PR A PRÁVO Informace v této prezentaci nepředstavují závaznou právní poradu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana osobnosti ve zpravodajství, v tisku a při reklamě
Advertisements

Právo na osobní svobodu, právo na jméno a právo na podobu
OCHRANA DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ v České republice a EU
Omezení všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
DIRECT MAIL – LEGISLATIVNÍ OMEZENÍ
VY_32_INOVACE_08/3/14 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Autorský zákon Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Etika a PR. ETICKÝ KODEX ASOCIACE PR AGENTUR S vědomím důležitosti etických principů v oblasti komunikace a se snahou po co nejvyšší transparentnosti.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
AUTORSKÝ ZÁKON A ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ DIGITÁLNÍCH DOKUMENTŮ
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_10 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Všechno v mém životě souvisí AC Education s.r.o. |
Autorské právo v kostce
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Masarykova univerzita Právnická fakulta Pracovní skupina pro právo a informační technologie JUDr. Radim Polčák, Ph.D.
Právní aspekty související s provozováním video služeb Internet Video Forum 2007 Josef Aujezdský, advokát.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Všechno v mém životě souvisí AC Education s.r.o. |
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
Ochrana obsahu ve virtuálním prostředí JUDR. TOMÁŠ NIELSEN, ROWAN LEGAL TINF 2010, Praha, KCP.
Úvod do autorského práva Když se nerozhodneš, buď nerozhodný, když se však rozhodneš, buď rozhodný.. L.N.Tolstoj FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele.
VÍTÁME VÁS KA 02 ODBORNÉ SEMINÁŘE PRO VEDOUCÍ PRACOVNÍKY.
Dozor nad úvěrovým trhem z pohledu České obchodní inspekce
Téma lze vyučovat i v jiných oborech.
Kdo může kontrolovat dodržování zákona o reklamě RRTV (reklama a sponzoring) Státní ústav pro kontrolu léčiv (humánní léky) Ministerstvo zdravotnictví.
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
Ochrana osobnosti Osobnost člověka
Obsah autorského práva Obsahem práva autorského jsou ▪ Výlučná práva osobnostní ▪ Výlučná práva majetková Výlučná jsou proto, že za života autora nemohou.
Kdo může kontrolovat dodržování zákona o reklamě RRTV (reklama a sponzoring) Státní ústav pro kontrolu léčiv (humánní léky) Ministerstvo zdravotnictví.
Aktivita č.2: Podnikání a právo
 Snaha společností vydávajících software (Microsoft corp., aj. ) zabránit jednomu druhu protiprávního jednání (zejména neoprávněnému užívání softwaru.
Autorské právo a Open Access
1 Práva související s právem autorským  Práva výkonného umělce (tvůrčí, § 67 a násl AutZ )  Právo výrobce zvukového záznamu (netvůrčí, § 75 a násl. )
Základní literatura PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha. Praha/Litomyšl, TELEC, Ivo – TŮMA, Pavel. Přehled práva duševního vlastnictví 1. Brno:
UŽITÍ DÍLA § 12. (4) Právem dílo užít je a) právo na rozmnožování díla (§ 13), b) právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 14), c) právo.
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Výtah z autorského zákona
SIK Skupina odhalování informační kriminality
Právo na informace Tereza Danielisová,
Zpravodajská licence, par. 12 Občanského zákoníku Fyzická osoba má právo na ochranu projevů osobní povahy, proto mohou být použity nebo pořízeny jen se.
Životní prostředí jako veřejný statek
LICENČNÍ SMLOUVY V DIVADLE Zpracováno s využitím habilitační práce doc. JUDr. Jiřího Srstky „Autorské právo v divadle“ JUDr. Lenka Valová DIFA JAMU 2007.
PRÁVO VÝROBCE ZVUKOVÉHO ZÁZNAMU K JEHO ZÁZNAMU §§
Autorská práva. Autorské dílo  dílo literární  dílo umělecké  dílo vědecké,  počítačový program  databáze  fotografie  trvají po dobu autorova.
Autorské právo Autorské právo (anglicky copyright law) je odvětví práva, které se zabývá právními vztahy uživatelů a tvůrců tzv. „autorských děl“ k příslušným.
„Autorská práva související s používáním fotografií, obrázků a map“ Mgr. Karel Švercl, právník Odboru rozvoje, fondů EU, cestovního ruchu a sportu Krajského.
Reklama, léčiva, informace očima pojištěnce JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.
PRAHA, SÚKL, „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Nekalá soutěž Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Občanská práva a povinnosti
Autorský zákon základní pojmy
Copy on demand Martin Krčál (ÚK FSS MU) Zdeněk Kadlec (ÚK FF MU)
Název vzdělávacího materiálu
Občanská práva a povinnosti
Sponzorování setkání odborníků na odborných akcích
Autorské právo a ochrana označení – vybrané otázky
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
Právní aspekty zpřístupňování otevřeného vzdělávání
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Mimosmluvní instituty užití autorských děl
INFORMACE O LÉCÍCH A PROPAGACE LÉKŮ
GDPR a budoucí redakční praxe
Úvod do ochrany výsledků tvůrčí činnosti a práva autorského
Ochrana osobnosti ve zpravodajství, v tisku a při reklamě
Právnická fakulta Univerzity Karlovy předmět: Mediální právo
Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce
Transkript prezentace:

PR A PRÁVO Informace v této prezentaci nepředstavují závaznou právní poradu

Program semináře: Informace nebo reklama – a proč je rozdíl tak důležitý. Jsou tiskové zprávy spam ? Autorské a osobnostní právo vs. public relations: citace, fotografie, data z veřejných zdrojů apod. Diskuse

Informace nebo reklama – a proč je rozdíl tak důležitý

Reklama nebo informace ? Na jedné straně ústavou zaručená svoboda slova: „Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny… každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu. Cenzura je nepřípustná.“ Na druhé straně rozsáhlá a přísná regulace propagace a reklamy: Nařízení EU 2006/1924 o zdravotních tvrzeních, zákon č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy, zákon č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání, trestní zákon č. 140/1961 Sb. a přestupkový zákon č. 200/1990 Sb., zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele, zákon č. 126/1992 Sb. o ochraně znaku a názvu Červeného kříže, zákon č. 248/1992 Sb. o investičních společnostech a investičních fondech, zákon č. 202/1990 Sb. o loteriích a jiných podobných hrách, zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, zákon č. 60/2000 Sb. o ochraně olympijských symbolik, zákon č. 110/1997 Sb. o potravinách a tabákových výrobcích, zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích, zákon č. 247/1995 Sb. o volbách do Parlamentu České republiky, zákon č. 3/1993 Sb. o státních symbolech České republiky, zákon č. 68/1990 Sb. o užívání státních symbolů České republiky… Podle čeho tedy právo odlišuje informaci od reklamy ? Podle cíle a úmyslu ! Je-li cílem uspokojení zájmu adresátů = informace, je-li cílem podpora obchodu = reklama. Vysvětlíme na příkladu…

SKRYTÁ REKLAMA ?

Reklama nebo informace ? Hypotetické okolnosti: redaktorka považuje sdělení za důležité pro čtenáře, sama se sháněla po detailech, jediným cílem bylo informovat o zajímavé věci = jde o informaci

Reklama nebo informace ? Hypotetické okolnosti: „placený článek“ zadala PR agentura / redaktor dostal odměnu / redaktor je kamarád / redaktor měl pocit vděku / byl to bonus za inzerci… cílem bylo pomoci firmě = jde o regulovanou reklamu

Reklama nebo informace ? Prvý (redakční článek) je informací a jako takový je právně zcela v pořádku: - nepodléhá žádným předpisům o reklamě ani jiným právním omezením; - může uvádět léky na předpis, léčivé účinky doplňků stravy, ceny, výrobce…; - je chráněn jako svoboda slova; jediným omezením jsou trestné činy; - jakýkoliv zásah by byl cenzurou a porušením ústavy. Druhý (zaplacený text) je reklamou a jako takový porušuje právo: - skrytá reklama = pokuta do 2 mil Kč; - reklama na lék na předpis v médiu pro veřejnost, bez právních náležitostí, pokuta do 2 mil Kč; - nekalá soutěž (konkurenční firmy mohou žalovat), sankce neomezena; - porušení etiky syndikátu novinářů Nejde o akademické teorie : Soudní dvůr Evropské unie v rozsudku ze dne 5. května 2011, MSD Sharp Dohme GmbH v. Merckle GmbH, C–316/09, v bodě 31: „…účel sdělení je základním charakteristickým znakem reklamy a rozhodujícím kritériem pro odlišení reklamy od prosté informace.“ Příklad z české praxe:

Jsou tiskové zprávy spam ?

Tiskové zprávy = zakázaný spam ? Ne ! Zcela bez problémů: písemné, zasílané se souhlasem, nezasílané = pouze umístěné (např. na Internetu)… Sporné pouze: zasílané bez souhlasu em, SMSkou, faxem či telefonem… Právní interpretace zákona:

Tiskové zprávy Jedna právní odpověď: Listina práv, článek 17: „Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny, každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu“. Žádný zákon nemůže zakázat sdělování informací = TZ ? Informace pod ústavní ochranou !!!

Tiskové zprávy Druhá právní odpověď: Zákon: „Zasílání nevyžádaných obchodních sdělení se zakazuje“. Obchodní sdělení: reklama + všechny formy sdělení určené k podpoře zboží nebo image podniku = TZ ? Zakázaný spam !!!

Tiskové zprávy Rozpor ? Nikoliv ! Právo (slova) neumí stanovit jasnou hranici, a tak vzniká úsečka mezi dvěma jasnými řešeními na jedné straně: některé TZ jsou informace pod ústavní ochranou, na druhé straně: některé TZ jsou protizákonným obchodním sdělením Co je odlišuje ?

Tiskové zprávy Informace: věcný, informativní, jen v nutném rozsahu, obsahující jen informace, důvodně očekávající zájem druhé strany = individuálně zacílený Obchodní sdělení: hodnotící či chválící, obsahující více než jen informace, často s reklamními prvky (barvy, obrazy, hudba), bez rozmyslu rozsévaný

Tiskové zprávy Každá TZ se sama zařadí na zmíněné úsečce: Informace: „Z Prahy byla otevřena nová letecká linka do Palerma. Létá každou neděli v 8.15 a provozuje jí ČSA“ (zasláno redaktorovi turistické přílohy). Obchodní sdělení: „ČSA jsou nejlepší společností v Ruzyni, říká ředitel Dvořák, a tisíce spokojených zákazníků to jen potvrzují ! Prostě, ve vzduchu jako doma ! A nyní nová linka do Palerma !“ (zasláno všem novinářům v ČR i s logem, filmem a poukázkou na slevu letenky)

Tiskové zprávy Informace: zcela legální, pod ústavní ochranou Obchodní sdělení: jsou-li zasílané bez souhlasu E- mailem, SMSkou, faxem či telefonem: zakázané Vše ostatní na úsečce mírně či více riskantní…

Tiskové zprávy Doporučení pro praxi: -zavést systém souhlasu novinářů se zasíláním obchodních sdělení (cíl: obě strany spokojené) -sbírat souhlasy při každé příležitosti (nádoba na vizitky, Internet…) -pečlivěji pracovat s adresáty (zacílení zpráv) -na adresy bez souhlasů zasílat jen holé informace (a hned žádat o souhlas…)

Autorské a osobnostní právo vs. public relations: citace, fotografie, data z veřejných zdrojů apod.

Kdy lze použít cizí autorské dílo Autorské dílo: jedinečný výsledek tvůrčí činnosti, ne námět sám o sobě, údaj, myšlenka, postup, princip, metoda. Autorské dílo lze zásadně užít jen se souhlasem autora. Výjimky: Volné dílo, tj. více než 70 let od smrti autora Citace Do práva autorského nezasahuje ten, kdo a) užije v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů ve svém díle, b) užije výňatky z díla nebo drobná celá díla pro účely kritiky nebo recenze vztahující se k takovému dílu, vědecké či odborné tvorby a takové užití bude v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem, c) užije dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu; vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen. = v propagaci nelze citovat bez souhlasu autora !

Kdy lze použít cizí autorské dílo Další výjimky: Zpravodajská licence Do práva autorského nezasahuje ten, kdo užije b) dílo ve spojitosti se zpravodajstvím týkajícím se aktuálních událostí, a to v rozsahu odpovídajícím informačnímu účelu, c) v odpovídající míře dílo v periodickém tisku, televizním či rozhlasovém vysílání nebo jiném hromadném sdělovacím prostředku zpřístupňujícím zpravodajství o aktuálních věcech politických, hospodářských nebo náboženských, uveřejněné již v jiném hromadném sdělovacím prostředku nebo jeho překlad; takto převzaté dílo a jeho překlad lze i jinak užít; převzetí ani jiné následné užití podle tohoto ustanovení však není přípustné, je-li zapovězeno, d) politický projev nebo úryvky veřejné přednášky nebo podobných děl v rozsahu odpovídajícím informativnímu účelu; vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen. = ve zpravodajství lze citovat i bez souhlasu autora ! Další výjimky: propagace výstavy, úřední licence apod., ale žádná pro účely propagační

Kdy lze použít cizí osobnost Zásadně: Písemnosti osobní povahy, podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy týkající se (každé identifikovatelné) fyzické osoby nebo jejích projevů osobní povahy smějí být pořízeny nebo použity jen s jejím svolením. Výjimky: a) Svolení není třeba k účelům úředním na základě zákona. b) Podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy se mohou bez svolení fyzické osoby pořídit nebo použít přiměřeným způsobem též pro vědecké a umělecké účely a pro tiskové, filmové, rozhlasové a televizní zpravodajství. Ani takové použití však nesmí být v rozporu s oprávněnými zájmy fyzické osoby. c) Historické osobnosti: po smrti, bez žijících dětí, rodičů, manželů – pak nemá kdo žalovat = v propagaci nelze uvést cizí osobnost bez jejího souhlasu ! = ve zpravodajství lze !

Diskuse, otázky