Prenatální období Škola:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_TMM25760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám   Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/   Název projektu:
Advertisements

Člověk a vývojová stádia člověka
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vývin člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o vývinu člověka v jednotlivých.
Kojenec - socializace Škola:
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Batole - socializace Škola:
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
VY_32_INOVACE_PSYPS13460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Porod Kód VM:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Vývojová psychologie Škola:
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
sociální psychologie Škola:
FÁZE ŽIVOTA.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývoj jedince Vývoj → před narozením = nitroděložní (prenatální)
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Školní zralost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov29 Autor Mgr.
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Ontogeneze Lidské Motoriky
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Svalová soustava
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Ontogeneze člověka:.
Střední zdravotnická škola
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová psychologie Prenatální období.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Periodizace lidského vývoje
Období lidského života
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Prenatální období Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov36 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Prenatální období Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: prenatální, fáze oplození, embryonální, fetální, sociální interakce, adaptace Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývoje v prenatálním období, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli a zařazení do periodizace lidského věku

prenatální období od početí do narození 9 kalendářních měsíců obrázek č. 1 10 lunárních měsíců 38 – 42 týdnů

fáze prenatálního období fáze oplození 3 týdny embryonální období (zárodečné) 3 měsíce (4. – 12. týden) fetální období (plod) 3 trimestry (12. – 40. týden)

ednoderm, nervová trubice fáze oplození – zárodečné listy: obrázek č. 2 ektoderm, mezoderm, ednoderm, nervová trubice

embryonální období (zárodečné) 9 týdnů – 4.-12. týden hlavní orgánové základy hlavní VVV – vrozené vývojové vady obrázek č. 3

fetální období (období plodu) 29 týdnů – 12.- 40. týden vývoj orgánů obrázek č. 4 důležité spojení s mateřským organismem přes placentu přenos emocí – biochemické změny v krvi, komunikace https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRY4LoP8J3kFL3BTXevk-Rj6gCI8h8cXO1goVODWe6I_TTC-QRI

konec 2. měsíce – drobné záškuby; počátek 3. měsíce – pohyby končetinami, pohyby hlavy, náznaky úchopových pohybů; 5. měsíc – rozlišování spánku a bdělého stavu, reakce na podněty zvukové, vizuální, tlak i bolest;

6. měsíc – odlišování zvuků lidské řeči od jiných, uklidňují se sáním prstů; 9.-10. měsíc – schopnost plodu učit se, plod je aktivní, kontroluje prostředí, rozlišení hlasu matky;

sociální interakce aktivní kontakt s matkou, dialog mezi matkou a dítětem; rodiče – vztah k očekávanému dítěti, nová zodpovědnost, zátěže – psychické, somatické i sociální,

sociální interakce vztah matky bezprostřední kontakt adaptační fáze na roli matky – těhotenství důležité první pociťování pohybů vztah otce sdílet zkušenosti s partnerkou, podpora adaptační fáze na roli otce – zprostředkovaně, více na vědomé úrovni

ukončení prenatálního období - porod výrazný mezník – samostatné fungování organismu dítě samo dýchá, přijímá potravu, reguluje teplotu nenásilný „něžný“ porod – rychlejší adaptace dítěte i matky na novou situaci předpoklad pro optimální navázání vztahu

periodizace lidského věku prenatální období kojenecké období batolecí období předškolní období mladší školní období adolescence dospělost stáří novorozenec

periodizace lidského věku početí – narození 1. rok života 1. měsíc 1-3 roky 3-6 let 6-11 let (1.- 5. ročník ZŠ) prenatální období kojenecké období novorozenec batolecí období předškolní období mladší školní období

periodizace lidského věku 11-13 let (5.- 7. ročník ZŠ) 13-15 let (7. -9. ročník ZŠ) 15-18/21 let (střední škola-maturita) 20-60 let 60 let - † raná adolescence, starší školní období, prepuberta střední adolescence, puberta pozdní adolescence, dospívání dospělost stáří

otázky ??? jaký je hlavní úkol po narození adaptace na prostředí která oblast psychiky se rozvíjí v prenatálním období jak se nazývá druhá fáze prenatálního vývoje jak se nazývá třetí fáze prenatálního vývoje adaptace na prostředí emoce zárodečné, embryonální období období plodu, fetální období

Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000. ISBN 80-7178-308-0 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha 1998. ISBN 80-7169-195-X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.

zdroje obrázků obrázek č. 1 https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRZDvjbHJvu6TTB7nHBYjKnDjYh6348BX684fdMO4H7YdGm_wB8tA citováno dne 31. 8. 2013 obrázek č. 2 https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTk65T81PqE5d8vi6EsXN2N7HPvbl709-Wlg1XJjOcHqO9auWy1 citováno dne 31. 8. 2013 obrázek č. 3 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/9-Week_Human_Embryo_from_Ectopic_Pregnancy.jpg citováno dne 31. 8. 2013 obrázek č. 4 https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRY4LoP8J3kFL3BTXevk-Rj6gCI8h8cXO1goVODWe6I_TTC-QRI citováno dne 31. 8. 2013 ostatní použité objekty jsou vlastní originální tvorbou autora