KDYŽ MÁ DÍTĚ STAROSTI…
KDO JSME SKP-CENTRUM, o.p.s., je v současnosti největším poskytovatelem sociálních služeb v Pardubicích. Na území celého Pardubického kraje, zajišťuje široké spektrum 21 pobytových, ambulantních i terénních sociálních služeb. Podpora rodiny nabízí služby pěstounské péče a sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. Posláním služby je spolupráce s rodinou na udržení, obnovení nebo vytvoření stabilního a bezpečného domova pro zdravý vývoj dítěte.
KDO JSOU NAŠI KLIENTI Jedná se o rodiny, – které se aktuálně ocitly v obtížné životní situaci či – ve kterých nejsou dlouhodobě zajištěny podmínky pro zdárný vývoj dítěte a – není v jejich silách změnit svou situaci svépomocí. Obvykle se na nás obracejí rodińy – s nižší úrovní vzdělání rodičů – s nedostatečným vztahovým a socio-kulturním zázemím – které se dostaly do situace, v níž se nedokáží samy zorientovat
CO KLIENTŮM NABÍZÍME A JAK NAŠE PRÁCE S NIMI VYPADÁ Zájem dítěte je na prvním místě Společně s klientem pracujeme na tom, co je PRO NĚJ důležité, pracujeme s MOTIVACÍ a MOŽNOSTMI klienta Průběh, forma a frekvence služby se přizpůsobuje POTŘEBÁM klienta Co konkrétně děláme? Učíme hospodařit s financemi, pomáháme řešit dluhy, doprovázíme na úřady, učíme péči o dítě, nastavování výchovných hranic a spolupráci se školou, …
PROČ JE PRO NÁS SPOLUPRÁCE SE ŠKOLAMI A UČITELI DŮLEŽITÁ UČITEL je – osoba, která často s dítětem tráví nejvíce času – první odborník, který má možnost si všimnout, pokud se s dítětem něco děje – často nejbližší osoba, ke které má dítě důvěru a kterou respektuje (a stejně tak rodič) – a z naší zkušenosti také ČLOVĚK, KTERÝ CHCE DÍTĚTI POMOCI NAŠE SLUŽBY MOHOU BÝT NÁSTROJEM VAŠÍ POMOCI, KDYŽ SI VŠIMNETE, ŽE MÁ DÍTĚ STAROSTI…
STAROSTI SE PROJEVUJÍ RŮZNĚ… Dítě může potřebovat Vaši pomoc, když: zaznamenáte náhlou změnu či změny v jeho chování se vyjadřuje či chová agresivně, nebo naopak plačtivě a lítostivě působí unaveně, nevyspale, je nesoustředěné, roztěkané si u něj všimnete problémů s jídlem (odmítání jídla, přejídání) je úzkostné, odmítá komunikovat nebo si u něj všimnete nadměrného studu či plachosti se dopouští lží, krádeží či podvodů nepřiměřeně reaguje na chování druhých šikanuje nebo má sklon šikanovat druhé vyrušuje ve vyučování a nerespektuje pedagogy experimentuje s drogami odmítá chodit do školy … (doplňte jakoukoliv situaci či charakteristiku, která upoutá vaši pozornost)
…MAJÍ RŮZNÉ PŘÍČINY… nejsou dostatečně naplňovány základní potřeby dítěte dítě je obětí či svědkem jakékoliv formy domácího násilí dítě je obětí šikany či násilí v dětské skupině dítě žije v dlouhodobém stresu z rozvodu rodičů či jejich hádek dítě má obavy, že nenaplní očekávání ambiciózních rodičů alkoholová či jiná závislost v rodině dítě se od spolužáků významně odlišuje chronická nemoc dítěte dosud nerozpoznaná specifická porucha učení či porucha pozornosti nadprůměrně nadané dítě ztráta kamarádů či odmítání skupinou … (doplňte jakoukoliv další situaci ze své zkušenosti)
… A JE CESTA, JAK POMOCI Vaše pomoc může být velmi účinná Nejdůležitější nástroj: rozhovor Pomáhá: partnerství, otevřenost, trpělivost Cílem prvního rozhovoru je: – Projevit zájem o starosti dítěte – Snažit se porozumět tomu, co vyvolává projevy, jichž jste si všimli, a co dítě prožívá – Nabídnout dítěti pomoc a podporu
PRAVIDLA ROZHOVORU Soukromí Respektujeme Projevujeme zájem, poskytujeme prostor, nevyslýcháme, nevyzvídáme Věnujeme plnou pozornost dítěti Nabídneme další pomoc
PRVNÍ ROZHOVOR JE JEN ZAČÁTEK Mohou následovat – Další rozhovory – Cílené (a citlivé) intervence ve třídě – Kontaktování rodičů – Doporučení/zprostředkování další odborné pomoci Když si nevíte rady, neváhejte a kontaktujte další odborníky, konzultujte a hledejte společné cesty, má to smysl!
JAK PRACOVAT S DŮVĚROU DÍTĚTE PRAVIDLA Jsme k dítěti pravdiví. Dodržujeme sliby, které jsme dítěti dali. Neslibujeme, že „to nikomu neřekneme“, obvykle to není reálné. Neodsuzujeme blízké osoby dítěte. Jsme realističtí v možnostech řešení situace dítěte. Jsme srozumitelní a dáváme dítěti dostatek informací o tom, co bude následovat. Vždy se snažíme s dítětem dohodnout. Ujistíme dítě, že za námi může přijít i kdykoliv později. Pokud se rozhodneme učinit něco proti přání dítěte (např. kontaktovat rodiče), mluvíme s ním o tom, vysvětlíme mu své důvody.
PŘÍBĚH O JENÍČKOVI A MAŘENCE (anonymizovaná kazuistika) Jeníček byl žákem 6. třídy ZŠ, kontaktovala nás školní psycholožka Maminka Jeníčka měla o naši službu zájem, jejím ústředním tématem byl špatný prospěch a nemotivovanost Jeníčka pro školní práci Začali jsme si s maminkou povídat… O Jeníčkovi, mladší sestře Mařence a hlavně o tatínkovi. Jak jsme s rodinou pracovali: Navázání kontaktu, zorientování se v situaci rodiny Přeformulování a ohraničování zakázky, začínají převažovat jiná témata: kontakty dětí s otcem, komunikace s dětmi o otci, školní prospěch Jeníčka Souhlas maminky s kontaktováním pracovnice OSPOD a se spoluprací s ní
Společná konzultace maminky, pracovnice a školní psycholožky Cíle: – Zjistit, jaké jsou z jejího pohledu aktuální/dlouhodobé možnosti Jeníčka v oblasti prospěchu, nakolik jej motivovat k učení – co může maminka udělat pro to, aby byl Jeníček na začátku dalšího roku více „fit“ a motivován (nejen) pro školní práci Významné výstupy: – Dohodnuto zaměření domácí přípravy (jen ZÁKLAD a čtení) – Dohodnuto kontaktování pedagogů, navázání spolupráce s nimi – Přeformulování „hrozby propadnutí“ – Jasné sdělení mamince, že nejvýznamnější je pro Jeníčka stabilizace vztahů v rodině Tato konzultace byla pro další spolupráci klíčová.
Na čem s maminkou Jeníčka pracujeme teď Realistický náhled na Jeníčkovy možnosti Oceňování Jeníčka „bez výhrad…“ Způsob komunikace s dětmi o tatínkovi Způsob komunikace s tatínkem před dětmi Zaměření pozornosti na sebe sama, své prožívání A co Mařenka?
V životě dítěte hraje učitel významnou roli. V některých okamžicích může výrazně ovlivnit další směřování života dítěte. Buďte na to co nejlépe připraveni. My jsme připraveni vás podpořit. DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Mgr. Adéla Michková, Ph.D. SKP-CENTRUM, o.p.s. Podpora rodiny