Reklamace Výukový text o účtování reklamací v rámci společnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Zvláštní případy při účtování materiálových zásob.
Advertisements

Charakteristika zásob
Bc. Jiří Švec 03_Materiál Bc. Jiří Švec
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Účtování pořízení zásob koupí
ing. Květoslava Plechatá
Dlouhodobý majetek Výukový text o účtování o dlouhodobém majetku v rámci společnosti GAP Education střední škola.
Opravné položky k zásobám
Předmět: Účetnictví, Aplikace, Účetní software
Příklad  Na fakturu jsme nakoupili zboží za Kč + DPH 19 %.  Dále jsme za hotové uhradili dopravu zboží v hodnotě 100 Kč.  Zboží jsme přijali na.
Účtování o závazcích a pohledávkách
02_Peněžní prostředky Výuková prezentace o účtování o peněžních prostředních a ceninách v rámci společnosti GAP Education střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_248.
Výrobky Výukový text o účtování o výrobcích v rámci společnosti
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_UCE_PI_3_08.
Jednotlivé kroky při účtování
Zboží Výukový text o účtování o materiálu v rámci společnosti
Daň z přidané hodnoty.
Zásoby vlastní výroby Výukový text o účtování o zásobách vlastní výroby v rámci společnosti GAP Education střední škola.
Daň z přidané hodnoty.
Materiál Výukový text o účtování o materiálu v rámci společnosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_UCE_PI_3_07.
Řešíme pro případy, kdy firma účtuje o zásobách: a) způsobem A, b) způsobem B.
Přeúčtovávání mezi účty 061 – příklad
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Účtování zásob „16“.
Daň z přidané hodnoty – úvodní informace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Účtování Daně z přidané hodnoty Označení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_294.
Daň z přidané hodnoty a její účtování
Účtování zásob účtová tř. 1
04_Materiál - pokračování
Autorkou materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jindra Germaničová. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Kurzové rozdíly Příklad:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_259.
ÚČTOVÁNÍ ZÁSOB ZPŮSOBEM B prosinec 2012VY_52_INOVACE_UCE_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Účtování materiálu - část 2 Označení materiálu:
Finanční účetnictví 1 účtování dlouhodobého majetku – osnova přednášky
Účetní doklady Autor: Ing. Martin Svoboda, DiS.
Účetnictví – Rozvaha, její funkce, obsah a členění
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod Obsahem této prezentace bude účtování daně z přidané hodnoty.
Základy účetnictví 4. přednáška.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Účtování materiálu - část 1 Označení materiálu:
Krátkodobý finanční majetek Pokladna
MATERIÁLOVÉ ZÁSOBY Charakteristika a členění materiálových zásob
Účetnictví Co to je? Ivana Francová, SOU Liběchov.
Zboží Karolína Pecková 2.A 2013/2014. Pojem zboží Jsou to movité věci koupené za účelem prodeje. Mohou to být také nemovitosti, ale v případě, že jsou.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_293.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_266.
Zásoby Účtování o zboží
Zásoby Účtování výrobků
Vyřazení dlouhodobého majetku
Doklady.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_299.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní účtování daně z přidané hodnoty
Účtování zboží Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Vlachová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZEV PROJEKTU: ICT VE VÝUCE OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_UCE_588 R OČNÍK : 1. V ZDĚLÁVACÍ OBOR : L/51 PODNIKÁNÍ T ÉMA : Ú ČETNÍ DOKLADY - ROZDĚLENÍ.
Reklamační nárok Až po příjemku na sklad je to obecně známé. Problém nastává v případě, kdy částka (množství) přijatého materiálu (či zboží) na sklad není.
Účtování zásob (zboží, výrobků, materiálů, ….). Zásoby mají podobu a tak se i v účetnictví rozlišují: Materiál – suroviny (základní materiál), pomocné.
Daňová evidence Pohledávky a závazky. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
Inventarizace majetku a závazků
Účtování zásob účtová tř. 1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Přijaté a poskytnuté zálohy
Transkript prezentace:

Reklamace Výukový text o účtování reklamací v rámci společnosti GAP Education střední škola

Úvod Obsahem této prezentace bude výklad účtování o reklamacích při dodávkách zásob. Vysvětlíme si možné způsoby řešení nejen výkladem, ale hlavně si to ukážeme na účetních případech. Bude potřeba znát účtování pořízení nakupovaných zásob Ve stručnosti na příkladu materiálu:

Pořízení materiálu Pořízení materiálu Pokladna X X Možnosti: Pokud materiál či náklady uhradíme hotově, ubyde nám z pokladny Bankovní účet X Při nákupu zaúčtujeme na účet Pořízení Pokud materiál či náklady uhradíme z bankovního účtu, ubyde nám zde. Dodavatelé Pokud pořizujeme materiál či náklady na fakturu, vznikne nám závazek vůči dodavatelům X Souhrn MD D Nákup materiálu za hotové Pořízení materiálu Pokladna Nákup materiálu z bankovního účtu Bank. Účet Nákup materiálu na fakturu Dodavatelé

Pořízení materiálu Pořízení materiálu V případě, že jsem zaúčtoval veškeré náklady související s pořízením, zbývá jen přeúčtovat na účet Materiál. Sečteme tedy zápisy na MD na Pořízení materiálu a zaúčtujeme na stranu D A zároveň na MD účtu Materiál. Materiál nám přibývá na skladě. O této operaci se účtuje pomocí Příjemky na sklad. X X X X Materiál X Souhrn MD D Přijetí materiálu na sklad Materiál Pořízení materiálu

Reklamační nárok Až po příjemku na sklad je to obecně známé. Problém nastává v případě, kdy částka (množství) přijatého materiálu (či zboží) na sklad není ta částka, která by měla být. Příklad: na fakturu pořizuji materiál za 100 Kč, ale dodavatel mi doveze a já na sklad přijmu pouze za 80 Kč.

111 / 131 – Pořízení materiálu / zboží Reklamační nárok Co s tím zbytkem, který mi nedodali? Budu reklamovat. Fyzicky – pošlu reklamační dopis a požádám o doplnění dodávky na původní domluvenou výši Účetně – zaúčtuji pohledávku za dodavatelem 111 / 131 – Pořízení materiálu / zboží 315 – Ostatní pohledávky X X Vnitřní účetní doklad Souhrn MD D VÚD – zaslán reklamační nárok 315 – Ostatní pohledávky 111 / 131 – Pořízení materiálu / zboží

Reklamační nárok A jak zjistím, kolik činí reklamační nárok? Jednoduše. Porovnám: Částku, kterou bych za normálních okolností zaúčtoval jako příjem na sklad (součet částek na účtu Pořízení…) Částku, kterou jsem zaúčtoval jako příjem na sklad Rozdíl je to, co požaduji po dodavateli a to zaúčtuji jako reklamační nárok

Reklamační nárok - příklad Přišla mi faktura na nákup zboží v hodnotě 1 000 Kč + 19 % DPH Na sklad jsem přijal zboží v hodnotě 800 Kč Na zbylou částku zasílám reklamační nárok dodavateli.

Reklamační nárok - příklad Přišla mi faktura na nákup zboží v hodnotě 1 000 Kč … … + 19 % DPH Na sklad jsem přijal zboží v hodnotě 800 Kč Na zbylou částku zasílám reklamační nárok dodavateli. 131 – Pořízení zboží 321 - Dodavatelé Faktura přijatá 1 000 1 000 200 190 Faktura přijatá 800 132 – Zboží na skladě 315 – Ostatní pohledávky 343 - DPH 800 200 190 Příjemka Vnitřní účetní doklad Měl jsem naskladnit 1 000 Kč, naskladnil jsem pouze za 800 Kč, tedy reklamuji 200 Kč.

Reklamační nárok - příklad Souhrn Částka MD D FAP – nákup zboží 1 000 Kč 131 – Pořízení zboží 321 – Dodavatelé FAP – DPH 19 % 190 Kč 343 – DPH Příjemka zboží na sklad 800 Kč 132 – Zboží na skladě VÚD – reklamační nárok 200 Kč 315 – Ostatní pohledávky

Řešení reklamace Po tomto účetním případu – reklamačním nároku – může následovat několik různých podle toho, jak reklamace dopadla. Řešení reklamace: Dodatečná dodávka materiálu od dodavatele Dobropis na nedodané zboží Zamítnutá reklamace Každopádně vždy se bude pracovat s účtem 315 – Ostatní pohledávky, na který jsme reklamační nárok zaúčtovali.

112 / 132 – Materiál / zboží na skladě Dodatečná dodávka Prvním, lepším řešením, je, že dodavatel uzná reklamaci a reklamovaný materiál / zboží dodatečně dodá. 112 / 132 – Materiál / zboží na skladě 315 – Ostatní pohledávky X X Zásoby, které jsme dostali, jsme dali na sklad Příjemka Pohledávka „končí“, reklamace se vyřešila Souhrn MD D Příjemka dodatečně dodaného materiálu na sklad 112 – Materiál na skladě 315 – Ostatní pohledávky Příjemka dodatečně dodaného zboží na sklad 132 – Zboží na skladě

Dobropis na nedodané zásoby Druhou možností, ještě pořád přijatelnou, je dobropis na nedodané zásoby (materiál, zboží). Co to je dobropis? Dobropis je vlastně faktura, jen s mínusovou částkou. Dostaneme fakturu na nákup něčeho a protože jsme toho dostali nakonec méně a zbytek již například dodat nelze, dodavatel vystaví dobropis, na kterém uvede, že částka na původní faktuře se snižuje.

Dobropis - příklad Přijali jsme fakturu na nákup materiálu za 100 Kč + 19 % DPH. Na faktuře tedy je: Faktura č. 1, fakturujeme Vám objednaný materiál v částce 100 Kč + 19 % DPH (19 Kč), celkem tedy 119 Kč. Dodají nám ovšem pouze materiál za 80 Kč. Zbytek nám „dobropisují“: Dobropis k faktuře č. 1 z důvodu nedodaného materiálu, částka - 20 Kč „+“ 19 % DPH (- 3,80 Kč), celkem tedy – 23,80 Kč. Z těchto dvou dokladů je pak zřejmé, že zaplatit tedy máme pouze 95,20 Kč (119,00 – 23,80 Kč). To se ale na dobropisu výslovně neuvádí.

Dobropis - účtování A teď jak se to účtuje: 315 – Ostatní pohledávky 321 - Dodavatelé 343 - DPH X X Dobropis Dobropis X X V případě, že původní faktura byla vystavena s DPH, musí být vyřešeno i DPH. Pohledávka „končí“, reklamace se vyřešila Snižuje se nám původní závazek Původní nárok na odpočet snižujeme Souhrn MD D Dobropis na nedodané zásoby 321 - Dodavatelé 315 – Ostatní pohledávky DPH u dobropisu 343 - DPH

549 – Manka a škody v provozní činnosti Zamítnutá reklamace Tato varianta je nepříjemná, tuto nikdo nechceme. Avšak i to se stává, takže si ukážeme, jak řešit tuto situaci. 549 – Manka a škody v provozní činnosti 315 – Ostatní pohledávky X X Pohledávka „končí“, reklamace se „vyřešila“ Vnitřní účetní doklad Toto se účtuje na základě oznámení od dodavatele, že reklamaci neuznává Souhrn MD D Zamítnutá reklamace 549 – Manka a škody v prov. činnosti 315 – Ostatní pohledávky

Reklamace – komplexní příklad Na fakturu jsme nakoupili materiál za 200 Kč + DPH 19 %. Do skladu jsme přijali materiál za 170 Kč Zbytek jsme reklamovali u dodavatele Dodavatel reklamaci uznal a materiál dodatečně dodal

Reklamace – komplexní příklad Na fakturu jsme nakoupili materiál za 200 Kč … …+ DPH 19 %. Do skladu jsme přijali materiál za 170 Kč Zbytek jsme reklamovali u dodavatele Dodavatel reklamaci uznal a materiál dodatečně dodal 321 - Dodavatelé 111 – Pořízení materiálu 112 – Materiál na skladě Faktura přijatá Příjemka 200 200 170 170 38 30 30 Vnitřní účetní doklad 343 - DPH 315 – Ostatní pohledávky Příjemka 38 30 30

Reklamace – komplexní příklad Na fakturu jsme nakoupili materiál za 200 Kč … …+ DPH 19 %. Do skladu jsme přijali materiál za 170 Kč Zbytek jsme reklamovali u dodavatele Dodavatel reklamaci uznal a materiál dodatečně dodal Souhrn Částka MD D Nákup materiálu na fakturu 200 Kč 111 – Pořízení materiálu 321 – Dodavatelé DPH z faktury 38 Kč 343 - DPH Příjemka materiálu na sklad 170 Kč 112 – Materiál na skladě Reklamační nárok 30 Kč 315 – Ostatní pohledávky Příjemka dodatečně dodaného materiálu