptem

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Teritoriální - regionální marketing Co nabízí? Metody a nástroje k zabezpečení rozvoje Definuje produkt a perspektivu území na základě prodejnosti produktu Soulad nabídky, potřeb trhu s ekon.-soc. potřebami subjektů na území > optimální využití potenciálu území Uspokojení komerčních i nekomerčních zájmů > veřejný zájem

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Teritoriální - regionální marketing Komunikační politika Kdo? (subjekt, který chce informovat) Komu? (příjemce informace, cílová skupina) Co? (vlastní obsah sdělení) Jak? (výběr komunikačního kanálu, média) Kdy a kde? (časová a prostorová dimenze) S jakým efektem? (jaké jsou výsledky, dopady komunikace)

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Teoretický dodatek

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Teorie regionálního rozvoje neoklasický přístup keynesiánský přístup neomarxistický přístup neoliberální přístup institucionální přístup (teorie učících se regionů, založený na spolupráci a inovacích)

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Institucionální přístup zvýšení investic do vzdělání podpora vzniku institucí na podporu učení, vědy a výzkumu vznik regionální podpůrné infrastruktury - poradenství, právní služby, RRA, marketingové firmy komunitní přístup v řešení otázek podpora kooperací typu PPP – partnerství veřejného a soukromého sektoru podpora vzniku klastrů zkvalitňování životního prostředí integrace marginalizovaných skupin obyvatelstva zkvalitňování měkkých lokalizačních faktorů – image, kulturní a školská infrastruktura

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Instituce regionálního rozvoje - americký model Státní agentury - Department of Commerce / Office of Economic Development –Ve všech 50 státech, financovány ze státního rozpočtu Regionální agentury – Regional Development Agency –Slouží několika městům nebo okresům, využití marketingových nástrojů k přilákání nových pracovních míst a investic do regionu, často partneři ze soukromého sektoru Města/okresy (County) – Development Department –Mají na starosti stávající průmysl PPP – Partnerships /Alliances –Marketing regionu, zahrnují jednu či více regionálních či městských agentur, obsahují partnery ze soukromé sféry

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Poskytované služby Daňové a investiční pobídky Poradenství pro nové a expandující podniky Dostupné podnikatelské prostory a pozemky Informace o nákladech výstavby a energií Zdroje pracovních sil a vzdělávání Financování podnikání a equity Projektové financování a konzultace Investiční zdroje od tzv. Business Angels Kvalita života Dopravní infrastruktura Rozvoj exportu

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Regionální rozvojové agentury v Evropě RRA v západní Evropě –jsou organizacemi, které sledují veřejný zájem na rozdíl od soukromých firem, které mají za cíl především zisk –nepatří do sféry správy a jejich organizační struktury i způsoby řízení jsou bližší právě organizacím v soukromoprávní sféře –existuje velká variabilita mezi RRA v Evropě, daná historickými podmínkami vzniku, pestrostí správního uspořádání v různých zemích a od toho se odvozující dělbou kompetencí mezi různé úrovně správy, ale také různými formami založení a financování jejich aktivit. Zmíněné faktory určují rozdíly v náplni práce RRA, v jejich politické podpoře a v jejich postavení ve vztahu k regionálním subjektům –příklad úspěšného modelu v Evropě – Velká Británie Definice RRA (EURADA): „RRA je každá organizace, která má za své poslání podporu a obhajobu kolektivního nebo všeobecného zájmu regionu. V tomto směru musí mít RRA významnou vazbu na místní nebo regionální orgány pokud se jedná o jejich řízení, financování a řešení dalších úkolů. Proto musí mít dostatečně široké operační pole, které je ale menší než rozloha celého státu.“

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Poslání regionálních rozvojových agentur Hlavním posláním RRA je podpora hospodářského, sociálního a kulturního rozvoje regionu. Tato formulace se v podobném znění objevuje i v Zásadách regionální politiky vlády ČR a vychází z pojetí regionální politiky jako takové. Vedle této formulace se často objevuje i podobné vyjádření, které lze souhrnně označit jako koordinace a prosazování zájmů kraje. Ekonomický a sociální průzkum – vytváření statistik o regionu na základě vlastních průzkumů, zpracování odvětvových studií a perspektivních záměrů. Vlastní podpora rozvoje – poradenské služby v jednotlivých odvětvích, vytváření kontaktů mezi podniky, spolupráce mezi podnikateli, pomoc při řešení jejich problémů, podpora exportu, přenos technologií, aktivizace místních zdrojů, atd. Všeobecné podmínky rozvoje regionu – návrh rozvojových programů a strategií, asistence místním orgánům a pracovním skupinám, koordinace těchto skupin, plány na rozvoj infrastruktury, atd. Činnost v oblasti vzdělávání – pořádání výcviků a školení, analýza současných a budoucích kvalifikačních potřeb, projekty pro vznik vzdělávacích zařízení, specifické formy vzdělávání, atd. Externí rozvoj – vytváření podmínek pro přilákání cizích investorů, propagace regionu, vyhledávání partnerů, atd. Evropské (mezinárodní) kontrakty – napojení na orgány EU, využití specializovaných sítí a orgánů, atd. Činnosti v oblasti turistiky – zpracování přehledu turistických lokalit, rozvoj a zlepšení ubytovacích kapacit, atd. Propagace regionu – zpracování propagačních materiálů pro prezentaci regionu a jednotlivých lokalit, propagační kampaně, účast na seminářích, výstavách, obchodních misích, atd.

Workshop pracovní skupiny Regionální marketing Regionální rozvojové agentury v ČR Slabé stránky –Nesystémový vznik, nejednotnost právních forem, různorodost poslání a činností, různorodost struktury zakladatelů, počtu pracovníků a velikosti obratu, zaměření aktivit i způsobu financování, neexistence řízení sítě RRA, slabá – absentující pozice MMR, CRR Silné stránky –Min. 150 profesionálů v oblasti projektového řízení regionálních rozvojových projektů a dotačního managementu, důkladná znalost místních potřeb a poměrů – regionální know-how Hrozby –Zánik RRA, které jsou zcela na komerčním základě nebo úzce specializované na jeden typ činnosti – dotační management Příležitosti –IOP – Prioritní osa 3 - Národní podpora územního rozvoje 3.4 Modernizace a rozvoj systémů tvorby územních politik - Restrukturalizace sítě RRA ve prospěch realizace strategických cílů jednotlivých krajů