metoda dosazovací, sčítací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Učení pro život
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava lineárních rovnic
Dělitelnost 2, 3, 4, 5, 6, 10 Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Prvočísla a čísla složená
Lomené algebraické výrazy e-learning
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Anotace Prezentace, která se zabývá opakováním dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Sčítací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_04_09 Zpracovala:RNDr. Lucie Cabicarová.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Název Rovnice s neznámou ve jmenovateli Předmět, ročník
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dosazovací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Desetinná čísla Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
NázevSoustava 2 rovnic o 2 neznámých Předmět, ročník Matematika, kvarta (4. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kružnice trojúhelníku opsaná a vepsaná
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
48.1 SOUSTAVY ROVNIC Jsou dány dvě lineární rovnice se dvěma neznámými x – 2y = 1 2x + y = 2 Soustava lineárních rovnic se dvěma neznámými Které z uspořádaných.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Trojúhelník těžnice, výška
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název Řešení soustavy rovnic sčítací metodou Předmět, ročník
Podíl (dělení) mnohočlenů
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Metody řešení soustav.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuŠkola pro 21. století Číslo a název šablony klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Soustava lineárních rovnic
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Název prezentace (DUMu):
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Řešení lineární rovnice
Soustavy lineárních rovnic
Transkript prezentace:

metoda dosazovací, sčítací Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0068 Soustavy rovnic - metoda dosazovací, sčítací Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel

Metoda dosazovací

Př.: Najdi řešení soustavy lineárních rovnic: x + y = 12 2x - y = 3 1) Z jedné rovnice soustavy vyjádříme jednu neznámou pomocí druhé neznámé. Například z první rovnice vyjádříme neznámou x pomocí neznámé y. x + y = 12 / - y x = 12 - y 2) Získaný výraz dosadíme do druhé rovnice za neznámou x. Dostaneme rovnici s jednou neznámou, kterou už umíme vyřešit. 2 . (12 – y) – y = 3 24 – 2y – y = 3 24 – 3y = 3 / -24 -3y = -21 / : (-3) y = 7

4) Nyní dosadíme y = 7 do výrazu vyjádřeného v prvním kroku řešení: x = 12 – y x = 12 – 7 x = 5 5) Získali jsme dvojici čísel x = 5 a y = 7, uspořádanou dvojici [5;7]. Nyní provedeme zkoušku. Ověříme si, že uspořádaná dvojice [5;7] je řešením první i druhé rovnice soustavy. x + y = 12 2.5 - 7 = 3 5 + 7 = 12 10 - 7 = 3 12 = 12 3 = 3 L1 = P1 L2 = P2 6) Uspořádaná dvojice [5;7] je řešením první i druhé rovnice, je tedy řešením dané soustavy lineárních rovnic.

x + y = 12 2x - y = 3 → y = -3 + 2x x + (-3 + 2x) = 12 Vyjádření neznámé y z druhé rovnice pomocí neznámé x. x + y = 12 2x - y = 3 → y = -3 + 2x x + (-3 + 2x) = 12 x – 3 + 2x = 12 3x – 3 = 12 / + 3 3x = 15 / : 3 x = 5 y = -3 + 2x y = - 3 + 2 . 5 y = -3 + 10 y = 7

Sčítací metoda

Př.: Najdi řešení soustavy lineárních rovnic: x + y = 12 2x - y = 3 1) Rovnice vynásobíme takovými čísly (různými od nuly), abychom po sečtení upravených rovnic dostali jednu lineární rovnici s jednou neznámou. Jinými slovy, násobíme tak, aby členy s jednou z neznámých představovaly po násobení opačné výrazy a jejich součet byl tedy nula. x + y = 12 / -2 2x - y = 3 -2x - 2y = -24 2x - y = 3 2) Rovnice sečteme a vypočítáme neznámou (v našem případě y): 0x - 3y = -21 -3y = -21 / : -3 y = 7

x + y = 12 2x - y = 3 x + y = 12 2x - y = 3 3x + 0y = 15 3x = 15 / : 3 3) Stejným způsobem budeme se soustavou pracovat jako v prvním kroku, jen s tím rozdílem, že členy s neznámou, které budou představovat po násobení opačné výrazy a jejich součet bude tedy nula, budou členy y. x + y = 12 2x - y = 3 x + y = 12 2x - y = 3 Vidíme, že násobit nemusíme, protože členy s neznámou y jsou již v zadání opačné výrazy. Tudíž můžeme rovnice rovnou sečíst a vypočítat neznámou x. 3x + 0y = 15 3x = 15 / : 3 x = 5 4) Získali jsme dvojici čísel x = 5 a y = 7, tedy uspořádanou dvojici [5; 7]. Nyní provedeme zkoušku.

Ověříme si, že uspořádaná dvojice [5;7] je řešením první i druhé rovnice soustavy. x + y = 12 2.5 - 7 = 3 5 + 7 = 12 10 - 7 = 3 12 = 12 3 = 3 L1 = P1 L2 = P2 5) Uspořádaná dvojice [5;7] je řešením první i druhé rovnice, je tedy řešením dané soustavy lineárních rovnic.

Použité zdroje: Objekty použité k vytvoření této prezentace jsou součástí Microsoft PowerPoint, dále vlastní nápady. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech základních škol. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lukáš Doležel. Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0068