Autor: Mgr. Libor Sovadina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
KOŘENOVÉ A MECHOVÉ PATRO CHŘIBSKA
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
PČ_140_Technické zobrazování_Postup kreslení technického výkresu
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Fy_102_Elektrické jevy_Elektromotor
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Neživá příroda - vzduch
Savci – řád hlodavci (úvod)
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
FY_098_ Elektrický proud v kovech_Reostat
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Chráněná území v České republice
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
PČ_015_Práce s papírem – korálky
Opakování – vesmír, sluneční soustava
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
FY_074_Síla, Skládání sil_Skládání sil
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Rovnovážná poloha tělesa
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
FY_088_ Světelné jevy_Světelné zdroje
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Magnetické vlastnosti látek
CESTA ŽELEZA A DRUHY KOVŮ
Fy_105_ Elektromagnetické jevy_Transformátor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zdroje elektrického napětí
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
FY_080_ Elektrický proud v kovech_Stejnosměrný a střídavý el. proud
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
Autor: Mgr. Libor Sovadina
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Libor Sovadina
PČ_003_Práce s drobným materiálem_Stojánek na ubrousky
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Reostat, potenciometr TÉMATICKÝ CELEK:
Elektronické součástky a obvody
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Libor Sovadina Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Reostat FY_098_ Elektrický proud v kovech_Reostat Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky Je určen pro předmět Fyzika a ročník 9.

Reostat Reostat je nastavitelný nebo alespoň přepínatelný rezistor. Realizovaný bývá: nejčastěji jako sada rezistorů s mnohapolohovým přepínačem. posuvný rezistor, drátový odporník navinutý na izolačním tělese a s posuvným jezdcem. Posuvné reostaty mohou mít pružinovou aretaci, například laboratorní: pro posunutí jezdce je pak třeba jeho držadlo pro uvolnění zamáčknout.

Laboratorní reostat Laboratorní drátový reostat, zvaný v hantýrce šoupák. Tento typ reostatu se používá při výuce fyziky na základní škole.

Použití reostatu Jde téměř vždy o tříkontaktní konstrukci s možností využití jako napěťového děliče. Je obvykle určen k nastavení větších výkonů: Od 1 W více. Dnes se s ním setkáme jen v laboratořích nebo u historických strojů, protože byl z praktického nasazení téměř všude vytlačen polovodičovými prvky: Základní nevýhodou reostatů je velký mařený výkon. Typickým místem nasazení reostatu bylo nastavení budících i napájecích proudů stejnosměrných elektromotorů. Klikou reostatu byly například ovládány staré tramvaje.

Potenciometr Klasický otočný potenciometr Potenciometr je elektrotechnická součástka, která slouží jako regulovatelný odporový napěťový dělič. Používá se k přímému řízení elektronických zařízení (například audio a video technika třeba k zesilování hlasitosti, apod.).

Konstrukce potenciometru Nejjednodušší potenciometr se skládá z odporové dráhy, po níž se ovládacím prvkem pohybuje jezdec. Pokud je tento jezdec na otáčivé ose, mluvíme o otočném potenciometru, pokud je jezdec posuvný lineárně, mluvíme o tahovém (posuvném) potenciometru. Odporová vrstva je obvykle realizována vrstvou uhlíku, ale používají se i potenciometry s kovovou vrstvou, odporovým drátem nebo vodivým plastem. Odporová hmota bývá nanesena na vhodné podložce (plast, tvrzený papír, pro vysoké nároky keramika), také může být tvořena hmotou, vlisovanou do drážky v podložce nebo výliskem z odporového materiálu. V případě drátových potenciometrů bývá drát navinut na těleso vhodného tvaru (tyč, trubka, pruh izolantu) ať už přímého tvaru, nebo svinutého do části kruhu či spirály. Jezdec bývá tvořen jedním nebo více kovovými perky, výliskem z elektrografitu, vodivého plastu apod. posuvné potenciometry

Zapojení reostatu do elektrického obvodu

Použití reostatu k regulaci elektrického proudu v obvodu A, B – výstupní svorky reostatu C – jezdec reostatu

Použité zdroje: www.wikipedie.org Soubor:Soupak.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 7.6.2009 [cit. 2013-06-20]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Soupak.jpg Soubor:Praha, Jindřišská, stará tramvaj.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 22.4.2006 [cit. 2013-06-20]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Praha,_Jind%C5%99i%C5%A1sk%C3%A1,_star%C3%A1_tramvaj.jpg Soubor:Potentiometer.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 26.11.2006 [cit. 2013-06-20]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Potentiometer.jpg Soubor:Faders.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 29.11.2006 [cit. 2013-06-20]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Faders.jpg KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK. Fyzika pro 8. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c1999, 223 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-719-6149-3.