Audit zadávání veřejných zakázek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné zakázky - pochybení v souvislosti s VZ.
Advertisements

Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Liberec, 19. května 2008.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Zlepšení prostředí v problémových sídlištích Centrum pro regionální rozvoj ČR Zadávání veřejných zakázek.
1. Poskytování informací komunikace mezi uchazečem a zadavatelem Dobrá praxe = Otevřenost 2 kvalita & množství forma a způsob uveřejňování a poskytování.
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP Josef Jemelka Oddělení veřejných zakázek OPŽP Státní fond životního prostředí ČR.
Seminář pro žadatele k 18. a 19. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 9. –
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP a OP LZZ zvláštní část Závazná postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Tomáš Mikulecký Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Seminář pro žadatele k 49. výzvě IROP „Deinstitucionalizace sociálních služeb za účelem sociálního začleňování II." Zadávání a kontrola veřejných zakázek.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ (zvláštní část) Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky Robert Páleník
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Audit zadávání veřejných zakázek VÝROČNÍ KONFERENCE ROP JIHOZÁPAD 2011 28. – 29. 11. 2011 Audit zadávání veřejných zakázek Marek BRYCHCÍN Evropský účetní dvůr

EÚD a jeho role Jako externí auditor EU se podílí na zlepšování finančního řízení EU a vystupuje jako nezávislý strážce finančních zájmů občanů Unie. Účetní dvůr poskytuje služby auditora, v jejichž rámci posuzuje příjmy a výdaje EU. Zkoumá, zda byly finanční operace řádně zaznamenány a vykázány, legálně a správně provedeny a zda jejich řízení bylo hospodárné, efektivní a účelné. Kromě toho se vyjadřuje k otázkám finančního řízení.

EÚD a audit veřejných zakázek Nedodržování pravidel pro zadávání veřejných zakázek samo o sobě představuje 43 % všech vyčíslitelných chyb v rozpočtové kapitole Soudržnost (Strukturální fondy EU) a na odhadované míře chyb se podílí přibližně třemi čtvrtinami. Důsledkem nedodržení pravidel pro zadávání veřejných zakázek jsou sankce ze strany Evropské komise až do výše 100% dotace.

Co Účetní dvůr u VZ ověřuje: Stanovení předmětu výběrového řízení Stanovení druhu zadávacího řízení Zveřejňování informací Zadávací dokumentace Posouzení nabídek Hodnocení nabídek Uzavření smlouvy, dodatky ke smlouvě

FÁZE A RIZIKA VEŘEJNÉ ZAKÁZKY Definice předmětu tendru, Výběr druhu řízení Závěrečný předávací protokol Řešení aktuálních problémů Dodatky ke smlouvě, ... Stanovení předmětu a odhadovaného objemu zakázky Správa smlouvy Platby zhotoviteli Otevřené / Užší řízení / Jednací řízení s uveřejněním / bez uveřejnění Výběrové řízení Podpis smlouvy / Oznámení o zadání zakázky Zadávací dokumentace Otevření, posouzení a hodnocení nabídek Zahájení zadávacího řízení Přidělení zakázky Kritéria posouzení a hodnocení nabídek FÁZE A RIZIKA VEŘEJNÉ ZAKÁZKY 5 ® Evropský účetní dvůr 2011

Právní kontext Smlouva o fungování EU stanovuje základní principy fungování unie volný pohyb zboží (čl. 28) právo usazování (čl. 49) volnost poskytování služeb (čl. 56) nediskriminace a rovné zacházení, transparentnost, proporcionalita a vzájemné uznávání (čl. 18, 53) Evropské směrnice a Sdělení Evropské komise Směrnice 2004/18/ES (stavební práce, dodávky a služby) Směrnice 2004/17/ES (voda, energetika, doprava a poštovní služby) Interpretační sdělení EK 2006/C 179/02 o právních předpisech Společenství použitelných pro zadávání zakázek, na které se plně nebo částečně nevztahují směrnice o zadávání veřejných zakázek

1. STANOVENÍ PŘEDMĚTU VÝBĚROVÉHO ŘÍZENÍ Zákaz dělení zakázky na části: Směrnice 2004/18/ES: čl. 9, odst. 3: „Žádný projekt díla nebo navrhovaný nákup určitého množství dodávek nebo služeb nesmí být rozdělen tak, aby se zabránilo použití této směrnice.“ čl. 1, odst. 2, b): „‘Stavbou‘ se rozumí výsledek souboru stavebních nebo stavebně inženýrských prací, který je sám o sobě dostačující, aby plnil hospodářskou nebo technickou funkci.“ Judikát Evropského soudního dvora – rozsudek C-16/98 EK/Francie: odst. 36: „ ... existence díla musí být posuzována s ohledem na ekonomické a technické funkce výsledku dotyčného díla.“

2 . POUŽITÝ DRUH VÝBĚROVÉHO ŘÍZENÍ způsob omezení počtu zájemců v užším řízení musí být nediskriminační při použití vyjednávacího řízení bez uveřejnění v případech krajní naléhavosti nesmějí být okolnosti odůvodňující krajní naléhavost v žádném případě způsobeny zadavatelem odůvodněnost exkluzivity autorských práv

3 . ZVEŘEJŇOVÁNÍ INFORMACÍ dodržování minimálních lhůt pro podání nabídky, vysvětlení soutěžních podkladů, podpis smlouvy, zveřejnění informací o zadání zakázky; úplnost a jednoznačnost informací; soulad informací na národní a EU úrovni

4 . ZADÁVACÍ DOKUMENTACE, DODATEČNÉ INFORMACE technické specifikace musí uchazečům vytvořit podmínky pro rovný přístup a nesmějí vést k vytváření neodůvodněných překážek pro otevření zadávání veřejných zakázek hospodářské soutěži. (článek 23 Směrnice 2004/18/ES) z množství a povahy dotazů vznesených uchazeči mohou vyplývat závažné nedostatky ve zveřejněné zadávací dokumentaci (technické, ekonomické, procesní)

5 . POSOUZENÍ NABÍDEK (KVALIFIKACE) nejčastější nástroj diskriminace zájemců (výše obratu, reference, poměrové ukazatele, technické vybavení, vzdělání a praxe personálu …) minimální úrovně způsobilosti požadované pro konkrétní zakázku musí být vztaženy k předmětu zakázky a být tomuto předmětu úměrné (čl. 44.2 směrnice, § 55 (3) ZVZ) minimální úrovně musejí být uvedeny v oznámení o zakázce (čl. 44.2 směrnice, § 55 (3) ZVZ)

Příklad 5.1: Kvalifikační kritéria Zakázka na rekonstrukci mostu. Byly podány dvě nabídky. Zadavatel požadoval minimální hodnotu ukazatele likvidity (UL) u uchazečů větší než 1,1. Oba uchazeči potvrdili plnění kritéria UL čestným prohlášením. UL = (hotové finanční prostředky) / (krátkodobé závazky+ běžné bankovní úvěry + krátkodobé finanční výpomoci).

6 . HODNOCENÍ NABÍDEK zákaz směšování výběrových a hodnotících kritérií posouzení vhodnosti dílčích kritérií u ekonomicky nejvýhodnější nabídky, jejich vah a vah subkritérií; logická zdůvodnitelnost hodnotícího vzorce;

Příklad 6.1: Vhodnost dílčích hodnotících kritérií Tendr na rekonstrukci silnice, hospodářsky nejvýhodnější nabídka. Dílčí kritéria pro zadání zakázky: (1) 55% cena (2) 15% smluvní pokuta (A) za zpoždění při dokončení díla (3) 10% smluvní pokuta (B) za zpoždění při vyklizení staveniště (4) 10% smluvní pokuta (C) za zpoždění při opravě vad dokončeného díla (5) 10% smluvní pokuta (D) za zpoždění při opravě vad vzniklých v záruční době

Příklad 6.1: Vhodnost dílčích hodnotících kritérií (pokr.) Plnění kritérií / Uchazeč (1) cena (2) pokuta A (3) pokuta B (4) pokuta C (5) pokuta D Pořadí Firma X1 28 949 070,00 500 000,00 15 000,00 8 000,00 1 Firma X2 27 000 084,00 400 000,00 10 000,00 2 Firma X3 29 719 050,00 5 000,00 20 000,00 6 000,00 3 Firma X4 29 129 618,00 50 000,00 4 Firma X5 31 936 338,00 48 000,00 13 000,00 5 Firma X6 29 549 544,00 30 000,00 2 000,00 6 Firma X7 30 714 631,00 35 000,00 1 000,00 3 000,00 7

Příklad 6.2: Vhodnost dílčích hodnotících kritérií Tendr na stavbu jezu, hospodářsky nejvýhodnější nabídka. Dílčí kritéria pro zadání zakázky: Stavba je součástí většího projektu výstavby vodní cesty pro rekreační plavbu, plné zprovoznění vodní cesty se předpokládá během 10 let. (1) 50% cena (2) 20% doba trvání výstavby (3) 20% smluvní pokuty a zajišťovací instrumenty (4) 10% záruční doba

Příklad 6.3: Logická zdůvodnitelnost hodnotícího vzorce Stavba vodovodu, hospodářsky nejvýhodnější nabídka. Váhy: cena 70%, výhodnost platebních podmínek 30%. Vítězný uchazeč nabídl odklad plateb ve výši 32 miliónů po dobu 3 měsíců,druhý uchazeč nabídl 7 milionů po dobu 90 měsíců. Zadavatel použil následující hodnotící vzorec: miliony nabízeného úvěrového rámce plus roky trvání úvěrového limitu. Vzorec nebyl zveřejněn v zadávací dokumentaci. Nabídka Úvěrový rámec (miliony) Doba odkladu splatnosti(roky) Skóre před vážením Body za platební podmínky Nabízená cena Body za nabídnu tou cenu Celkové skóre vítězná 32 0,25 (3/12) 32,25 30 52.267.231 63,5 93,5 druhá v pořadí 7 7,50 (90/12) 14,50 13,6 47.413.478 70 83,6

Příklad 6.3: Logická zdůvodnitelnost hodnotícího vzorce (pokr.) Přepočet hodnocení auditory EÚD Nabídka Úvěrový rámec (miliony) Doba odkladu splatnosti(roky) Skóre před vážením Body za platební podmínky Nabízená cena Body za nabídnu tou cenu Celkové skóre druhá v pořadí 32 0,25 (3/12) 8 4,6 52.267.231 63,5 71,5 vítězná 7 7,50 (90/12) 52,50 30 47.413.478 70 100

7 . UZAVŘENÍ SMLOUVY, DODATKY KE SMLOUVĚ soulad specifikace smlouvy se zadávací dokumentací a s nabídkou vítězného uchazeče analýza změn předmětu smlouvy a smluvní ceny posouzení předvídatelnosti víceprací a opodstatněnost jejich vyčlenění z původní specifikace předmětu smlouvy

Příklad 7.1: Podstatné změny předmětu smlouvy Předmět smlouvy: 7,5 km dlouhý tunel o průměru 4m osazený litinovým potrubím. Podané nabídky A (vítěz) B C Celková cena bez DPH 40.380.088.430 43.996.522.765 41.898.229.476 Vývoj smluvní ceny Bez DPH A původní smluvní cena B neosazení litinového potrubí (4.410.250.000) C ostatní neprovedené práce, zejména armování (14.070.838.866) D použití jiných materiálů a technologií 22.340.657.116 E smluvní cena po dodatcích (A+B+C+D) 44.239.656.680 F vícepráce způsobené geologií 10.240.453.194 G smluvní cena včetně víceprací (E+F) 54.480.109.874 - z toho prošlo tendrem (G-F-D) 21.898.999.564 - procento smlouvy které prošlo tendrem 40%

Příklad 7.1: Podstatné změny předmětu smlouvy (pokračování) položka nabídky v rámci tendru A (vítěz) B C celková cena bez DPH 40.380.088.430 43.996.522.765 41.898.229.476 litinové potrubí o průměru1400 mm 4.410.250.000 7.833.800.000 7.848.750.000 cena bez litinového potrubí 35.969.838.430 36.162.722.765 34.049.479.476 položka ražba tunelu - celkem - cena za m3 17.096.500.000 13.307.915.600 10.257.900.000 125.045,71 97.335,58 75.027,43 litinové potrubí - celkem - cena za bm 590.000 1.048.000 1.050.000

Sankce (finanční korekce) aplikované Evropskou komisí v případě nedodržení pravidel pro veřejné zakázky 2% až 100% hodnoty zakázky může být prohlášeno za náklad nezpůsobilý ke spolufinancování z Fondů EU; pokyn COCOF 07/0037/03-CS ke stanovení finančních korekcí http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/ guidelines/financial_correction/correction_2007_cs.pdf

Děkuji za pozornost. Evropský účetní dvůr www.eca.europa.eu Marek Brychcín marek.brychcin@eca.europa.eu