Zpracování objednávek a distribuce Přednáška č.11 Zpracování objednávek a distribuce
Distribuce (Place): přemístění výrobku od výrobce k zákazníkovi. Funkce prodejních cest: Obchodní funkce Logistická funkce Podpůrná funkce Distribuce zahrnuje: Doprava Skladování Ošetřování výrobků Plánování a řízení distribuce Komunikace s ostatními členy kanálu Informační distribuční systémy
Mezinárodní distribučním politika Cílem mezinárodní distribuční politiky je přiblížit nabídku poptávce a zajistit plynulý pohyb zboží od tuzemského výrobce ke konečnému spotřebiteli na zahraničním trhu. Ovlivnění ostatních nástrojů marketingového mixu výrobková politika – velikost balení, způsob balení, značková politika cenová – zahraničněobchodní náklady tvoří podstatnou část ceny, smluvní vztahy s obchodními mezičlánky ovlivňují volbu dodacích a platebních podmínek komunikační – distribuční pol. podmiňuje volbu komunikační, úspěch komunikační záleží na dobré spolupráci s obchodními mezičlánky
Faktory ovlivňující volbu mezinárodní distribuční politiky analýza nákupního a spotřebního chování povaha zboží analýza zahraniční a tuzemské konkurence ekonomické aspekty analýza odvětví na zvoleném trhu vnitropodnikové faktory
Úrovně vyjednávání I. Vývozce - exportér Dovozce – Importér 1. Vývozce - exportér Dovozce – Importér 2. 4. Banka vývozce Banka dovozce 3.
Úrovně vyjednávání II. Sklad importéra Vývozce - exportér Dovozce – 1. Sklad importéra Vývozce - exportér Dovozce – Importér 9. 4. 2. 5. Banka vývozce Banka dovozce Celní úřad 3. Výroba 8. 9. 6. Zajištění přepravy a dokumentace Přeprava (loď, letadlo, kamion) 7.
Dodací podmínky určují povinnosti prodávajícího a kupujícího zejména: způsob, místo a okamžik předání zboží kupujícímu způsob, místo a okamžik přechodu výloh a rizik z prodávajícího nakupujícího další povinnosti stran při zajišťování dopravy, nakládky, vykládky, průvodních dokladů, kontroly, pojištění, celního odbavení
Dokumenty v zahraničním obchodu Objednávka – závazek pro exportéra (každá země má svoje specifika) Proforma faktura – vystavuje exportér Exportní licence – legislativní povolení, že zboží může být vyvezeno ze země Konzulární faktura - ověření původu zboží Konosament - představuje přepravní doklad pro majitele
Strategie distribuce PUSH - strategie tlaku v distribučním kanál PULL - strategie tahu v distribučním kanálu Akviziční distribuce – zabývá se tokem informací Fyzická distribuce - logistický marketing, zabývající se přepravou produktů
Vývojové trendy v mezinárodní distribuci procesy koncentrace – vznik globálních obchodních firem, aliancí internacionalizace – odstraňování obchodních překážek navazování nových forem mezi firemní spolupráce na různých úrovních distribučního řetězce rozvoj informačních technologií (kvalita a rychlost poskytovaných služeb, nové formy obchodování na Internetu, lepší poskytování služeb zákazníkům) sjednocování organizace a koncentrace distribuce
Formy spolupráce v distribuci ECR – Efficient Consumer Response spolupráce velkých dodavatelských firem s obchodními řetězci EDI - Electronic Data Interchange - řízení plynulých toků zboží SCM - Supply Chain Management - strategické řízení dodavatelského řetězce Private labels – prodej pod značkou distribučních firem
Důvody internacionalizace v mezinárodní distribuci prohlubující se integrační procesy v rámci EU odstraňování obchodně politických překážek možnost vstupu distribučních firem na nově otevřené trhy světa (např.BRICS) snižování přepravních a dalších logistických nákladů rozvoj informačních technologií sbližování spotřebního chování a nákupních zvyklostí
Důvody koncentrace v mezinárodní distribuci snaha o zvyšování konkurenceschopnosti a podílů na trhu - nízké ceny docilované neustálým tlakem na snižování nákladů snaha o lepší postavení vůči dodavatelských firmám snižování nákladů – díky zvyšování velikosti prodejních ploch, standardizaci a racionalizaci organizačních struktur a marketingových výdajů
Strategie tržního krytí v mezinárodním obchodě
6 C pro volbu vhodné distribuční strategie Náklady - costs Kapitálová náročnost - capital intensity Kontrola - control Pokrytí - coverage Pověst - corporate reputation Kontinuita - continuity
Druhy distribučních cest Přímá distribuční cesta přímý kontakt výrobce (dodavatele) a spotřebitele (uživatele) Nepřímá distribuční cesta délka je ovlivněna počtem a typem mezičlánků typy distribučních mezičlánků: prostředníci zprostředkovatelé obchodní zástupci podpůrné mezičlánky (dopravní firmy, banky) – poskytují služby a usnadňují směnu zboží nejčastější typy: MOO a VOO
Organizace distribučních cest Vertikální marketingový systém prolínání výrobních a obchodních činností (výrobce, VOO, MOO) Horizontální marketingový systém spojení (přechodné, trvalé) zdrojů nebo programů 2 i více firem v zájmu využití nové příležitosti na trhu Vícedimenzionální marketingový systém využívá 2 a více distribučních cest k dosažení segmentů zákazníků
Typy MOO prodejen
Retail v ČR Řetězec Tržby 2013 (v mld. Kč bez DPH) Kaufland Česká republika 45,4 Tesco Stores ČR 44,0 Ahold Czech Republic 40,5 Makro Cash & Carry ČR 30,4 Penny Market 29,9 Globus ČR 24,2 Lidl Česká republika 23,4 Billa 20,5 Geco 17,3 SPAR ČOS 13,2
Děkuji za pozornost