IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 10-59 Anotace Prezentace, která se zabývá počasím kolem nás. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci dokáží změřit základní meteorologické prvky a umějí vysvětlit příčiny jejich vzniku. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, tlak, vlhkost, srážky,vznik větru, teplota vzduchu. Druh učebního materiálu Procvičení Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost 5461kB/únor-2012
Metereologie – čím se zabývá? Obr. 1 a,b
Atmosféra Země – rozdělení podle průběhu teploty? Obr. 2
Rozdělení atmosféry: Obr. 3
Změny hustoty a tlaku vzduchu s výškou: Obr. 4
Jaké znáš základní meteorologické prvky? Vlhkost vzduchu Srážky - oblačnost Tlak vzduchu Vítr – proudění vzduchu Teplota vzduchu
Vlhkost vzduchu – měříme vlhkoměrem Obr. 5 a,b
Jak funguje vlasový vlhkoměr? Obr. 6 Napnutý svazek vlasů zbavených tuku. Zvětšuje-li se vlhkost vzduchu, svazek vlasů se prodlouží a naopak. ( % )
Srážky a jejich měření: Srážkoměr Ombrograf Obr. 7 a,b
Srážkoměrem se v daném místě naměřilo 15 mm srážek za 10 hodin Srážkoměrem se v daném místě naměřilo 15 mm srážek za 10 hodin. Kolik litrů vody za tuto dobu napršelo na plochu o obsahu 1 m2? h= 15 mm = 0,15 dm S= 1 m2 = 100 dm2 V = ? l V= S.h V= ( 100.0,15 ) dm3 V= 15 l. Za uvedené období napršelo 15 litrů vody.
Tlak vzduchu měříme v hPa: Závislost tlaku na výšce: Izobary: Obr. 8 a,b
Jaké znáš přístroje na měření tlaku? Aneroid: Digitální barometr: Obr. 9 a,b
Jak vzniká vítr a čím měříme rychlost a směr větru? Směrovka: Anemometr se směrovkou: Obr. 10 a,b
Teplota vzduchu: Digitální teploměr: Analogový teploměr: Obr. 11 a,b
K čemu používáme přístroj na obrázku? Termograf – slouží k zapisování změn teploty.
K čemu používáme meteorologické stanice? Obr. 13 K měření základních meteorologických prvků.
Jaké přístroje můžeme nalézt na meteorologické stanici Obr. 14 Ombrograf, radar, teploměr, tlakoměr …….
Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 8.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c1999, 223s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-7196-149-3. KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 8. ročník základní školy: studijní část. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1994. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-85849-29-1. Vlastní text z archivu autora Obrázky: Obr. 1-7 a 9-14 - autor Michal Gruber, únor 2012 Obr. 8 dostupný z [KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 8.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c1999, 223s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-7196-149-3]
Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé obrázky a schémata je možné doplnit vhodnými pokusy. Žáci řeší zadané otázky a úlohy nejprve samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří správné odpovědi a tím procvičí dané téma.