VZDĚLÁVÁNÍ STAROSTŮ v oblasti krizového řízení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání v krizovém řízení a spolupráce s odborníky
Advertisements

Koordinace záchranných a likvidačních prací a řízení součinnosti složek v taktické úrovni.
Činnost jednotek požární ochrany při povodních
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informace pro starosty obcí Plzeňského kraje 2011
Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
BEZPEČNOSTNÍ RADA MĚSTA HRANIC. ÚVODNÍ USTANOVENÍ  Bezpečnostní rada obce byla zřízena jako koordinační orgán pro přípravu na řešení krizových situací.
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
vedoucí oddělení ochrany obyvatelstva
(J)SDH Boskovice I Bc. Josef Jeniš.
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Základy krizového řízení
VY_32_INOVACE_PPM11860NÁP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Úloha Hasičského záchranného sboru ČR při likvidaci havárií
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
Integrovaná střední škola,Slaný
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
Koncepce environmentální bezpečnosti
Krizové řízení školení starostů obcí v Českých Budějovicích
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
Spolupráce Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje s dobrovolníky nestátních neziskových organizací Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje mjr.
HZS ČR organizace a řízení
Organizační členění ÚO
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Krizové řízení Ing. Jakub Dostál
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Krizové řízení Seminář.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
SMĚRNICE MINISTERSTVA VNITRA a POMŮCKA KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ k vedení evidence údajů o přechodných změnách pobytu osob a evidence údajů o přechodných změnách.
Novela krizové legislativy a způsob zpracování krizového plánu ORP
1 Aktuální hrozby pro 21.století a ochrana obyvatelstva.
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy Odbor ochrany obyvatelstva a krizového řízení por. Mgr. Barbora Pálková Školení zpracovatelů PKP
T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
Mimořádné události. OBSAH: Právní základ Vymezení základních pojmů Příčiny, následky pohrom /MU, (dominoefekt) Typy pohrom / MU Analýza rizika (identifikace.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Kpt. Ing. Kateřina Blažková, Ph.D. (Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje) plk. Ing. Antonín Krömer (Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_02_mimořádné situace 1 Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Narušení bezpečnosti. OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Zahájení cvičení „ZÓNA 2010“ plk. Ing. Ivan Koleňák MV-GŘ HZS ČR.
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
ANALÝZA RIZIK Středočeského kraje
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Jednotky požární ochrany
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Nové typové plány v roce 2018
Příprava občanů k obraně státu …
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
BEZPEČNOSTNÍ RADA MĚSTA HRANIC
Zdravotnictví v systému krizového řízení
Transkript prezentace:

VZDĚLÁVÁNÍ STAROSTŮ v oblasti krizového řízení Krizové řízení, analýza rizik

PRÁVNÍ ÚPRAVA KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ ústavní zákon č.1/1993 Sb., Ústava ČR ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany ČR zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení (krizový zákon ), ve znění zákona č. 430/2010 Sb. zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení KZ, ve znění NV č. 431/2010 Sb. nařízení vlády č. 432/2010 Sb., k určení prvků KI 2

Předpisy pro IZS Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému nařízení vlády č. 463/2000 Sb., o mezinárodních záchranných operacích, humanitární pomoci a financování ochrany obyvatelstva vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení IZS vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva

Mimořádná událost Mimořádnou událostí se rozumí škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka (havárie) nebo přírodními vlivy, které ohrožují život, zdraví osob a zvířat majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací

Krizová situace Krizovou situací je mimořádná událost, při níž je vyhlášen některý z krizových stavů ► stav nebezpečí ► nouzový stav ► stav ohrožení státu ► válečný stav

Krizové řízení v ČR analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik, Krizové řízení je souhrn činností, prováděných orgány krizového řízení v souvislosti s řešením krizové situace, které jsou zaměřeny na: analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik, plánování, organizování a realizaci krizových opatření a na kontrolu jejich účinností Pohlédneme-li na tuto definici, je zde řada termínu, které bych chtěl objasnit v dalším. Jedná se především o termíny analýza rizik - typové plány plánování krizových opatření - krizová připravenost /příprava lidských zdrojů, příprava věcných zdrojů a příprava postupů - krizových plánů) realizace krizových opatření ( řešení krizové situace) orgány krizového řízení Rozlišujeme: období přípravy na krizové situace období řešení krizových situací období obnovy života a území 6

Bezpečnostní rady Bezpečnostní rada státu stálý pracovní orgán vlády pro koordinaci bezpečnosti a přípravu návrhů k zajištění bezpečnosti ČR Bezpečnostní rada kraje Bezpečnostní rada obce s rozšířenou působností jsou koordinačními orgány pro přípravu na krizové situace

obce jako svůj pracovní orgán (§ 21, odst. 2 zákona 240/2000 Sb.) Krizové štáby Krizový štáb je pracovní orgán k řešení krizových situací. Jako svůj pracovní orgán jej mají za povinnost zřídit:          ministerstva a jiné správní úřady          Česká národní banka          hejtman kraje          starosta ORP Pozn.: K řešení krizových situací může starosta zřídit krizový štáb obce jako svůj pracovní orgán (§ 21, odst. 2 zákona 240/2000 Sb.)

Krizový štáb Krizový štáb je pracovním orgánem ► hejtmana kraje ► starosty obce s rozšířenou působností Hejtman/starosta jsou vedoucím KŠ Použití KŠ řešení krizové situace koordinace záchranných a likvidačních prací cvičení Pohlédneme-li na tuto definici, je zde řada termínu, které bych chtěl objasnit v dalším. Jedná se především o termíny analýza rizik - typové plány plánování krizových opatření - krizová připravenost /příprava lidských zdrojů, příprava věcných zdrojů a příprava postupů - krizových plánů) realizace krizových opatření ( řešení krizové situace) orgány krizového řízení 9

Obecní úřad • organizuje přípravu obce na krizové situace • poskytuje HZS kraje podklady a informace potřebné ke zpracování krizového plánu kraje • podílí se na zajištění veřejného přádku • shromažduje údaje o počtu a totožnosti osob, které v době krizového stavu přechodně změnily pobyt a nachází se na správním území obce, a předává tyto údaje krajskému úřadu a do ústřední evidence o přechodných změnách pobytu osob

V době krizového stavu starosta a) zabezpečuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím b) nařizuje a organizuje evakuaci osob z ohroženého území obce c) organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce d) je oprávněn požádat právnické a fyzické osoby o poskytnutí dobrovolné pomoci e) plní úkoly a opatření uvedené v krizovém plánu kraje (obce s rozšířenou působností) f) zajišťuje organizaci dalších nezbytných opatření

KRIZOVÉ STAVY Název Zákon – norma Vyhlašující orgán Důvod Území Doba trvání Válečný Stav ÚZ č.1/1993 Sb., čl.43 (Ústava České republiky) ÚZ č.110/1998 Sb., čl.2 (o bezpečnosti ČR) Parlament ČR Je-li ČR napadena nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o společné obraně proti napadení. - celý stát není Omezen o ohrožení Státu ÚZ č.110/1998 Sb., čl.7 (na návrh vlády) Je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo územní celistvost státu anebo jeho demokratické základy. omezené území státu omezeno Nouzový stav ÚZ č.110/1998 Sb., čl.5-6 Vláda ČR předsedy V případě živelních pohrom, ekolog. nebo prům. havárií,nehod nebo jiného nebezpečí,které ve značném rozsahu ohrožují životy,zdraví nebo majetkové hodnoty anebo vnitřní pořádek a bezpečnost nejdéle 30 dnů Nebezpečí Z č.240/2000 Sb., §3 (o krizovém řízení) Hejtman kraje (Primátor HM Prahy) Jsou-li v případě živelní pohromy, ekolog. nebo prům. havárie, nehody nebo jiného nebezpečí ohroženy životy,zdraví,majetek,životní prostř. nebo vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek,pokud nedosahuje intenzita ohrožení značného rozsahu a není možné odvrátit ohrožení běžnou činností správních úřadů a složek IZS. celý kraj část území Nejvýše (prodlou žení souhlas

ORGÁNY KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ ( KRAJSKÁ ÚROVEŇ ) Příprava na krizové situace Řešení krizové situace BEZPEČNOSTNÍ RADA KRAJE KRAJSKÁ ÚROVEŇ H E J T M A N KRAJE KRIZOVÝ ŠTÁB KRAJE KRAJSKÝ ÚŘAD HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR KRAJE STÁLÝ ŠTÁB POLICIE ČR KRIZOVÝ ŠTÁB

ORGÁNY KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ ( OBECNÍ ÚROVEŇ ) Příprava na krizové situace Řešení krizové situace BEZPEČNOSTNÍ RADA ORP KRIZOVÝ ŠTÁB ORP STAROSTA OBECNÍ ÚROVEŇ ÚŘAD ORP VARIANTA „ A “ STAROSTA KRIZOVÝ ŠTÁB OBCE OBECNÍ ÚŘAD VARIANTA „ B “

Plány využívané při řešení mimořádných událostí při vyhlášení krizového stavu bez vyhlášení krizového stavu Krizový plán správního úřadu zpracovává správní úřad Havarijní plán kraje zpracovává HZS kraje Krizový plán kraje + operační plány HZS kraje zabezpečuje zpracování Vnější havarijní plány zpracovává HZS kraje Krizový plán obce s rozšířenou působností HZS kraje zabezpečuje zpracování Povodňové plány zpracovává územní správní úřad Plány krizové připravenosti objektu pro organizace realizující stanovená krizová opatření Poplachový plán IZS zpracovává HZS kraje Plány krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury Plán plošného pokrytí jednotkami PO zpracovává HZS kraje

Operační plány konkrétních krizových situací na teritoriu Jihočeského kraje Povodně velkého rozsahu a zvláštní povodně z kategorizovaných VD Silné mrazy a námrazy, sněhové kalamity, vichřice, sesuvy a zemětřesení Rozsáhlé lesní požáry Epidemie (pandemie), epizootie a epifytie Radiační havárie (+ zářiče), havárie provozů s NL, dopravní havárie s únikem NL Narušení dodávek energií (ropa, elektřina, plyn, teplo) Narušení dodávek potravin velkého rozsahu Narušení dodávek pitné vody velkého rozsahu Narušení funkčnosti dopravní soustavy - silniční doprava a hospodářství, železniční doprava (letecká, vodní) Narušení finanční soustavy a devizového hospodářství Narušení telekomunikačních a poštovních služeb, IS Migrační vlny velkého rozsahu Narušení zákonnosti velkého rozsahu, terorismus

ANALÝZA RIZIK v JIHOČESKÉM KRAJI demografický, geografický a hydrometeorologický popis infrastruktura a industrializace území Přírodní rizika – nezávislá na činnosti lidí  možné živelní pohromy  povodně a zvláštní povodně (protipovodňová opatření) Antropogenní rizika – chyby v lidské činnosti  stacionární a liniové objekty (kategorizace)  přepravy a zásobování  záměrná (úmyslná) činnost  epidemie, epizootie a epifytie  společenské a sociální krize  válečné situace

Klasifikace mimořádných událostí porucha – nehoda – havárie – katastrofa – apokalypsa (pyramidální pravděpodobnost) svépomoc – odborná pomoc – specializovaná pomoc – koordinovaný zásah – krizové řízení Mimořádná událost  Krize 1. až 3. stupeň poplachu Stav nebezpečí Zvláštní stupeň poplachu Nouzový stav Stav ohrožení státu Válečný stav

Plány „Ochrany území pod kategorizovanými VD“ na teritoriu okresu České Budějovice Lipno I. bez podkladů r. Bezdrev + Hněvkovice r. Dříteňský + hráz Vltava r. Zbudovský + jez Kořensko r. Mrhal Lipno II. r. Velký Žár Římov přivaděč Plav Hodějovice Mydlovary Humenice Zevlův rybník Hlinky

Stacionární objekty s nebezpečnými látkami a přípravky ČEZ, JE Temelín ČEPRO, sklad Včelná + produktovod Exploservis, sklad Rudolfov Linde Gas CB ČEVAK, úpravna Plav Nemocnice CB Budvar CB Samson CB Madeta CB Zimní stadion CB Plavecký stadion CB Záruba M+K CB ZZN Pelhřimov, sklad CB Eurofrost CB ČD Cargo, nádraží CB Jč lesy CB Teplárna CB E-ON, rozvodny FLAGA PLYN-zásobníky RWE Transgas - plynovod

Informace pro obce a jednotky PO Požární prevence Home Úřední deska Kontakty, Struktura Zakázky, Majetek Informace pro obce a jednotky PO Požární prevence Ochrana obyvatelstva a krizové řízení Galerie Sport Statistika, Zprávy Odkazy Mapa stránek Kalendář Pálení Krajské ředitelství Poštovní adresa: Pražská 52b, 370 04 České Budějovice ústředna: 950 230 111, 387 005 111, 974 230 111 ředitel: 950 230 300, 387 005 300, 974 230 300 sekretariát ředitele: 950 230 301, 387 005 301, 974 230 301 fax: 950 230 303, 387 005 303 email: spisovna@jck.izscr.cz 

Děkuji za pozornost plk. Mgr. Klement Bláha 950 230 270 606 839 880 klement.blaha@jck.izscr.cz