Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.04 Název pro školu:
Advertisements

VY_32_INOVACE_01 - ČÍM SE CHEMIE ZABÝVÁ?
Christina Bočáková 3. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Chemie.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavla Vojtková. Dostupné z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost,financovaného.
VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Atom Složení a struktura atomu Jádro atomu, radioaktivita
Metody dělení složek směsí
VY_32_INOVACE_18 - TUKY A BÍLKOVINY
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Chemie Ročník: 9.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
ATOM Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
SVĚT KOLEM NÁS CHEMIE: přírodní věda, jejím cílem je zkoumat látky a jejich přeměny v jiné látky Alchymie – nevědecká chemie, stol, doplň cíle alchymistů:
Předmět studia chemie, historie
historie chemie -vývoj
Maria Curie-Skłodowska
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
Chemie anorganická a organická Periodická tabulka
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Chemie a její obory.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
Slavní chemici a jejich objevy
Chemická výroba Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Lomonosov, Lavoisier
Úvod do studia organické chemie. Úvod do organické chemie zabývá se studiem „organických“ látek a jejich reakcemi –organická látka = (dříve) látky vyprodukované.
Digitální učební materiál
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH03/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PERIODICKÁ SOUSTAVA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavla Vojtková. Dostupné z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost,financovaného.
Chemická reakce, chem. rovnice
Chemický průmysl.
L Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Chemický průmysl Opakování Kontrola úkolů na zkoušení
CHEMIE KOLEM NÁS.
ÚVOD DO CHEMIE.
Chemický průmysl.
Chemie 1.ročník.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
OSOBNOSTI ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 283, zpracovala Marie Kupková.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Osobnosti v chemii Richard Horký.
Základní pojmy organické chemie
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Chemický průmysl ČR Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Chemizace Ch_066_Chemický průmysl_Chemizace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Rusek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_01_Ch9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Organická.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 29 Anotace.
Základy organické chemie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chemie Aneb: Proč se ji učíme?!.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_160_ KYSELINY
Vývoj a historie chemie
Transkript prezentace:

Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA CH01 - Chemie jako moderní vědní obor Mgr. Aleš Chupáč, RNDr. Yvona Pufferová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.24/01.0114 s názvem „Podpora chemického a fyzikálního vzdělávání na gymnáziu Komenského v Havířově“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Chemie jako věda 1 Chemie - přírodní věda, která se zabývá složením, vlastnostmi látek a chemickými ději. Chemický děj - chemické reakce, při kterých nové látky vznikají a původní zanikají. obr.č.2 Chemie

Vývoj a historie chemie Počátky chemie Období starověké chemie a filozofie Období alchymie Období vědeckých základů chemie Chemie 19. a 20. století

Počátky chemie použití ohně - k přípravě jídla, k výrobě keramiky, zpracování kovů, výrobě slitin nebo pálení cihel zpracování kůže příprava tuků, léků, různých extraktů a vonných mastí konzervace potravin balzamování mrtvých obr. č.3 oheň obr. č. 4 Balzamování

Období starověké chemie a filozofie využití ohně k řemeslné výrobě - zpracovávání kovů Au, Cu (5000 př.n.l.), Ag, Fe (2-3000 př.n.l.), Sn, Pb, Hg, C, S výroba a zdobení keramiky, výroba skla a vybarvování tkanin léčitelství - použití léčivých rostlin na přípravu mastí a extraktů alkohol (pivo a víno), ocet, oleje Čína - ohňostroje, střelný prach, papír, porcelán obr. č.5. Porcelán

Starověká filosofie a názory na stavbu hmoty Thales z Milétu (627 - 547 př. Kr.) - pralátka, ze které vznikl svět - voda  Herakleitos z Efesu - (asi 530 - 480 př. Kr.) - podstata světa - oheň, všechno (každá látka) se mění, „Vše plyne“ - Panta rei, všechno stvořené má v sobě zárodek zániku Demokritos z Abdér (asi 460 - 370 př. Kr.) - první atomová teorie, atomos = nedělitelný

Alchymie předchůdkyně chemie v řečtině se objevuje termín "chymeia", označení systematické pokusné činnosti s přírodními látkami období předvědecké chemie v 16. století vzniká iatrochemie, která se snažila vysvětlovat děje v lidském těle chemickými pochody a nemoci lidí léčit chemickými prostředky 6

Alchymie představitel - švýcarský lékař Paracelsus spatřoval příčinu některých nemocí poruchou rovnováhy mezi sírou, rtutí a solí v těle člověka, léčil řadu nemocí podáváním preparátů rtuti!! obr. č.7 Paracelsus, vlastním jménem Philippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim, (1493 – 24. září 1541)

Význam a cíle alchymie 8 alchymisté získali mnoho praktických a teoretických zkušeností (filtrace, destilace, sublimace, příprava silných minerálních kyselin) nahodilé a nevědecké a leckdy nebezpečné zkoumání pokoušeli se vyrobit elixír mládí, recept na kámen mudrců nebo na nesmrtelnost, zlato, perpetum mobile, homunkula nebo přeměnit neušlechtilé kovy ve zlato 9

ÚKOL Ve známé dvojdílné historické veselohře od režiséra Martina Friče (r. 1951) lze zavzpomínat na dobu Rudolfa II. Jejím zhlédnutím získáte představu o alchymistických dílnách (laboratoře). Na internetu vyhledejte její název (uveďte přesný odkaz).

Období vědeckých základů chemie 1. chemická teorie - teorie flogistonu poč. 18. stol. vycházela z předpokladu, že při hoření látky ztrácejí těkavou složku – flogiston = plamen autorem byl německý lékař a chemik Georg Ernst Stahl Antoine Lavoisier (1743 - 1794) - flogistonovou teorii nahradil za teorií hoření zjistil, že ve vzduchu je 20% O2 a zbytek tvoří dusík, kyslík jako součást vzduchu podporuje hoření a dýchání

Období vědeckých základů chemie Michail Vasilijevič Lomonosov (1711 – 1765) ruský chemik a francouzský chemik Antoine Lavoisier koncem 18. st. nezávisle na sobě formulovali zákon zachování hmoty (hmotnosti) obr. č.10 Antoine-Laurent de Lavoisier (26. srpna 1743,– 8. května 1794)

Období vědeckých základů chemie Další teorie - Daltonova atomová teorie na poč. 19. století. Od této doby datujeme rozvoj chemie založený na vědeckých základech. obr. č.11 John Dalton (6. září 1766– 27. července 1844)

Chemie 19. a 20. století Dmitrij Ivanovič Mendělejev (1834 – 1907) ruský chemik a tvůrce periodické tabulky prvků. Mendělejev je objevitelem periodického zákona prvků z roku 1869; nejen že dokázal již známé prvky systematicky uspořádat, ale předpověděl i existenci prvků, které ještě objeveny nebyly Alfred Nobel (1833-1896) švédský chemik, vynálezce dynamitu, díky kterému byla založena Nobelova cena – ocenění každoročně udělované za zásadní vědecký výzkum obr. č.12 D. I. Mendělejev obr. č.13 A. Nobel

Chemie 19. a 20. století Friedrich Wöhler (1800 – 1882) německý chemik syntetizoval zahříváním kyanatanu amonného močovinu (1828) vyvrátil směr označovaný jako vitalismus, který tvrdil, že ke vzniku organických látek je třeba jakási vitální síla (z latiny: vis vitalis) a nelze je z tohoto důvodu uměle připravit v laboratoři obr. č.14 F. Wöhler 15

Chemie 19. a 20. století obr. č.16 M. Curie- Sklodowská Marie Curie-Sklodowská (1867 – 1934) vědkyně polského původu, která působila ve Francii teorie radioaktivity a objev dvou prvků: radia a polonia dvakrát byla vyznamenána Nobelovou cenou Jaroslav Heyrovský (1890-1967) český chemik v roce 1959 Nobelova cena za objev polarografie Otto Wichterle (1913 – 1998) český vědec a vynálezce práce v oblasti měkkých kontaktních čoček objev umělého vlákna silonu obr. č.17 J. Heyrovský

Chemické obory 19

Chemické obory 18 obecná chemie – studuje obecné vlastnosti a zákonitosti (chemické vazby, průběh reakcí) anorganická chemie – zabývá se vlastnostmi a sloučeninami chemických prvků (výjma většiny sloučenin C) organická chemie – studuje sloučeniny uhlíku makromolekulární chemie – studuje vlastnosti a chování přírodních i syntetických makromolekulárních sloučenin

Hraniční chemické obory biochemie – zkoumá chemické reakce probíhající v živých organismech fyzikální chemie – se zabývá strukturou látek, změnami energie provázejícími chemické reakce a zákonitostmi, jimiž se řídí průběh, využívá fyzikálních metod geochemie – chemické reakce v nitru Země jaderná chemie – studuje přeměny a reakce atomových jader a využití těchto reakcí a aplikace radionuklidů

Aplikované obory chemie agrochemie – využití v oblasti zemědělství farmaceutická chemie – léčiva, jejich využití, zpracování analytická chemie – zjišťuje kvalitativní a kvantitativní složení látek chemickými a fyzikálně-chemickými metodami obr. č.20 agrochemie

Aplikované obory chemie chemická technologie – se zabývá praktickým využitím chemických reakcí při výrobě chemických látek biotechnologie – využívá biologické a biochemické postupy při výrobě řady produktů a zneškodňování odpadů chemické inženýrství – věda o technice operací při výrobě chemických sloučenin

Chemický průmysl výroba základních chemikálií soubor výrob založených na chemických technologiích, při nichž se uplatňují chemické reakce a vznikají chemické výrobky obr. č.21 Produkty chemie

Odvětví chemického průmyslu Petrochemie - výroba látek z ropy např. asfalt, nafta, mazací oleje, petrolej a benzín látky se oddělují z ropy frakční destilací předestilované kapaliny se dále zpracovávají na chemikálie, umělé hmoty, čistící a prací prostředky, umělý kaučuk, výbušniny, kosmetiku, barvy a laky obr. č.22 Petrochemie

Střediska petrochemie SPOLCHEMIE v Ústí nad Labem CHEMOPETROL Litvínov PARAMO a SEMTÍN v Pardubicích továrny na Ostravsku a u Zlín dovoz ropy do ČR je ropovody Družba (do Litvínova) a Ingolstad (do Kralup). obr. č.23 Petrochemie

Odvětví chemického průmyslu Koksochemie = zpracovává vedlejší produkty při výrobě koksu, tj. dehet, který obsahuje asi 200 složek, které se užívají při výrobě tuků mýdel, barviv, léků, ředidel, umělých hmot a výbušnin.

Významné střediska koksochemie SETUZA v Ústí nad Labem PLASTIMAT v Liberci SYNTHEZIA v Pardubicích SEMTEX v Semtíně SECHEZA v Lovosicích Planá nad Lužicí - výroba plastických hmot a vláken

Odvětví chemického průmyslu Gumárenský průmysl = zpracování kaučuku se sírou v chemickém procesu zvaném vulkanizace, výroba: pneumatik ochranné oděvy latexová pěna pogumované textilie Nejznámější střediska v ČR BARUM v Otrokovicích GUMOTEX v Břeclavi FATRA v Napajedlech obr. č.24 Chemický průmysl

Odvětví chemického průmyslu Farmaceutický průmysl = výroba léčiv K největším výrobcům patří SPOLANA Neratovice GALENA Opava CHEMOPHARMA Ústí nad Labem LÉČIVA PRAHA. obr. č.25 Léčiva

ÚKOL Ukaž na mapě významná střediska chemie v ČR. obr. č.26 Chemie v ČR

Laboratoř chemie nebo továrna Běžné pokusy, důkazy látek jsou prováděny v chemických laboratořích – výroba látek, které každodenně využíváme pak v průmyslových továrnách (závodech) V každém závodě platí přísná bezpečnostní opatření. ÚKOL: Vyhledejte na internetu informace o tom, jak se mají zachovat lidé při jakémkoli úniku chemických látek z dané továrny. Připravte si krátkou zprávu pro spolužáky.

Předlékařská 1. pomoc I v laboratořích platí přísná pravidla, která je nutné dodržovat při nehodě PLATÍ: při jakékoli nehodě informuj ihned vyučujícího!!! NĚKTERÉ ZÁSADY PRVNÍ PŘEDLÉKAŘSKÉ POMOCI Poleptání kyselinou nebo zásadou: sundat oděv, oplachovat proudem vlažné vody, kůži překrýt sterilním obvazem Zasažení oka chemikálií: rozevřít oko (i násilím!) a delší dobu (min. 6 – 10 min.) vyplachovat vlažnou vodou, poté ihned vyhledat lékaře

Předlékařská 1. pomoc Popálení ohněm: - uhasit dostupnými prostředky oheň - zabalit postiženého do pokrývek - odstranění hořlavé a zápalné látky z okolí Při popálení zvláště přilnavými látkami (asfalt, dehet, plasty apod.) polít okamžitě postižená místa studenou vodou nebo popáleného ponořit do vody. -- z popálené plochy se nestrhává oděv, neodstraňují pevné látky (asfalt). - na popálenou plochu se nic nelije, nesype, nepotírá se (kromě uvedeného ochlazení). - po ochlazení překrýt čistým sterilním obvazem

Předlékařská 1. pomoc Nadýchání škodlivých látek – postiženého vynést ihned na čerstvý vzduch, uvolnit jeho oděv a zajistit lékařskou pomoc. Nedýchá-li, zahájí se dýchání z plic do plic. Požití škodlivých látek – ihned se musí vypláchnout ústa vodou- POZOR - drážděním hrdla se ihned vyvolá zvracení (nikoli v případě látek s leptavým, tj. pH pod 2 a nad 12, a pěnotvorným účinkem). Postiženého co nejrychleji dopravit k lékaři.

Použité informační zdroje Obrázky [1] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=chemie&ctt=1#ai:MP900400379|mt:2| [2] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=chemie&ctt=1#ai:MP900400379|mt:2 [3] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.elektroplynlukov.cz/klimosz_kotle_tuha_paliva.htm [4] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.starovekyegypt.net/zivot/balzamovani/index.php [5] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.luyutea.cz/nabidka/porcelan-7/porcelanove-konvicky-26/konvicky-se-sitkem-1-88/ [6] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=chemie&ctt=1#ai:MP900400379|mt:2 [7] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://im-curious.blogspot.com/2010/11/top-10-evil-scientific-minds.html [8] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=chemie&ctt=1#ai:MP900400379|mt:2| [9] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=chemie&ctt=1#ai:MP900400379|mt:2 [10] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Antoine_Lavoisier 34

Použité informační zdroje Obrázky [11] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://cs.wikipedia.org/wiki/John_Dalton [12] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.cez.cz/edee/content/microsites/nuklearni/k43.htm [13] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.psihijatrija.com/psihijatrija/NOVO/33%20zene%20Nobel.htm [14] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Woehler [15] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=chemie&ctt=1#ai:MP900400379|mt:2| [16] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www2.chemistry.msu.edu/portraits/PortraitsHH_Detail.asp?HH_LName=Curie [17] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.jergym.hiedu.cz/~canovm/objevite/objev2/hey.htm [18] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=chemie&ctt=1#ai:MP900400379|mt:2| [19] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.freepik.es/vector-gratis/tema-de-la-bioquimica-icono-vector-de-material_508606.htm [20] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.chempoint.cz/4-workshop-komunity-biotechpoint-1321394318 35

Použité informační zdroje Obrázky [21] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.vekamaf.cz/partner/15788/Pago/17 [22] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.svetprumyslu.cz/cz/prumysl/chemicky-prumysl/index.php?from=2 [23] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.auma.com/cms/AUMA/czechrepublic/aplikace/1,111004,38816.html [24] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.msr.ch/cz/oblasti-pouziti/ [25] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.dobry-spanek.cz/rizika-starsich-hypnotik/klasicka-hypnotika-jsou-spise-pasti-nez-lekem-nespavosti-457 [26] [online]. [cit. 2012-03-15]. Dostupné z www: http://www.auma.com/cms/AUMA/czechrepublic/aplikace/1,111004,38816.html Literatura VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1990. ISBN 80-04-26388-7. 36

Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.24/01.0114 s názvem „Podpora chemického a fyzikálního vzdělávání na gymnáziu Komenského v Havířově“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.