1 Genderové aspekty mobility mladých vědeckých pracovníků a pracovnic Mgr. Marcela Linková Sociologický ústav AV ČR Projekt je financován Evropskou komisí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
1 Projekt „České centrum pro mobilitu v letech “ finančně podporuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v rámci programu EUPRO.
Komunitární program PROGRESS
Ludvík Eger, FEK ZČU v Plzni
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
ECVET v Programu celoživotního učení
„Slaďování rodinného a pracovního života v ICT průmyslu“ - představení projektu Barbora Slavíčková.
Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen?
Citigroup soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR Bc. Jitka Kolářová, Gender Studies o.p.s.
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
EURAXESS pomáhá vědcům Podpora mobility a vzdělávání výzkumných pracovníků UK, Praha Mgr. et Mgr. Hana Hušková.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
1.1. RADA VYSOKÝCH ŠKOL  V akademickém roce 1999/2000 zahájily výuku první 3 soukromé vysoké školy  Dnes „aktivně“ působí 44 soukromých vysokých.
Evaluace Rámce podpory Společenství Evaluační jednotka strukturálních fondů.
Netradiční formy zaměstnávání  Způsoby a okolnosti uplatňování nových forem  Slaďování rodinného (soukromého) života se zaměstnáním  Účast žen na trhu.
SCIENTIX - online komunita pro vzdělávání v oblasti STEM The work presented in this document is supported by the European Commission’s FP7 programme –
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec Králové 2 1www.centrumandragogiky.cz Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/ Mgr. Ilona Štorová AIVD ČR, o. s.
1 Hodnocení projektů a návody pro žadatele - IEF, IOF, IIF (Akce Marie Curie) Ing. Emil Kraemer, PhD. Tel.:
Mládež v akci Neformální volnočasové vzdělávání pro všechny mladé lidi.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
ČESKÝ HELSINSKÝ VÝBOR Děti vězněných rodičů „Barevný svět dětí“ Program je finančně podpořen ze sbírkového projektu Pomozte dětem a Nadací O2.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
MOBILITY VĚDECKÝCH PRACOVNÍKŮ A PRACOVNIC Mgr. Libor Daněk Odbor mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji MŠMT 2. prosince 2010.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Mentoring pro začínající vědkyně a vědce Kateřina Cidlinská Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
MEZINÁRODNÍ SROVNÁVACÍ STUDIE Produkt RP Podpora Romů v Praze.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Rozdíl je v lidech TechIN - Propojení studia a praxe , Karviná Rozdíl je v lidech TechIN - Propojení studia a praxe , Karviná ROZVOJEM.
OMC Pracovní skupina pro součinnost ve vzdělávání, zejména uměleckém.
Excelence doktorského studia na AF MENDELU pro navazující evropskou vědecko-výzkumnou kariéru CZ.1.07/2.3.00/ Tato prezentace je spolufinancována.
1 Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Představení výzkumného projektu CZ / /0203 POSTAVENÍ.
Podpora částečných úvazků?
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Imigranti na trzích práce v EU
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
1 Nabídka stáží ve školicích institucích a individuální stáže IEF, IOF, IIF (Akce Marie Curie) Ing. Emil Kraemer, PhD. Tel.:
DIDO (Online informační portál pro hendikepované) Projekt DIDO, Posilování civilní společnosti v předvstupním procesu: Grantová podpora neziskových organizací.
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
zasedání Rady vlády ČR pro rovné příležitostí žen a mužů 1 Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Komunitární program PROGRESS Jitka Zukalová, MPSV, oddělení Evropské unie.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
A11 - Mobility v oblasti vědy a výzkumu Ing Wolfgang Melecký.
- strategie pro harmonizaci politik otevřeného přístupu v Evropském výzkumném prostoru Mgr. Daniela Tkačíková Ústřední knihovna VŠB-Technická univerzita.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
N. Witzanyová Lichtenštejnský palác 16. října 2012; obrázky v prezentaci jsou z webu EK ohledně Evropského výzkumného prostoru
ČESKO - AMERICKÁ SPOLUPRÁCE V RÁMCI MEZIVLÁDNÍ DOHODY O VTS MEZI ČR A USA.
Program Mládež v akci Program Evropské unie na podporu neformálního vzdělávání.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
ZLATÝ PARTNER PARTNEŘI Děkujeme -Fondu pro neziskové organizace NROS - všem, kdo podpořili konferenci a realizaci knihy - hostkám a hostům konference.
Česká republika v Evropském výzkumném prostoru 2 (CZERA 2)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Transkript prezentace:

1 Genderové aspekty mobility mladých vědeckých pracovníků a pracovnic Mgr. Marcela Linková Sociologický ústav AV ČR Projekt je financován Evropskou komisí v rámci 6. Rámcového programu FP6 v programu Structuring the ERA.

Central European Centre for Women and Youth in Science Specifická podpůrná akce (SSA), FP6 Partnerské země: Francie, Itálie, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko, Rumunsko 3 hlavní cíle: podpora žen ve vědě v pronikání do vědeckých struktur podpora mladých lidí ve vědě s cílem udržet mladé lidi ve vědě přispívat k rozvoji genderové rovnosti ve vědě a výzkumu.

Specifické cíle vytvořit regionální databázi žen vědkyň zviditelňovat badatelky a zvyšovat zastoupení vědkyň v odborných orgánech a komisích zahrnutí genderové dimenze do evropských výzkumných projektů „soft skills“ training pro mladé výzkumné pracovnice monitorovat implementaci doporučení expertní zprávy ENWISE

Podpora mladých lidí ve vědě zpráva z workshopu Young Scientists ( , Praha pod záštitou MŠMT) analýza dotazníkového šetření mezi účastníky a účastnicemi workshopu přehled aktivit EK na podporu mladých lidí ve vědě studie týkající se genderových aspektů v mobilitě mladých vědeckých pracovníků a pracovnic příklady dopadu cen udílených EK na kariérní rozvoj oceněných vědců a vědkyň juniorské kategorie přehled evropských podpůrných programů pro mladé vědecké pracovníky a pracovnice se střední a východní Evropy pohled z jižní Evropy – bývalá Jugoslávie

Podpora mladých lidí ve vědě Young Scientists website debatní a networkovací fórum představení mezinárodních mobilitních programů představení organizací podporující mladé lidí v rozvoji vědecké kariéry příklady úspěšných mladých vědců a vědkyň ze střední a východní Evropy

Podpora mladých lidí ve vědě Young Scientists website národní politiky VaV podporující rozvoj vědeckých kariér ve střední a východní Evropě programy a ceny Evropské komise konference pro mladé lidi ve vědě Bukurešť – podzim 2006

www a kontakty NKC-ŽV adresa: Husova 7, Praha 1 tel: fax: CEC-WYS

Genderové aspekty mobility Antonio Coutinho (ředitel Goulbenkian Science Institute v Portugalsku) o mobilitním PhD. programu financovaném Goulbenkian Foundation v oblasti přírodních a lékařských věd, jejíž cílem je vysílat talentované španělské vědce a vědkyně na prestižní zahraniční pracoviště a posléze je úspěšně integrovat zpět do portugalských výzkumných infrastruktur: „Program je určen pro mladé motivované lidi, kteří jsou schopni odjet během 24 hodin, jsou ochotni pracovat dlouho a za málo peněz a alespoň 2 roky si nebrat dovolenou.“

Genderové aspekty mobility Z hlediska genderového mainstreamingu je takový program nepřijatelný: diskriminuje implicitně z hlediska genderu a pohlaví vhledem ke stávajícímu genderovému pořádku diskriminuje explicitně z hlediska rodinného stavu (z hlediska genderového kontraktu větší dopad má na ženy) Pokud by byla prováděna genderová analýza, potom by takový program měl být z hlediska genderového mainstreamingu upraven tak, aby neměl jednoznačně negativní dopad na jedno pohlaví.

Genderové aspekty mobility Program je založen na mýtu vědecké kariéry: jednosměrné orientaci, ideji hluboké znalosti pouze v jedné oblasti lidské činnosti, nepřerušené kariérní dráze. Předpokládá, že dovednosti, které člověk získá v jiných oblastech, nejsou relevantní pro výzkumnou a intelektuální činnosti. Předpokládá, že časová investice = efektivita.

Strukturální překážky nastavení programů Stávající mobilitní programy neberou v potaz sociální zkušenost vědkyň a vědců a zejména v oblasti harmonizace vědecké kariéry a rodinných povinností staví na předpokladu, že soukromé záležitosti nejsou pro vědu relevantní. To vede k tomu, že ženy vědkyně ve vědeckých institucích problém harmonizace internalizují a vnímají jako svůj osobní, a ne strukturální bariéru, jež je inherentní součástí vědecké struktury.

Rodinné aspekty Marie Curie Fellowships: rodinné aspekty Na základě údajů RKO v ČR až 50% českých vědkyň, jež získají MCF, nakonec na stáž neodjedou, neboť nejsou schopné zajistit péči o děti (manžel není ochotný se o děti starat v ČR během stáže manželky, není možné zajistit dostatečné finanční prostředky na zajištění péče o děti v zahraničí). Pokud se domluva s manželem podaří, jsou vědkyně v zahraničí někdy ostrakizovány za to, že se o děti pořádně nestarají, když je jsou schopné opustit. Problém zajistit vhodnou péči o děti v zahraničí (jazykové otázky, časová náročnost, dopad na výsledky stáže)

Rodinné aspekty Negativní dopad: nižší účast žen na mobilitě pocit sociálního vyloučení žen individuální pocity viny z neplnění mateřské funkce výsledná nedostatečná možnost využití ženského potenciálu z hlediska zásadní role mobility při budování vědecké kariéry – negativní dopad na možnost žen postupovat po kariérním žebříku vzhůru

Partnerské aspekty Marie Curie Fellowships: partnerské aspekty V případě dual-career couples je problematické zajistit vhodný kariérní rozvoj partnera/partnerky. Na základě genderového kontraktu mají ženy větší tendenci (a navíc se to od nich společensky očekává) svoji kariéru upozadňovat před partnerovou.

Partnerské aspekty Negativní dopad: na kariérní rozvoj jednoho z partnerů zejména na kariérní rozvoj žen, jež jsou spíše ochotné svého partnera doprovázet i bez zajištění odpovídají výzkumné pozice

Kulturně-sociální aspekty Marie Curie Fellowships: kulturně-sociální aspekty U žen se projevuje větší loajalita zaměstnavatelovi, neboť vyhledávají spíše pracovní jistotu, pokud mají děti – možnost skloubit rodinný a pracovní život je pro ženy velice cenné a motivující. Ženy mají větší tendenci se po stážích vracet než muži na základě genderově podmíněné výchovy, jež u žen – zejména ve střední a východní Evropě – zdůrazňuje svázanost s rodinnou a do určité míry předpokládá, že ženy se budou o své rodiče do určité míry starat.

Kulturně-sociální aspekty Potenciál pro stabilitu výzkumných institucí z hlediska rozvoje lidských zdrojů Barcelonský a Lisabonský cíl zvýšení kompetitivnosti

Závěry Genderový mainstreaming není důsledně aplikován ani v programech Evropské komise (MCF) ani v dalších programech v EU25 Přetrvává tendence vnímat vědce a vědkyně odděleně od jejich soukromého života, což má zvýšený negativní dopad na ženy vědkyně a jejich možnosti mobility, a tím i uplatnění a kariérního rozvoje Je nutné brát v potaz: nároky (nejen finanční) na zajištění péče o děti nároky na rozvoj duálních kariér (důležité zejména z hlediska žen vědkyň, jež mají větší tendenci si hledat partnera mezi vědci) věnovat větší pozornost soukromé roli mužů vědců

I am a father, so I will say something about family and having a career. Because if you are in academia, in Slovenia you collect points and it is a system that makes it possible to be compared with colleagues, and the number of points gives you access to the next step - for a habilitation. Now, being a father it also means that I cannot engage myself ten hours or twelve hours a day in work but only eight if I want to be a father also, not just a working man… This also means that I cannot compare with my colleagues that just work because they collect more points than I do. Now, being a mother, this is at least ten times more problematic than being a father. [male, physicist, Slovenia]