Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   "— Transkript prezentace:

1 METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost    Projekt: Moderní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/  Číslo UM: VY_12_INOVACE_2.2.26  Jméno autora: Mgr. Jarmila Gécová  Datum, období, kdy byl vytvořen: listopad 2011  Název práce: Slovní úlohy řešené soustavami rovnic – Úlohy o společné práci  Předmět, pro který je VM určen: matematika  Ročník, pro který je VM určen: devátý  Časová dotace: 35 – 40 minut Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Matematika a její aplikace – Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých – Slovní úlohy řešené soustavami rovnic – Úlohy o společné práci Metodický list, anotace- výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: Prezentace žáky seznámí s řešením slovních úloh o společné práci za pomocí soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými a získané poznatky žáci použijí při řešení konkrétního příkladu Pomůcky: dataprojektor, sešit, psací potřeby

2 Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Postup při řešení: 1) Přečíst si pozorně (s porozuměním) text úlohy 2) Vypsat důležité údaje a zvolit neznámé 3) Sestavit soustavu rovnic– vyjádřit každou podmínku úlohy dvěma výrazy, jejichž hodnoty se rovnají 4) Vyřešit soustavu rovnic 5) Udělat zkoušku – ověřit, zda řešení soustavy rovnic odpovídá podmínkám v zadání 6) Napsat odpověď

3 Úlohy o společné práci Pracuje–li více lidí (strojů) na společném úkolu, splní tento úkol dříve Splnění úkolu – celá práce je rovna číslu 1 Obvykle známe dobu společné práce a ptáme se, za jak dlouho by danou práci vykonali jednotlivci, kdyby pracovali sami – doby jejich práce volíme za neznámé Trvá–li např. práce jednomu x hodin, tak za 1 hodinu vykoná 1/x společné práce Tuto jeho práci vynásobíme časem společné práce a po sečtení prací všech účastníků musí být hotova celá práce – tudíž daný součet je roven 1. Druhou rovnici tvoří obvykle rozdíl jejich denních (hodinových …) výkonů

4 Příklad Plastový bazének lze při napouštění malým i velkým přítokovým ventilem současně napustit za 20 minut. Za jak dlouho by byl bazének napuštěn, kdyby voda přitékala pouze malým ventilem a nebo pouze velkým ventilem? Rozdíl mezi minutovým výkonem velkého a malého ventilu je 1/180 objemu celého bazénku.

5 Matematický zápis úlohy a řešení
Označení neznámých: x …….. čas, za který by se naplnil bazének malým ventilem y ……. čas, za který by se naplnil bazének velkým ventilem za 1 minutu – malý ventil napustí 1/x objemu bazénku velký ventil napustí 1/y objemu bazénku za 20 minut společné práce naplní celý bazének ( ) . 20 = rovnice rozdíl minutových výkonů – = rovnice

6 Řešení a zkouška pro podmínky v zadání
Řešíme získanou soustavu rovnic dosazovací metodou (z druhé rovnice vyjádříme 1/y a dosadíme do první rovnice) {x = 45 minut, y = 36 minut} zkouška: malý ventil za 20 minut …… = velký ventil za 20 minut …… = společně za 20 minut …… = 1 Rozdíl minutového výkonu …… – = Odpověď: Malým ventilem by se bazének naplnil za minut a velkým za 36 minut.


Stáhnout ppt "METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   "

Podobné prezentace


Reklamy Google